Permalänk
Medlem

AirLink fungerar riktigt bra. Ibland får det hicka men overall performance är bättre än VD.
provade Beat saber, aldrig känt att StramVR versionen vara så bra med Quest.
Vill påstå att det är som att köra native.
Har jämfört Ragnarock också AirLink och VDoch man sätter alla snabba kombos lättare när man kör AirLink.
Boneworks och H3VR är inte lika tungdrivna med AirLink som med VD

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ja det är jag grymt sugen på, blir definitivt spel ikväll! Jag har lite tappat suget i Eleven under våren. Dels har jag inte hunnit spela så mycket pga arbete ute på gården men främst har det kommit in så jäkla många duktiga spelare på sistone så min rating har dalat. Gått från min topp på ~2 200 till ~1 850

Ha i åtanke att Guardian drar ned bildfrekvensen från 120, så om du kan bör du sänka dess känslighet eller avaktivera om du bor stort. Och läs på hur du aktiverar 120 Hz i spelet. Det räcker inte att aktivera i Experimental.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Insett att jag behöver en extra AP dedikerad till VR. Beat Saber via VD funkade klockrent sent på kvällen när endast jag var vaken men var ospelbart dagen efter när det gick lite videostömmar och annat till diverse apparater. Tänkte passa på att uppgradera till Wifi 6 samtidigt men självklart slutsåld...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Insett att jag behöver en extra AP dedikerad till VR. Beat Saber via VD funkade klockrent sent på kvällen när endast jag var vaken men var ospelbart dagen efter när det gick lite videostömmar och annat till diverse apparater. Tänkte passa på att uppgradera till Wifi 6 samtidigt men självklart slutsåld...

Du får ställa om deras enheter till 2.4 GHz bandet och strypa bandbredden på det bandet. Lite taskigt, men man gör det man måste.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du får ställa om deras enheter till 2.4 GHz bandet och strypa bandbredden på det bandet. Lite taskigt, men man gör det man måste.

Eh, det är bara att slänga upp en till AP. Bara det att jag vill ha in det i samma ekosystem och den råkade vara slut just nu.

Men det är iaf något att tänka på om VR över wifi inte funkar så bra. Det är väldigt känsligt för störningar som beror på att andra devices käkar bandbredden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii prova Beat saber via AirLink, flyter imo mycket bättre.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har inte fått uppdateringen än men det är tanken.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Beställde ett Foam Replacement Set från VRCover. Tog drygt en vecka innan det kom fram.
Återkommer när jag testat mer men det känns väldigt bekvämt så här långt!

https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Beställde ett Foam Replacement Set från VRCover. Tog drygt en vecka innan det kom fram.
Återkommer när jag testat mer men det känns väldigt bekvämt så här långt!

https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Ja gör gärna det, jag sitter med köpfingret på ett jag med men inte bestämt vilket jag vill ha Några mer accessories du kan rekommendera?

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Ja gör gärna det, jag sitter med köpfingret på ett jag med men inte bestämt vilket jag vill ha Några mer accessories du kan rekommendera?

Har inte köpt något andra tillbehör. Vill bara få lite bättre komfort. Återkommer om någon dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Har inte köpt något andra tillbehör. Vill bara få lite bättre komfort. Återkommer om någon dag

Ett annat tips för att öka komforten ordentligt (något som tagits upp innan flera gånger men värt att repetera) är att ha någon form av motvikt baktill. Minskar trycket mot ansiktet.

Bäst är att använda en USB powebank på ca 10000-15000 mAh som ligger rätt lagom i vikt (ca 300-350g). Då du både får till en bra motvikt men också längre batteritid.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som märkt av att triggers är sega med Air Link? Det blir som en delay när man ska greppa/släppa saker och går inte att trycka av avtryckaren lika snabbt på vapen kontra VD. Gäller endast i SteamVR spel. Mer information här med videos: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/my6xg5/oculus_link_i...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Är det någon mer som märkt av att triggers är sega med Air Link? Det blir som en delay när man ska greppa/släppa saker och går inte att trycka av avtryckaren lika snabbt på vapen kontra VD. Gäller endast i SteamVR spel. Mer information här med videos: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/my6xg5/oculus_link_i...

Japp, sjukt irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Japp, sjukt irriterande

Riktigt tråkigt då Air Link flyter på bra mycket bättre i högre upplösning än VD.
Tycker mig nog också att kompressionen märks av mindre med AL 200 Mbps dynamic kontra VD 100 Mbps HEVC.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Har fått update 28 nu. Går inte köra AL i mitt nät eftersom mitt wifi är konfigurerat till ett separat subnät. Ytterligare en anledning att skaffa en separat AP till Questen

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror att jag har uppdaterat både Quest 2 och Oculusprogramvaran på PC:n, men när jag försöker starta Half Life: Alyx säger den att jag har avaktiverat det spelet i headset:et. Missar jag någon inställning?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tjena! Lånade ett Quest 2 av en kollega en vecka då jag kanske va sugen på att köpa det. Till min förvåning så tyckte jag det var sjukt suddigt imellanåt. Har ingen VR erfarenhet sedan innan och då min största ide med det är att spela bilspel så va det såklart Assetto Corsa som gick stenhårt. Men sitter med ett 1080ti och tyckte det va svårt att få mina 90 fps med hyfsade inställningar. Sedan va jag lite besviken över kvaliteten på sikt vilket gör de ganska jobbigt i bilspel i mitt tycke. Någon annan som känner som jag eller har tips på vad det kan vara? Kollade mycket på Youtube om quest 2 och verkar vara varierande kvalitet på headset och vissa säger det är det är jätte bra o vissa är skeptiska. Någon mer som kört bilspel o kännt samma?

Permalänk
Medlem

Testade lite hastigt AirLink nu när jag fått uppdateringen på både quest 2 och pc... men har otroligt lagg och komprimering... oanvändbart jämfört med VD på samma nät och dator... vet inte om det kan vara relaterat till att jag har ett AMD system?

Hoppas det löser sig automagiskt men jag är skeptisk.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tjena! Lånade ett Quest 2 av en kollega en vecka då jag kanske va sugen på att köpa det. Till min förvåning så tyckte jag det var sjukt suddigt imellanåt. Har ingen VR erfarenhet sedan innan och då min största ide med det är att spela bilspel så va det såklart Assetto Corsa som gick stenhårt. Men sitter med ett 1080ti och tyckte det va svårt att få mina 90 fps med hyfsade inställningar. Sedan va jag lite besviken över kvaliteten på sikt vilket gör de ganska jobbigt i bilspel i mitt tycke. Någon annan som känner som jag eller har tips på vad det kan vara? Kollade mycket på Youtube om quest 2 och verkar vara varierande kvalitet på headset och vissa säger det är det är jätte bra o vissa är skeptiska. Någon mer som kört bilspel o kännt samma?

Saken med VR är att ofta får man pilla på alla inställningar som finns (känns det som) innan man hittar rätt. Sen är ett 1080ti lite i svagast laget för simulatorer.

Testa att köra Link med kabel och pröva dig fram hur mycket du kan öka upplösning i Oculus home (maxa för att få en referens hur skarpt det kan bli), dra även ner uppdateringsfrekvensen till 72 eller 80 för att slippa krysta fram de sista FPS'en samt öka bitrate till ~300 i Oculus Debug Tool. Dessa åtgärder borde få upp skärpan mycket om du inte redan gjort det, och om kortet orkar med. Just AC tycker jag ser bra ut med lite tweakande.

Edit: Man får även komma ihåg att VR idag är inte lika skarpt som pannkaksversionen, om det är referensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Testade lite hastigt AirLink nu när jag fått uppdateringen på både quest 2 och pc... men har otroligt lagg och komprimering... oanvändbart jämfört med VD på samma nät och dator... vet inte om det kan vara relaterat till att jag har ett AMD system?

Hoppas det löser sig automagiskt men jag är skeptisk.

Har du pillat nåt i Oculus Debug Tools innan? I så fall behöver du nollställa dom inställningarna.
Om man läser på Reddit och dylik så verkar det i överlag som AMD fungerar sämre med AL.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Har du pillat nåt i Oculus Debug Tools innan? I så fall behöver du nollställa dom inställningarna.
Om man läser på Reddit och dylik så verkar det i överlag som AMD fungerar sämre med AL.

Pillade lite i sidequest när det begav sig. Hur nollar man enklast?

EDIT: Kollade Oculus Debug Tools och där var allt 0 eller Disabled. Funderar på om man ska dra till en factory reset men då blir man väl av med alla save files?

EDIT2: Kom på att alla ändringar i Sidequest resetas när man startar om headsetet... så bör inte vara någon inställning jag gjort som påverkar min prestanda i Air Link... ska labba mer ikväll tror jag

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tjena! Lånade ett Quest 2 av en kollega en vecka då jag kanske va sugen på att köpa det. Till min förvåning så tyckte jag det var sjukt suddigt imellanåt. Har ingen VR erfarenhet sedan innan och då min största ide med det är att spela bilspel så va det såklart Assetto Corsa som gick stenhårt. Men sitter med ett 1080ti och tyckte det va svårt att få mina 90 fps med hyfsade inställningar. Sedan va jag lite besviken över kvaliteten på sikt vilket gör de ganska jobbigt i bilspel i mitt tycke. Någon annan som känner som jag eller har tips på vad det kan vara? Kollade mycket på Youtube om quest 2 och verkar vara varierande kvalitet på headset och vissa säger det är det är jätte bra o vissa är skeptiska. Någon mer som kört bilspel o kännt samma?

Förutom tipsen du fick tidigare så är det viktigt att headsetet sitter rätt och att man har rätt IPD (1-3 på linserna).
Sen är det lite olika hur man upplever det.
Man får försöka undvika att titta runt för mycket med ögonen och vrida mer på skallen, då det egentligen bara är "skarpt" i mitten. Det är ett förfarande man vänjer sig med tiden.
Sen så klart, vad har man som referens vad som är skarpt eller inte. Ett tidigare VR headset eller en plattskärm

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tjena! Lånade ett Quest 2 av en kollega en vecka då jag kanske va sugen på att köpa det. Till min förvåning så tyckte jag det var sjukt suddigt imellanåt. Har ingen VR erfarenhet sedan innan och då min största ide med det är att spela bilspel så va det såklart Assetto Corsa som gick stenhårt. Men sitter med ett 1080ti och tyckte det va svårt att få mina 90 fps med hyfsade inställningar. Sedan va jag lite besviken över kvaliteten på sikt vilket gör de ganska jobbigt i bilspel i mitt tycke. Någon annan som känner som jag eller har tips på vad det kan vara? Kollade mycket på Youtube om quest 2 och verkar vara varierande kvalitet på headset och vissa säger det är det är jätte bra o vissa är skeptiska. Någon mer som kört bilspel o kännt samma?

Du får kompromissa en del med inställningarna om det ska flyta bra med ett 1080Ti. Det i sin tur kommer göra att det inte ser lika skarpt ut. Alltså, VR är inte lika skarpt som en vanlig skärm ens med maxad upplösning - vilket ett 1080Ti inte klarar. Däremot går det att få fullt acceptabel skärpa med ett Quest 2 om bara grafikkortet klarar det.

Om du funderar på ett Quest 2 bör du dock även testa hur det funkar över WiFi. Link-kabeln är i princip att räkna som död. Rent lotteri om den funkar och Oculus bryr sig inte om att fixa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du får kompromissa en del med inställningarna om det ska flyta bra med ett 1080Ti. Det i sin tur kommer göra att det inte ser lika skarpt ut. Alltså, VR är inte lika skarpt som en vanlig skärm ens med maxad upplösning - vilket ett 1080Ti inte klarar. Däremot går det att få fullt acceptabel skärpa med ett Quest 2 om bara grafikkortet klarar det.

Om du funderar på ett Quest 2 bör du dock även testa hur det funkar över WiFi. Link-kabeln är i princip att räkna som död. Rent lotteri om den funkar och Oculus bryr sig inte om att fixa problemen.

Vad menar du med att Link kabel räknas som död?
Jag provade för några dagar sedan för jag hade otroliga problem först med AirLink (pga mixtrat i debugtool) och jämförde med Link kabel som fungerade hur bra som helst.
Föredrar så klart trådlöst och inte spelat med kabel jag kan inte minnas när sist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du med att Link kabel räknas som död?
Jag provade för några dagar sedan för jag hade otroliga problem först med AirLink (pga mixtrat i debugtool) och jämförde med Link kabel som fungerade hur bra som helst.
Föredrar så klart trådlöst och inte spelat med kabel jag kan inte minnas när sist.

Lotteri som sagt. Funkar inte alls med vissa kontrollers och väldigt många ger problem. Beror på spel också. Samma problem har följt med flera uppdateringar nu, utan respons från Oculus, så det är bara räkna med att det aldrig kommer bli fixat.

Själv fick jag problem efter V26 med en härlig vit rand i nedre delen av skärmen i vissa titlar. V27 dödade bandbredden och kopplingen glappade. Nu efter V28 finns inte en enda titel som funkar ordentligt, prestandan är katastrofal och latensen skyhög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lotteri som sagt. Funkar inte alls med vissa kontrollers och väldigt många ger problem. Beror på spel också. Samma problem har följt med flera uppdateringar nu, utan respons från Oculus, så det är bara räkna med att det aldrig kommer bli fixat.

Själv fick jag problem efter V26 med en härlig vit rand i nedre delen av skärmen i vissa titlar. V27 dödade bandbredden och kopplingen glappade. Nu efter V28 finns inte en enda titel som funkar ordentligt, prestandan är katastrofal och latensen skyhög.

Provat nollställa debugtool om du mixtrat i det?
Låter annars exakt som samma fel jag hade med AirLink.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Provat nollställa debugtool om du mixtrat i det?
Låter annars exakt som samma fel jag hade med AirLink.

Har installerat om Oculus programvara så det är inga konstigheter där.
På din beskrivning tidigare låter det inte som samma fel. Jag brukar alltså få en ljus del i nedre tredjedelen av skärmen, som bara visar artefakter. Signalen ballar alltså ur på nåt vis. Efter senaste uppdateringen är det även som att köra 25 fps, online, på ett 56K modem där morsan ibland lyfter på luren för att ringa.
Innan senaste uppdateringen, efter V26, var det bara ett par spel som hade dessa problem (om än inte i närheten av lika illa). Nu är det så med allt jag hunnit testa. Värsta är att folk har rapporterat problem i månader men det är inget som har blivit bättre (snarare sämre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har installerat om Oculus programvara så det är inga konstigheter där.
På din beskrivning tidigare låter det inte som samma fel. Jag brukar alltså få en ljus del i nedre tredjedelen av skärmen, som bara visar artefakter. Signalen ballar alltså ur på nåt vis. Efter senaste uppdateringen är det även som att köra 25 fps, online, på ett 56K modem där morsan ibland lyfter på luren för att ringa.
Innan senaste uppdateringen, efter V26, var det bara ett par spel som hade dessa problem (om än inte i närheten av lika illa). Nu är det så med allt jag hunnit testa. Värsta är att folk har rapporterat problem i månader men det är inget som har blivit bättre (snarare sämre).

Ok, det funkar med VD? Har du provat AirLink?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, det funkar med VD? Har du provat AirLink?

Jag har inte testat det efter senaste uppdateringen men VD har funkat utan bekymmer tidigare. Kan alltid testa efter jobbet och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tjena! Lånade ett Quest 2 av en kollega en vecka då jag kanske va sugen på att köpa det. Till min förvåning så tyckte jag det var sjukt suddigt imellanåt. Har ingen VR erfarenhet sedan innan och då min största ide med det är att spela bilspel så va det såklart Assetto Corsa som gick stenhårt. Men sitter med ett 1080ti och tyckte det va svårt att få mina 90 fps med hyfsade inställningar. Sedan va jag lite besviken över kvaliteten på sikt vilket gör de ganska jobbigt i bilspel i mitt tycke. Någon annan som känner som jag eller har tips på vad det kan vara? Kollade mycket på Youtube om quest 2 och verkar vara varierande kvalitet på headset och vissa säger det är det är jätte bra o vissa är skeptiska. Någon mer som kört bilspel o kännt samma?

Har du mätt mellan ögonen och sett till att du har rätt IPD-inställning?

https://support.oculus.com/351344152731317/?locale=sv_SE