Permalänk
Avstängd

C#

Hej alla jag har en uppgift som jag har börjat jobba med som jag vet inte hur ska jag börja.
Ett kassasystem är ju ett sånt som kassapersonalen använder i en butik för att registrera försäljning
och skapa ett kvitto.
Alla produkter lagras i en textfil. När programmet startas läses en textfil in med data och alla objekt
skapas.
Följande data ska lagras på Produkt,
produktid (snabbkommando i kassan, ex ”300” för bananer nedan)
pris
pris typ – är det per kilo eller per styck
produktnamn
När man kör kassan ska det se ut ungefär som följer

KASSA
1-Handla
0-Avsluta

har börjat nu igen med det här:
{
public int Nr { get; set; }
public string Name { get; set; }
public decimal Price { get; set; }
}
class ReceiptItem
{
public int Nr { get; set; }
public string Name { get; set; }
public decimal Price { get; set; }
public int Antal { get; set; }
}
jag vill bara ha hjälp hur ska jag gå vidare

Permalänk
Vila i frid

Att direkt börja med att koda lite här och där på måfå är väl inte direkt det som rekommenderas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Systemutveckling där den engelska version är mer detaljerad. Väldigt enkla projekt kan man ha i huvudet men ett komplett kassasystem... mjä, kanske.

Permalänk
Medlem

Vi får nog utgå från att det är en skoluppgift, som TS inte behagat posta i sin helhet, med resultatet att eventuella tips inte kommer vara anpassade till TS kunskapsnivå eller begränsningar/krav i uppgiften.

Som vanligt: Om man inte kan hantera debuggern i sitt utvecklingsverktyg, så börjar man med att lära sig det.

För att börja lösa uppgiften på enklast möjliga sätt skulle jag rekommendera att skriva ett litet program som kan serialisera objekt av produktklassen (du har missat raden med dess namn...) till en fil. Produkterna läggs enklast i en System.Collection.Generic.List<T>. Om generics inte är bekant så kan man börja med att försöka förstå den klassen. Även en vanlig sketen array bör fungera, men är jobbigare att arbeta med.

Serialisering är enklast (färst rader kod) med JsonConvert.SerializeObject(). Det kräver att man vet hur man installerar ett NuGet-paket. Om man inte vill/får använda NuGet-paket kan man till exempel serialisera till XML i stället, med funktionalitet inbyggt i ramverket. Man ska definitivt inte hitta på sitt eget sätt att serialisera/deserialisera objekt till/från fil.

När man skrivit ut några produkter till en exempel-fil kan man handredigera filen för att lägga till fler produkter. Om man gör rätt kan man sedan läsa in filen i programmet genom deserialisering.

Permalänk
Medlem

Börja med att fundera på vilka informationsflöden du skall ha i applikationen och rita upp det litet enkelt i något ritverktyg eller på ett papper.

Vet du inte varifrån du kommer och vart du skall med informationen så blir det oftast väldigt fel eller så blir det omvägar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (missbruk av flera konton)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...