Windows 10 + Nvidia HDMI + surroundljud

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 + Nvidia HDMI + surroundljud

Hej!

Jag har sökt runt lite på Google kring detta men blir inte klok på hur jag ska göra. Jag sitter med följande setup:

* LG C9
* Denon AVR-X4200W
* RTX 3090
* Crosshair VI Hero
* Windows 10 Home

När jag kopplar in datorn direkt till receivern har jag inga problem att få surroundljud. Jag konfigurerar receivern via ljudinställningar och väljer 5.1 och den spelar upp ljudet korrekt via testsignalen. Fungerar perfekt i Forza Horizon 4 till exempel. När jag gör samma sak men istället kopplar direkt till TV:n så skickas inte ljudet ut korrekt. Det spelar heller ingen roll om jag väljer Bitstream eller PCM, eller passthrough eller PCM i TV:ns inställningar för hur ljudet ska hanteras på inkommande porten eller utgående ARC. På något sätt känns det som om Nvidia inte gillar att skicka ljudet digitalt till TV:n.

Någon som stött på liknande och framför allt är det någon som har lyckats lösa det? Jag vill helst inte behöva koppla via receivern för den har inte stöd för G-sync, 4K 120Hz och hela den biten som TV:n har via HDMI 2.1. Trevligt att utnyttja det via grafikkortet om man kan. Också mindre sugen på att byta ut till en ny Denon som bara klarar HDMI 2.1 på en av portarna.

Permalänk
Medlem

Lite bökigt men du kanske kan koppla en andra HDMI kabel till recivern, bara för ljud.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sions:

Lite bökigt men du kanske kan koppla en andra HDMI kabel till recivern, bara för ljud.

Funderade på det också men RTX 3090 har bara en HDMI. Då funderade jag på om man skulle köra toslink och köra ljudet på det sättet. Att det ska behöva vara så bökigt bara...

Permalänk
Inaktiv

Provade att köpa en DP -> HDMI-kabel men lyckades inte få digitalt ljud ut från den till min receiver. Bild i 1080p, yep. Men Nvidias kontrollpanel säger bara att den inte kan skicka något ljud. Är det någon som har fått detta att fungera som kan rekommendera en kabel? Jag körde på en Deltaco från Webhallen.