MMO-spelet The Blocky Ages bjuder in SweClockers medlemmar till test

Permalänk
Cyberman

MMO-spelet The Blocky Ages bjuder in SweClockers medlemmar till test

The Blocky Ages tar inspiration från klassiker som Runescape och Tibia och SweClockers medlemmar står först i kön till testfasen.

Läs hela artikeln här

Permalänk

Fantastiskt kul! Har tyvärr missat förgående tester trots att jag tidigt varit med i tråden! Ska verkligen försöka denna gången.

Tibia är och förblir det bästa spelet jag har spelat någonsin, om detta blir hälften av vad Tibia var så blir det guld! Heja heja!

Permalänk
Medlem

Spännande ska helt klart testa! Runescape var enligt mig världens bästa spel som yngre och jag ser tydligt likheterna

Permalänk
Proffsmoddare

Tibia <3

Permalänk
Medlem

Det här ser ut att bli kalaskul så länge man kan undvika att det sitter 600 Koreaner i en fabrikslokal som samarbetar och samlar på sig allt dem kan hitta, eller kommer karaktärerna nollställas med jämna mellanrum eller kanske åldras som i The Sims?

Permalänk
Medlem

Oj oj oj... Med alldeles för många timmar investerade i Runescape så är det här oroväckande lockande för en småbarnsförälder med renoveringsprojekt! Borde vara varningar på sådana artiklar

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, hoppas på en oldschool tibia känsla

Permalänk
Medlem
Citat:

(PVP) kommer vara tillåtet nästan överallt

Och där har de redan garanterat att det blir en flopp. Ofattbart hur utvecklare fortfarande kan envisas med detta, när vi har över 20 års erfarenhet av hur sådana spelvärldar ser ut och vilken sorts spelare de attraherar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här ser ut att bli kalaskul så länge man kan undvika att det sitter 600 Koreaner i en fabrikslokal som samarbetar och samlar på sig allt dem kan hitta, eller kommer karaktärerna nollställas med jämna mellanrum eller kanske åldras som i The Sims?

Det låter hemskt om allt man samlat på sig försvinner. Man kan lägga in en non-addiction-mekanik som sänker lootvärde när man spelat mer än 6 timmar om dagen gradvis till 0% loot vid 10 eller nått.

Då kommer de säkert få fler spelare med multipla karatärer eller subscriptions :).

Eller kanske ha nån folkmedfamilj-server där man bara får spela 2h om dagen och logga in med BankID för att motverka för många konton

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Och där har de redan garanterat att det blir en flopp. Ofattbart hur utvecklare fortfarande kan envisas med detta, när vi har över 20 års erfarenhet av hur sådana spelvärldar ser ut och vilken sorts spelare de attraherar.

Jobbigt för alla nya spelare. Efter 1-2 månad så kommer alla nya dö om och om igen in i evigheten. Om det inte kommer nya servers hela tiden. Speciellt när man förlorar XP när man dör. Kan inte levla.

Men de måste de redan tänkt ut en lösning på.

Permalänk
Medlem

Lät kul, fram till PvP delen. Det är väl en aspekt man hade hoppats på att de skulle ha norpat från RuneScape...

Permalänk
Medlem

Och där kom anti pvp brigaden som har förstört spel efter spel, senast The New World.

Säger bara lol, det finns nog med PvE carebear spel, låt oss ha ett spel som tilltalar PvP folk i fred, snälla gå och spela era PvE spel, det finns en uppsjö av dom.

Att säga att PvP inte fungerar, kolla på Albion online som är omåttligt populärt, kolla Ultima Online, det fungerade ypperligt.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men undviker early access och motsvarande (alfa/beta). Vid release blir det nog att prova spelet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Och där har de redan garanterat att det blir en flopp. Ofattbart hur utvecklare fortfarande kan envisas med detta, när vi har över 20 års erfarenhet av hur sådana spelvärldar ser ut och vilken sorts spelare de attraherar.

Skrivet av Hugashaka:

Lät kul, fram till PvP delen. Det är väl en aspekt man hade hoppats på att de skulle ha norpat från RuneScape...

Vi har pratat om att eventuellt erbjuda servrar som passar bättre för Rollspelare också, där PvP kommer restrikteras mera. Men det blir nog en feature längre fram. Förhoppningsvis kanske det kan höja ert intresse

Skrivet av kelthar:

Eller kanske ha nån folkmedfamilj-server där man bara får spela 2h om dagen och logga in med BankID för att motverka för många konton

Haha, du kanske har en Idé där Som småbarnsförälder vet jag att tid kan vara en måttligt begränsad tillgång!

Skrivet av kelthar:

Jobbigt för alla nya spelare. Efter 1-2 månad så kommer alla nya dö om och om igen in i evigheten. Om det inte kommer nya servers hela tiden. Speciellt när man förlorar XP när man dör. Kan inte levla.

Men de måste de redan tänkt ut en lösning på.

Vi kommer sätta in många hinder för detta. När vi säger "orestriktiv pvp" så menar vi såklart inte ett fritt gangstervälde, där allt är tillåtet. Men restriktionerna kommer i form av hinder inuti spelet, istället för hårdkodade lås. Med det menar jag att spelare kan attackera och döda vem den vill, men baserat på nivåskillnader, var mordet utförs etc så tillämpas straff baserat på det.
Många områden där spelare rör sig mycket kommer finnas vakter, NPC Bounty Hunters etc som sätter käppas i hjulet för de kriminella spelarna. Vi kommer säkerligen få balansera det där många gånger om, men förhoppningsvis får vi något som fungerar bra i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Vi har pratat om att eventuellt erbjuda servrar som passar bättre för Rollspelare också, där PvP kommer restrikteras mera. Men det blir nog en feature längre fram. Förhoppningsvis kanske det kan höja ert intresse

Haha, du kanske har en Idé där Som småbarnsförälder vet jag att tid kan vara en måttligt begränsad tillgång!

Vi kommer sätta in många hinder för detta. När vi säger "orestriktiv pvp" så menar vi såklart inte ett fritt gangstervälde, där allt är tillåtet. Men restriktionerna kommer i form av hinder inuti spelet, istället för hårdkodade lås. Med det menar jag att spelare kan attackera och döda vem den vill, men baserat på nivåskillnader, var mordet utförs etc så tillämpas straff baserat på det.
Många områden där spelare rör sig mycket kommer finnas vakter, NPC Bounty Hunters etc som sätter käppas i hjulet för de kriminella spelarna. Vi kommer säkerligen få balansera det där många gånger om, men förhoppningsvis får vi något som fungerar bra i slutändan

Gå med er originalvision för spelet, försök inte att blidka alla eller en vokal minoritetsgruppering på internet, om ni stöper spelet i samma form som alla andra spel så kommer ni inte att komma någonstans.

Permalänk

Distraheras av att musiken i början är väldigt lik The Office.

Permalänk
Medlem

Nämen!
Inte bara är vattenbrunnen och tak shingles texturerna extremt lika, men vargarna är ju typ copy-paste'ade från world of warcraft

Permalänk
Medlem

Jo vi använder en del köpta och fria assets
Vargarna är dock ändrade, så hoppas det glädjer dig hehe

Permalänk

Kommer det att finnas någon typ av professions? Typ mining, leatherworking, fishing, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kommer det att finnas någon typ av professions? Typ mining, leatherworking, fishing, osv.

Visst kommer det göra det Professions av alla dess slag. En sak som är lite skoj är att man kommer inte veta vilka alla professions/skills är utan man upptäcker vissa först när man gör något som ökar erfarenheten i det. Så listan av de skills man har (Profession är en kategori av skills) är dynamisk och växer i takt med karaktären. Samma gäller t.ex Combat Skills.

Professions är dock inget som kommer användas nu i nästa Alpha, men till testet efter som kommer vara mer fokuserad på Crafting och Building.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Att säga att PvP inte fungerar, kolla på Albion online som är omåttligt populärt, kolla Ultima Online, det fungerade ypperligt.

Har du ens spelat UO? Anledningen att folk pvp:ade och griefade var ju att det inte fanns nåt annat att göra till slut

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Har du ens spelat UO? Anledningen att folk pvp:ade och griefade var ju att det inte fanns nåt annat att göra till slut

Du snackar gojja, spelet dog sakta men säkert när vider EA köpte och delade upp världen i god och ond Felucca/Trammel.

I sin peak fanns bara Felucca i UO och fri pvp utanför städerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Vi har pratat om att eventuellt erbjuda servrar som passar bättre för Rollspelare också, där PvP kommer restrikteras mera. Men det blir nog en feature längre fram. Förhoppningsvis kanske det kan höja ert intresse

Haha, du kanske har en Idé där Som småbarnsförälder vet jag att tid kan vara en måttligt begränsad tillgång!

Vi kommer sätta in många hinder för detta. När vi säger "orestriktiv pvp" så menar vi såklart inte ett fritt gangstervälde, där allt är tillåtet. Men restriktionerna kommer i form av hinder inuti spelet, istället för hårdkodade lås. Med det menar jag att spelare kan attackera och döda vem den vill, men baserat på nivåskillnader, var mordet utförs etc så tillämpas straff baserat på det.
Många områden där spelare rör sig mycket kommer finnas vakter, NPC Bounty Hunters etc som sätter käppas i hjulet för de kriminella spelarna. Vi kommer säkerligen få balansera det där många gånger om, men förhoppningsvis får vi något som fungerar bra i slutändan

Låter som ni har en ganska bra idé och vision av hur ni vill ha spelet. Gör inte som många andra utvecklare gjort och lyssna på några få vokala, det kommer inte gynna spel utvecklingen. Förverkliga eran egen idé för de är det ända sättet att få ett unikt och långlivat spel.

Ser fram emot att få testa de

Permalänk
Medlem

Spelade Tibia på tiden när bubbles var kung och det bara fanns en server. Har följt det här projektet i flera år och det finns vara en sak jag önskar: Egen tid då jag kan sitta o spela! Några år till o jag kan introducera sonen i spel

Permalänk
Medlem

Med 30 års datorspelande i bagaget så vill jag säga att ni ska fokusera era visioner. Inte vara rädda. Feedback i all ära, men det är ni som ska låta oss upptäcka. Inte utföra fanservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Låter som ni har en ganska bra idé och vision av hur ni vill ha spelet. Gör inte som många andra utvecklare gjort och lyssna på några få vokala ...

Skrivet av darkshippo:

Med 30 års datorspelande i bagaget så vill jag säga att ni ska fokusera era visioner. Inte vara rädda. Feedback i all ära, men det är ni som ska låta oss upptäcka. Inte utföra fanservice.

Våran plan har alltid varit att följa våran egen vision, men vi tar däremot gärna emot idéer som vi kan fundera på och kanske ta inspiration från. Men vi har en tydlig plan på vad vi vill åstadkomma i det stora hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Haha, du kanske har en Idé där Som småbarnsförälder vet jag att tid kan vara en måttligt begränsad tillgång!

Det kommer definitivt bli värre än vad det är nu! Man vill ju umgås med dem också och förr eller senare så upptäcker man att det inte går att "tulla" på sömnen längre, så man har inte lite mycket tid att koda på kvällen. Vilket språk är det byggt i?

Skrivet av BlasteRs:

Vi kommer sätta in många hinder för detta. När vi säger "orestriktiv pvp" så menar vi såklart inte ett fritt gangstervälde, där allt är tillåtet. Men restriktionerna kommer i form av hinder inuti spelet, istället för hårdkodade lås. Med det menar jag att spelare kan attackera och döda vem den vill, men baserat på nivåskillnader, var mordet utförs etc så tillämpas straff baserat på det.
Många områden där spelare rör sig mycket kommer finnas vakter, NPC Bounty Hunters etc som sätter käppas i hjulet för de kriminella spelarna. Vi kommer säkerligen få balansera det där många gånger om, men förhoppningsvis får vi något som fungerar bra i slutändan

Då gissar jag att man kan collecta bounties genom att döda de "kriminella". Hur är det med endgame, etc. Kommer ni ha zoner som man inte kan överleva i om man är för låg level/dåligt gear? Kommer ni ha dimensioner när man är klar med första "kartan" eller blivit lvl 100 t.ex? Finns det några tankar runt det?

Precis som det finns "badwill" poäng för att döda någon, kommer det finnas goodwill också? Hjäklpa nån låglevlad med något.

Permalänk
Medlem

Låter inte som det är nåt för mig, men hoppas det går bra för er ändå!

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat Rune~, dock spenderat år med Tibia.
Ny kanske det står men skrollade igenom snabbt, blir det en högsta nivå, säg lvl 100? Och sen uppdateras med content och högre lvl allt eftersom?

Skulle gärna vilja se det, då det underlättar för oss med lägra nivå av ledig tid.

Se på tibia, man spelade ej på ett tag och guilden blev 100 levels högre och dela exp och ”hunta” tillsammans va glömt.

Jag är nog den enda dock som vill se det såhär😛