Vilken mobil ska jag välja?

Permalänk

Vilken mobil ska jag välja?

Hallå allihopa!

Tänkte be er om lite hjälp, då jag har så jäkla svårt att bestämma mig för vilken lur jag ska köpa till frugan.

Kravet är ganska enkelt, de ska vara den bästa kameran på marknaden. Hon fotar mestadels bilder på människor och natur ibland lite inredning. De måste vara android också!

Har grottat ned mig i massvis med tester och jämförelser, men har sån beslutsångest... 😅

Tack för om du tar dig tiden att hjälpa mig!

Ha de fint!

Permalänk
Medlem

Har du nån max budget?
Spontant skulle jag säga pixel 4a.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hallå allihopa!

Tänkte be er om lite hjälp, då jag har så jäkla svårt att bestämma mig för vilken lur jag ska köpa till frugan.

Kravet är ganska enkelt, de ska vara den bästa kameran på marknaden. Hon fotar mestadels bilder på människor och natur ibland lite inredning. De måste vara android också!

Har grottat ned mig i massvis med tester och jämförelser, men har sån beslutsångest... 😅

Tack för om du tar dig tiden att hjälpa mig!

Ha de fint!

En av de bättre telefonerna och kanske bäst till o med är Pixel. Den går däremot inte o köpa i Sverige, men går o importera från både UK, Frankrike och Tyskland. Pixel 4a eller Pixel 4a 5G (om hon vill ha vidvinkelkamera) kanske skulle passa? Kolla in lite tester/recensioner på den. Den har iallafall en väldigt bra kamera och bra batteritid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Samsung S20 ultra verkar vara i toppklassen när det gäller kamera.
Satans dyr dock.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har du nån max budget?
Spontant skulle jag säga pixel 4a.

Helst under 10k, har läst och kollat in pixel lurarna. Är väldigt inne på pixel 5. Har också kollat en del på op 8t men känns inte som kameran där kommer upp i samma klass som pixel.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

En av de bättre telefonerna och kanske bäst till o med är Pixel. Den går däremot inte o köpa i Sverige, men går o importera från både UK, Frankrike och Tyskland. Pixel 4a eller Pixel 4a 5G (om hon vill ha vidvinkelkamera) kanske skulle passa? Kolla in lite tester/recensioner på den. Den har iallafall en väldigt bra kamera och bra batteritid

Okej, Jo jag har läst väldigt mycket gott om pixel lurarna, dock aldrig ägt någon. Är väldigt sugen spontant på att beställa en pixel 5. En del tycker att det är synd att Google fortfarande använder samma sensor i 5an som i 2an av pixel serien. Men som du säger det blir väldigt bra bilder.

Permalänk
Medlem

En riktig kamera kostar inte mycket och då finns även utrymme för en ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En av de bättre telefonerna och kanske bäst till o med är Pixel. Den går däremot inte o köpa i Sverige, men går o importera från både UK, Frankrike och Tyskland. Pixel 4a eller Pixel 4a 5G (om hon vill ha vidvinkelkamera) kanske skulle passa? Kolla in lite tester/recensioner på den. Den har iallafall en väldigt bra kamera och bra batteritid

Det går att köpa via amazon nu när de öppnat sin svenska sida. Såg att 4a finns för 4 647,33 kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Samsung S20 ultra verkar vara i toppklassen när det gäller kamera.
Satans dyr dock.

Välj Note 20 Ultra istället när man är uppe i den prisklassen, snäppet vassare på kameran på typ alla punkter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Helst under 10k, har läst och kollat in pixel lurarna. Är väldigt inne på pixel 5. Har också kollat en del på op 8t men känns inte som kameran där kommer upp i samma klass som pixel.

Sony Xperia 5 II släpptes nyligen och har två speciella kamera och video appar för entusiaster. Den kostar 9K. Läs recensioner för mer information om kameran och de apparna.
https://www.sony.se/electronics/smartphones/xperia-5m2

Permalänk
Medlem

Har idag en Samsung S20+ och den kameran är ok men kameran på min gamla Huawei Mate 20 Pro är överlägsen när det kommer till kameran.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Note 20 Ultra skulle jag säga har bäst kamera enligt de tester jag tagit del av. T.ex. Max Tech jämförde Pixel 5, iPhone 12 Pro och Note 20 Ultra på kamerafronten där Note 20 Ultra och iPhone 12 Pro hamnade på delad första plats. Har även en Note 20 Ultra själv och är väldigt nöjd med kamerorna.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Pixel 5 säger jag, tycker inte att någon annan handskas med dynamiskt omfång och färg bättre än Google gör. Köpte en Note 20 Ultra nyligen för att jag ville ha stor jävla skärm bara och kom över en via jobbet, men redan min Pixel 2 som jag gick ifrån klarade av en del saker bättre än den gör även om Notens kamera har lite andra roliga finesser också.

Edit: Tål att tilläggas iofs att jag är yrkesfotograf och bedömer telefonkameror utifrån lite mer specifika grejer än bara "tycker jag att bilden ser cool ut", möjligt att medelanvändaren ser på det annorlunda om de uppskattar de lite mer "effektfulla" hanteringarna som Samsung har för sig ibland. Hittills tycker jag att Samsung är väldigt duktiga på hudtoner och svart, medans Pixeln har vunnit på färghantering i väldigt dynamiskt ljus, lite mindre "over the top" hantering av HDR och lite mer behagligt natt-läge.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Kolla dxomarks tester.
P30 pro, P40 pro och xiaomi mi 10 pro är bland dom bästa som finns.

Min p20 pro håller fortfarande måttet

Permalänk

Har en Huawei (all light on glorious leader!) P20 pro sedan 2,5 år & är fortfarande imponerad över hur bra kameran är. Särskillt när det mörknar. Det är den näst bästa kameranalle jag haft efter Nokia 808 Pureview.

Skulle därför rekommendera P30 pro, ännu bättre kamera, hyfsat pris & sista Huawei (China no1!) med fullt android/playbutik.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Pixel är bra om man vill ha 1click shooter.
Men vill du gå djupare är det inte bästa kameran på marknaden.

De flesta vill bara köra auto mode och klick. Men är man fotograf kanske mer inställningar och möjligheter är bra.

Bästa kameran tillhör typ alltid Huawei, och de toppar som vanligt även dxomark men eftersom det är som det är med Huawei med google tjänster osv så är det inget att köpa tyvärr.

Annars är det väl Xiaomi Mi 10 pro/ultra (ultra går nog inte köpa här heller).
Samsung S20 ultra/note20 ultra

Permalänk

iPhone har generellt sett haft en bättre filmkamera än alla konkurrenter. Huaweis senaste mobiler har haft bäst kamera i mörker samt att de har en hyffsad zoom. För vanliga foton i dagsljus är det antingen Pixel, Samsung eller Apple som tar hem segern, lite beroende på scenens förutsättningar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har idag en Samsung S20+ och den kameran är ok men kameran på min gamla Huawei Mate 20 Pro är överlägsen när det kommer till kameran.

Har du också problem med att ansikten blir "utsmetade" inomhus? Försöker ta kort på min bebis hemma som aldrig är stilla och både jag och min sambo som båda har S20+ är besvikna på kvaliten på bilderna.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus 8 och är grymt besviken över kameran i denna. Suddiga bilder vid minsta lilla rörelse på objekten som fotas. Testat både standardappen för kamera och GCam men ingen större skillnad. Är kameran det viktigaste så hade jag hållt mig undan Oneplus iaf.

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 10 T Pro
7000kr
108Mpixlar

Elscooter för 4000kr med på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har du också problem med att ansikten blir "utsmetade" inomhus? Försöker ta kort på min bebis hemma som aldrig är stilla och både jag och min sambo som båda har S20+ är besvikna på kvaliten på bilderna.

/S

Mja, på sätt och vis. Vet inte varför telefonen gör så men den verkar trycka ihop huvuden och göra dom bredare och plattare än vad dom egentligen är.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Har en Huawei (all light on glorious leader!) P20 pro sedan 2,5 år & är fortfarande imponerad över hur bra kameran är. Särskillt när det mörknar. Det är den näst bästa kameranalle jag haft efter Nokia 808 Pureview.

Skulle därför rekommendera P30 pro, ännu bättre kamera, hyfsat pris & sista Huawei (China no1!) med fullt android/playbutik.

Jag hade också 808 pureview. Eller har rättare sagt.

Den har åldrats tveksamt minst sagt. Autofokus är helt kass och träffar sällan rätt, stort lagg när bilder ska tas, lång processtid mellan bilder...

Nej ingen höjdare längre...

Hellre 98 bra bilder än 20 missade tillfällen 60 ur fokus och 10 mästerverk av 100

Permalänk
Medlem

Ägde en P30 och den ger jäkligt fina bilder. Speciellt när jag gick till en Oneplus 7 pro efter det.

Orkade inte med huawai men kameran saknar jag varje dag.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av eisens:

Har en Oneplus 8 och är grymt besviken över kameran i denna. Suddiga bilder vid minsta lilla rörelse på objekten som fotas. Testat både standardappen för kamera och GCam men ingen större skillnad. Är kameran det viktigaste så hade jag hållt mig undan Oneplus iaf.

Detta jag var orolig för.

Kör på en OP6 och snart dags att byta. Nu när OP8T kom så är kameran detsamma som 8.

Prioriteten i livet har tagit mig till att behöva en bättre kamera och fruns iphone 11 (icke pro) är hästlängder snabbare och skarpare än min OP. (inte konstigt när det är en nyare telefon).

Nä vi får se om man själv bytar läger pga omprioriteringar av telefonfunktioner

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Pixel 5... har en själv och är sjukt nöjd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Skulle säga att P30 pro är den mest prisvärda luren då kan skaffa som har ruskigt bra kamera. Alternativt Mate 20 pro om du kan hitta en ny till ännu lägre pris. (Samma hårdvara som P30 pro, med snäppet sämre kamera. Men har bättre ansiktsigenkänning, fingeravtrycksläsare och bättre skärm).

Annars om du skall ha det absolut bästa är det P40 Pro som gäller. Fast då måste man sideloada Googles playbutik och liknande och det är inte alls lika säkert när man skall smocka in Bank-ID och liknande.

https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Xiaomi Mi 10 Ultra verkar ligga väldigt högt också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Huawei Mate 40 Pro är bäst just nu när det gäller kameran, följt av Xiaomi Mi 10 Ultra.

(Källa: Dxomark)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@mr-knox3000: Kolla upp om gCam-inställningar finns till telefonen du tittat på så får du det bästa av två världar dvs, nyare sensor och pixel-lik kameramjukvara.

Köpte mig nyss en Xiaomi Mi 10T Pro med (elscooter) cykel på köpet. Med gCam så förväntar jag mig att den kommer fungera väl ett bra tag framöver: https://www.celsoazevedo.com/files/android/google-camera/f/co...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

OM hon verkligen gillar att ta fotografier och har lite vana, eller vill skaffa sig, skulle jag inte underskatta Sony Xperia 5 Mark II. Nej, det är inte den bästa "one click shootern" men efter deras implementering av mjukvaran från deras Alpha-kameror så erbjuder den på massiva möjligheter till sanslöst bra bilder till ett lägre pris än Samsung m.fl.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB