Varför höjs priserna på 3070 redan efter första dagen?

Permalänk

Varför höjs priserna på 3070 redan efter första dagen?

La ett 3070 msi i varukorgen på inet. Priset var 5999 men insåg jag att jag inte har ett behov av 3070 just nu så gjorde aldrig beställningen (detta var runt kl 14:01). Kommer istället vänta typ 1 månad i hopp om FE.

Såg nu att samma kort kostar 6499 kr.

Kortet har alltså höjts med 500 kr på en gång när lagret var slut.

Känns tråkigt att jag behöver vara först med kortet för att få ett billigare pris.

Permalänk
Medlem

För att dom kan. För att dom vill tjäna 500kr mer per kort.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan är högre än tillgången, välkommen till marknadsekonomi 101

Permalänk
Medlem

Vissa butiker hade kampanjpriser innan försäljningen gick igång, nu när de ser att efterfrågan är hög så är det väl slut med det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Rekordmedlem

Lanseringen är inte para en papperslansering utan en bluff vad gäller priserna för att de bara vill få bra och mycket press nu i början och komma före AMD och sedan när AMD kommer så släpper de samma kort igen på riktigt och får mer press och prissättningen kan de skylla på partnertillverkarna, det är helt enkelt Nvidias vanliga fulspel för att mjölka köparna maximalt och då speciellt de som är övertygade om att de alltid ska ha Nvidia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hahaha ser scalpers med 3070 på blocket nu. Jag är ingen förespråkare av olagligheter generellt, men om dom skulle råka bli rånade när de försöker sälja sina kort så skulle jag antagligen inte fälla många tårar över det

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så var det ett begränsat antal till "rätt" pris sedan gäller ett högre pris. Antagligen så det ser bättre ut i recensioner för 3070 för 7k och 3080 för 9k skulle inte gett lika bra recensioner då prestanda per pris inte blir lika bra.

Butikerna har nog bara fått köpa in ett fåtal till rätt pris så inte deras fel men tycker inte man sett några youtubers från andra ställen i världen prata om det så känns som ett svenskt problem. I USA, Canada och Australien tog det slut med men inte sett att priserna ökat på samma sätt som i Sverige. Har nog att göra med att MSRP är mer skrivet i sten där medan här går priser upp och ner.

Så länge folk köper så lär de fortsätta. Verkar dock inte sålt slut helt då jag sett kort för över 7k som fortfarande finns i lager för inte så många vill betala nära 3080 priser för 3070.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vem behöver Scalpers när det finns partner kort av denna som går för en bra bit av vad MSRP på 3080 är?

Det är så sjukt tråkigt att behöva köpa och stödja Nvidias fulspel om man vill ha alla de funktioner som erbjuds.

Att priserna stiger och förändras beror på marknadsekonomi eftersom efterfrågan är större än tillgång. Men att tillgången är så dålig beror på stor del på Nvidia och metoder som är borderline marknads manipulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Vem behöver Scalpers när det finns partner kort av denna som går för en bra bit av vad MSRP på 3080 är?

Det är så sjukt tråkigt att behöva köpa och stödja Nvidias fulspel om man vill ha alla de funktioner som erbjuds.

Att priserna stiger och förändras beror på marknadsekonomi eftersom efterfrågan är större än tillgång. Men att tillgången är så dålig beror på stor del på Nvidia och metoder som är borderline marknads manipulation.

Eh, jag tror det handlar om Samsungs kapacitet och att man stressade fram release för att hinna före AMD. Inte manipulation

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För att de kan!
Tyvärr så här marknadsekonomi fungerar att så länge folk är beredda att betala högre priser så kommer bolag som nvidia att fortsätta ha höga priser. Inget förvånande alls mao. Skittrist för oss konsumenter, men det är bara vi som kan få dem att ändra sig genom att inte betala dessa priser. Det lär dock inte hända inom kort om man ser till folk konsumtionsbeteenden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Eh, jag tror det handlar om Samsungs kapacitet och att man stressade fram release för att hinna före AMD. Inte manipulation

Det handlar till 100% om manipulation oavsett det andra, Nvidia har ingen ambition att sälja FE kort utan de är marknadsföringsmaterial, de tillverkar ett par tusen kort och säger att de kostar så här lite och sedan försvinner FE korten i praktiken från marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intel har haft sina fasoner, med att släppa högre fabriksöverklockningar på samma prollar i flera år, och pressat nya socklar för varje ny "generation". De får nu betala, och det sunkar ihop sig för dem. Fortsätter Nvidia så här, så tror jag att de också underminerar en del förtroenden. Det är uppenbart att köptrycket är högre än vad tillgången är, och att nu gå in och dessutom prisjustera upp kort som de presenterat som billiga, tycker jag är på gränsen. Risken för dem är att folk i respons till såna här fula planer och lanseringar (självklart kände de till det), byter lag, i det här fallet till Radeon.

Har tidigare stöd-köpt AMD för att bidra till konkurrensen och av nostalgiskäl, men nu tycker jag genuint att Intel skitit ner sig och köper AMD av alla skäl. Samma principer skulle kunna börja gälla för Nvidia, som jag egentligen har sett som det bättre alternativet. Vi har sett exempel på hur vad vi tog för självklart på komponentmarknaden faktiskt rubbas, det främsta är Intels fall, som blev helt definitivt med Ryzen 5000. Det kan hända fler gånger. I artikelserien om grafikkortens moderna historia som publicerades här på Swec för ett-två år sen framgår att såna här små revolutioner hänt tidigare, med Riva-korten, Voodoo-korten, etc. Det ska bli intressant att följa. Tillverkare kan alltså inte räkna med att komma undan med allt, som jag tycker det har varit ett tag nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fesoj:

Intel har haft sina fasoner, med att släppa högre fabriksöverklockningar på samma prollar i flera år, och pressat nya socklar för varje ny "generation". De får nu betala, och det sunkar ihop sig för dem. Fortsätter Nvidia så här, så tror jag att de också underminerar en del förtroenden. Det är uppenbart att köptrycket är högre än vad tillgången är, och att nu gå in och dessutom prisjustera upp kort som de presenterat som billiga, tycker jag är på gränsen. Risken för dem är att folk i respons till såna här fula planer och lanseringar (självklart kände de till det), byter lag, i det här fallet till Radeon.

Har tidigare stöd-köpt AMD för att bidra till konkurrensen och av nostalgiskäl, men nu tycker jag genuint att Intel skitit ner sig och köper AMD av alla skäl. Samma principer skulle kunna börja gälla för Nvidia, som jag egentligen har sett som det bättre alternativet. Vi har sett exempel på hur vad vi tog för självklart på komponentmarknaden faktiskt rubbas, det främsta är Intels fall, som blev helt definitivt med Ryzen 5000. Det kan hända fler gånger. I artikelserien om grafikkortens moderna historia som publicerades här på Swec för ett-två år sen framgår att såna här små revolutioner hänt tidigare, med Riva-korten, Voodoo-korten, etc. Det ska bli intressant att följa. Tillverkare kan alltså inte räkna med att komma undan med allt, som jag tycker det har varit ett tag nu.

Linus sa att han tyckte att Lisa skulle säga åt lädermannen Jensen att gå tillbaka till köket och baka vidare medans ugnen var varm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.