Integrerade nätverkskretsar funkar inte.

Permalänk
Medlem

Integrerade nätverkskretsar funkar inte.

Hej.
Satt och försökte få igång internet på en nybyggd dator i går och kunde inte för livet av mig få det att funka.

Saker som är gjorda:

1. Dubbelkollat så integrerade kretsar är aktiverade i BIOS.
2. Installerat senaste nätverksdrivrutiner från tillverkarens hemsida.
3. Flashat om BIOS.
4. Avinstallerat drivrutiner och sen installerat dom igen.

Efter en snabb googling visade det sig att många haft samma problem med just detta moderkort, och andra från samma tillverkare (Asrock) och då oftast slutat med att Asrock själva bett kunderna att flasha om deras MAC-adress, och länkar till deras egna support sida med en guide och mjukvara.

Min fråga är som följande:

1. Om detta inte löser problemet (kommer ge mig på det runt 15:00 idag) vad är nästa steg?
2. Om jag köper ett separat nätverkskort (inte haft ett på ~15år) Kommer då problemet kvarstå om det är något fel på Asrocks integrerade kretsar, eller kommer det nya nätverkskortet köra på egen MAC-adress och kringå helt alla problem med moderkortet?
3. Vilket nätverkskort är värt att kolla på (max 300kr) ?

Tack på förhand.

//Stocken

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

Om allt annat fungerar korrekt på moderkortet bortsett från det integrerade nätverkskortet så kommer ett nytt nätverkskort lösa problemet. Alla nätverkskort har sin egna MAC-adress.

Men har du testat nätverkskabeln med en annan dator?
Du har inga säkerhetsinställningar där endast tillåtna MAC-adresser tillåts på din router eller liknande?
Syns den som nätverksadapter på enhetshanteraren (device manager) överhuvudtaget?

Skulle nog rekommendera att du lämnar tillbaka moderkortet till inköpsstället om du inte får bukt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lesser Entity:

Om allt annat fungerar korrekt på moderkortet bortsett från det integrerade nätverkskortet så kommer ett nytt nätverkskort lösa problemet. Alla nätverkskort har sin egna MAC-adress.

Men har du testat nätverkskabeln med en annan dator?
Du har inga säkerhetsinställningar där endast tillåtna MAC-adresser tillåts på din router eller liknande?
Syns den som nätverksadapter på enhetshanteraren (device manager) överhuvudtaget?

Skulle nog rekommendera att du lämnar tillbaka moderkortet till inköpsstället om du inte får bukt med det.

Nätverkskabel är testad att koppla till andra datorer och funkar bra där.
Nej. inga speciella routerinställningar för trådat nätverk.
Nätverkskortet visas rätt i enhetshanteraren.

Ska snart testa att flasha om MAC-adressen, återkommer hur det blev

Visa signatur

Error 404, System not found!