Vilket av de 4 moderkorten ska jag välja?

Permalänk

Vilket av de 4 moderkorten ska jag välja?

Hej vänner

Jag har ett moderkort som jag tror har skadats, Asus Prime b360m-a
Därför tänkte jag beställa ett nytt men jag är osäker på vilket jag ska beställa av mina 4 alternativ.

Specs:
Fractal Design Meshify Mini (Alltså måste det vara ett mAtx-moderkort)
Intel Core i5 9400F 2.9 GHz 9MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC
Corsair RM750X 750W v2
Kingston A2000 500GB M.2 NVMe

Jag har varit supernöjd med Asus Prime b360m-a som nu verkar kortslutit sig eller något - men nu ser jag att det finns 4 olika moderkort, alla i samma prisklass. Vilket hade ni valt och varför?

För övrigt så verkar alla uppfylla mina kriterier.
Medveten om att alla har en klockhastighet på 2666hz utan OC möjlighet.

ASUS TUF B360M-Plus Gaming, S-1151
ASUS Prime B360M-A, Socket-1151
Gigabyte H310M H 2.0, Socket 1151
ASUS PRIME H310M-A R2.0, Socket-1151

Konfunderad konsument som söker rådgivning.
Finns det inte en självklarhet kommer jag med högsta sannolikhet beställa exakt samma moderkort som tidigare, då jag vet vad jag kan förvänta mig

Permalänk
Medlem

Gigabyte-moderkortet går ju i alla fall bort direkt eftersom det inte har någon M.2-port. Sen skulle jag nog sålla bort Asus H310M-A också baserat på att den har den klenare H310-styrkretsen istället för B360, och bara har t.ex. två minnesplatser.

Mellan de två B360-moderkorten är det annars bara små skillnader, som t.ex. att de har olika nätverkskretsar. Så jag skulle nog rekommendera Prime B360-A eftersom det är en hundralapp billigare än TUF.

Permalänk
Skrivet av perost:

Gigabyte-moderkortet går ju i alla fall bort direkt eftersom det inte har någon M.2-port. Sen skulle jag nog sålla bort Asus H310M-A också baserat på att den har den klenare H310-styrkretsen istället för B360, och bara har t.ex. två minnesplatser.

Mellan de två B360-moderkorten är det annars bara små skillnader, som t.ex. att de har olika nätverkskretsar. Så jag skulle nog rekommendera Prime B360-A eftersom det är en hundralapp billigare än TUF.

Oj, hade missat helt att gigabyte saknade M.2-Port!
Ytligt, men min feminina sida överväger att köra på TUF-kortet för att det är lite mörkare och snyggare i färgen hehe...

Får tänka en stund om det är värt osäkerheten då jag testat det ena men inte det andra + 100kr

Jag uppskattar verkligen att du tog dig tiden, tack!

Permalänk
Skrivet av perost:

On second thought, jag har kollat på lite benchmarks och förstår att jag kan få mycket valuta för pengarna om jag betalar lite extra och får stöd för mitt Ram-minne som ligger på 3200mhz.

På moderkortet som vi diskuterat om så anges hastigheten vara 2666mhz, jag tänker att mina ram-minnen blir begränsade med 15 fps på vissa spel enligt en benchmark jag precis tittat på.

Vad tror du?
Jag funderar på detta moderkortet Gigabyte z390-m

Eller så håller jag på det vi pratade om och uppgraderar moderkort och processorn med AMD när jag känner att jag behöver en boost... buyers remorse

Stavfel
Permalänk
Medlem

@TheBlackbeard: Din analys gällande minnena är korrekt, du kan få ut lite mer prestanda med ett Z390-moderkort. Din processor har dock inte stöd för överklockning, så det blir bara minnena du kommer kunna överklocka med Z390. Det är upp till dig om du tycker det är värt det, men om du tänker behålla processorn ett tag så kan det nog vara en vettig investering om du har ett RTX 3080.

Kom bara ihåg att slå på X.M.P.-profilen för minnena i BIOS om du väljer ett Z390, så du inte lägger pengar på ett Z390 och ändå kör minnena i 2666

Permalänk
Skrivet av perost:

@Maher: Din analys gällande minnena är korrekt, du kan få ut lite mer prestanda med ett Z390-moderkort. Din processor har dock inte stöd för överklockning, så det blir bara minnena du kommer kunna överklocka med Z390. Det är upp till dig om du tycker det är värt det, men om du tänker behålla processorn ett tag så kan det nog vara en vettig investering om du har ett RTX 3080.

Kom bara ihåg att slå på X.M.P.-profilen för minnena i BIOS om du väljer ett Z390, så du inte lägger pengar på ett Z390 och ändå kör minnena i 2666

Aa, investeringen var en skillnad på 350kr det känns som väl investerade pengar efter att jag kollade på denna benchmarken gällande effekten av olika ram-mhz för 9400f
I vissa fall kunde få uppemot +15 fps som var en ren skillnad i ram-mhz (tror det var 20-25% ökning för AC Odyssey)

I och med att i5-9400f fortfarande ger goda fps och levererar så tänker att den får dras med en stund till men lika bra att förvalta det jag har på bästa sätt - kommer spela 1440p

Ska komma ihåg XMP-profilen!

Min uppfattning har varit att allt ska fungera precis som normalt så fort jag installerat det nya moderkortet, inget annat jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Mun uppfattning har varit att allt ska fungera precis som normalt så fort jag installerat det nya moderkortet, inget annat jag behöver tänka på?

Windows 10 brukar vara ganska bra på att fixa till drivrutinerna när man byter moderkort, men det kan vara bra att vara förberedd på att eventuellt behöva installera om Windows om det ändå skulle gå fel.

Permalänk
Skrivet av perost:

Windows 10 brukar vara ganska bra på att fixa till drivrutinerna när man byter moderkort, men det kan vara bra att vara förberedd på att eventuellt behöva installera om Windows om det ändå skulle gå fel.

Det löste sig och det nya moderkortet är installerat, allt fungerar riktigt bra såhär långt.
Tack för hjälpen