AMD Ryzen 5 5600X skalperas framför kameran

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 5600X skalperas framför kameran

Fritzchens Fuchs bjuder på högkvalitativa bilder av Zen 3-arkitekturen efter borttagning av värmespridare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

usch, sweclockers borde varna känsliga läsare innan de visar såna här explicita bilder på styckmördade CPUer

Permalänk
Medlem

Varför är insidan på en processor så läckert? Skulle vilja ha en tavlor med sådana motiv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Märklig slump att ni valde just ordet "skalperas".

Jävla Scalpers!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ratatosk:

Märklig slump att ni valde just ordet "skalperas".

Jävla Scalpers!

Tänkte på exakt samma... inte en tillfällighet skulle jag tro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Will it blend?

https://youtu.be/lAl28d6tbko

Permalänk
Medlem

Stackars CPU...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Drar fram ett sidospår... men jag hoppas att SweC testar 5600X och 5800X med fyra ramstickor denna gången. Det har uppstått massa buzz online allt eftersom att fler och fler recensenter upptäckt att 4 ramstickor lyfter Zen 3 arkitekturens prestanda med mellan 5 - 10 % i nästan samtliga laster. (SweC's existerande test av 5900X och 5950X är med bara två stickor.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

usch, sweclockers borde varna känsliga läsare innan de visar såna här explicita bilder på styckmördade CPUer

Extra ont gör det för en Ryzen 3 "peasant" att se detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Drar fram ett sidospår... men jag hoppas att SweC testar 5600X och 5800X med fyra ramstickor denna gången. Det har uppstått massa buzz online allt eftersom att fler och fler recensenter upptäckt att 4 ramstickor lyfter Zen 3 arkitekturens prestanda med mellan 5 - 10 % i nästan samtliga laster. (SweC's existerande test av 5900X och 5950X är med bara två stickor.)

Finns en dedikerad tråd om just detta, seek and you shall find.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Drar fram ett sidospår... men jag hoppas att SweC testar 5600X och 5800X med fyra ramstickor denna gången. Det har uppstått massa buzz online allt eftersom att fler och fler recensenter upptäckt att 4 ramstickor lyfter Zen 3 arkitekturens prestanda med mellan 5 - 10 % i nästan samtliga laster. (SweC's existerande test av 5900X och 5950X är med bara två stickor.)

varför är vi förvånade? detta var väl just den grejen som gjorde Threadripper Gen3 och kommande och nu är den här Ryzen 5000 intressant?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

varför är vi förvånade? detta var väl just den grejen som gjorde Threadripper Gen3 och kommande och nu är den här Ryzen 5000 intressant?

Ryzen har dual channel inte quadchannel som Threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ryzen har dual channel inte quadchannel som Threadripper.

men du får PCI-E 4.0 med Ryzen?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Usch, här sitter jag och väntar på en 5900X och så ser jag en lillebror till den mördad och skändad så här.... SweC borde ha en varning för känsliga tittare...

Helt klart intressanta bilder. Och instämmer med @CubaCola, skulle vilja ha snygga högupplösta bilder på dessa att hänga upp :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

usch, sweclockers borde varna känsliga läsare innan de visar såna här explicita bilder på styckmördade CPUer

Jag tänkte mera i termen po*r.

Är det dig eller mig det är fel på?

Permalänk
Datavetare

Verkar som storleken på compute-die gått från 74 mm² i Zen2 till 84 mm² i Zen3.

En klar vink om att hitta förbättringar i ALUs ger betydligt större utväxling på spenderade transistorer än att öka cache-storlek, L3$ fördubblades från Zen/Zen+ till Zen2. Samma mönster finns hos Intel, stort lyft från Skylake till Sunny Cove där primärt ALUs förbättrades och ytterst liten ökning från Sunny Cove till Willow Cove där cache-storlek skruvades upp rejält.

Försökte även mäta storlek hos en enskild Zen3 kärna, rätt stor osäkerhet där men fick det till 2,69x1,55≈4.17 mm². En kärna i Zen2 uppskattas till ca 3,64 mm².

Svårt att direkt jämföra mot Intel då det är olika tillverkningsprocesser, bättre att jämföra antalet transistorer då. Givet kvällens presentation är finner jag det intressant att ställa ovan mot Apples A13 (som utför ~80-85 % mer än Zen2 per cykel) och Cortex A76 (som drar rätt jämt med Zen2 räknat per cykel).

Apples kärnor är med Arm-mått mätt absolut gigantiska. Lightning (stora kärnan i A13 som också tillverkas på TSMC 7nm) är marginellt större än Zen2, ~3,72 mm² (min mätning). Cortex A76, mätt från en Kirin 980 är ~1,25 mm².

Arms små kärnor, Cortex A55, verkar ligga på ~0,34 mm² per kärna.

"Kärna" här innefattar ALU+L1$+L2$.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så, där har ni flera designs till musmattor, snyggare än samtliga andra bidrag.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ratatosk:

Märklig slump att ni valde just ordet "skalperas".

Jävla Scalpers!

Skrivet av Trigger:

Tänkte på exakt samma... inte en tillfällighet skulle jag tro

Jag hade självmant avgått för tjänstefel om jag använt ordet skalpering för att beskriva fenomenet "scalping", kan jag lova.

Skrivet av ipac:

Jag tänkte mera i termen po*r.

Är det dig eller mig det är fel på?

Nekrofili är inte för alla.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

men du får PCI-E 4.0 med Ryzen?

PCIe generation är mig inte veterligen särskilt besläktat med hur många minneskanaler en CPU stödjer?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tänkte mera i termen po*r.

Är det dig eller mig det är fel på?

Tror vi båda är lite skadade :). Är ju därför det är så svårt, man blir ju så där varm inombords när man får se högupplösta bilder på kretsarna, men det skär i hjärtat när de är manglade och förstörda... om bara den gamla generationen visste vilka plågor dagens tekniknördar får utstå...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Jag tänkte mera i termen po*r.

Är det dig eller mig det är fel på?

Tja vad ska man säga. Bor ju i Gbg så nått i stil med. Gubbe lille, allt "kretsar" inte om det. Händerna på täcket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

PCIe generation är mig inte veterligen särskilt besläktat med hur många minneskanaler en CPU stödjer?

jo, mer bandbred mer plats för fler kanaler. de var de som var grejen med TR Gen3 å PCI-E, dock är de så jävla svindyrt med TR Gen3 så jag får nöja mig med Ryzen 5900, kanske en 5950.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jo, mer bandbred mer plats för fler kanaler. de var de som var grejen med TR Gen3 å PCI-E, dock är de så jävla svindyrt med TR Gen3 så jag får nöja mig med Ryzen 5900, kanske en 5950.

https://www.reddit.com/r/confidentlyincorrect/

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker detta är absurt roligt?

Uppskattar att vi har många bra källor till diverse tester som prövar verklig prestanda, temperaturer, effekt osv. Gör att man kan göra ett informerat val vilken hårdvara man ska lägga sina sura slantar på.

Men känns som att "Tech"-scenen börjar bli lite smått löjlig med denna typen av innehåll. Det ska rabblas teknisk spec. ner till exakt modellbeteckning och revision på komponenterna, som om det säger något. Senaste cirkusen med poscap-gate i Nvidias 3000-serie är ett bra exempel.

Allt detta för att i slutändan hamna i en PC som används för att driva CSGO, Dota och Among Us...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jo, mer bandbred mer plats för fler kanaler. de var de som var grejen med TR Gen3 å PCI-E, dock är de så jävla svindyrt med TR Gen3 så jag får nöja mig med Ryzen 5900, kanske en 5950.

Gött att magikerna hos Intel klarade av quad-channel på min CPU med endast PCIe 3.0 då

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Bara jag som tycker detta är absurt roligt?

Uppskattar att vi har många bra källor till diverse tester som prövar verklig prestanda, temperaturer, effekt osv. Gör att man kan göra ett informerat val vilken hårdvara man ska lägga sina sura slantar på.

Men känns som att "Tech"-scenen börjar bli lite smått löjlig med denna typen av innehåll. Det ska rabblas teknisk spec. ner till exakt modellbeteckning och revision på komponenterna, som om det säger något. Senaste cirkusen med poscap-gate i Nvidias 3000-serie är ett bra exempel.

Allt detta för att i slutändan hamna i en PC som används för att driva CSGO, Dota och Among Us...

Nja, "nörderi" på den här nivån har väl egentligen alltid hört hemma i den här branschen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Nja, "nörderi" på den här nivån har väl egentligen alltid hört hemma i den här branschen.

Missförstå mig rätt, tycker det är oerhört imponerande. Tänk om t.ex. politik hade denna noggranna övervakning? Men jag bara slås lite av hur absurd vår verklighet är. På vissa delar av nätet råder fake news och lögner 24/7. Men i tech-hörnan har vi stackars AMD, som inte ens skulle komma undan med en dickbutt på nm-nivå för att någon mupp satt deras senaste kisel under lupp. Älskar det

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jo, mer bandbred mer plats för fler kanaler. de var de som var grejen med TR Gen3 å PCI-E, dock är de så jävla svindyrt med TR Gen3 så jag får nöja mig med Ryzen 5900, kanske en 5950.

Skrivet av Teddis:

Gött att magikerna hos Intel klarade av quad-channel på min CPU med endast PCIe 3.0 då

Jag hade nästan kunnat svära på att det fanns datorer före 2003.
(PCI Express Version 1.0 Introduced 2003)

Men som vi blir upplysta om här så ingen PCI Express = ingen minnesbandbredd = inget minne.
Inget minne = ingen dator.
(Eller möjligtvis en väldigt senil sådan som inte kommer ihåg något längre tillbaka än ditt senaste kommando)

Så här har vi en historielektion.
Datorn uppfanns 2003.
Innan dess fick mänskligheten roa sig med kulramar och att spela kubb.