Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor om Argb och Aura Sync samt höjd processorkylare i chassi

Permalänk

Frågor om Argb och Aura Sync samt höjd processorkylare i chassi

Kan någon hjälpa en stackare som inte ägt en gamingdator på många, många år. Det har gått att läsa på om det mesta men jag är helt lost på rgb och hittat motsägelsefull information.

Som chassi har jag beställt Asus GT301 och det har inte varit lätt att ta reda på vad tillverkaren menar med att Asus Aura rgb controller ska finnas med. På en video jag hittade YouTube syntes det att det var 3 pin kontakter på controllern. Jag har dessutom köpt en processorkylare av modell Zalman CNPS17X som jag tror har 3 pin kontakt.

Moderkortet jag köpt är Asus B450-F Rox Strix Gaming med 2 st Aura sync 4 pin 12v kontakter. Ingen 3 pin 5v.

Är jag helt körd att kunna styra fläktarna eller kan den där rgb controllern som sitter i chassit låta mig göra enklare saker? Tänker att det kanske går att ge ström till controllern och styra med nån knapp på chassit.

Bonusfråga: Har chassitillverkarna marginal när de anger maxhöjd på processorkylare? Jag har ju köpt en 160 mm kylare till ett chassi som tillåter max 160 mm 😭

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

En tanke jag har är att köpa en deepcool rgb 12v till 5v converter. Koppla in den i moderkortet och sen koppla in chassits Argb hub i convertern. Då behövs bara en converter. Annars kräver 4 fläktar 2 st converters då dessa bara har 3 st 5v ingångar. Kan man göra så?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Du kan serie eller parallellkoppla 5v argb men olika tillverkare har olika kontakter. Men det borde räcka med en controller

Permalänk
Viking
Skrivet av Jesper930:

En tanke jag har är att köpa en deepcool rgb 12v till 5v converter.

Med den kommer du inte kunna styra RGB:n adresserbart. Vilket är lite tråkigt, så jag antar att det inte är rätt lösning för dig? Din egentligen enda lösning är att använda en controller/dosa, du kan alltså inte styra belysningen via mjukvara. Jag har dock inte kollat upp om du kan använda chassits controller (kanske gör det snart).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av pacc:

Du kan serie eller parallellkoppla 5v argb men olika tillverkare har olika kontakter. Men det borde räcka med en controller

Seriekoppla, innebär det att hela RGB-hubben kan kopplas in i en Deepcool converter?

Skrivet av Donnerstal:

Med den kommer du inte kunna styra RGB:n adresserbart. Vilket är lite tråkigt, så jag antar att det inte är rätt lösning för dig? Din egentligen enda lösning är att använda en controller/dosa, du kan alltså inte styra belysningen via mjukvara. Jag har dock inte kollat upp om du kan använda chassits controller (kanske gör det snart).

Adresserbart är inte viktigt om jag måste köpa någon produkt för typ 800 kr.

Det jag hittat på nätet från någon med samma moderkort och chassi är följande:

I have my RoG Strix B-450F MB which has 2 RGB headers with 4 pins on them. My ASUS Tuf GT301 case has a fan controller/hub on the back of the plate where the MB mounts. The plug for RGB off this hub only has 3 holes in it, and the one that normally just has no connector pin, isn't even drilled out. I'm at a loss and would love any input. I've had no luck searching the net and don't know what to do. (RTFM is a joke in this current predicament.) I have it where the fans are turning as that is a separate plug, but the 3 front case fans that came pre-installed and my CPU fan are currently stuck on rainbows (eeew) and everything else is lovely shades of purple.

Chassit ska ha en dedikerad styrknapp med enligt uppgiften ovan går det inte att byta färg utan att ha hubben inkopplad på moderkortets 5v a-rgb. Så tolkar jag det i alla fall.

Min förhoppning är att koppla in chassits rgb-hub i en deepcool converter som sedan kopplas in i moderkortets 12v aura sync och då kunna klicka på knappen för att byta färg. Tänker att deepcool converter är till för att vara en hub och inte för att koppla in en hub i men om det funkar så slipper jag köpa 2 st separata hubbar.

Är väldigt besviken på den här röran. De säljer ett chassi som är Aura sync compatible och från samma tillverkare som moderkortet som också är Aura sync compatible men specificerar inte att chassit kräver 5v... Så det finns 2 varianter av Aura sync compatible, inte en som man skulle kunna tro.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

Jag gör så att jag skickar tillbaka Asus B450-F Rog Strix och köper MSI MPG 550 Gaming Plus

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

Vill besvara min egen fråga angående CPU-kylarens höjd. Det gick inte. Tornet i sig fick plats med inte mycket marginal men inte den medföljande fläkten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE