AMD Radeon RX 6700-serien kan bli med 12 GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

JA HD 6870 2GB (svagare i rendering än 5870 men bättre på DX11 tessilering m.m.)
Tror samtidigt att det kunde leva längre just tack vare 2GB. Minns hur mycket man tyckte det var när det lanserades
Blev riktigt blekt mot GTX 580 1.5GB

NEJ HD 7970 3GB här ett exempel som säger emot dig. Detta kort presterade riktigt bra och blev långlivat tack vare 3GB.

JA RX 480/580 8GB förutom för "miners" så har det inte varit någon vits med 8GB då 4K m.m. bara är att glömma på dessa kort.

NEJ VEGA/5700 8GB. 8GB har känts rätt lagom för dessa kort. Så tycker inte det stämmer med ditt påstående för dessa heller.

Vi får väl se om det här 16GB på de nya 6800 (XT) korten gör dem mer långlivade eller är ett spel för gallerierna också.

Spontant håller jag med dig om att 12GB låter mycket på ett "enklare" kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

Surt sa Räven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att AMD satsar på mer grafikminne. Jag kör Doom Eternal på 3440x1440 med mitt RTX2080 och spelet drar smärtsamma 7GB med allt på Ultra.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

JA HD 6870 2GB (svagare i rendering än 5870 men bättre på DX11 tessilering m.m.)
Tror samtidigt att det kunde leva längre just tack vare 2GB. Minns hur mycket man tyckte det var när det lanserades
Blev riktigt blekt mot GTX 580 1.5GB

NEJ HD 7970 3GB här ett exempel som säger emot dig. Detta kort presterade riktigt bra och blev långlivat tack vare 3GB.

JA RX 480/580 8GB förutom för "miners" så har det inte varit någon vits med 8GB då 4K m.m. bara är att glömma på dessa kort.

NEJ VEGA/5700 8GB. 8GB har känts rätt lagom för dessa kort. Så tycker inte det stämmer med ditt påstående för dessa heller.

Vi får väl se om det här 16GB på de nya 6800 (XT) korten gör dem mer långlivade eller är ett spel för gallerierna också.

Spontant håller jag med dig om att 12GB låter mycket på ett "enklare" kort.

Jag kunde formulerat mig annorlunda för att inte bara få det att framstå som en neslig AMD-bash, så tack för ditt inlägg.

Det är absolut så att jag personligen öser på med onödigt mycket RAM för att aldrig råka ut för problemet att jag får slut på minne, men en tillverkare har mycket mer koll och möjligheter att testa hur mycket som faktiskt behövs. Det är dessutom ingen tillverkare som gör kort som "ska hålla länge", utan utgår ifrån att livscykeln runt tre år på grejerna. Det känns svårt att inte dra slutsatsen att de fläskar på med minne för att det ser imponerande ut på pappret.

Jag säger egentligen samma sak till folk som tror att de ska "framtidssäkra" datorn; vad behöver du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Surt sa Räven.

Ja jag kanske gör något bittert inlägg i en nära framtid om hur mitt RTX 3080 hade för lite VRAM, men jag har haft Nvidia-kort i nästan 20 år utan att någonsin hamna i sitsen att brist på VRAM hindrat mig, trots "sanningen" om att Nvidia-kort alltid har för lite...

Permalänk
Medlem

192 bitars buss? Det är vad Radeon 5600xt har nu. Kan de verkligen spara pengar på att snåla på den biten?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tycker det är bra att AMD satsar på mer grafikminne. Jag kör Doom Eternal på 3440x1440 med mitt RTX2080 och spelet drar smärtsamma 7GB med allt på Ultra.

Drar eller allokerar?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Ja jag kanske gör något bittert inlägg i en nära framtid om hur mitt RTX 3080 hade för lite VRAM, men jag har haft Nvidia-kort i nästan 20 år utan att någonsin hamna i sitsen att brist på VRAM hindrat mig, trots "sanningen" om att Nvidia-kort alltid har för lite...

Är med grafikminne som med arbetsminne, man kan inte ha för mycket, är dock inte beredd att betala hur mycket som helst.

Några fall där jag tycker att AMD på sikt tjänade, på mer minne, var GTX560Ti 1GB vs HD6900 2 GB, GTX9600 2 GB vs HD3800 4 GB.
Sedan vi fall där AMD och Nvidia har förlorat mot sig själva, GTX1060 6GB vs 3 GB, och RX480/RX470 8GB vs 4 GB.
Själv gjorde jag misstaget att köpa HD4800 0,5 GB i stället för 1 GB, det förkortade livlängden avsevärt.

Vad gäller RTX3080 tror jag att minnet kommer att räcka ganska bra, det är trots allt 10 GB! I värsta fall får man i framtiden, minska någon inställning lite.
Nvidia verkar också bättre klara av att ha trångt med grafikminne, jämfört med AMD, vi såg detta i testar av RX5600 i extrema upplösningar.
Om ett år kommer vi kanske också få se Direct Storage i vissa titlar.
Vad gäller RX6700 hade det varit dumsnålt att köra med 6 GB minne, GDDR6 kostar ju också mindre än GDDR6X.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är med grafikminne som med arbetsminne, man kan inte ha för mycket, är dock inte beredd att betala hur mycket som helst.

Nej, jag håller med, vill inte betala hur mycket som helst — genom högre pris eller en i övrigt sämre produkt (beträffande grafikkort t.ex. sämre komponenter/kretskort och/eller kylare).

Jag gav 7990 kr för ett Asus RTX 3080 TUF Gaming OC, hade inte varit villig att ge t.ex. 1500 spänn till för att få 20 GB heller eftersom jag ändå byter kort ofta.

Skrivet av Ratatosk:

Några fall där jag tycker att AMD på sikt tjänade, på mer minne, var GTX560Ti 1GB vs HD6900 2 GB, GTX9600 2 GB vs HD3800 4 GB.
Sedan vi fall där AMD och Nvidia har förlorat mot sig själva, GTX1060 6GB vs 3 GB, och RX480/RX470 8GB vs 4 GB.
Själv gjorde jag misstaget att köpa HD4800 0,5 GB i stället för 1 GB, det förkortade livlängden avsevärt.

Jo, det är ju svårt att veta när guppet kommer och minneskraven åker upp i taket, men inbillar mig att det sällan händer förändringar som gör det ospelbart inom samma upplösning.

Skrivet av Ratatosk:

Vad gäller RTX3080 tror jag att minnet kommer att räcka ganska bra, det är trots allt 10 GB! I värsta fall får man i framtiden, minska någon inställning lite.
Nvidia verkar också bättre klara av att ha trångt med grafikminne, jämfört med AMD, vi såg detta i testar av RX5600 i extrema upplösningar.
Om ett år kommer vi kanske också få se Direct Storage i vissa titlar.
Vad gäller RX6700 hade det varit dumsnålt att köra med 6 GB minne, GDDR6 kostar ju också mindre än GDDR6X.

Jag är nog av uppfattningen att den senaste grafikhårdvaran är på den nivån att den orkar driva 1440p med den framerate/kvalitet jag förväntar mig, och ser inte att jag kommer gå upp till 4K förrän om 3-4 år tidigast, och då kommer jag inte sitta med ett gammalt trött RTX 3080.

Direct Storage kommer definitivt att ändra spelplanen också som du är inne på, där vissa bulkgrejer t.ex. inte kommer behöva ligga i VRAM alls, men i övrigt håller jag med om att mycket minne alltid är najs... om det är till en rimlig merkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

192 bitars buss? Det är vad Radeon 5600xt har nu. Kan de verkligen spara pengar på att snåla på den biten?

Partnertillverkarna sparar pengar, det brukar bli billigare kretskort med smalare buss. Lättare att göra korten lite mindre om man kan skippa ett par kanaler också. Nu när det inte finns någon HBM i konsumentledet kan det här vara bästa sättet att få till ett par ITX-kort till rimliga priser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Drar eller allokerar?

Ja inte vet jag, är ingen expert på området, men det står i alla fall i menyn inne i spelet att 7.1/8Gb används. Om det nu stämmer att 7Gb dras så känns det verkligen snålt med 10Gb på s.k. värstingkort som RTX3080.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW