Permalänk

REST och the Web

Nån kund använde ordet REST-kommunikation när vi hade möte. Jag hade inte en aning om vad det var även om jag kände igen ordet (RAST? Kafferast?). Hur som helst, när jag googlade på REST så handlade det om client/server och GET/POST etc. Jag kände igen det från php:n jag brukar koda i. Är REST en formell beteckning för uppbyggnaden över hur klient/server kommunicerar?

Permalänk
Medlem

REST är bara en arkitektur, en standard för hur man bör bygga sin API så att du och andra som har koll på REST lättare kan använda den istället för att behöva kolla upp varenda endpoint när man vill göra en DELETE, PUT etc.

Permalänk
Medlem

REST är ett ord som folk slänger höger och vänster men sen är det knappt någon jag träffat som följer det till punkt och pricka (RESTful). Men i grunden är det en arkitektur för hur endpoints ska byggas. Vilka statuskoder som ska returneras etc. Så att man har ett gemensamt mönster för alla sina endpoints.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

REST är bara en arkitektur, en standard för hur man bör bygga sin API så att du och andra som har koll på REST lättare kan använda den istället för att behöva kolla upp varenda endpoint när man vill göra en DELETE, PUT etc.

Jag har läst igenom lite snabbt REST och hittar ju de "nyckelord" som man använder när man programmerar för webben. Jäkla hälsosamt och veta detta.
Jag sitter med ett projekt som ska göras i Labview och Labview har stöd för olika protokoll och sånt, bla hittade jag GET, POST etc. och likartade byggblock bland LV:s bibliotek. Frågan är på vilken nivå jag måste lägga mig för att "bara" föra över data till en server via HTTP. Det kanske räcker bara med enkla textsträngar eller måste jag sätta mig in i Labviews byggblock. Det är frågan....som du förstår så kan jag för lite om detta - än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag har läst igenom lite snabbt REST och hittar ju de "nyckelord" som man använder när man programmerar för webben. Jäkla hälsosamt och veta detta.
Jag sitter med ett projekt som ska göras i Labview och Labview har stöd för olika protokoll och sånt, bla hittade jag GET, POST etc. och likartade byggblock bland LV:s bibliotek. Frågan är på vilken nivå jag måste lägga mig för att "bara" föra över data till en server via HTTP. Det kanske räcker bara med enkla textsträngar eller måste jag sätta mig in i Labviews byggblock. Det är frågan....som du förstår så kan jag för lite om detta - än.

Ok ja jag vet inte vad Labview är men det vanliga är att skicka och ta emot data som JSON. Så vill du skapa en person så skickar du en http POST request med en JSON body som ser ut t ex {
"name":"Kalle",
"age":30
}