ASUS PG329Q backlight bleed, vad bör man acceptera

Permalänk
Medlem

ASUS PG329Q backlight bleed, vad bör man acceptera

Skaffade en ASUS PG329Q i dagarna. Första skärmen med ips som jag använt till spel.
Kommer från en ASUS PG278Q från 2014

Den är på många sätt grym, färgerna är riktigt kanon efter lite justering och spel i hdr är riktigt fräsigt!

Mindre bra är ips glow men efter lite justering och placering så går det att leva med.
Det jag inte riktigt gillar är att det finns en del backlight bleed som gör sig påmind i helt svarta bilder... egentligen väldigt sällan man ser det i spel. Men ändå... bör man acceptera detta eller kan det vara lönt att prova ett byte? Hade det varit en billig skärm så hade det känts mer rimligt, eller?

Kan tillägga att min gamla skärm inte har ett uns av ojämn svärta. Visst den är inte svart.. men ändå jämndålig!

På bilderna ser nedre höger sämst ut men det är övre höger som har mest genomsläpp för ögat.
Två olika axponeringar

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att det delvis kan försvinna med tiden. Ge det någon vecka för att se om det blir bättre, annars kan du se om du kan få den utbytt/lämna tillbaka den på öppet köp.

Jag har en IPS-panel som hade galet mycket bleed i två av hörnen vid köp, men efter ca 2 veckor försvann det helt. Upptäckte det när jag skulle visa en polare och inte kunde hitta det igen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Andra bilden där var givande och jag skulle säga att om du stör dig så reklamera. Men du vet inte vad du får som ersättning och det är ett lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Vill bara nämna att det delvis kan försvinna med tiden. Ge det någon vecka för att se om det blir bättre, annars kan du se om du kan få den utbytt/lämna tillbaka den på öppet köp.

Jag har en IPS-panel som hade galet mycket bleed i två av hörnen vid köp, men efter ca 2 veckor försvann det helt. Upptäckte det när jag skulle visa en polare och inte kunde hitta det igen.

När du säger det så har jag faktiskt varit med om liknande upplevelse på en skärm

Skrivet av Laxpudding:

Andra bilden där var givande och jag skulle säga att om du stör dig så reklamera. Men du vet inte vad du får som ersättning och det är ett lotteri.

Tänkvärt, nästa kanske är sämre...
Stör mig något men kan vara nu i början när man lätt letar fel.

Jag har 30 dagar öppet köp så jag ger den en chans. Gillar mycket med den i övrigt

Permalänk
Medlem

Jag var idag och bytte skärmen till en likadan. Fick förklarat för mig att de har endel problem med denna modell....

Exet jag fick med mig hem är på en nivå som inte stör mig alls, skulle säga nästan perfekt!

Det som finns är knappt synbart för ögat men kameran får med reflektioner skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag var idag och bytte skärmen till en likadan. Fick förklarat för mig att de har endel problem med denna modell....

Exet jag fick med mig hem är på en nivå som inte stör mig alls, skulle säga nästan perfekt!

Det som finns är knappt synbart för ögat men kameran får med reflektioner skulle jag tro

https://forumbilder.com/images/2020/12/03/10353952-E8E6-47CD-880D-C050764F9D5B.jpg

Gött att det löste sig!