Casta 4k film direkt till TV

Permalänk
Medlem

Casta 4k film direkt till TV

Hej. Detta har säkerligen frågats förut och jag har läst en hel del olika trådar och försökt göra research på internet, men jag har det inte helt klart för mig. Idag brukar jag via min stationära dator, casta 1080 filmer direkt till TVn via Videostream.

Imorgon får jag hem en Sony XH90.
Jag försöker ta reda på om jag kan casta 4k filmer på samma vis. Om jag inte kan, vart ligger problemet?
Jag har 100mb internet, en dator från 2017 som var vass då. Intel i5-7600K CPU. GTX 1060 6GB.

Faller det på CPU? har läst att det kan krävas en snabbare lina än 100mb?
Vill spela upp filer på 30-70GB som har 4k HDR / Atmos.

Läste att Videostream inte pallar detta, utan transcodar eller någonting. Kan VLC fungera, Plex?
Eller är det helt enkelt så att man måste köpa till en HTPC, Nvidia shield eller liknande?

Permalänk
Medlem

Eller är det enklast bara koppla in datorn i TVn via hdmi 2.0? GTX 1060 verkar kunna klara det. Får jag ut Dolby Atmos då i soundbaren som är kopplad via hdmi eARC?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Plex finns till din TV, då landar transcodingen på din dator att göra, vilket den kanske orkar, vet inte hur mycket kräm det krävs för BR-rippar.

Det borde vara lugnt om du har gigabit i både stationära och TVn.

Du får köra en plex server på din dator, som då står för transcodingen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så kör jag fast jag har plexservern på min NAS. Transcoding används sällan inom lokalt nätverk, endast om det är något format som Plex inte klarar av eller undertexter som inte stöds (srt fungerar utan transcoding). Har själv kört 30gb filmer utan problem via lokalt nätverk från en 8 år gammal nas.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Du får berätta vad det är för codex filmerna kör. Är det H.265 kan det bli problem då din cpu är ganska svag med sina fyra trådar.

Såg nu att det var ett tag sedan du skrev här. Hur har det gått?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.