Programmering 1 aktivitetsdiagram pensionssparande

Permalänk

Programmering 1 aktivitetsdiagram pensionssparande

Jag läser programmering på distans och har fått en uppgift att skriva ut en kod efter ett aktivitetsdiagram.

Det är inte meningen att själva diagrammet ska vara logiskt, utan man ska helt enkelt följa det och skapa en kod. Sen ställs frågan vad pensionssparandet blir om man fyller i att man är 58 år. Jag får svaret 20 000 vet inte om det är rätt och om jag kodat rätt.

Här är min kod. Tacksam för svar!

namespace aktivitetsdiagram { class Program { static void Main(string[] args) { // Välkommnas till programet och ber om ålder som sedan sparas för att gå in i loopen. Console.WriteLine("Welcome to the this calculator for savings and retirement."); Console.WriteLine("Please enter your age"); string input = Console.ReadLine(); int age = Convert.ToInt32(input); //omanvandlas från string till int. int money = 15000; // i loopen läggs det till 500 eller 1000 + startbeloppet beroende på vilken ålder man skriver in. do { if (money > 20000 || age < 60) { Console.WriteLine("You are saving little."); money = money + 500; } else { Console.WriteLine("You are saving a lot."); money = money + 1000; } { age++; } } while (money < 20000 && age < 65); //så länge man inte kommer över 20000 dollar eller 65 år ska loopen köras. // programmet skriver ut vilken ålder man går i pension och hur mycket som man har sparat. Console.WriteLine("You are retired by the age of " + age +"."); Console.Write("You are saved " + money + " dollars."); Console.ReadKey(); } } }

Permalänk
Medlem

Det ser korrekt ut och svaret bör vara som du fick, 20000 dollar vid 64 år. Väldigt lätt när man får/gör ett diagram som detta, att testa något (enkelt) fall på papper och se att ens program ger samma svar.

Måsvingarna kring age++; är dock onödiga, men skadar självfallet inget.
Ingen kontroll att det man matar in är ett heltal (samt att det är en rimlig ålder), men såvida det inte är något krav för uppgiften så behövs det inte. Kommer säkerligen längre fram i kursen. Kontrollen finns inte i det givna diagrammet, så bör väl inte implementeras. Om man skulle vilja göra det kan man lätt göra det med en Int.Parse i en try-catch, eller med hjälp av Int.TryParse.

Permalänk
Skrivet av Hot Dogs:

Det ser korrekt ut och svaret bör vara som du fick, 20000 dollar vid 64 år. Väldigt lätt när man får/gör ett diagram som detta, att testa något (enkelt) fall på papper och se att ens program ger samma svar.

Måsvingarna kring age++; är dock onödiga, men skadar självfallet inget.
Ingen kontroll att det man matar in är ett heltal (samt att det är en rimlig ålder), men såvida det inte är något krav för uppgiften så behövs det inte. Kommer säkerligen längre fram i kursen. Kontrollen finns inte i det givna diagrammet, så bör väl inte implementeras. Om man skulle vilja göra det kan man lätt göra det med en Int.Parse i en try-catch, eller med hjälp av Int.TryParse.

Okej tack för svaret och tipsen! Uppskattas verkligen.