SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

10k build till lillasyster

Tja!

Syrran har ärvt min gamla laptop och spelat på, men känner att den tiden är förbi i jul
Spel hon tycker om/vill kunna spela är: LoL, CS, COD, BF, GTA.. Allt möjligt egentligen.

Såå eftersom jag själv inte är det minsta insatt i vad för delar som funkar bäst ihop osv så tänkte jag kika om några vänliga själar vill hjälpa mig här!

Tänker mig kring 10 000, kan förstås betala lite mer om det behövs.

Skärm, tangentbord osv skall inte va inräknat, likaså operativsystem löser jag genom jobbet. Chassie vet jag att hon vill ha något clean bara, med andra ord inte massa RGB osv.

Är det något mer ni undrar så hojta till
Tack på förhand för ni hjälper mig vinna pris som årets storebror haha

Permalänk
Medlem

Typ något sådant? 5600X, RTX 2060, 16GB 3600mhz, 1TB M.2., 2GB HDD, NZXT H510 VIT, 650w psu.

https://imgur.com/a/zsW0U6m

12k totalpris.

Permalänk
Medlem

Här en för 10k, men jag tycker du ska köpa till ett bättre grafikkort som 3060 TI för lite mer pengar, alternativt så finns det billiga grafikkort som 1080 ti att köpa för ca 3k nuförtiden.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1217681/10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Typ något sådant? 5600X, RTX 2060, 16GB 3600mhz, 1TB M.2., 2GB HDD, NZXT H510 VIT, 650w psu.

https://imgur.com/a/zsW0U6m

12k totalpris.

Tack!

Skrivet av kettlebell:

Här en för 10k, men jag tycker du ska köpa till ett bättre grafikkort som 3060 TI för lite mer pengar, alternativt så finns det billiga grafikkort som 1080 ti att köpa för ca 3k nuförtiden.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1217681/10k

Tack!

Kikade på 3060 TI, såg att det fanns en del olika modeller av denna samt fabrikat, är det generellt samma prestanda eller borde man tänka till även här vad man köper?

Permalänk
Medlem

5600X är förvisso en riktigt stabil processor men om lillesyrran inte spelar i hastigheter över 100hz kommer du undan typ 2000kr billigare med 10400F och skillnaden mellan de processorerna blir ej märkbar om det inte är high-fps som står på menyn. Därtill lär du märka av de pengarna mycket tydligare om de läggs i grafikkortshögen än i processorhögen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Tack!

Tack!

Kikade på 3060 TI, såg att det fanns en del olika modeller av denna samt fabrikat, är det generellt samma prestanda eller borde man tänka till även här vad man köper?

Du kan såklart köpa delarna från olika butiker och hittar med hjälp av Komponentkoll.se och Pricerunner.

När det gäller 3060 ti skulle jag föreslå att du köper en billigare modell, tex en ASUS Geforce RTX 3070 Dual eller en MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC för under 5000 kronor. Det funkar jättebra och det är onödigt att lägga ut extra pengar på dyrare versioner av dessa kort från mellansegmentet. Snart kommer spelen bli mer krävande eftersom de nya konsolernas spel börjar postas till PC, då sitter man bra till med ovanstående komponenter jag rekommenderat och kommer kunna spela alla spelen som släpps i 60 fps.

Vad ska du ha för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

5600X är förvisso en riktigt stabil processor men om lillesyrran inte spelar i hastigheter över 100hz kommer du undan typ 2000kr billigare med 10400F och skillnaden mellan de processorerna blir ej märkbar om det inte är high-fps som står på menyn. Därtill lär du märka av de pengarna mycket tydligare om de läggs i grafikkortshögen än i processorhögen.

Alright, tack för input.
Känns rimligare atm att lägga de stålarna på grafikkortet med det du säger.

Såg att denna hade 2,9GHz men 4,3GHz med ”turbo”, är det samma som överklockning eller något annat?
Borde man nyttja turbo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Du kan såklart köpa delarna från olika butiker och hittar med hjälp av Komponentkoll.se och Pricerunner.

När det gäller 3060 ti skulle jag föreslå att du köper en billigare modell, tex en ASUS Geforce RTX 3070 Dual eller en MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC för under 5000 kronor. Det funkar jättebra och det är onödigt att lägga ut extra pengar på dyrare versioner av dessa kort från mellansegmentet. Snart kommer spelen bli mer krävande eftersom de nya konsolernas spel börjar postas till PC, då sitter man bra till med ovanstående komponenter jag rekommenderat och kommer kunna spela alla spelen som släpps i 60 fps.

Vad ska du ha för skärm?

Okej då hänger jag med.
Har ingen skärm alls för tillfället men vet att hon kmr få skärm av andra släktingar, men även detta vore inte helt fel med tips på något bra om ni har så kan jag föra det vidare till dem.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sattez:

Alright, tack för input.
Känns rimligare atm att lägga de stålarna på grafikkortet med det du säger.

Såg att denna hade 2,9GHz men 4,3GHz med ”turbo”, är det samma som överklockning eller något annat?
Borde man nyttja turbo?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
https://www.komplett.se/product/1159183/dator-surfplatta/komp...

Svårt att hitta CPU:er i lager annars.
Verkar vara helt tomt på AMD-hyllorna, både 3600(x) och 5600X är ju helt borta från hyllorna.
i5-10400(F) är väl nästbäst därefter.

Ovan system har rätt bra rabatter inlagda, för att kunna få Komplett-datorn innan jul får du byta GPU (+1000kr) och även SSD (+pengar det med).
Ryzen 3 3100 är en instegsmodell men presterar ju som i7-6700K för en spotstyver av priset, + du kan uppgradera till en snabbare CPU om nu intresset finns. Lär krylla av begagnat CPU:er när 5000-serien börjar trilla in.

Jag misstänker att allt som heter RTX 3000-serien är långt utanför budgeten och Ryzen 5000 innebär väntan till någon gång i Januari-februari åtminstone (och inte förenerligt med julklapp).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vill du gå på AMD-spåret så kan du kolla in nåt sånt här, ger rätt mycket bang for the buck, och spelar i princip alla spel på höga alt högsta inställningar med bra FPS.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mbryngelsson:

Vill du gå på AMD-spåret så kan du kolla in nåt sånt här, ger rätt mycket bang for the buck, och spelar i princip alla spel på höga alt högsta inställningar med bra FPS.
https://komponentkoll.se/bild/wlHZO.png

Tyvärr finns ju inte CPU i lager förrän efter nyår...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
https://www.komplett.se/product/1159183/dator-surfplatta/komp...

Svårt att hitta CPU:er i lager annars.
Verkar vara helt tomt på AMD-hyllorna, både 3600(x) och 5600X är ju helt borta från hyllorna.
i5-10400(F) är väl nästbäst därefter.

Ovan system har rätt bra rabatter inlagda, för att kunna få Komplett-datorn innan jul får du byta GPU (+1000kr) och även SSD (+pengar det med).
Ryzen 3 3100 är en instegsmodell men presterar ju som i7-6700K för en spotstyver av priset, + du kan uppgradera till en snabbare CPU om nu intresset finns. Lär krylla av begagnat CPU:er när 5000-serien börjar trilla in.

Jag misstänker att allt som heter RTX 3000-serien är långt utanför budgeten och Ryzen 5000 innebär väntan till någon gång i Januari-februari åtminstone (och inte förenerligt med julklapp).

Dendär från elgiganten känns ju som det är bra pris för de delar som sitter i(?)
Hur ligger denna till jämfört med att bygga ihop en själv för det priset?

Såg de hade benchmarkings också, verkar ju rätt schysst.
Om man skulle vilja förbättra denna burk på något vis, vad skulle man satsa på då för komponent(er)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Dendär från elgiganten känns ju som det är bra pris för de delar som sitter i(?)

Om man skulle vilja förbättra denna burk på något vis, vad skulle man satsa på då för komponent(er)?

Elgigantens månadens gamingdeal på stationär har faktiskt varit riktigt bra den senaste tiden. Liknande burk på t.ex. komplett (då utan rea) går på 14000+. Bygga själv blir svårt med samma komponenter till det priset då 2060S ensamt går på 4500kr, ska man sedan ha ram+cpu+moderkort+ssd+chassi+nätagg så sticker det iväg en bra bit även innan man betalat för mjukvaran (windows). Bygger du själv så är dock 2060S ett totalt värdelöst köp eftersom du kan få 3060Ti med dubbla prestandan för ca 500kr mer.

Bättra på någon komponent hade väl varit lagringen, en 1tb HDD är nog trevligt att få in i den så man kan ha fler spel installerade samtidigt, jag personligen har inte koll på hur hårddiskbur/plats för fler HDD/SSD ser ut i chassit men det brukar inte vara något problem.

Du frågade om turbon för 10400F också, det är inget du själv behöver göra överklockningsmässigt utan processorn klockar upp sig automatiskt när det är belastning på ett fåtal kärnor (vanligt i spel) så att den presterar bättre där.

Permalänk
Medlem

Tankar om:

Edit: bytte GPU då den var slutsåld upptäckte jag

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sattez:

Väldigt prisvärd som tidigare värt.
Förbättra? Det är väl främst chassi och nätagg av vettig kaliber som är det mest intressanta men det kommer man nog inte undan med i rimlig prisklass om man ska bygga själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Väldigt prisvärd som tidigare värt.
Förbättra? Det är väl främst chassi och nätagg av vettig kaliber som är det mest intressanta men det kommer man nog inte undan med i rimlig prisklass om man ska bygga själv.

Alright, tänkte om man skulle byta ut något för att få ännu mer kräm i framtiden, vad skulle det då vara? Svårt att säga nu kanske förvisso.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sattez:

Alright, tänkte om man skulle byta ut något för att få ännu mer kräm i framtiden, vad skulle det då vara? Svårt att säga nu kanske förvisso.

Ja elgigantendatorn är nog svår att uppgradera utan att byta ut hela plattformen och då även chassi och nätagg samtidigt. Föga värt att bara uppgradera processor ett steg eller två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja elgigantendatorn är nog svår att uppgradera utan att byta ut hela plattformen och då även chassi och nätagg samtidigt. Föga värt att bara uppgradera processor ett steg eller två.

Okej

Hittade denna: https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...

Något att ha? Eller vinner elgigantens dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Okej

Den är bättre än HP datorn ganska vettigt OEM dator speciellt chassiet ganska svårt att misslyckas med mesh frontpanel chassi.

Moderkort ska också stödja Ryzen 5000 serien CPU så ifall du vill uppgradera i framtiden så ska det gå dock bör du nog byta CPU fläkt när du byter CPU medföljer bara en 65 Watt CPU kylare.

https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/desktops-and-all-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Den är bättre än HP datorn ganska vettigt OEM dator speciellt chassiet ganska svårt att misslyckas med mesh frontpanel chassi.

Moderkort ska också stödja Ryzen 5000 serien CPU så ifall du vill uppgradera i framtiden så ska det gå dock bör du nog byta CPU fläkt när du byter CPU medföljer bara en 65 Watt CPU kylare.

https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/desktops-and-all-...

Okej låter ju najs.
Hur är denna GPU jämfört med den på elgiganten? 2070 vs 2060 Super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Okej låter ju najs.
Hur är denna GPU jämfört med den på elgiganten? 2070 vs 2060 Super?

RTX 2070 är bättre än RTX 2060 Super

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej!

Men at the end of the day, vilket kommer vi få mest Bang for buck för? Bygga själv eller köpa en färdigbyggd

Har själv fått för mig att man alltid tjänar på att bygga själv men så kanske inte är fallet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Okej!

Men at the end of the day, vilket kommer vi få mest Bang for buck för? Bygga själv eller köpa en färdigbyggd

Har själv fått för mig att man alltid tjänar på att bygga själv men så kanske inte är fallet nu?

Man brukar inte få bättre pris/prestanda nu för tiden av att bygga själv men man får oftast bättre kvailtet på delarna till ett ganska likvärdigt pris och OEM datorer kan komma med konstiga begränsningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker Lenovodatorn ser riktigt fin ut. Blir själv lite sugen. Fler synpunkter på den?

2 års garanti istället för 1 år som på HP-datorn...

Tror ni nätagget skulle orka dra både nyare gpu och cpu om man vill förlänga livslängden något? Då lär man ifs vilja sticka in även större ssd och mer ram hehe.

Liknande bygge jag gjorde lite hastigt för att jämföra:
https://komponentkoll.se/bygg/MfnTh

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt själv, får ni litet roligt jul projekt ihop också.
alla minns väl första datorn man byggde ihop från lösa delar (magiskt)🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lament:

Jag tycker Lenovodatorn ser riktigt fin ut. Blir själv lite sugen. Fler synpunkter på den?

2 års garanti istället för 1 år som på HP-datorn...

Tror ni nätagget skulle orka dra både nyare gpu och cpu om man vill förlänga livslängden något? Då lär man ifs vilja sticka in även större ssd och mer ram hehe.

Liknande bygge jag gjorde lite hastigt för att jämföra:
https://komponentkoll.se/bygg/MfnTh

Intressant o se liknande bygge, bra pris verkligen med andra ord då. Samt att OS ingår.

Känns rent spontant lite som det lutar åt Lenovon faktiskt.

Skrivet av Göteborgaren:

Jag hade byggt själv, får ni litet roligt jul projekt ihop också.
alla minns väl första datorn man byggde ihop från lösa delar (magiskt)🙂👍

Ja det håller jag faktiskt med om, det vore kul att få göra tillsammans. Hmm 🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Intressant o se liknande bygge, bra pris verkligen med andra ord då. Samt att OS ingår.

Känns rent spontant lite som det lutar åt Lenovon faktiskt.

Ja det håller jag faktiskt med om, det vore kul att få göra tillsammans. Hmm 🥺

Blir över din budget dock så är det ganska bra delar ett mesh chassi är svårt att misslyckas med och om du ställer in fläktkurva så går det att få väldigt låga ljudnivå med hyfsad temperaturer nätaggregat är inte det bästa men går nog tyvärr inte att klämma in ett bättre nätaggregat redan nu så är den över budgeten.

Z490M moderkort gör datorn mer framtidsäker ifall du har tänkt uppgradera i framtiden då VRM är bättre än B460 varianterna samt att du kan överklocka RAM minnen för lite extra prestanda.

Lägg till KFA RTX 3060 Ti för 5290 kr som finns i lager hos netonnet

Totalt ca 10800 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1tb hdd är nog trevligt att ha iaf om man ska ha några spel +windows på disken 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sattez:

Okej

Lenovon är helt klart bättre men notera 1-2 veckor innan varan skickas. Kan bli tajt att få den innan Jul.
Jag gissar även på att den skickas med frakt från plats utanför Sverige vilket ökar logistiktiden något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lenovon är helt klart bättre men notera 1-2 veckor innan varan skickas. Kan bli tajt att få den innan Jul.
Jag gissar även på att den skickas med frakt från plats utanför Sverige vilket ökar logistiktiden något.

Klickade hem en Lenono lite spontant och den kom på 2 dagar!