Permalänk

microstuttering/lagg

Hej!
Har fått nå konstiga fps drops, hade 300 stabila fps förut sen nu helt plötsligt går den ner till 160-180fps?

Har installerat om CSGO och windows, kollat alla drivrutiner och dom är dom senaste
i7 4970k
1070
16gb ram
CSGO installerat på SSD, provat 2 olika ssder men samma problem
Kör allt på low settings i CSGO
kör 100/100 fiber trådat

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturerna när fps sjunker? Kör hwmonitor eller annat att läsa tempsen med medans du spelar och lagget uppstår.

Permalänk
Medlem

Du säger du har installerat om allt, dessutom på annan SSD.

Följdfrågan måste då bli;
Kylare? Temperaturer?

Permalänk
Medlem

Har du ändrat något i datorn precis innan det började lagga?
Vad har du för ssder?

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ett par förslag:
Testa en äldre drivrutin som du vet fungerade bra.
Testa att avinstallera eller alternativt ominstallera GeForce Experience, vet att detta löst problem med låg fps för vissa.

Permalänk

Har inte kollat tempsen någonting men ska göra de
Har provat installerat på en kingston ssd och en samsung ssd, ingen skillnad blev det.
Har inte ändrat nånting på datorn, problemet kom bara en dag
Har avinstallerat Geeforce Experience, har provat installerat det igen, men ingen skillnad.
Vart får man tag på en äldre drivrutin till nvidia? för jag tror problemet uppstod efter att jag installerade nya drivrutinen till nvidia, men är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är varken microstuttering eller lagg och att förvänta sig permanent 300 fps med din setup är egentligen orealistiskt. Brukar bli såhär när valve släpper ännu en dålig uppdatering och sen löser det sig med tiden.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

aha okej, ja de kan ju vara så att det kom efter operation broken fang oxå.. men känns surt att man ska droppa fps så man förstör recoilen när man sprayar osv.. de är ju bara när man möter folk som fpsen droppar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsson_NF7:

Vart får man tag på en äldre drivrutin till nvidia? för jag tror problemet uppstod efter att jag installerade nya drivrutinen till nvidia, men är inte helt säker.

Här finner du äldre drivrutiner, bara att söka på ditt kort
https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

Permalänk
Skrivet av meanh:

Här finner du äldre drivrutiner, bara att söka på ditt kort
https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

tack, ska prova detta idag

edit, funkade inte :/ vettefasen vad de kan vara för fel.. börjar bli tråkigt att inte kunna spela cs längre då detta är de enda spelet jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsson_NF7:

aha okej, ja de kan ju vara så att det kom efter operation broken fang oxå.. men känns surt att man ska droppa fps så man förstör recoilen när man sprayar osv.. de är ju bara när man möter folk som fpsen droppar...

Fast att det hoppar ner till 160 gör ju inte något ospelbart. Är det så problematiskt kan du ju bara sätta fps_max på 160 så ligger du jämt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Problemet med att sätta fps_max på 160 är att dippen i fps ofta blir densamma procentuellt. Jag har fått för mig att GeForce Experience med deras overlay ger lagg ingame.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men skulle tro att din processor flaskhalsar.
Hade shutterproblem med min 4770k + 1080ti i CSGO

Du kan ju glömma "stabila" 300 fps med den datorn.
Testa skriv "-threads 4" samt "-high" i launch options se om de hjälper.

Permalänk
Viking

Eftersom processorn din endast är 4 kärnig så kan du se till att stänga ner onödiga program i bakgrunden. Du kan titta i aktivitetshanteraren ifall processorn når 100% när det laggar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

köpte nya komponenter så problemet är "löst"

Permalänk
Medlem

Så kan man också lösa det ^^

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro