Stöd för ray tracing i Vulkan firas med Quake II RTX

Permalänk
Cylon

Stöd för ray tracing i Vulkan firas med Quake II RTX

Med drivrutiner och utvecklarverktyg kan spelutvecklare lägga till stöd för ray tracing i spel som använder Vulkan.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

En dedikerad enhet för raytracing låter intressant.

Permalänk
Medlem

Coolt! Hoppas vulkan fortsätter gå framåt, vi behöver ett starkt alternativ till DirectX!

Permalänk
Medlem

Vilken prestanda kan man förvänta sig med ett 1000 seriens kort?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av KorvMos:

När det testades med Vulkan och Nvidias egna extensions var prestanda allt annat än förträfflig, så jag misstänker att samma sak gäller med den officiella implementationen. Har ett GTX 1080 hemma, kan testa och se om det är någon förändring där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

När det testades med Vulkan och Nvidias egna extensions var prestanda allt annat än förträfflig, så jag misstänker att samma sak gäller med den officiella implementationen. Har ett GTX 1080 hemma, kan testa och se om det är någon förändring där.

Du kan inte förvänta dig någon bra prestanda ur ett 1080. Även om det kortet tekniskt sett har ray tracing stöd så är det via mjukvara och inte någon hårdvara i kortet. Det är inte meningen att det ska va ens i närheten av spelbart på något annat än 20 och 30 serien från Nvidia samt 6000 serien från AMD

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av icogniito:

Du kan inte förvänta dig någon bra prestanda ur ett 1080. Även om det kortet tekniskt sett har ray tracing stöd så är det via mjukvara och inte någon hårdvara i kortet. Det är inte meningen att det ska va ens i närheten av spelbart på något annat än 20 och 30 serien från Nvidia samt 6000 serien från AMD

Exakt, därav att jag nämnde att prestanda inte lär vara förträfflig Jag testade RT-stödet på mitt GTX 1080 med Quake II RTX när det begav sig och prestanda var i toaletten då. Samma sak lär vara gällande med den officiella RT-implementationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Exakt, därav att jag nämnde att prestanda inte lär vara förträfflig Jag testade RT-stödet på mitt GTX 1080 med Quake II RTX när det begav sig och prestanda var i toaletten då. Samma sak lär vara gällande med den officiella RT-implementationen.

O ja, det kommer va helt urusel prestanda hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Även om det inte finns dedikerad RT-hårdvara så kanske han kan köra viss RT. I ett spel borde det gå att t.ex. köra endast reflektioner. Beror så klart på spel, upplösning och andra inställningar. Vet inte om det finns nåt bra spel där man skulle kunna testa detta?

Permalänk
Medlem

Jag fick runt 45 fps på 1440p/110degree fov
Runt 80 i 1080p/110 fov.

6800xt och 5775c

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Inte så mycket antar jag. Han kör med Ryzen 9 5950X + Nvidia RTX 3090 4K
https://www.youtube.com/watch?v=BffdxjnIQpE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Även om det inte finns dedikerad RT-hårdvara så kanske han kan köra viss RT. I ett spel borde det gå att t.ex. köra endast reflektioner. Beror så klart på spel, upplösning och andra inställningar. Vet inte om det finns nåt bra spel där man skulle kunna testa detta?

När dagens kort med RT hårdvara knappt kan spela spel med funktionerna påslagna ska man inte förvänta sig eller ens tänka på en spelbar upplevelse på ett 1000 serie kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fxfighter:

En dedikerad enhet för raytracing låter intressant.

Det ligger ju i Swelockers intresse att bevaka raytracing för att hålla sin "editorial direction" på rätt köl. Dom vill ju inte hamna på nvidias shit-list

Permalänk
Moderator, Testpilot

Testade med mitt RX 6800 som är överklockat till 2 500 MHz.

~30 FPS i 3440x1440p... Haha.

Nostalgiskt, för det var ungefär så kass som det rullade på min maskin första gången jag spelade det.

Permalänk
Medlem

Strahlrückverfolgung für allen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det ligger ju i Swelockers intresse att bevaka raytracing för att hålla sin "editorial direction" på rätt köl. Dom vill ju inte hamna på nvidias shit-list

Jag tycker att Sweclockers bör berätta för oss om vad Nvidia kräver att Sweclockers nämner i sina artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fxfighter:

Jag tycker att Sweclockers bör berätta för oss om vad Nvidia kräver att Sweclockers nämner i sina artiklar.

Om nvidia börjar ställa såna krav så är jag rätt säker på att Anton kommer be dem dra åt hå-vete

Permalänk
Medlem

Alltså om nu detta spel ska vara nån RT showcase kan man väl fixa till det lite? 256x256 texturer. Cirkel shaders från vapen... kom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag fick runt 45 fps på 1440p/110degree fov
Runt 80 i 1080p/110 fov.

6800xt och 5775c

Skrivet av Dinoman:

Testade med mitt RX 6800 som är överklockat till 2 500 MHz.

~30 FPS i 3440x1440p... Haha.

Nostalgiskt, för det var ungefär så kass som det rullade på min maskin första gången jag spelade det.

Fast det är ju ändå positivt att det går att köra på 6000-serien.

Trodde Quake II RTX var och skulle förbli ett av Nvidias "pet project". Det startades ursprungligen utanför Nvidia av en tidigare anställd, men togs upp av Nvidia och vidareutvecklades för att göra pr för RTX-serien, liknande Minecraft RTX, så att det öht kodas om till "allmän" kod är ju positivt.

Om än förmodat optimerat för RTX fortfarande.

Det får vi nog räkna med, så det kanske inte är det oberoende testverktyget för raytracing i Vulkan vi väntat på - och det kanske också är baktanken från Nvidia; att det nu mer eller mindre okritiskt ska användas som ett till synes "oberoende" testverktyg av olika sajter? Speciellt med tanke på deras pr-avdelnings fokus att intressera sig för rätt "editorial directions" på raytracing, är det ju ett sätt att nästa sig in där bakvägen, hehe. Tänker den konspiratoriska delen av min hjärna.

Kul ivf.

Quake II, inte Quake. :)
Permalänk
Medlem

Är prestandan med Vulkan RT likadan jämfört med nVidias RTX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är nog lugnt, Sweclockers har ju runt 4200% fler tester än HBU när det kommer till RT/DLSS i sin 3080 recension.

Permalänk
Medlem

Håller 60fps i 1440p utan problem med RTX3070 helt klart spelbart, däremot drar det galet mycket effekt, 270W gpu power redan utan OC

Permalänk
Medlem

Det är nu man skulle vilja ha en tidsmaskin och resa tillbaka till något lan på slutet av 90talet, där coola kidsen satt med voodoo2 i sli, och sätta sig bredvid med en ultrawidescreen, och ett rtx3090 och spela mot dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast det är ju ändå positivt att det går att köra på 6000-serien.

Trodde Quake II RTX var och skulle förbli ett av Nvidias "pet project". Det startades ursprungligen utanför Nvidia av en tidigare anställd, men togs upp av Nvidia och vidareutvecklades för att göra pr för RTX-serien, liknande Minecraft RTX, så att det öht kodas om till "allmän" kod är ju positivt.

Om än förmodat optimerat för RTX fortfarande.

Det får vi nog räkna med, så det kanske inte är det oberoende testverktyget för raytracing i Vulkan vi väntat på - och det kanske också är baktanken från Nvidia; att det nu mer eller mindre okritiskt ska användas som ett till synes "oberoende" testverktyg av olika sajter? Speciellt med tanke på deras pr-avdelnings fokus att intressera sig för rätt "editorial directions" på raytracing, är det ju ett sätt att nästa sig in där bakvägen, hehe. Tänker den konspiratoriska delen av min hjärna.

Kul ivf.

Kör 3440x1440 på 80 fps på mitt rtx 3070 så skulle inte säga att det är ett kanon resultat.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av the squonk:

Håller 60fps i 1440p utan problem med RTX3070 helt klart spelbart, däremot drar det galet mycket effekt, 270W gpu power redan utan OC

Skrivet av danskung:

Kör 3440x1440 på 80 fps på mitt rtx 3070 så skulle inte säga att det är ett kanon resultat.

Det här förvirrar mig.

Plus videon ovan där ett RTX 3090 bara mäktar med cirka 40 FPS i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nä inte med amd kort eller kort utan rtx cores, sen saknas dlss, det är dx exklusivt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jämfört med DXR menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det här förvirrar mig.

Plus videon ovan där ett RTX 3090 bara mäktar med cirka 40 FPS i 4K.

Finns massor av inställningar i Quake II RTX, så det är inte så konstigt, jag kör helt default dock. Ligger på 60-65fps i 1440p. Och 4k är dubbelt så mycket pixlar som 1440p, betydligt mer krävande samt att allt kanske inte skalar linjärt.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av the squonk:

Finns massor av inställningar i Quake II RTX, så det är inte så konstigt, jag kör helt default dock. Ligger på 60-65fps i 1440p. Och 4k är dubbelt så mycket pixlar som 1440p, betydligt mer krävande samt att allt kanske inte skalar linjärt.

Jo den detaljen fattar jag.

Jag menade mer att danskungen hade mycket högre FPS än dig. Dina siffror låter logiska enl default.

Av någon anledning kan jag inte ställa ner till 2560x1440p... Väldigt udda men jag körde i 1080p och då ligger jag på 70-80 FPS. Vad får du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jämfört med DXR menar du?

Eh, ja just det