Ärlig feedback på min hemsida

Permalänk
Medlem

Ärlig feedback på min hemsida

Hej alla,

Jag söker ärlig feedback på min hemsida silverbeerg.com, jag är ny som frilans webbdesigner.
Hemsidan är på danska, så det är mest design råd jag letar efter, är det något som jag inte tänkt på osv.. ? Min målgrupp är både kvinnor och män, är lite rädd för att hemsidan kanske är lite för feminin, vad tycker ni?

Tacksam för svar

Vänliga hälsningar Sara

Permalänk
Medlem

Jag tycker att siten verkar flyta på väldigt bra.
Mitt enda problem som kanske är personligt är att den animerade snurran gör mig galen. Den går inte att stoppa eller att klicka vidare på manuellt på något tydligt sätt när man sitter på desktop. Märks att den är till för touch.

Jag ska ärligt säga också att jag märkte inte ens att det fanns mer innehåll på sidan förrän jag inspekterade element och såg att det fanns mer om man scrollade nedåt. Det kanske är värt att har en index bar eller liknande där det står "Kontakt" eller någon annan vettig rubrik. Då är det tydligt att det finns mer på sidan än den animerade snurran

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ta bort den översta sektionen, den med bilderna som bara skrollar förbi hipp som happ och där det inte ens händer något när man klickar på dem. Tror sidan blir tio gånger bättre utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Ta bort den översta sektionen, den med bilderna som bara skrollar förbi hipp som happ och där det inte ens händer något när man klickar på dem. Tror sidan blir tio gånger bättre utan den.

Håller med, man kan klicka och dra och se ett träd också, men varför?
Är väl exempel med vad som är möjligt att komma åt olika sektioner direkt men de inte är i bruk just nu.
Edit:
Överlag bra och fin sida.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Irriterande med autoscroll högst upp. Hellre en pil att trycka vidare med imo.

Feminim vet jag inte, tycker den känns "nordiskt stilren" om jag skulle sätta ett tema.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tycker att sidan har en snygg och enhetlig design

Jag kan vara lite "arbetsskadad" men här kommer lite feedback på sånt som jag hittat som kan vara värt att titta på. Det är alltså inte enbart designförslag.

  • Det förekommer dansk text här här och var på den svenska versionen

  • Sidan går inte att använda med enbart tangentbordet

  • Finns en del animationer som kan upplevas störande och som inte går att stänga av

  • Felaktigt användande av rubriknivåer, hittar ingen H1 på startsidan och övriga rubriknivåer används i felaktig ordning

  • Texter med bakgrundsbilder är svårlästa

  • Hemsidan går att skrolla till höger så något är troligtvis fel med mobilanpassningen

  • Länkar används som knappar på flertal ställen och saknar text

  • <style> taggar förekommer på felaktiga ställen

  • Lite för många och framförallt små länkar i menyn som gör den lite svåröveskådlig. Fundera på att ta bort nyhetslistningen från menyn och ge övriga länkar mer plats

  • Redundanta länkar i nyhetslistningar. 3 länkar leder till samma nyhet på varje nyhetspuff

  • Bilder saknar alt tagg, en alt tagg ska alltid finnas men den kan dock vara tom

  • Använd animationer sparsamt och helst egentligen enbart när en användare förväntar sig en animation.

Det dyker upp en del felmeddelanden där webbplatsens HTML inte validerar: https://validator.w3.org/

Permalänk
Avstängd

Från en person som inte jobbar med webdesign på något sätt utan bara kommer med olika små funderingar.
Skummade och klickade runt på sidan en stund och den ser bra ut i det stora hela. Jag surfade via dator.

- En sak som jag tyckte var knepigt är första delen med de olika bilderna på rad, skrivmaskinen, bergen, trädet osv. Kanske bättre att göra dessa smalare istället så de får plats på en bild.
- På vissa av bilderna i början försvinner/kommer texten fram när du drar muspekaren över. Bättre att ha den fast. Ibland får man fram en hand som då ser ut som bilden är klickbar också men man kommer ingen stans.
- Ändra font till maskinskrivet på bilden med skrivmaskin.
- Skippa snön på bergsbilden. Otroligt häftig bild annars.
- På den svenska sidan så bör du kolla över översättningarna men den kanske bara är snabbfixad än så länge då det är blandat och som du själv skriver så är sidan på danska.
- Använd bilden på dig själv längst ned vid kontakt även på menypopupen, den nuvarande bilden var inte så bra med tanke på solen genom fönstret.
- Lägg priser och liknande längre ner och inte på första sidan. Man vill att kunden ska läsa om dig, din erfarenhet, kunskap och vad du gjort tidigare innan den tittar på priserna och bläddrar vidare pga att det är för dyrt eller annat (Jag har ingen aning om prissättning inom detta)

Tips till dig för att fånga kunder - Lägg till dig på LinkedIn om du nu inte redan finns där.

Lycka till med allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Håller med om nordiska stilrenheten som frong nämner.

Autohoppen i sidled är lite irriterande, kör med någon slags pil kanske om du vill ha kvar dem.

(Är den svenska delen autoöversatt eller har du gjort det själv? Språket behöver granskas lite, mycket särskrivningar.)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det som är mest förvirrande är att du använder samma stil för knappar, länkar och vanlig text. Det blir otroligt svårt att veta om det bara är en punkt med text, eller om det är en länk, eller om det är en knapp.
https://imgur.com/a/1Sl4UrA

Knapp är fylld, ser ut som att den är "vald" och texten ovan hör till den knappen, likt en tab. Länken "Se medier" ser mer ut som en punktlista/text och inte direkt en länk.

Här är texten bara.. en text och inte en länk.

Och här är det bara länkar, men denna gång med en accentfärg istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ojj oj vad många tips man får Det uppskattas, hemsidan är långt ifrån färdig, bara en månad gammal, så har fokuserat på allt för mycket innehåll, så att jeg får en möjlighet till att komma upp på google.

Så jag sätter verkligen pris på all feedback tusen tack!!

Personligen är just bildspelet min favorit, men de ger god mening men att det ska linkas til något relevant och at teksten inte bara försvinner.

Tack för tipps med knappar kan se att det inte är så tydligt :), vad som är knapp och rubrik

Jaa och som sagt igen tusen tack igen

Permalänk
Medlem

Jag gillar den grafiska designen men sidan är svårnavigerad.
Den horisontala scrollern / animeringen högst upp är bara dum, den skapar en känslan av att man ska scrolla i sidled men det kan man inte. Finns ingenting som indikerar att man ska skrolla nedåt för att få fram mer info.
En bra början men finns en hel del detaljer som kan bli bättre.
Navigeringen känns inte helt genomtänkt. Svårt att förstå hur man ska skrolla och vad man kan / inte kan klicka på.

Permalänk
Medlem

Tror jag stoppat bildspellet også så att man kan scrolla det istællaet och att det inte ær auto

Permalänk
Medlem

Ja den där snurrande saken har hemsk. Sen att man på varannan skulle ha musen över för att kunna läsa och ibland inte var weeeird.

Jag trodde ärligt det var hela sidan och stängde ner den efter. Och då hade jag sidan nästan fullscreen på en 2560x1440p skärm...

Aldrig så hade jag lämnat sidan efter tio sekunder och aldrig besökt igen. För den kändes som ett bildspel som inte leder någonstans (och ibland bläddrar så fort att man inte hinner läsa vad som står).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Tycker att sidan har en snygg och enhetlig design

Jag kan vara lite "arbetsskadad" men här kommer lite feedback på sånt som jag hittat som kan vara värt att titta på. Det är alltså inte enbart designförslag.

  • Det förekommer dansk text här här och var på den svenska versionen

  • Sidan går inte att använda med enbart tangentbordet

  • Finns en del animationer som kan upplevas störande och som inte går att stänga av

  • Felaktigt användande av rubriknivåer, hittar ingen H1 på startsidan och övriga rubriknivåer används i felaktig ordning

  • Texter med bakgrundsbilder är svårlästa

  • Hemsidan går att skrolla till höger så något är troligtvis fel med mobilanpassningen

  • Länkar används som knappar på flertal ställen och saknar text

  • <style> taggar förekommer på felaktiga ställen

  • Lite för många och framförallt små länkar i menyn som gör den lite svåröveskådlig. Fundera på att ta bort nyhetslistningen från menyn och ge övriga länkar mer plats

  • Redundanta länkar i nyhetslistningar. 3 länkar leder till samma nyhet på varje nyhetspuff

  • Bilder saknar alt tagg, en alt tagg ska alltid finnas men den kan dock vara tom

  • Använd animationer sparsamt och helst egentligen enbart när en användare förväntar sig en animation.

Det dyker upp en del felmeddelanden där webbplatsens HTML inte validerar: https://validator.w3.org/

Tack för din gode feedback har tagit det hela till mig, det enaste som jag inte förstår är det med felmeddelande, är det något man kan rätta eller vad är det för något? Min hemsida är byggt i elementor og WordPress

Permalänk
Medlem

Tog ca 10 sekunder innan något överhuvudtaget hade laddats på sidan, trodde det skulle bli 404 not found.
Men, när den väl laddat så här kommer mina negativa åsikter:

Avskyr med passion allt som rör sig, tar bort all fokus från texten. Inte nog när man scrollar, men även när man hovrar muspekaren över.

Det är lite som reklamer, när de ska "röra sig" när man försöker läsa något.
Framförallt när man är längst upp på sidan och öppnat menyn, att ha något rörande i bakgrunden distraherar mig.
Känns nästan som sidan är ett test för att se hur mycket 'animationer' man kan få med på en sida innan besökarna blir galna..

Sen tycker jag det är ett problem med bilden på ett berg där det står "nå dina mål med SEO" då det är svart text på delvis svart bakgrund.

Svårläst font i menyn.

Annars, väldigt vacket design. Bara inte en design jag skulle vilja använda som besökare.
Lite som att gå in i en 'fin' persons hus, mycket fint och prydligt, men behöver jag en såg eller lite lim så får jag gå hem.

PS. ta inte min kritik för hårt, det är bara för att jag suger på att ge positiv feedback

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Fin sida. Men jag gillade inte menyn. Den klickar man ofta på så enligt mig ska den poppa upp snabbt som attans (ladda i förväg kanske?). Nu fick jag en stor bild på dig och två överskrifter. Efter några sekunder kom länkarna fram. Då hade jag redan tappat tålamodet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja den där snurrande saken har hemsk. Sen att man på varannan skulle ha musen över för att kunna läsa och ibland inte var weeeird.

Jag trodde ärligt det var hela sidan och stängde ner den efter. Och då hade jag sidan nästan fullscreen på en 2560x1440p skärm...

Aldrig så hade jag lämnat sidan efter tio sekunder och aldrig besökt igen. För den kändes som ett bildspel som inte leder någonstans (och ibland bläddrar så fort att man inte hinner läsa vad som står).

Jag har ändrat "slidern" så att den står stille, du får jättejärna kolla igen om du tycker att det har blivit lite bättre ) Har också gjort så att man kan klicka på bilderna och koller in på en undersida som passar

Permalänk

Tycker den ser bra ut, min enda synpunkt/kritik är att menyn kommer fram för långsamt när man trycker på meny, jag vill inte sitta och vänta på menyn. Öka hastigheten på den något är mitt råd.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Tog ca 10 sekunder innan något överhuvudtaget hade laddats på sidan, trodde det skulle bli 404 not found.
Men, när den väl laddat så här kommer mina negativa åsikter:

Avskyr med passion allt som rör sig, tar bort all fokus från texten. Inte nog när man scrollar, men även när man hovrar muspekaren över.

Det är lite som reklamer, när de ska "röra sig" när man försöker läsa något.
Framförallt när man är längst upp på sidan och öppnat menyn, att ha något rörande i bakgrunden distraherar mig.
Känns nästan som sidan är ett test för att se hur mycket 'animationer' man kan få med på en sida innan besökarna blir galna..

Sen tycker jag det är ett problem med bilden på ett berg där det står "nå dina mål med SEO" då det är svart text på delvis svart bakgrund.

Svårläst font i menyn.

Annars, väldigt vacket design. Bara inte en design jag skulle vilja använda som besökare.
Lite som att gå in i en 'fin' persons hus, mycket fint och prydligt, men behöver jag en såg eller lite lim så får jag gå hem.

PS. ta inte min kritik för hårt, det är bara för att jag suger på att ge positiv feedback

Hehe det går nog smaken är som baken, jag tycker att så många webdesigners har såå tråkiga hemsidor og liknar alla de tusen skabeloner som finns och något som jag kan göra på en halvtimma. Det är först när man försöker vara lite konstnärlig och bygga något specielt utan skabelon, det blir riktigt svårt.

En sida för t.e.x en låssmed skulle såklart se väldigt annourlunda ut jämfört med min. jag har gjort denna t.e.x

Kanske laddar den långsammare för att det är i Sverige och hemsidan ligger på en dansk server, den laddar fint på de enheter jag har kollat

Men tack för din kritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fin sida. Men jag gillade inte menyn. Den klickar man ofta på så enligt mig ska den poppa upp snabbt som attans (ladda i förväg kanske?). Nu fick jag en stor bild på dig och två överskrifter. Efter några sekunder kom länkarna fram. Då hade jag redan tappat tålamodet.

Ja den drillar lite den menyn, kan se vad du menar, elementor pagebuilder är inte min bästa kompis alltid, men kan man inte koda så får man nöjas )

Tack för feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaraSB:

Hehe det går nog smaken är som baken, jag tycker att så många webdesigners har såå tråkiga hemsidor og liknar alla de tusen skabeloner som finns och något som jag kan göra på en halvtimma. Det är först när man försöker vara lite konstnärlig och bygga något specielt utan skabelon, det blir riktigt svårt.

En sida för t.e.x en låssmed skulle såklart se väldigt annourlunda ut jämfört med min. jag har gjort denna t.e.x

Kanske laddar den långsammare för att det är i Sverige och hemsidan ligger på en dansk server, den laddar fint på de enheter jag har kollat

Men tack för din kritik

Kan tipsa om dessa verktyg för att få en inblick på hastighet på hemsidor, och vad som kan göras för att förbättra:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
https://yellowlab.tools
https://www.thinkwithgoogle.com/feature/testmysite/

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Ta en koll i prestandafliken (F12). En sidladdning ligger på ungefär 10MByte. Du kan snabba upp siten och spara på folks mobildata genom att skala ner bilder som är onödigt stora.

https://www.silverbeerg.com/wp-content/uploads/2020/11/unavng...
^1.26 MB

https://www.silverbeerg.com/wp-content/uploads/2020/12/desk-w...
https://www.silverbeerg.com/wp-content/uploads/2020/12/thomas...
^
Runt 600K styck

Edit:
Överväg också att använda cloudflare som caching CDN framför ditt webhotell (One).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaraSB:

Jag har ändrat "slidern" så att den står stille, du får jättejärna kolla igen om du tycker att det har blivit lite bättre ) Har också gjort så att man kan klicka på bilderna och koller in på en undersida som passar

Bättre nu, något tecken på det går att bläddra åt sidorna behövs nu

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

UX-mässigt tycker jag det ser mycket bra ut, konsekvent navigation som känns familjär från andra moderna hemsidor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett fan av dessa sidor som animerar "allt" men det är bara jag.

Sidan ser bra ut i 3840x1200 i Brave

Permalänk
Medlem

Bildspelet i toppen är ingen favorit direkt.

Som någon nämnde innan, man vet inte att man kan skrolla neråt.

Du får hoppa upp och ner för att läsa rubrikerna i bildspelet, samt kontrasten är för låg på vissa bilder.

Det är "checkboxes" för att visa vilken bild man är på, det är lite otydliga att det är kontroller för bildspelet, speciellt i minsta versionen, trodde det var en bugg först.

Hej och välkommen är i liten text medans själva informationen är större, jag skulle vilja ha det tvärtom.

Det kommer ett berg mitt i sidan med lite snö på, inte heller någon större favorit.

Jag är inget fan av rubrikerna överlag som är mindre än själva texten.

Det är något bildspel, "ALLE", "BRANDING", ... ingen aning vad dessa gör dessa förutom att visa bilder, kanske inte klart?

Ta bort progress bars, de säger inte så mycket.

bra start i vilket fall, kör på!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är för att det står på danska som bidrar, men jag har lite svårt att läsa texten till länkarna i menyn. Jag har inga direkta synfel men om det är för smått och otydligt så lämnar jag gärna sidan.

Det ska vara enkelt att hitta det jag söker och man ska kunna navigera snabbt. Annars väljer jag en annan hemsida.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag vet inte om det är för att det står på danska som bidrar, men jag har lite svårt att läsa texten till länkarna i menyn. Jag har inga direkta synfel men om det är för smått och otydligt så lämnar jag gärna sidan.

Det ska vara enkelt att hitta det jag söker och man ska kunna navigera snabbt. Annars väljer jag en annan hemsida.

Du har rætt, den dekorative text passade inte så gott in i menyerna Har ændrat til brødtekst

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det som är mest förvirrande är att du använder samma stil för knappar, länkar och vanlig text. Det blir otroligt svårt att veta om det bara är en punkt med text, eller om det är en länk, eller om det är en knapp.
https://imgur.com/a/1Sl4UrA

Knapp är fylld, ser ut som att den är "vald" och texten ovan hör till den knappen, likt en tab. Länken "Se medier" ser mer ut som en punktlista/text och inte direkt en länk.
https://i.imgur.com/SDKhenF.png
Här är texten bara.. en text och inte en länk.
https://i.imgur.com/n7cpHOv.png

Och här är det bara länkar, men denna gång med en accentfärg istället
https://i.imgur.com/bOCj4z8.png

Tusen tack mycket anvændbart tips, hade inte ens tænkt på det

Permalänk
Medlem

Är väl fint när bilderna man håller muspekaren över liksom sjunker in men texten förvinner vilket inte känns lika bra. Jag skulle haft kvar texten så man slipper flytta muspekaren åt sidan för att se vad det var man kanske tänkte klicka på.

Pappers draken eller vad det är var en fin detalj när den följer musen lite lätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.