Permalänk

Övervakning av nätverkstrafik

Jag utgår ifrån att en arbetsgivare kan kontrollera vad man surfar på med en jobbdator. Om jag tar hem datorn och jobbar hemifrån, utgår jag ifrån att man fortfarande kan se detta. Men är det enbart vad som sker på den enheten, alltså på jobbdatorn? För om de övervakar trafiken via wifi-nätverket på något sätt, innebär det också att en arbetsgivare kan se andra saker jag surfar på med helt privata enheter också på mitt nätverk? Det känns helt absurt om det skulle vara så men jag fattar inte riktigt hur det här fungerar... Var i hela kedjan av nätverkstrafik fångar de så att säga upp detta, är det via mjukvara på enheten eller någonstans i uppkopplingen utanför enheten? (Att ISP:n kan se allt detta verkar ju givet, men de har ju kontroll över hela uppkopplingen).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mysterium:

Jag utgår ifrån att en arbetsgivare kan kontrollera vad man surfar på med en jobbdator. Om jag tar hem datorn och jobbar hemifrån, utgår jag ifrån att man fortfarande kan se detta. Men är det enbart vad som sker på den enheten, alltså på jobbdatorn? För om de övervakar trafiken via wifi-nätverket på något sätt, innebär det också att en arbetsgivare kan se andra saker jag surfar på med helt privata enheter också på mitt nätverk? Det känns helt absurt om det skulle vara så men jag fattar inte riktigt hur det här fungerar... Var i hela kedjan av nätverkstrafik fångar de så att säga upp detta, är det via mjukvara på enheten eller någonstans i uppkopplingen utanför enheten?

Det är nog mer en avtalsfråga snarare än en tekniskt fråga, vad har du tecknat för avtal med arbetsgivaren, vad har företaget för it policy ?
Att de har kontroll på vad som händer i deras datorer och nätverket på arbetsplatsen och liknade är rimligt och troligen nått de informerat dig om med avtal/policy.

Att arbetsgivaren skulle kunna avlyssna trafik från andra klienter i ditt hem via en laptop du tar hem är tekniskt möjligt men det är inte bara osannolikt utan det är i de flesta fall direkt brottsligt och trafiken är för det mesta även krypterad så även om den inte är omöjlig att förstå så är det troligen inget en normal arbetsgivare ger sig på att avkoda. Hade du jobbat åt NSA hade de klarat av det men jag tvivlar samtidigt på att NSA skulle låta nån gå ut från kontoret med en dator som kan ha haft tillgång till känslig information utan du skulle ha behövt smuggla ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog mer en avtalsfråga snarare än en tekniskt fråga, vad har du tecknat för avtal med arbetsgivaren, vad har företaget för it policy ?

Ingen aning. Det är inget som har nämnts uttryckligen över huvud taget. Och det är knappast ens relevant, det är inte ett IT-relaterat jobb på något sätt. Jag förstår att det skulle se annorlunda ut om man jobbade på NSA...

Skrivet av mrqaffe:

Att de har kontroll på vad som händer i deras datorer och nätverket på arbetsplatsen och liknade är rimligt och troligen nått de informerat dig om med avtal/policy.

Du menar på arbetsplatsens nätverk då? Att det kan avlyssna detta är jag helt med på och jag tycker att det är helt i sin ordning, men jag undrar alltså om denna avlyssningen kan råka "spilla över" på andra enheter om man flyttar jobbdatorn till ett annat nätverk.

Det jag undrar är egentligen: var och i vilket skede avlyssnas signalen?

Skrivet av mrqaffe:

Att arbetsgivaren skulle kunna avlyssna trafik från andra klienter i ditt hem via en laptop du tar hem är tekniskt möjligt men det är inte bara osannolikt utan det är i de flesta fall direkt brottsligt och trafiken är för det mesta även krypterad så även om den inte är omöjlig att förstå så är det troligen inget en normal arbetsgivare ger sig på att avkoda. Hade du jobbat åt NSA hade de klarat av det men jag tvivlar samtidigt på att NSA skulle låta nån gå ut från kontoret med en dator som kan ha haft tillgång till känslig information utan du skulle ha behövt smuggla ut den.

Nu förstår jag att det är extremt hypotetiskt eftersom det så klart inte är fråga om att arbetsgivaren är ute efter detta, men jag undrar bara, mer av nyfikenhet: är den verkligen krypterad "inom" mitt hemnätverk också, eller hur menar du? Om jag har 2 privata datorer i nätverket är väl inte trafiken krypterad mellan dem?

Redigering: eller menar du att om en dator A i nätverket ansluter till någon sida via HTTPS så kan inte en dator B i nätverket avlyssna detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Ingen aning. Det är inget som har nämnts uttryckligen över huvud taget. Och det är knappast ens relevant, det är inte ett IT-relaterat jobb på något sätt. Jag förstår att det skulle se annorlunda ut om man jobbade på NSA...

Du menar på arbetsplatsens nätverk då? Att det kan avlyssna detta är jag helt med på och jag tycker att det är helt i sin ordning, men jag undrar alltså om denna avlyssningen kan råka "spilla över" på andra enheter om man flyttar jobbdatorn till ett annat nätverk.

Nu förstår jag att det är extremt hypotetiskt eftersom det så klart inte är fråga om att arbetsgivaren är ute efter detta, men jag undrar bara, mer av nyfikenhet: är den verkligen krypterad "inom" mitt hemnätverk också, eller hur menar du? Om jag har 2 privata datorer i nätverket är väl inte trafiken krypterad mellan dem?

Om du använder dig av VPN för att ansluta till arbetsplatsens interna nätverk är sannolikheten stor att det finns någon form av loggning i kedjan som sker i t.ex. brandväggsmjukvara (inte nödvändigtvis övervakning, men skulle likväl kunna tillämpas så).

Det är också inte helt ovanligt att också ha mjukvara installerad på datorn som tillämpar företagets säkerhetspolicier, installerar uppdatering eller program samt antivirus program etc.. vilket vissa har förmågan att även övervaka och logga användning.

Dock är den mesta typen av övervakning utan skälig anledning både GDPR vidrigt och oetiskt, så skulle inte räkna med att det sker såvida det inte finns skäl för det.

Skrivet av Mysterium:

För om de övervakar trafiken via wifi-nätverket på något sätt, innebär det också att en arbetsgivare kan se andra saker jag surfar på med helt privata enheter också på mitt nätverk?

Eftersom det vanligaste är att köra VPN-tunnel mellan klient och företagsnätverk så är den trafiken isolerad från ditt privata LAN, vilket innebär att inget av din privata trafik synliggörs.

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Om du använder dig av VPN för att ansluta till arbetsplatsens interna nätverk är sannolikheten stor att det finns någon form av loggning i kedjan som sker i t.ex. brandväggsmjukvara (inte nödvändigtvis övervakning, men skulle likväl kunna tillämpas så).

Vet inte om någon VPN är inblandad. Inte när jag jobbar hemifrån från mitt privata nätverk i alla fall. Men om en VPN är inblandad på arbetsplatsen och därmed loggar trafiken är jag inte så intresserad av, är bara intresserad av om detta kan ske utanför arbetsplatsens nätverk också.

Skrivet av FakeNinja:

Det är också inte helt ovanligt att också ha mjukvara installerad på datorn som tillämpar företagets säkerhetspolicier, installerar uppdatering eller program samt antivirus program etc.. vilket vissa har förmågan att även övervaka och logga användning.

Och då kan väl den loggningen inte fånga upp annan trafik som sker på mitt privata nätverk, eller från andra datorer i det nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Vet inte om någon VPN är inblandad. Inte när jag jobbar hemifrån från mitt privata nätverk i alla fall. Men om en VPN är inblandad på arbetsplatsen och därmed loggar trafiken är jag inte så intresserad av, är bara intresserad av om detta kan ske utanför arbetsplatsens nätverk också.

Och då kan väl den loggningen inte fånga upp annan trafik som sker på mitt privata nätverk, eller från andra datorer i det nätverket?

Det blir väldigt hypotetiskt utan en detaljbild i vad för managering just din arbetsdator har i det här fallet.
Men om det är ett program installerat på administratörsnivå i datorns OS har det teoretiskt sett all möjlighet att övervaka det som sker på datorn och kan möjligtvis extrapolera information viss aktivitet i ditt privata LAN som skickas utgående från andra enheter, men inte direkt övervaka andra enheters interna aktivitet.

Skrivet av mrqaffe:

Men precis som @mrqaffe säger så är det extremt osannolikt även om tekniskt möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mysterium:

Det låter underligt/oseriöst att företaget inte har en it policy eller att det täcks av anställningsavtal, sekretessavtal eller liknade, det är inget som är direkt knutet till it företag utan nått alla företag bör ha.
Har du frågat närmaste chef och fackklubben om det om du inte känner till det ?

Trafik via kabel och en switch (den i routern) är normalt sett inte möjlig att avlyssna för en utomstående klient. Trafik i webbläsaren är i de flesta men inte alla fall krypterad (https) wifitrafik i lanet är ganska lätt att avlyssna likt all radiotrafik men den är oftast krypterad den också så det är inte jättelätt att ta reda på innehållet på detaljnivå men det går ju att se vad som kommunicerar och mönstret och filstorlekar och dra ganska bra slutsatser om innehållstypen men inte det exakta innehållet typ om det är en film eller ett dokument men inte vad respektive typ innehåller.

Det är tekniskt möjligt att avlyssna allt som sker inom radioräckvidd från laptopen men sannolikheten att en seriös arbetsgivare skull göra nått sånt är närmast obefintlig och jag tvivlar på att det ens skulle vara möjligt att tillåta det via avtal.

Däremot är det ju vanligt att arbetsgivare informerar om att de kan avlyssna allt som sker i deras egen hårdvara och många har nått automatisk system för sånt som larmar it avdelningen om det sker nått ovanligt eller olämpligt, typ en smart brandvägg som flaggar när du är inne på terroristsidor och barnporrsurfar eller vad det nu kan vara för regler.
Det finns också många system för prestationsövervakning tex om du är på ett callcenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Det är högst relevant då arbetsgivaren mig veterligen riskerar att begå lagbrott om de övervakar sina anställda utan aktivt samtycke. Vilken bransch det handlar om spelar ingen roll.

Skrivet av Mysterium:

Nej, risken att eventuell övervakning skulle snappa upp trafik från dina andra enheter i ditt hemmanätverk som inte explicit är riktad mot din arbetsdator är väldigt låg. Visst, det går att med ARP spoofing etc. att lura andra enheter i nätverket att skicka sin trafik via en viss enhet men i så fall pratar vi nog absolut lagbrott. Däremot är det mycket möjligt att din jobbdator automatiskt ansluter till företagets nätverk via VPN och att eventuell övervakning som sker på företagets nätverk därmed appliceras på trafik du genererar på jobbdatorn även hemma.

Skrivet av Mysterium:

Normalt i nätverksutrustning i företagets nät. Det går även att göra det på jobbdatorn i sig men det brukar inte vara lika vanligt. Däremot kan företaget ofta kräva webbtrafik går genom deras proxy och ibland där dekryptera trafiken (de installerar ett CA-certifikat på alla datorer i så fall så att du inte får certifikatfel när du surfar, vilket du i så fall kan se genom att jämföra den CA som utfärdat certifikatet för en viss webbsida när du surfar dit med jobbdatorn med motsvarande när du surfar från en egen enhet utan proxy).

Skrivet av Mysterium:

Ja, mycket av trafiken i ditt nätverk är krypterad. Det beror på vilket protokoll som används givetvis, men väldigt mycket använder TLS i någon form, oftast HTTPS specifikt. Äldre protokoll tenderar dock att vara okrypterade men det är oftast inte den trafiken som skulle vara av största intresse för företaget om de är ute efter att övervaka vad någon gör. DNS-uppslag kan dock vara intressanta och domänen man ansluter mot även när man surfar med HTTPS läcker ofta via SNI om trafiken avlyssnas.

Huruvida trafiken är krypterad mellan dina datorer beror helt på vilket protokoll det rör sig om. Fildelning med SMB kan ofta vara okrypterad. I många fall kommunicerar ju dock de flesta enheter snarare direkt med internet via din router.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Det blir väldigt hypotetiskt utan en detaljbild i vad för managering just din arbetsdator har i det här fallet.
Men om det är ett program installerat på administratörsnivå i datorns OS har det teoretiskt sett all möjlighet att övervaka det som sker på datorn och kan möjligtvis extrapolera information viss aktivitet i ditt privata LAN som skickas utgående från andra enheter, men inte direkt övervaka andra enheters interna aktivitet.

Men precis som @mrqaffe säger så är det extremt osannolikt även om tekniskt möjligt.

Skrivet av FakeNinja:

Eftersom det vanligaste är att köra VPN-tunnel mellan klient och företagsnätverk så är den trafiken isolerad från ditt privata LAN, vilket innebär att inget av din privata trafik synliggörs.

Nu vet jag inte riktigt vad en VPN-tunnel innebär (vet dock vad VPN är), hur vet man om man har en sådan? Det enda jag vet är att när jag använder arbetsdatorn hemifrån loggar jag inte in via någon speciell VPN-tjänst utan har bara loggat in på mitt eget wifi. Så jag antar att det inte har upprättats någon "VPN-tunnel" till företagsnätverket då? Så min fråga bygger på antagandet att jag befinner mig helt utanför företagets nätverk.

Om vi antar att det inte finns vare sig en "VPN-tunnel" eller "ett program installerat på administratörsnivå i datorns OS" vilka möjligheter till avlyssning kvarstår då? Det skulle väl bara vara att ha möjlighet att avlyssna all utgående trafik från min router, och det kan ju knappast en arbetsgivare ha...

Ledsen om det blir lite hypotetiskt. Jag har ingen aning om hur sådana här saker fungerar, så det var mer en "tänk om"-fråga, så därför blir det väl just lite hypotetiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mysterium:

Nu vet jag inte riktigt vad en VPN-tunnel innebär (vet dock vad VPN är), hur vet man om man har en sådan? Det enda jag vet är att när jag använder arbetsdatorn hemifrån loggar jag inte in via någon speciell VPN-tjänst utan har bara loggat in på mitt eget wifi. Så jag antar att det inte har upprättats någon "VPN-tunnel" till företagsnätverket då? Så min fråga bygger på antagandet att jag befinner mig helt utanför företagets nätverk.

Om vi antar att det inte finns vare sig en "VPN-tunnel" eller "ett program installerat på administratörsnivå i datorns OS" vilka möjligheter till avlyssning kvarstår då? Det skulle väl bara vara att ha möjlighet att avlyssna all utgående trafik från min router, och det kan ju knappast en arbetsgivare ha...

Ledsen om det blir lite hypotetiskt. Jag har ingen aning om hur sådana här saker fungerar, så det var mer en "tänk om"-fråga, så därför blir det väl just lite hypotetiskt.

Det är inte helt ovanligt att företag kör all trafik genom vpn oavsett om du är på företaget eller utanför och du behöver därför inte märka nån skillnad på det alls i så fall eftersom det alltid sker.

Att företaget avlyssnar nått annat än sina egna prylar är mycket osannolikt för det skulle tekniskt kräva ganska hackerlika lösningar och dessutom placera dem i en minst sagt underlig juridisk situation, jag tror inte det går att avtala en tillåtelse till det och det går definitivt inte att hålla sig på rätt sida lagen utan ett avtal om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min jobbdator är kopplad på det trådlösa gästnätverket här hemma. Datorn är trådat ansluten och mobilen samt andra trådlösa enheter är på mitt "privata" nätverk. Nu tror jag inte att just min arbetsgivare skulle spionera, men jag har svårt att tro att det ens skulle vara praktiskt möjligt med mitt upplägg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter underligt/oseriöst att företaget inte har en it policy eller att det täcks av anställningsavtal, sekretessavtal eller liknade, det är inget som är direkt knutet till it företag utan nått alla företag bör ha.
Har du frågat närmaste chef och fackklubben om det om du inte känner till det ?

Skrivet av blunden:

Det är högst relevant då arbetsgivaren mig veterligen riskerar att begå lagbrott om de övervakar sina anställda utan aktivt samtycke. Vilken bransch det handlar om spelar ingen roll.

Jag menade bara att om man jobbar med t.ex. topphemlig IT-säkerhet så kanske det finns uttryckliga regler/avtal för vad man får och inte får göra hemma utanför företagets nätverk på ett annat sätt än om man t.ex. jobbar på ett bageri och tar hem datorn för att beställa mjöl. Det jag menade var att att jag inte finns något sådant topphemligt sekretess/blablabla-avtal som det kräver att man är specifikt insatt i. Jag har verkligen ingen anledning att misstänka att arbetsplatsen skulle sakna en normal seriös it-policy, men sedan är jag nog inte direkt insatt i exakt vad den innebär.

Skrivet av blunden:

Nej, risken att eventuell övervakning skulle snappa upp trafik från dina andra enheter i ditt hemmanätverk som inte explicit är riktad mot din arbetsdator är väldigt låg. Visst, det går att med ARP spoofing etc. att lura andra enheter i nätverket att skicka sin trafik via en viss enhet men i så fall pratar vi nog absolut lagbrott. Däremot är det mycket möjligt att din jobbdator automatiskt ansluter till företagets nätverk via VPN och att eventuell övervakning som sker på företagets nätverk därmed appliceras på trafik du genererar på jobbdatorn även hemma.

Normalt i nätverksutrustning i företagets nät. Det går även att göra det på jobbdatorn i sig men det brukar inte vara lika vanligt. Däremot kan företaget ofta kräva webbtrafik går genom deras proxy och ibland där dekryptera trafiken (de installerar ett CA-certifikat på alla datorer i så fall så att du inte får certifikatfel när du surfar, vilket du i så fall kan se genom att jämföra den CA som utfärdat certifikatet för en viss webbsida när du surfar dit med jobbdatorn med motsvarande när du surfar från en egen enhet utan proxy).

Slutsatsen jag drar av allt som har sagts är att det verkar ytterst osannolikt att något sånt här skulle äga rum. Det är inte så att jag misstänker att något företag försöker övervaka mig i smyg, jag bara undrade om det var så att den här typen av trafik teoretiskt skulle vara helt öppen och fritt tillgänglig, men det verkar det inte vara utan det verkar kräva väldigt utstuderade tillvägagångssätt om man skulle vara intresserad av att få del av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Jag menade bara att om man jobbar med t.ex. topphemlig IT-säkerhet så kanske det finns uttryckliga regler/avtal för vad man får och inte får göra hemma utanför företagets nätverk på ett annat sätt än om man t.ex. jobbar på ett bageri och tar hem datorn för att beställa mjöl. Det jag menade var att att jag inte finns något sådant topphemligt sekretess/blablablaavtal. Jag har verkligen ingen anledning att misstänka att arbetsplatsen skulle sakna en normal seriös it-policy, men sedan är jag nog inte direkt insatt i exakt vad den innebär.

Jaha, ja då finns det garanterat en policy för hanteringen av arbetsdatorn.

Det är ofta bra att åtminstone läsa igenom policyn du godkänt så att du inte av misstag bryter mot den. Det finns nämligen exempel på när okunskap om rådande policy lett till åtal av den anställde för så enkla saker som att installera program de inte får. Tror dock de flesta blivit friade i slutändan, men det lär knappast vara roligt att genomgå en sådan rättsprocess.

Skrivet av Mysterium:

Slutsatsen jag drar av allt som har sagts är att det verkar ytterst osannolikt att något sånt här skulle äga rum. Det är inte så att jag misstänker att något företag försöker övervaka mig i smyg, jag bara om det var så att den här typen av trafik är helt öppen och fritt tillgänglig, men det verkar det inte vara utan det verkar kräva väldigt utstuderade tillvägagångssätt då.

Ja, du behöver inte vara orolig för att de skulle försöka avlyssna dina andra enheter. Jobbdatorn kan dock som sagt mycket väl skicka all trafik via VPN till din arbetsgivares nätverk (tunneln sätts upp efter att du anslutit till ditt WiFi i så fall). Ett enkelt sätt att kolla detta är att jämföra IP-adressen du ser om du surfar till exempelvis https://whatsmyip.com/ på din jobbdator och en egen enhet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q