Whatsapp delar data med Facebook från och med februari månad

Permalänk
Melding Plague

Whatsapp delar data med Facebook från och med februari månad

Den Facebook-ägda meddelandeplattformen delar snart meddelande- och användningsdata med moderbolaget för "bättre integration".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Urk. Detta blir droppen.
Dags att byta meddelande tjänst.

Vad alternativ finns det för en som levt under en sten?
Telegram?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Också intresserad av andra alternativ, whatsapp fick sin chans!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken typ av data whatsapp insamlar?
Jag har några grupper jag har svårt att vara utan men skulle kunna övergå till andra alternativ med andra.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Urk. Detta blir droppen.
Dags att byta meddelande tjänst.

Vad alternativ finns det för en som levt under en sten?
Telegram?

Lite osäker på om det finns någon krypterad meddelande tjänst som inte redan är knäckt?

Yasin Byn och hans polare verkar använt sig av en meddelande tjänst (Enchrochat) som de trott var krypterad och säker men den franska säkerhetstjänsten hade knäckt den så nu ligger de extra pyrt till.

Permalänk
Medlem

Använde Whats App väldigt sällan, men nu är kontot och appen borta från telefonen, bara så synd hur många som kommer vara kvar.

Länge leve vanliga SMS, visst, de är begränsade i många sätt, men tusan så skönt det är att ett system som funkar till alla tfn nummer.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite osäker på om det finns någon krypterad meddelande tjänst som inte är knäckt.

Yasin Byn och hans polare verkar använt sig av en meddelande tjänst som de trott var krypterad och säker men det var den inte så nu ligger de extra pyrt till.

Polisen har befogenhet att installera bakdörrar i din telefon för att kunna läsa meddelanden den vägen. Så ingen meddelandetjänst som påstås vara krypterat och säkert är 100% säker, utan ger mest bara ett skydd mot sniffers som kan fånga upp meddelanden på vägen till sin destination.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite osäker på om det finns någon krypterad meddelande tjänst som inte är knäckt.

Yasin Byn och hans polare verkar använt sig av en meddelande tjänst som de trott var krypterad och säker men det var den inte så nu ligger de extra pyrt till.

Jag är inte orolig över att polisen ska läsa mina meddelanden.

Men jag är less på Zuckerberg vill kartlägga hela mitt liv i detalj.

Permalänk
Medlem

Men fan då. :/

Facebook jobbar hårt för att få mig sluta använda alla deras uppköpta tjänster.

Permalänk
Medlem

Sista dödssucken före återvändsgränden. Marknadsföring är inte försvarbart ekonomiskt. När företag börjar inse det ligger fb/google pyrt till.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Threema
Som alternativ använder jag telegram.
Ibland är det skönt att inte ha whatsapp slipper en massa skvallar på arbetet som ju alltid sprids i den osäkraste messangern

Permalänk

Vilket sammanträffande, jag hade planerat att ta bort Whatsapp i februari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Polisen har befogenhet att installera bakdörrar i din telefon för att kunna läsa meddelanden den vägen. Så ingen meddelandetjänst som påstås vara krypterat och säkert är 100% säker, utan ger mest bara ett skydd mot sniffers som kan fånga upp meddelanden på vägen till sin destination.

Detta är väl något av en tangent, men hur installeras dessa bakdörrar? Måste de ha fysisk access till en krypterad telefon?

Hur som haver så ser jag ingen som helst möjlighet att bli av med Whatsapp nu. Det är en standardkanal för all möjlig kommunikation inom diverse vänskapsgrupper och familjegrupper.

Permalänk
Medlem

Satt och diskuterade med en vän strax innan ju om detta och jag var då positiv till att WhatsApp skulle förbli låst ett tag till. Tji fick jag för det...

Signal, Telegram och allt där emellan, vad är lättast att få över ett 60+par till föräldrar så det inte blir för krångligt där?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem

WhatsApp vad är det?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Relik 📜

Jag kör Signal sedan några år. Har fått över större delen av släkt och vänner dit, inklusive svärföräldrar och andra i de lite äldre generationerna. "Backup" är ironiskt nog FB Messenger...

WhatsApp har varit för några småsaker, men blir nog pluggen ur där nu. Går bra utan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Detta är väl något av en tangent, men hur installeras dessa bakdörrar? Måste de ha fysisk access till en krypterad telefon?

Hur som haver så ser jag ingen som helst möjlighet att bli av med Whatsapp nu. Det är en standardkanal för all möjlig kommunikation inom diverse vänskapsgrupper och familjegrupper.

Har sett en del kända hackers på youtube göra de mest konstiga saker, så jag har inga tvivel på att polisen kan installera bakdörrar utan att ha fysisk access.
En annan variant är annars att hacka din router, och installera programvara på den

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Man visste ju att detta skulle hända. Tycker den har varit utanför förvånande länge ändå.

Jag använder gärna Whatsapp och försökte få de flesta att använda det istället för Messenger. Tycker messenger-appen är såååå dålig.

Lägligt så installerade jag och sambon Telegram igår för att komma bort ifrån Facebook lite till, jag måste ha känt på mig detta.
Telegram verka riktigt trevlig, liknar Whatsapp i mycket men en del riktigt bra saker. Desktop-programmet är riktigt bra, och programmerad i C#, inte någon förklädd "chrome-app".

Jag hade svårt att få släkt och vänner att installera Whatsapp, så att få dom att installera Telegram ser jag som minimal. Så min förhoppning är att de inte ändrar Whatsapp design och man kan skriva/svara i den om någon skriver i Messenger.

Messenger-systemet är så stort så vanliga människor använder Messenger. Spelar ingen roll om det är dåligt eller hur mycket det spionerar.

Min son sa till mig igår när jag sa att Telegram verkar vara bra program.
-"Ett chatprogram kan maximalt vara lika bra som antal personer du känner som använder det 😉"

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ingen aning om vilka metoder de använder. Inte omöjligt att operatörerna spelar en stor roll i detta, som kanske öppnar upp vägar för att kunna installera deras övervakningsprogram over the air eller något liknande. Tvivlar på att de behöver fysisk tillgång till enheterna i alla fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Är en självklarhet att man gör så. Att samla alla data på ett ställe för bättre integration mellan appar och system. Vet man något om utveckling eller är utvecklare själv så vet man hur jävligt det är att behöva hålla reda på data från flera olika källor och att man jobbar mot att få data på ett centralt ställe för att lättare organisera och använda den.

Alla som gnäller här kan ju sluta använda dessa tjänster och appar.

Permalänk
Medlem

Ja, jag avinstallerade tjänsten genast när FB köpet blev klart.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju bara vara metadata som ska samlas in? Visst det är väl inte precis roligt att Zuckerberg ska veta vem man pratar med och när man gör det men meddelanden är fortfarande E2E krypterade. Vill man ha ett alternativ så är det väl Signal som gäller då det är E2E krypterat och tillräckligt användarvänligt för att alla man känner ska kunna använda det. Man vill ju inte precis försöka få 60+are att dela sin kryptonyckel/QR-kod så man kan skriva till dem. Telegram är också användarvänligt men det är inte riktigt ett WhatsApp alternativ eftersom det inte är E2E kryptering på meddelanden(förutom secret chat). Sen ska ju Telegram också implementera premium features och reklam under 2021.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Såklart att alla meddelandetjänster kan knäckas, men man behöver väl inte bjuda in med öppen dörr.
Nej, dags att gå över till en tjänst som ändå lovar att kryptera och inte dela med andra.
I slutändan handlar det ändå om att den tjänst du väljer att använda har en förtroendebank om du vill lägga dig i deras händer.

Här finns tips på några meddelandetjänster och detaljerade genomgångar av dessa.
https://restoreprivacy.com/secure-encrypted-messaging-apps/

Själv testar jag Signal men det går trögt, typ mamma och någon kompis på listan men det här lär väl påskynda processen för mig att lämna det gamla och gå framåt in i det nya.

Permalänk
Medlem

Så himla skönt att man aldrig anslutit sig till någon av dem.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Är Line under samma bevakning som WhatsApp nu håller på att bli?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vad är det dom ska dela med fb som ni är så oroliga över?

Några gör ju så drastiska åtgärder som att radera app och konto och nästan kör mobilen i tuggen för detta?

Permalänk
Medlem

Redan vid köpet av whatsapp 2014 börjades väl viss data att delas inom facebook-koncernen. Eftersom whatsapp (oftast) har tillgång till användarens telefonbok så kunde förslag ges på personer som "du kanske känner" på facebook, som enbart fanns i din telefonbok.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Telegram är också användarvänligt men det är inte riktigt ett WhatsApp alternativ eftersom det inte är E2E kryptering på meddelanden(förutom secret chat).

Tror dock knappast så många använder WhatsApp för att det skulle vara säkrare än något annat, i så fall får man vara bra naiv.

Permalänk
Medlem

Här kör vi Telegram sedan en tid tillbaka. Har gått fint att få över familj, föräldrar och svärföräldrar till detta. Det är lätt och roligt att använda plus att det är krypterat så det har blivit uppskattat.

Själv avviker jag från allt som har med Facebook att göra. Hoppas på att ett Svenskt eller åtminstone Europeiskt alternativ kommer dyka upp i framöver vars syfte inte är att kartlägga befolkningen.