Nybörjarguide till Bitcoin

Permalänk
Skrivet av twit:

Du skattar för vinsten, i ditt exempel totalt 20kkr. Beroende på var vinsten kommer kan det vara olika skattesats, avdrag etc. men du hamnar aldrig i ett läge där vinsten helt plötsligt försvinner bara för att du köpt aktier för pengarna.

Du beskattas inte för vinst i ISK utan där beskattas man med ett schablonbelopp på totala kapitalet i kontot.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Du beskattas inte för vinst i ISK utan där beskattas man med ett schablonbelopp på totala kapitalet i kontot.

Så i mitt fall så deklarerar jag 10 000kr vinsten från bitcoin och låter aktievinsten beskattas som vanligt då?

Permalänk
Medlem

Och för de som inte är intresserade av att krångla med wallets, överföringar etc. så finns det certifikat på börsen som speglar bitcoin. Handlas förenklat som en aktie och finns tillgängligt för handel hos avanza och liknande ställen.

Värt att tillägga är att det går att köpa med ISK och skatten blir därefter

Permalänk
Skrivet av Kanashii:

Så i mitt fall så deklarerar jag 10 000kr vinsten från bitcoin och låter aktievinsten beskattas som vanligt då?

Yes! Så länge du köper aktierna i ISK

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Det kan mycket väl vara en bra investering, men hur ska man göra Bitcoin till en faktiskt valuta som vanligt folk kan använda?

Kursen är allt för volatil, avgifterna är höga och det är komplicerat att handla med Bitcoin i alldagliga situationer då du blir tvungen att använda decimaler.

Bitcoin som investering på kort/medellång sikt ser ganska lovande ut, även om jag föredrar vanliga aktier... Men som valuta så tror jag inte ett dugg på det.

Din nutidsanalys är helt korrekt.

99.9% ger sig in i bitcoin som investering.
Bitcoin ”lanserades” 2008 som ett svar på börskraschen. Så förhoppningen är att det blir en hedge mot framtida sådana.
Finns också ett starkt narrativ att det är ”digitalt guld”. Och guld har en marketcap på 8T Dollar. Bitcoin ligger på 1T dollar vid dagens värde (53k). Så finns gott om utrymme för bitcoin att växa. Millenials är väldigt främmande med att investera i fysiskt guld, utan vill hellre ha en app på telefonen med deras värdebevarare.

Titta på vad som hände när media gick från papper till TV och internet. Nöjesindustrin och nyhetsmedia explodera. Nya tjänster som vi inte visste vi ville ha dök upp, sociala medier, appar mm.
Nu kommer digitaliseringen till finansiella världen. Traditionella banker med massa personal ersätts av appar och smarta kontrakt. Helt decentraliserat och ingen människa som kan blåsa dig på det finstilta.
Alla gör sina egna val, men och tro att digitaliseringen av traditionella bankvärlden är en fluga... nja.

Här kan du läsa om publika företag som investerat i bitcoin:
https://bitcointreasuries.org/

Senast häromdagen norska miljardären Kjell Inge:
https://www.seetee.io/

—-

Sen eftersom bitcoin är opensource, och det arbetas på layer 2 solutions så kan vi mycket väl komma att se bitcoin bli mer än ”store of value”. T.ex. för vardagliga transaktioner.
Läs på om lightning network, och tjänsten Strike. Båda är under utveckling nu, men visar vad tekniker är kapabel till. Realtime transfer och växling av USD-EURO med hjälp av bitcoin nätverket i bakgrunden, till 0 eller nästan 0 i avgifter. Ganska otroligt, när man jämför med legacy system som Swift mm.