Dålig uppladdningshastighet på 5Ghz-2 bandet på Asus RT-AX92U

Permalänk

Dålig uppladdningshastighet på 5Ghz-2 bandet på Asus RT-AX92U

Hej!

Jag har en trebands wifi 6 router (ASUS RT-AX92U). När jag har den inställd på "triband smart connect" (alltså att den själv väljer vilket av banden som enheterna ska allokeras till) så hamnar de flesta 5 GHz-kompatibla enheter på det andra 5 GHz-bandet (det som också är wifi 6-kompatibelt och också kan köra 160 MHz). Dock så får jag bara 10% av uppladdninghastigheten som jag får om jag stänger av "triband smart connect" och tvingar enheterna till att köra på det första 5 GHz-bandet. Varför är det så? Känns ju onödigt att ha trebandsrouter om det andra 5 GHz bandet inte funkar bra. Har ni något förslag? Jag har provat att stänga av 160 MHz, testat att "disable wifi 6" och laborerat lite med control channel men utan framgång.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Anders

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anders.wil:

Hej!

Jag har en trebands wifi 6 router (ASUS RT-AX92U). När jag har den inställd på "triband smart connect" (alltså att den själv väljer vilket av banden som enheterna ska allokeras till) så hamnar de flesta 5 GHz-kompatibla enheter på det andra 5 GHz-bandet (det som också är wifi 6-kompatibelt och också kan köra 160 MHz). Dock så får jag bara 10% av uppladdninghastigheten som jag får om jag stänger av "triband smart connect" och tvingar enheterna till att köra på det första 5 GHz-bandet. Varför är det så? Känns ju onödigt att ha trebandsrouter om det andra 5 GHz bandet inte funkar bra. Har ni något förslag? Jag har provat att stänga av 160 MHz, testat att "disable wifi 6" och laborerat lite med control channel men utan framgång.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Anders

Är din klienter kompatibla med så stor kanalbredd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kan ju vara mer störningar pga bredareband, testa flytta runt kanaler?

Permalänk
Medlem

Hur testar du detta? Jag har själv en asus wifi6 router med 3 band och har inte märkt av något problem, men tänkte det hade varit kul och se om det att återskapa problemet på Asus XT8.
Hos mig så kan jag se se i webinterfacet på routern vilket band de kopplar upp mot och det ser ut som att alla mina klienter hamnar på 5ghz interfacet som inte kör 160mhz.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är din klienter kompatibla med så stor kanalbredd ?

Nej, har ingen apparat som klarar 160 MHz. Men jag provade också att stänga av 160 MHz på GHz-2 bandet och uppladdningen gick långsamt i alla fall.

Skrivet av varget:

kan ju vara mer störningar pga bredareband, testa flytta runt kanaler?

Menar du ändra "control channel"?

Skrivet av dust79:

Hur testar du detta? Jag har själv en asus wifi6 router med 3 band och har inte märkt av något problem, men tänkte det hade varit kul och se om det att återskapa problemet på Asus XT8.
Hos mig så kan jag se se i webinterfacet på routern vilket band de kopplar upp mot och det ser ut som att alla mina klienter hamnar på 5ghz interfacet som inte kör 160mhz.

Jag stängde av "smart triband connect" så att jag fick tre olika kanaler med tre olika SSID. Och så testade jag bara att koppla upp iPhonen mot de olika banden och körde speedtest.

Permalänk
Skrivet av anders.wil:

Nej, har ingen apparat som klarar 160 MHz. Men jag provade också att stänga av 160 MHz på GHz-2 bandet och uppladdningen gick långsamt i alla fall.

Menar du ändra "control channel"?

Jag stängde av "smart triband connect" så att jag fick tre olika kanaler med tre olika SSID. Och så testade jag bara att koppla upp iPhonen mot de olika banden och körde speedtest.

Du säger smart triband connect. Hittar motsägelsefulla uppgifter om huruvida routern har det och frågade Asus som idag svarade att den inte har det. 5 Ghz-2 kommer alltid vara ett eget ssid. Litar dock inte på deras support. Får du in triband smart connect? Funkar det med senaste firmware?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

Jodå, den har en inställning för triband connect. Mina problem löstes genom att först backa en uppdatering. Men nu kör jag nyaste och allt funkar.

Permalänk
Skrivet av anders.wil:

Jodå, den har en inställning för triband connect. Mina problem löstes genom att först backa en uppdatering. Men nu kör jag nyaste och allt funkar.

Stort tack för att du tog dig tid att svara Har beställt den och känner mig mycket lugnare nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE