Uppgradera dator för CSGO. Vad bör uppgraderas?

Permalänk

Uppgradera dator för CSGO. Vad bör uppgraderas?

Hej!

Jag har börjat spela en del CS-GO igen på mitt gamla ruckel. Är inte insatt i datorer och
dess komponenter överhuvudtaget därav söker jag hjälp här.

Har en 144 hz skärm och vill därav klara av att spela spelet på 144 fps i alla situationer vilket den inte gör idag. Droppar till 60-80 emellanåt. Har ställt ner dem flesta inställningarna via grafikkortet och i spelet så känner att jag inte kan få ut mer utav datorn i helhet.

Hur vet jag vilken komponent jag ska uppgradera för att höja min fps i CS? Finns det några "tester" man kan göra eller är det sånt man bara vet?

Lite allmänt om min dator:
Ram: 8,00 GB
Processor: Intel Core i5-4690 CPU 3.50 ghz
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 760

Tack på förhand, Adam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamastrom:

Hej!

Jag har börjat spela en del CS-GO igen på mitt gamla ruckel. Är inte insatt i datorer och
dess komponenter överhuvudtaget därav söker jag hjälp här.

Har en 144 hz skärm och vill därav klara av att spela spelet på 144 fps i alla situationer vilket den inte gör idag. Droppar till 60-80 emellanåt. Har ställt ner dem flesta inställningarna via grafikkortet och i spelet så känner att jag inte kan få ut mer utav datorn i helhet.

Hur vet jag vilken komponent jag ska uppgradera för att höja min fps i CS? Finns det några "tester" man kan göra eller är det sånt man bara vet?

Lite allmänt om min dator:
Ram: 8,00 GB
Processor: Intel Core i5-4690 CPU 3.50 ghz
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 760

Tack på förhand, Adam!

CSGO är cpu intensivt så i första hand bör du uppgradera cpu, sen hade det väl inte skadat med ett lite bättre grafikkort också.

Permalänk
Medlem

Byt CPU först, sen GPU.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt är CSGO väldigt CPU-intensivt, antingen hittar du en begagnad 4770K som du kan klocka ordentligt, eller så köper du ny mobo+CPU+RAM-kit.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Tusen tack för all hjälp!

Min plan är att uppgradera CPUn. Jag har en budget upp till 3k~ inte supernoga. Köper vad som krävs för att kunna lira på en bra nivå. Någon som har tips vad jag kan köpa? Mitt moderkort heter: B85M-E45 (MS-7817).

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättebra koll men magkänslan säger att oavsett vilket du uppdaterar så kommer det inte bli någon jättestor ökning i fps då den andra enheten kommer flaska en hel del. Men jag kan ha fel.

Ladda ner t.ex. hwinfo och kolla om det är din cpu eller gpu som belastas mest när du spelar. Om t.ex. din cpu ligger nära 100 % belastning medans din gpu ligger runt 70 % så är det alltså din cpu som är den begränsande faktorn.

Permalänk

Testade vad det var som begränsade datorn när jag lirar CS och CPUn låg runt 90-100% konstant medan GPUn låg på 60%~ förutom i vissa scenarion. Därav bestämde jag mig att börja med att uppgradera CPUn.

Permalänk
Medlem

Om du köper något likt detta kan du senare när det behövs byta processor hela vägen upp till 5950X. Personligen hade jag köpt moderkortet Asus B550-F, det kostar 400 kr mer men jag har ett bra intryck av det.

Om du fortfarande inte når prestandan du är ute efter uppgraderingen hade jag köpt ett begagnad grafikkort, t.ex. GTX 970.