Z97-A - EZ/XMP, TPU_LED, EPU - vad innebär dessa?

Permalänk
Medlem

Z97-A - EZ/XMP, TPU_LED, EPU - vad innebär dessa?

Jag har fått ett Z97-A av en kompis till mitt budgetbygge och det är tre saker på detta moderkort där man kan dra ett reglage åt höger eller vänster. Men vilket håll är rätt?

Bild 1: Det står XMP ovanför och EZ nedanför. Reglaget är just nu på EZ. Vilket är rätt håll?

Bild 2: Det står TPU_LED, reglaget är just nu till vänster. Vilket är rätt håll?

Bild 3: Det står EPU, reglaget är just nu till vänster. Vilket är rätt håll?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Hedersmedlem

Från manualen:
"EPU switch
Enable this switch to automatically detect the current PC loadings and intelligently moderate the power consumption."
"TPU switch
With its two-level adjustment functions, the TPU allows you to automatically adjusts the CPU ratio and clock speed for an optimal system performance."
"EZ XMP switch
Enable this switch to overclock the installed DIMMs, allowing you to enhance the DIMM’s speed and performance."

Jag har samma moderkort så det var nyttig läsning. TLDR lämna dem av så fungerar allt. Sätt igång dem om du själv vill ha kontroll över mer detaljerad överklockning och strömbesparing.

Permalänk
Medlem

XMP har med ram-minne att göra, gissningsvis är EZ stock hastighet på minnen.

Tpu har med "automatisk" överklockning att göra.

Epu har med "automatisk" energi-spar att göra när man inte belastar systemet.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97...

Gå till sidan 49 och sidorna efter så står det om tpu/epu och alla onboard knappar.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

XMP har med ram-minne att göra, gissningsvis är EZ stock hastighet på minnen.

Tpu har med "automatisk" överklockning att göra.

Epu har med "automatisk" energi-spar att göra när man inte belastar systemet.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97...

Gå till sidan 49 och sidorna efter så står det om tpu/epu och alla onboard knappar.

Det heter bara EZ XMP dvs "Easy XMP" som är bara av/på och aktiverar XMP profilen och det räknas som överklockning av RAM-minnen.

Det rekommenderas att ha det på så att RAM kan köras i maximala hastighet som det klarar stabilt men i vissa fall kan det bli ostabilt. Att ha det av så sätter moderkortet RAM hastigheten som brukar vara lägre än vad RAM klarar av.

Visa signatur

😑

Permalänk

Lånar tråden för en egen fråga angående överklockning av minnen. Började experimentera lite med överklockning nyligen och har typ inte koll på något alls än.

Har ett Z97-A med en I7 4790k som jag kör på 4,8GHz. Har ett par minnen på 1600MHz som jag vill klocka upp lite. Har kollat upp lite angående timingar men antar att jag gör något helt fel för jag får det inte att funka.

Är det någon som kan förklara hur jag ska göra?