Nvidia "Ampere" fortsätter ta andelar i Steams hårdvaruundersökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Det är sant, men i Steam's hårdvaruundersökning är det ju endast folk som spelar nu och då med. Den genomsnittliga GPU-prestandan är inte direkt något att skryta med :/

Den vanligaste GPUn bland Steam-användare är ett 1060, vilket slår alla konsolgenerationer förutom den senaste. Det är en större andel som har ett 3080 än ett 1030, så håller inte med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Själv är jag en sådan som inte förstår hypen kring DLSS då det ser skit ut.
Jag har provat det i Cyberpunk 2077 och Call of Duty: Black Ops Cold War och det är otroligt mycket uppskalnings artefakter.

Antar att du inte uppdaterat din signatur på ett tag, då du enligt den har ett 980ti?

För mig så var DLSS 1.0 helt värdelöst. Det såg värre ut än man kunde tänka sig med det påslaget.

DLSS 2.0 på en 1440P skärm ser ut som native resolution i mina ögon.
DLSS 2.0 på en 1080P skärm ger en lite mer suddig bild, men ingen jätteskillnad.

Något som dock DLSS briljerar på är ju AA, så bara för att få en bättre bildkvalitet så skulle jag rekommendera DLSS i de spel som stödjer det.

Kan tillägga att jag har en Nvidia Jetson, och bland dokumentationerna någonstans så fanns det exempel på hur AI:n bygger upp bilden likt DLSS.
I exemplet hade man olika bilder som AI:n fick lära sig, som man sedan skalade ner till typ 3x3 eller om det var typ 5x5 pixlar för att sedan likt DLSS låta AI:n bygga upp bilden igen till en bild som man faktiskt kände igen ifrån orginalet. Rätt imponerande, och nästan likt alla dessa CSI series där de har en pixlig bild som de med datorns hjälp får knivskarp

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

DLSS i 1080p ger bättre skärpa i 4k än native 4k??? Förklara gärna hur det skulle gå till?

AI är magi vettu! Nä men Digital Foundry har bra genomgångar på det, kolla vetja.
https://youtu.be/YWIKzRhYZm4
Men som nån annan kommenterade så ger ju DLSS riktigt bra AA, bättre än vanlig FXAA, MSAA osv. O nu spelar jag inte så mycket själv med mitt 3060ti, men gör jag det o spelet har stöd för DLSS så åker det garanterat på, för är det nåt jag inte gillar så är det aliasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den vanligaste GPUn bland Steam-användare är ett 1060, vilket slår alla konsolgenerationer förutom den senaste. Det är en större andel som har ett 3080 än ett 1030, så håller inte med dig.

Xbox one x tror jag ska ligga runt rx 580 prestanda vilket är snabbare än 1060 däremot lär de flesta med rx 580/gtx1060 datorer ha en snabbare cpu än den som sitter i one x.

https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja konstigt nog, men de övergav nog 3D-acceleration på 90-talet.

2000 talet la de in sin förta riktiga och tyvärr egentligen ända försök till seriös 3d prestanda med Pherellia (kan stavat fel) G400 serien.
Korten innan var inte mycket 3d i alls och efter g400 var det egentligen samma kort med lite olika mindre förändringar.
Sedan gav de helt upp och satsade på multiskärmlösningar bla.

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om statistik och hur man gjort urvalet men det är intressant att se. Det ger ju en hint att de flesta endast har pengar för ett mellanklass grafikkort och att det är den fokusgruppen som spelutvecklare skall satsa på för att få bäst spridning på sina spel. Gör man ett bra spel som flyter på bra för ett mellanklaskort så kommer man också att sälja. Det är ju den målgruppen som är störst. Vi som drömmer om bättre GPU med massa ram kan ju vara sin sak men genomsnittspelaren har 4 eller 6GB.
Kanske därför man klarat sig så länge på sitt gamla GTX 970 med 3,5GB ram.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

2000 talet la de in sin förta riktiga och tyvärr egentligen ända försök till seriös 3d prestanda med Pherellia (kan stavat fel) G400 serien.
Korten innan var inte mycket 3d i alls och efter g400 var det egentligen samma kort med lite olika mindre förändringar.
Sedan gav de helt upp och satsade på multiskärmlösningar bla.

Tror du tänker på Parhelia-512... För tankarna till triplehead2go.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att 1060 ligger i topp, har knappt funnits några värda uppgraderingar för samma slant som 1060 kostade. 2060 något över 1070 i prestanda, så alldeles för litet hopp för att vara intressant att uppgradera, rtx inte värt att uppgradera för eftersom det knappt presterar där. Hade man inte budgeten att köpa 1070 när det släpptes så känns det inte heller som att man uppgraderar till 2060.

3060 är väl det som kan vara intressant, ligger i snarlik effektklass så man slipper uppgradera PSU om man ligger nära gränsen och äntligen lite prestanda i medelklass om det hamnar på en rimlig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tar folk verkligen steam hardware survey på allvar? För själv kan jag inte göra det. För att det skulla vara “pålitligt” så skulle det ju krävas att den faktist fråga regelbunnet.

Jag tycker det är lite random då de frågar mig och har några gånger fått den då jag är på min extra burk så helt plötsligt om jag tryckt på delta har jag en amd fx och ett nvidia 680 samt 12gb ram. Jag tvivlar på att de har koll på alla mina burkar som använder samma konto och lägger in samtliga i statistiken. Då blir den ju dessutom skev ändå. Hur många inlägg i statistiken skulle inte recensenter ha?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.