3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Är det verkligen så illa då med Zotac? Jag tyckte den lilla modellen verkade prisvärd. AMP Holo den dyrare verkade ju dock mest som att den skulle göra mer oväsen, ingen bra ide att klocka 3070ti tror jag. Tycker de har en rätt cool design också.

Asus är väl bäst dock.

Zotec bästa kort = AMP, Asus bästa = Strix och Msi's bästa är Suprim x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är det verkligen så illa då med Zotac? Jag tyckte den lilla modellen verkade prisvärd. AMP Holo den dyrare verkade ju dock mest som att den skulle göra mer oväsen, ingen bra ide att klocka 3070ti tror jag. Tycker de har en rätt cool design också.

Asus är väl bäst dock.

Enda problemet med zotac är att dom använder sämsta möjliga thermal pads på sina kort, påminner som hårdskum...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av asus574:

Inte säker på att jag håller med riktigt. I teorin, men sen i praktiken:

https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-3080-amp...

Mer oljud o temps, prestandaskillnad knappt mätbar? TUF är inte direkt långt efter strixen i kvaliten på komponenter heller vad jag fattat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Inte säker på att jag håller med riktigt. I teorin, men sen i praktiken:

https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-3080-amp...

Mer oljud o temps, prestandaskillnad knappt mätbar? TUF är inte direkt långt efter strixen i kvaliten på komponenter heller vad jag fattat.

Det är deras dyraste modeller i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Är ju ändå lite lotto med varje ex, bara för att det har mer påkostade komponenter betyder ju inte nödvändigtvis att det presterar bättre i praktiken. Om du verkligen vill ha ett så bra ex som möjligt till t.ex benchmarks eller någon anledning, så får man nog köpa typ 10st, testa vilket som presterar bäst och sen lämna tillbaks resten

Edit: alla märken ligger nog nästan inom felmarginal ändå

Permalänk
Avstängd

Fick ett email från @komplett "GRATTIS, du får möjlighet att köpa ett RTX 3070 Ti!"
Men kortet finns inte i lager, trodde det var poängen med att vinna?
Som sagt vill inte ha kortet ändå så det spelar ingen större roll

"ZOTAC GeForce RTX3070Ti AMP HOLO

Skjermkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6, Ampere

Art. nr: 1187741

Inte i lager. 10 st. förväntas att skickas 16.jun.2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Fick ett email från @komplett "GRATTIS, du får möjlighet att köpa ett RTX 3070 Ti!"

Varför ställa sig i lottningen om man ändå inte har tänkt köpa kortet?.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baner85:

Varför ställa sig i lottningen om man ändå inte har tänkt köpa kortet?.

Jag valde "alla kort" hadde hoppats på ett MSi eller Asus.

Permalänk

Kan man se på ett kort eller kartongen om det är ett LHR kort? Har en köpare som undrar. Kortet är köpt från Inet för cirka en vecka sen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Kan man se på ett kort eller kartongen om det är ett LHR kort? Har en köpare som undrar. Kortet är köpt från Inet för cirka en vecka sen.

Ska stå LHR på själva kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag köpte ett 3060 från Webhallen som är LHR. Står inte LHR på kartongen. Däremot står det V2 vid artikelnummer, vilket det inte gör så på det utan LHR.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag köpte ett 3060 från Webhallen som är LHR. Står inte LHR på kartongen. Däremot står det V2 vid artikelnummer, vilket det inte gör så på det utan LHR.

Och jag antar du har testat att minea med det med 470.05 drivrutinen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och jag antar du har testat att minea med det med 470.05 drivrutinen?

Nej, men Webhallen hade LHR i beskrivningen när jag köpte kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Nej, men Webhallen hade LHR i beskrivningen när jag köpte kortet.

Först stod det bara V2, sen la dom till LHR, men för att det ska vara LHR-kort så måste det även stå någonstans på kartongen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Just 3060 så har det varit ”LHR” hela tiden. Förbättrad i v2 bara.

Permalänk
Medlem

Priserna har sjunkit ganska mycket på Tradera. Idag har det tex sålts ett begagnat KFA2 för 8000kr och ett nytt Gainward för 9000kr. För mindre än en månad sedan gick många 3070 för runt 13000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Just 3060 så har det varit ”LHR” hela tiden. Förbättrad i v2 bara.

Inte direkt.

Verkar finnas 3 olika versioner av kortet.

Första och andra som man kommer runt begränsningen av ethash algoritmen med utan problem(även med 1x risers) i tex hive os.

Och en ny version(riktiga LHR) som började komma ut i maj som det inte går att komma runt än.

När det gäller Evga 3060, så är enda sättet att se detta på bios versionen som står på kretskortet. Kartonger och märkning är exakt likadana. Kanske dock bara gäller just evga, om dom har använt gamla kartonger eller liknande under en period.

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Priserna har sjunkit ganska mycket på Tradera. Idag har det tex sålts ett begagnat KFA2 för 8000kr och ett nytt Gainward för 9000kr. För mindre än en månad sedan gick många 3070 för runt 13000kr.

Många ny släppta kort på senaste tiden, både 70 ti och 80 ti. Dessutom dök det upp en massa andra kort senaste veckan hos olika ÅF, inte konstigt att det påverkar priserna på Tradera.
Priset lär gå upp igen om några veckor såvida det inte fortsätter att rulla ut massa kort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av baner85:

Inte direkt.

Verkar finnas 3 olika versioner av kortet.

Första och andra som man kommer runt begränsningen av ethash algoritmen med utan problem(även med 1x risers) i tex hive os.

Jag kan inte minnas att det finns fler än två varianter av 3060. "Vanliga" kort och LHR. De förstnämnda är begränsade genom drivrutinen. För att komma runt det behöver du dev drivern 470.05, minst 8 banor PCIe 3.0 och antingen en skärm eller HDMI-dummy inkopplad.

Med Lolminer kan du få som högst 75% av den fullgoda prestandan. Det är fortfarande krav på vissa drivrutiner, men risers går att använda. Ingen skärm eller dummy plug behövs.

LHR är än så länge låsta. Många på exempelvis reddit skriver att de fått LHR-kort utan att det någonstans har specificerats. Jag tror inte att våra konsumentlagar skulle tillåta att det inte framgår tydligt i kortets beskrivning att det är LHR. Sen verkar vissa på blocket låtsas som att det regnar angående det, men det är en annan femma.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag kan inte minnas att det finns fler än två varianter av 3060. "Vanliga" kort och LHR. De förstnämnda är begränsade genom drivrutinen. För att komma runt det behöver du dev drivern 470.05, minst 8 banor PCIe 3.0 och antingen en skärm eller HDMI-dummy inkopplad.

Med Lolminer kan du få som högst 75% av den fullgoda prestandan. Det är fortfarande krav på vissa drivrutiner, men risers går att använda. Ingen skärm eller dummy plug behövs.

LHR är än så länge låsta. Många på exempelvis reddit skriver att de fått LHR-kort utan att det någonstans har specificerats. Jag tror inte att våra konsumentlagar skulle tillåta att det inte framgår tydligt i kortets beskrivning att det är LHR. Sen verkar vissa på blocket låtsas som att det regnar angående det, men det är en annan femma.

Nja äldre 3060 går att låsa upp helt i hive os, finns klipp på youtube på hur man gör.
Man lurar i princip drivrutinerna att fläktarna går i 0% hastighet, vilket gör att full hashrate låses upp.
Visst lite omständigt men helt klart värt det.

Räcker med risers och 1x slots för det, går även att låsa upp dom till 75% med 1x slots/risers om man nu inte vill joxa med att bugga ur drivrutinerna.

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Nja äldre 3060 går att låsa upp helt i hive os, finns klipp på youtube på hur man gör.
Man lurar i princip drivrutinerna att fläktarna går i 0% hastighet, vilket gör att full hashrate låses upp.
Visst lite omständigt men helt klart värt det.

Räcker med risers och 1x slots för det, går även att låsa upp dom till 75% med 1x slots/risers om man nu inte vill joxa med att bugga ur drivrutinerna.

Just det, det hade jag glömt. Det vore ju trevligt om man kunde automatisera den biten!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av asus574:

Tråkigt att du inte nappar på kortet vi erbjöd dig. Men chansen går vidare till någon annan.

I elfte timman fick vi bekräftade leveranser av fler kort och valde då att inkludera dessa i lottdragningen så att fler får möjlighet att få ett kort inom rimlig tid, även om det skulle innebära ett par dagars extra väntan.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tråkigt att du inte nappar på kortet vi erbjöd dig. Men chansen går vidare till någon annan.

I elfte timman fick vi bekräftade leveranser av fler kort och valde då att inkludera dessa i lottdragningen så att fler får möjlighet att få ett kort inom rimlig tid, även om det skulle innebära ett par dagars extra väntan.

//Erik

Betyder det att ni erbjuder kortet till någon annan som skrivit upp sig i lott-dragningen eller att kortet läggs ut i webshopen?

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur de här bottarna rycker direkt på tuf:en på proshop. Jag hade uppe refresh och drog på 2 sekunder men kom ej igenom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Helt otroligt hur de här bottarna rycker direkt på tuf:en på proshop. Jag hade uppe refresh och drog på 2 sekunder men kom ej igenom :/

Jag har gett upp, försökt handla på Proshop ett flertal gånger utan framgång...

Permalänk
Medlem

Kära kund
Du har anmält dig till att få notifikationer när ASUS GeForce RTX 3070 Ti TUF - 8GB GDDR6X RAM - Grafikkort finns tillgänglig för beställning.
Idag är dagen – vi öppnar för beställningar klockan 14:00.

Nu hade jag inte tänkt beställa ändå så jag låg inte på och försökte, även om det hade misslyckats p.g.a. bottar, men stort fail av Proshop som skickar ut dessa mail alldeles för sent, det kom till mig 14:06.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoolo:

Kära kund
Du har anmält dig till att få notifikationer när ASUS GeForce RTX 3070 Ti TUF - 8GB GDDR6X RAM - Grafikkort finns tillgänglig för beställning.

Nu hade jag inte tänkt beställa ändå så jag låg inte på och försökte, även om det hade misslyckats p.g.a. bottar, men stort fail av Proshop som skickar ut dessa mail alldeles för sent, det kom till mig 14:06.

Samma här. Var i kontakt med dom på telefon förra veckan och frågade hur de gör för att motverka att alla bottar köper upp på 1 sekund, han menade på att det absolut inte är några bottar som köper upp deras lagersaldo

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoolo:

Kära kund

Jag fick det 14:02

Men när man ser klockan slå om, trycker refresh och har musen placerad på köp, trycker köp, sidan snurrar 3 sek sen säger den att varan inte finns. De försvann alltså på kanske 5-6 sekunder, innan den ens fick gå ned i kundvagnen...

Ja då är 2 min för sent ganska stort i sammanhanget. De hade och eagle & 3x ventus inne men de var ju borta lika fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag fick det 14:02

Men när man ser klockan slå om, trycker refresh och har musen placerad på köp, trycker köp, sidan snurrar 3 sek sen säger den att varan inte finns. De försvann alltså på kanske 5-6 sekunder, innan den ens fick gå ned i kundvagnen...

Ja då är 2 min för sent ganska stort i sammanhanget. De hade och eagle & 3x ventus inne men de var ju borta lika fort.

Hade ju varit intressant att veta t.ex. hur många kort som såldes inom dessa sekunder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoolo:

Hade ju varit intressant att veta t.ex. hur många kort som såldes inom dessa sekunder..

Var inne och uppdaterade sidan från 13:55, det fanns 10 st i lager som tog slut på 2 sekunder... Hann trycka på Köp-knappen men så fick man ett felmeddelande att produkten inte fanns tillgänglig när man väl kom till varukorgen. De har definitivt ett problem med botar...