Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem

Tryckluft har väl rätt stora förluster vad jag vet dessutom, en av de dyraste resurserna i industrin t.ex. Även om man kan utnyttja bieffekten som bildas (värme) till att värma lokalerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att bygga ut pumpkraft kommer inte vara snabbare än några batterier. Hela miljöaspekten komplicerar processen.

Du behöver inte bygga någon damm vid Juktans kraftstation, allt byggdes för att vara pumpkraftverk och effekten var 335 MW när den så var.

Skrivet av pine-orange:

Det finns inga större anläggningar än och förlusterna är större än när vi använder batterier. De får bevisa teknologin i större skala först innan det blir ett rimligt alternativ.

Det finns stora CAES-anläggningar och tekniken är inte på något sätt exotisk. Hydrostors lösningar är ca 60 % effektiva och används kommersiellt. 290 MW-anläggning med 580 MWh byggdes 78 i Västtyskland med 42 % verkningsgrad, batterisystemet Vattenfall bygger i Uppsala idag är på upp till 5 MW med 20 MWh lagring. CAES är billigare att bygga och svarar upp mot kraven av energilagring där man inte kan köra dammar, går att bygga både i stor skala och liten.

Rimligen är inte företagen som bygger batterier till bilar lämpliga att bygga batterier för energilagring, finns andra teknologier att nyttja där.

Eftersom just vi har massvis med vattenkraft och kommer ha mer biokraft i framtiden är inte små anläggningar särskilt intressant, och för kortare matning bör svänghjul vara intressant också. Reglerbar kraft finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

<klipp>
Det finns stora CAES-anläggningar och tekniken är inte på något sätt exotisk. Hydrostors lösningar är ca 60 % effektiva och används kommersiellt. 290 MW-anläggning med 580 MWh byggdes 78 i Västtyskland med 42 % verkningsgrad, batterisystemet Vattenfall bygger i Uppsala idag är på upp till 5 MW med 20 MWh lagring. CAES är billigare att bygga och svarar upp mot kraven av energilagring där man inte kan köra dammar, går att bygga både i stor skala och liten.

Rimligen är inte företagen som bygger batterier till bilar lämpliga att bygga batterier för energilagring, finns andra teknologier att nyttja där.
<klipp>

Hittade ett norskt exjobb där kostnaden för CAES uppskattades till 2699 NOK/kWh. Inte i närheten av 30-150 USD/kWh för batterier. Inte heller bra verkningsgrad med bara 42%. Verkar stendött. Har du bättre siffror?

Varför skulle inte företagen som bygger batterier till bilar vara lämpliga att bygga batterier för energilagring? Vad jag vet så handlar det i bägge fallen mestadels om LFP-batterier framöver.

Permalänk
Medlem

Intressant debatt med Löfven från den tiden han var metallordförande.

https://www.youtube.com/watch?v=ML69SlIDpPU

"Vi behöver förnybara energikällor, vi behöver vindkraft, solkraft, allt detta men kärnkraften står för 50% utav
vår elproduktion och det är väldigt mycket. Och att tro att den kan försvinna utan att det får konsekvenser på
endera utsläpp, att vi behöver använda mer CO2 eller att vi får elbrist det är enligt vårt sätt att se det lite
blåögt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Intressant debatt med Löfven från den tiden han var metallordförande.

https://www.youtube.com/watch?v=ML69SlIDpPU

"Vi behöver förnybara energikällor, vi behöver vindkraft, solkraft, allt detta men kärnkraften står för 50% utav
vår elproduktion och det är väldigt mycket. Och att tro att den kan försvinna utan att det får konsekvenser på
endera utsläpp, att vi behöver använda mer CO2 eller att vi får elbrist det är enligt vårt sätt att se det lite
blåögt."

Det kan ju vara värt att minnas att personen som står på andra sidan bordet såg till att möjligheten fanns för den utvecklingen som nu skett, lövet har inte riktigt skapat den brist av baskraft vi nu har

En annan sak som skett i år är att m/kd/sd nästan populistiskt gått fram och nu börjat framhäva kärnkraften som enda lösningen, vidon du länkade så verkar rollerna nästan ombytta...

Spännande att se, sen om man kallar det kappvändande eller omvärdering av åsikter och nya förutsättningar lägger jag mig inte i. Politiker från alla sidor är ganska dåliga kolsupare allihop, och säger främst det som passar för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver inte bygga någon damm vid Juktans kraftstation, allt byggdes för att vara pumpkraftverk och effekten var 335 MW när den så var.

Jag menade inte att man skulle behöva bygga någon damm men jag tvivlar starkt på att det går att omvandla tillbaka till ett pumpkraftverk bara så där. Det krävs nog en hel del tillstånd. Det är rimligtvis enklare att bara ställa fram några batterier.

Citat:

Det finns i större skala än vad jag trodde men det finns en stor nackdel med just den anläggningen. Det krävs en del gas för att värma upp den komprimerade luften när man dekomprimerar den. En annan nackdel är att det krävs en gammal gruva eller något liknande ifall de vill slippa gräva tunnlar. En tredje nackdel är effektiviteten förstås.
Om vi tar nyare lösningar som Hydrostor är det helt klart intressant eftersom man slipper resursåtgången som vid batterier, det återstår att se hur kostnaderna skiljer sig åt.
Annars uppfyller det samma funktion som ett batteri så det har ingen vidare betydelse vad det blir för min del. Det får förutsättningarna avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Hittade ett norskt exjobb där kostnaden för CAES uppskattades till 2699 NOK/kWh. Inte i närheten av 30-150 USD/kWh för batterier. Inte heller bra verkningsgrad med bara 42%. Verkar stendött. Har du bättre siffror?

Varför skulle inte företagen som bygger batterier till bilar vara lämpliga att bygga batterier för energilagring? Vad jag vet så handlar det i bägge fallen mestadels om LFP-batterier framöver.

Första publikationen som Google ger säger 345 USD/kWh vilket är högre än den uppskattade kostnaden du pratade om.

Stora system byggas över hela världen när det gäller CAES. Lagring behövdes trotts allt inte med den avreglering vi hade runt om i världen under 80 och 90-talet, så det är först nu det är intressant igen.

Skrivet av pine-orange:

Jag menade inte att man skulle behöva bygga någon damm men jag tvivlar starkt på att det går att omvandla tillbaka till ett pumpkraftverk bara så där. Det krävs nog en hel del tillstånd. Det är rimligtvis enklare att bara ställa fram några batterier.
Det finns i större skala än vad jag trodde men det finns en stor nackdel med just den anläggningen. Det krävs en del gas för att värma upp den komprimerade luften när man dekomprimerar den. En annan nackdel är att det krävs en gammal gruva eller något liknande ifall de vill slippa gräva tunnlar. En tredje nackdel är effektiviteten förstås.
Om vi tar nyare lösningar som Hydrostor är det helt klart intressant eftersom man slipper resursåtgången som vid batterier, det återstår att se hur kostnaderna skiljer sig åt.
Annars uppfyller det samma funktion som ett batteri så det har ingen vidare betydelse vad det blir för min del. Det får förutsättningarna avgöra.

Att återgå till gamla vattendomen eller något liknande lär inte vara så svårt. Där har du ändå data från förr hur det påverkar miljön. Att bygga en batterianläggning i den storleken (335 MW) är inte oproblematiskt.

CAES kan lagra i gamla gruvor, i akvifer, i gamla naturgasfält o.s.v. De tidigare anläggningarna behövde inte vara fossilfria, men senare är. Eftersom CAES är ett alternativ till pumpkraft och batterilagring är oftast något helt annat och snabbt blir omsprunget av CAES när det väl byggs så ser jag inte hur det skulle ha samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kärnkraften har aldrig varit stor nog i Tyskland för att påverka priset.

Tyskland har idag kvar 8 GW kärnkraft. Vindkraften i Tyskland producerar just nu 7,5 GW. Skulle inte kalla kärnkraft i Tyskland för försumbar. Men vid årsskiftet läggs 4 GW ner, sedan resterande mängd om ett år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

" kunna tas i drift som pumpkraftverk 2031"

Det där med lång tid

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att återgå till gamla vattendomen eller något liknande lär inte vara så svårt. Där har du ändå data från förr hur det påverkar miljön. Att bygga en batterianläggning i den storleken (335 MW) är inte oproblematiskt.

2031 tydligen, som väntat tar det (extremt) lång tid.
Du behöver inte dimensionera dina batterier som ett visst pumpkraftverk. Du behöver inte bygga 335MW på samma ställe. Du kan sprida ut det lite hur du vill och efter behov.

Citat:

CAES kan lagra i gamla gruvor, i akvifer, i gamla naturgasfält o.s.v. De tidigare anläggningarna behövde inte vara fossilfria, men senare är. Eftersom CAES är ett alternativ till pumpkraft och batterilagring är oftast något helt annat och snabbt blir omsprunget av CAES när det väl byggs så ser jag inte hur det skulle ha samma funktion.

Du lagrar energi när el är billigt och skickar iväg det när det är dyrt? Båda lösningar kan hjälpa till med stabilisering med? Samma funktion?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta var en klockren ledare som satte huvudet på spiken. Kärnkraften är för dyr. Däremot är höghastighetståg helt rätt trots att de tar 30 år att bygga för massor miljarder. Höghastighetståg måste få kosta då det är för miljöns skull. Herregud...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

2031 tydligen, som väntat tar det (extremt) lång tid.
Du behöver inte dimensionera dina batterier som ett visst pumpkraftverk. Du behöver inte bygga 335MW på samma ställe. Du kan sprida ut det lite hur du vill och efter behov.
Du lagrar energi när el är billigt och skickar iväg det när det är dyrt? Båda lösningar kan hjälpa till med stabilisering med? Samma funktion?

Har vi byggt mer än 335 MW batterilagring 2031? Finns det inte andra anläggningar som kan byggas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har vi byggt mer än 335 MW batterilagring 2031? Finns det inte andra anläggningar som kan byggas?

Kan du inte bara säga vad du försöker komma fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du inte bara säga vad du försöker komma fram till.

Ingen energilagring är billig. Du kan bygga batterilagring i stor skala, men nog behöver vi inte det i Sverige. Större projekt för batterilagringssystem finns därför inte i Sverige, att återöppna pumpkraftverk tittas det däremot på, stora som små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen energilagring är billig. Du kan bygga batterilagring i stor skala, men nog behöver vi inte det i Sverige. Större projekt för batterilagringssystem finns därför inte i Sverige, att återöppna pumpkraftverk tittas det däremot på, stora som små.

Skippa batterilagning och pumpkraftverk. Bygg ny kärnkraft istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Skippa batterilagning och pumpkraftverk. Bygg ny kärnkraft istället.

Kärnkraft behöver pumpkraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av pine-orange:

Det hjälper inte att det finns vattenkraft om det inte går att föra över det när det behövs. De jobbar på det men batterier går att bygga ut snabbare om det skulle behövas. Det gäller korta stunder, några timmar kanske men oftast säkert mindre än en timme.

Du har kommit fram till det jag skrev i ett av mina första inlägg i vår diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kärnkraft behöver pumpkraftverk.

Nej kärnkraftverk behöver i viss mån vattenkraft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej kärnkraftverk behöver i viss mån vattenkraft.

Men det är ju mer eller mindre samma sak. Båda behövs om vi inte ska börja med frånkopplingar och/eller starta reservkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har kommit fram till det jag skrev i ett av mina första inlägg i vår diskussion.

Va? Det var ju utgångspunkten innan du kom med det svaret. Något ingen behöver kommer inte byggas snabbt och i stor skala, skrev t.o.m. för vår del i inlägget du svarade på. Där de byggs byggs även CAES, så CAES springer om i effekt/lagring och byggs ofta till en lägre kostnad. Förväntad livslängd på anläggningarna passar bättre in också.

Permalänk
Medlem

Imorgon ska SE3 och SE4 få över 6kr/kWh! Samtidigt ska Tyskland och större delen av Europa få 3,5kr. Vi måste ha ännu mer intermittent kraft nu! Klimatet kan inte vänta längre! Hade vi haft 1000 % mer vindkraft hade vi nog klarat oss bättre.

Det är alltså 6kr plus nätavgifter och skatt. Jag tror vi är rätt nära 10 kr/kWh totalt. Vid såna priser är det sjukt nog billigare att köra diesel än att köra elbil (räknar med 2kW/mil på elbilen (vinter) och 0,6 l/mil på dieseln. Jag betalar 18 kr/L för dieseln) . Horribelt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Imorgon ska SE3 och SE4 få över 6kr/kWh! Samtidigt ska Tyskland och större delen av Europa få 3,5kr. Vi måste ha ännu mer intermittent kraft nu! Klimatet kan inte vänta längre! Hade vi haft 1000 % mer vindkraft hade vi nog klarat oss bättre.

Då hade vi producerat 27 470 MW vindkraft just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då hade vi producerat 27 470 MW vindkraft just nu.

Just nu Ja, men det viktiga är vad vi hade producerat imorgon! Antar att priset är pga förväntat vindstilla imorgon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att vindkraft överhuvudtaget ska fungera krävs reglerkraft. Effekten är inte konstant från vindkraft. Det finns en viss styrteknik men effekten måste regleras för att spänningen och Hz-talet skall hållas sig på en acceptabel nivå. Därför kan man inte ha en för hög andel vindkraft. Brist på gas har gjort att man inte kunnat reglerat effekten från vindkraften i Tyskland så man varit tvungen att stänga ned hela industrier samt importerat effekt. Kärnkraften är beroende av stabilt uttag av effekt och kräver också reglerkraft. Det är därför det är hål i huvudet när vi har en relativ utsläppsfri energi när man inte fortsätter att satsa på det som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Just nu Ja, men det viktiga är vad vi hade producerat imorgon! Antar att priset är pga förväntat vindstilla imorgon?

Varför tittar du inte på Nord Pool? Då ser du förväntad efterfrågan och produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför tittar du inte på Nord Pool? Då ser du förväntad efterfrågan och produktion.

Det var ju det jag länkade? Priset för imorgon!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

För att vindkraft överhuvudtaget ska fungera krävs reglerkraft. Effekten är inte konstant från vindkraft. Det finns en viss styrteknik men effekten måste regleras för att spänningen och Hz-talet skall hållas sig på en acceptabel nivå. Därför kan man inte ha en för hög andel vindkraft. Brist på gas har gjort att man inte kunnat reglerat effekten från vindkraften i Tyskland så man varit tvungen att stänga ned hela industrier samt importerat effekt. Kärnkraften är beroende av stabilt uttag av effekt och kräver också reglerkraft. Det är därför det är hål i huvudet när vi har en relativ utsläppsfri energi när man inte fortsätter att satsa på det som faktiskt fungerar.

Jo, men du glömde vattenkraften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det kortsiktiga tar jag inte så allvarligt på. Det var inte så länge sedan det var rekordbilligt. Det går upp och ner. Det har det alltid gjort, även utan väderberoende energikällor. Det är fråga om en tillgång och efterfrågan på en råvara med icke elastiskt efterfrågan och då blir det alltid så.

Men visst, det väderberoende måste hanteras. Framtidens energisystem kommer att vara uppbyggt runt stora och smarta nät för att sprida riskerna och för att vara anpassningsbara, batterier kommer också att ingå. Allt det här är en självklarhet. Det här ständiga "men vad gör vi på natten eller när det inte blåser?", typ från den där Jacob Wallenberg, tycker jag är rätt barnsligt och populistiskt.

Att ta det faktum att vi just nu har höga elpriser som ett argument för kärnkraft ser jag lite som att beställa en Rolls-Royce, för leverans om 20 år, efter att man missat bussen. Man får skilja på kortsiktiga problem och vad som är långsiktigt riktigt.

Med sol och vind, utbyggda nät och batterier, är problemet med mänsklighetens energiförsörjning i princip löst för all framtid. Jag tycker det är något positivt. Inte så mycket att hålla på och kritisera, misstänkliggöra eller förlöjliga.

Att hoppas på att elpriserna kommer falla tillbaka till tidigare rekord låga nivåer är fantasi, och det kommer endast isåfall ske tillfälligt, europas elmarknad har förändrats i grunden. Det handlar om populister i maktställning som trodde man kunde göra sig fri från "dyra" och icke miljövänliga alternativ, men tyvärr blundat för sido effekterna, i kombination med lite för tidigt.

Frågan du bör ställa är "Varför missade jag bussen?"

Visa signatur

=)