Permalänk
Medlem

Programvara för att testa minnen?

Hej,

Ni som har koll på programvara för att kontrollera minnen.

Vilket program är bäst i dagsläget?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de flesta moderkort erbjuder de testen i BIOS?

Permalänk
Medlem

Memtest86 brukar jag använda, fria versionen brukar följa med installationsimage för olika linuxdistar. Bara att boota (nästan) valfri linux-installationsimage från sticka och välja Memtest86 i grub-menyn (man brukar behöva trycka på något vid uppstart för att grub-menyn ska synas, exakt vad beror på dist).

Fördelen med testprogram som man bootar är att de kan testa hela minnet. Det finns vanliga program som gör det också, t.ex. memtester i linux, men då får man inte testat de minnesregioner som OS lagt beslag på.

Permalänk
Medlem

Jo förvisso har moderkort knappar för att testa minnen, men det är bara för att se att de får ström och är kontaktbara.

Får nog dra hem MemTest86 igen då.

Körde Windows egna på utökat läge och den hade låst sig under nattens gång på 10% och svarade inte ens när jag tröck på ESC för att avbryta...

Permalänk
Medlem

Beror lite på!
Är det en snabb koll vid köp så blir det troligen occt i 5-10 min (windows prg), annars vid noggrannare koll så memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Beror lite på!
Är det en snabb koll vid köp så blir det troligen occt i 5-10 min (windows prg), annars vid noggrannare koll så memtest.

Körde MemTest86, den utan plus, i 2 timmar och den fann inga fel på mina minnen som tur var.

Blev anklagad av Rockstar supporten att det skulle vara fel på mina minnen, men efter att kollat upp felmeddelandet som de trodde berodde på läcka i fysiska minnen så handlade det mer om minnesläcka i mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

läcka i fysiska minnen

Jo, det är ju inte riktigt en grej. Dåliga fysiska minnen leder till blåskärm, inte till att ett program läcker ut och börjar käka minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det är ju inte riktigt en grej. Dåliga fysiska minnen leder till blåskärm, inte till att ett program läcker ut och börjar käka minne

Jag vet, men säg det till nåbsen på Rockstar.

Det är lätt att skylla ifrån sig än att erkänna att de själva kanske har problem...