Systemutvecklare eller datateknik

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare eller datateknik

God kväll!

Jag är inne på ett spår där jag inte trivs på mitt program som jag idag läser (röntgensjuksköterska). Därav funderar jag på ett byte av program. Historiskt sett sket jag i skolan därav betyg i botten då jag ALDRIG skulle läsa på högskola/universitet, men här står jag idag och redan har en fot inne.

Men min tanke är då ska jag välja systemutvecklare eller högskoleingenjör inom Datateknik, båda programmen motsvarar 3 år (180 HP). Det jag saknar är Fysik 2 för ingenjör programmet. Tyvärr är inte matematik/fysik min starkaste gren, kan vara lite motsägande. Men allt kan hända, bollen är rund.

Om ni pluggar/har pluggat och idag jobbar, vad har ni för erfarenheter? Försöker leta till mig information men får inget konkret på skillnader eller fördelar? Skillnad i uppgifter? Lön kan jag tänka mig skilja men i mitt dagsläge är allt bättre än vad jag får om jag blir examinerad röntgenpåg. Därav inte mitt prio, bara jag gör något som jag vet att jag trivs med.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Jag gick systemvetenskap en termin innan jag bytte till datateknik hi. Jag ville bli utvecklare och kände att systemvetenskap la för lite krut på programmering och för mycket på typ arbetsmetodik. Därmed inte sagt att att man inte kan jobba som utvecklare som systemvetare och jag gick som sagt bara där en termin. Men programmet kändes fel för mig.

Datateknik är dock en betydligt tyngre utbildning och även högskoleingenjörer läser mycket matte vilket blev ett stort krux för mig. En utbildning som jag tror hade passat mig bättre är innovativ programmering. Den är också på 180hp och jag tror den kan vara av intresse för dig med. https://liu.se/utbildning/program/6kipr

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag läste systemvetenskap och jobbar som systemutvecklare sedan nästan tio år tillbaka. Det var blandat programmering, övergripande om informationssystem och människo-dator-interaktion, samt lite logik och algoritmik.

Det krävs inga större kunskaper inom matematik/fysik för att jobba som utvecklare rent generellt. Jag kan rekommendera systemvetenskap eller möjligen datavetenskap som dock är lite tyngre rent matematiskt men också mer inriktat mot just programmering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W