Ersätta Jobb-laptop med Ipad Pro?

Permalänk
Medlem

Ersätta Jobb-laptop med Ipad Pro?

Ja vad tror ni, skulle det funka? Det handlar mest om kontorsgrejer såsom mail, word osv men jag använder även remote desktop/fjärrskrivbord för diverse interna prylar. Såsom jag fattat så finns Windows remote desktop för Ipad?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ja då kan det absolut fungera. Yes bara att använda remote desktop: https://apps.apple.com/us/app/remote-desktop-mobile/id7144640...

Tror också att en Samsung Tab S7+ kunde fungera rätt bra! Samsung dex är väldigt smidigt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir besvärligt, men det är svårt för någon annan att svara på utan du måste nog testa själv.
Alla har vi olika arbetsflöden och olika "måste-program".

Permalänk
Medlem

Det låter som en dålig ide. Ipaden måste då vara mycket bättre på en arbetsuppgift du lägger väldigt mycket tid på för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

ipad pro med apples tangentbord kan ersätta rätt mycket. som tidigare nämnts, så beror det mycket på vilka program du behöver använda och hur dom ska användas. IpadOS har bra stöd för office paketet.

För mail, word, enklare excel/powerpoint så är ipad Pro + tangentbord OK.

Permalänk
Medlem

Har ersatt laptop privat för mig och tittar inte tillbaka, då ingår lite mail/work etc sysslor men inte remote desktop.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tanken vara att jag på detta sätt skulle slippa släpa runt på 2 bärbara grejer. Har haft Ipad Pro förut till illustrationer, skapa skisser m.m. med Apple Pencil.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

För de flesta går det fint att komplettera deras arbetsdator med en iPad. Jag har gjort liknande med en chromebook surfplatta. Där jag har Microsoft Office, (word, excel, onenote) och vpn klienter samt fjärrstyrning.
Allt fungerar hyfsat. Och min poäng är att en iPad som är bättre och klarar det bättre.

Men helt ersätta. Hur kör man dubbla externa skärmar på en iPad? Även om köper till ett sådant där litet tangentbord så vill man ha ett riktigt, det går säkert köpa ett Bluetooth tangentbord och koppla in.

MacOs Onenote är av någon konstig anledning mer funktionsrik än Android, så kanske kan folk klara sig enbart med denna.

Permalänk
Medlem

Svårt för någon annan att svara på, men instinktivt tror jag inte det kommer upplevas som en uppgradering. iPadOS är smidigt till mycket, men konkurrerar inte med fullfjädrade desktop-OS när det kommer till produktivitet och multitasking. Bara en sån sak som att säkerställa att apparna du switchar mellan inte stängs ner i bakgrunden, exempelvis.

Men du tycks ju ha erfarenhet av iPadOS sedan tidigare, så du är nog bäst lämpad att själv uttala dig om huruvida du tror det skulle funka bra eller ej.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har du funderat på en surface pro 7? Funkar till allt jag gör på jobbet som inte kräver prestanda samt bättre stöd för flera skärmar och multitasking.

Permalänk
Medlem

Har sen ett år ersatt min laptop med en 12.9 iPad Pro med Magic Keyboard och en bluetooth mus. Kompletterar med en stationär. Allt beror på behoven, för office-paketet och olika webbtjänster (vilket mest är mina behov) fungerar det bra.

Bristerna i dagsläget är:
1. Extern skärm, enbart spegling och då med iPad upplösning, vilket är trist. Hade gärna haft extended desktop och det är ju enbart en mjukvarubegränsning så låt oss hoppas att apple tar bort denna begränsning.
2. Fönsterhantering, det är den största begränsningen. Det är bekvämare på en "riktig" dator.

Det positiva är: formatet, vikt, ingen fläkt, batteritid (ok inte jämfört med M1 mac:arna då, men jämfört med alla PC ultrabooks).

Så allt beror på behoven, jag kan inte ersätta 100% ÄN utan behöver fortfarande en "riktig" dator också, men klarar mig personligen bra med en liten stationär som komplement.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har sen ett år ersatt min laptop med en 12.9 iPad Pro med Magic Keyboard och en bluetooth mus. Kompletterar med en stationär. Allt beror på behoven, för office-paketet och olika webbtjänster (vilket mest är mina behov) fungerar det bra.

Bristerna i dagsläget är:
1. Extern skärm, enbart spegling och då med iPad upplösning, vilket är trist. Hade gärna haft extended desktop och det är ju enbart en mjukvarubegränsning så låt oss hoppas att apple tar bort denna begränsning.
2. Fönsterhantering, det är den största begränsningen. Det är bekvämare på en "riktig" dator.

Det positiva är: formatet, vikt, ingen fläkt, batteritid (ok inte jämfört med M1 mac:arna då, men jämfört med alla PC ultrabooks).

Så allt beror på behoven, jag kan inte ersätta 100% ÄN utan behöver fortfarande en "riktig" dator också, men klarar mig personligen bra med en liten stationär som komplement.

Därför kan en Samsung Tab S7+ vara bättre. Dessutom billigare med 120Hz Amoled skärm: Du får pennan och tangentbordet på köpet.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du funderat på en surface pro 7? Funkar till allt jag gör på jobbet som inte kräver prestanda samt bättre stöd för flera skärmar och multitasking.

Håller med. Om du nu inte behöver Mac-infrastrukturen. Kör Surface Pro-enheter sedan Surface pro4 och kör nu med Surface pro7 Plus. Den driver 3 skärmar i min arbetssetup (49" 32:9 5120x1440 + 2st 27" 16:9 2560x1440) utan problem och prestandan är som vilken ultra-biz-laptop som helst. Den har ju en 11th gen i7-1165G7 prolle.

Visst, du kanske inte ska kompilera linux-stackar på daglig basis eller försöka spela grafiskt tunga spel men som biz-laptop för det jag använder den till är den perfekt.