Permalänk

Kan ej boota windows

Hejsan nu har jag stött på ett konstigt problem. Detta hände igår. Jag satt och spelade och helt plötsöigt startade datorn om sig och jag kan inte längre komma in i windows. Kan heller inte boota ifrån usb. Har försökt att boota ifrån min gammla hdd som har win 10 inatammerat som funka bra sist jag hade den men den kan inte boota ifån den. Då jag hittar alla diskar i bios samt cpu minnen. Och tempsen är okej. Så frustrerande. Och innan datorn starta om sig igår så funka allt klockrent. Snällla behöver eran hjälp

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Hur ser det ut när du startar den, får du upp windowsmärket eller startar den bara upp till moderkortets boot screen och startar om sedan? Har hört om någorlunda liknande problem som orsakats av överklockning, du kan testa att inaktivera det om du har det.

Permalänk

Får upp windows loggan. Och efter det rebootar den. Överklockning??. Skall kolla på de. Men har dock reseta bios. Tagit ur batteriet. Men samma problem. Jättrfrustrerande

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .

Permalänk

Rimligtvis ska överklockningen också återställas om du återställer bios så bör inte vara det. Tror det kan variera efter moderkort men om du trycker ctrl och f8 så ska den starta i windows safe mode. Har aldrig kommit till safe mode så personligen men värt att testa. Annars kan du googla på andra sätt att komma in i safe mode.

Permalänk

Japp. Så märkligt allt. Datorn mådde bra och allt så händer detta. Skall testa.aldrig varit med om detta tidigare. Har en 3600 på ett x370 kort med uppdsterad bios. Kan det vara strul med bioset?

Visa signatur

Permalänk

Tror inte det ska vara något fel på bioset så länge du inte har uppdaterat det själv till en version med någon bug nyligen. Jag tänker att det inte skulle fungera alls om det var något fel på bioset, att du inte ens skulle komma till bios om det var något fel på det. På detta är jag dock osäker men tror att det är troligare att det är ett hårdvara fel eller likande än bioset. Du kan testa att uppdatera bioset men det är en småfarlig operation och jag tror inte felet ligger där. Om safe mode inte funkar kan inte jag komma på något bättre att göra än att felsöka komponenter men finns kanske någon annat som har en bättre idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Får upp windows loggan. Och efter det rebootar den. Överklockning??. Skall kolla på de. Men har dock reseta bios. Tagit ur batteriet. Men samma problem. Jättrfrustrerande

Jag kan tänka mig att det är ditt nätagg som har gett upp, GS serien var inte ens bra när dom var nya och det har ju gått ett antal år sedan du köpte ditt nätagg.

Permalänk

Ja sant. Men nättaget ger juvström till allt. I bios vidar den ju att allt annat funkar liksom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Ja sant. Men nättaget ger juvström till allt. I bios vidar den ju att allt annat funkar liksom.

Rätt men får inte din CPU rätt spänning så startar inte din dator heller.

Permalänk

Okej sant. Fast menar du startar alls eller kommer in i windows?uppskattar all hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av turboprocess:

Okej sant. Fast menar du startar alls eller kommer in i windows?uppskattar all hjälp.

Sannolikt syftar det på att datorn inte kommer in i windows. Är inte helt säker men tror att en nätaggregat ska kunna vara halvtrasigt, elen räcker för bios men inte för windows. Du får väl testa lite till och sedan börja felsöka komponenter med uteslutningsmetod, alltså att byta komponent efter komponent tills det funkar. Är inget dålig idé att börja med nätaggregatet.

Permalänk

Japp då börjar jag med agget samt tänkte ändå köpa nytt moderkort. Är ju ett gammalt agg så. Men uppdaterar så fort jag har inflrskaffst delarna. Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Permalänk

Då du inte vet vad det är för komponent som kan ha gått sönder är min rekommendation att låna ett nätagg och eventuellt andra komponenter innan du börjar köpa. Om du har någon vän med en dator så borde dom kunna gå med på att du får låna komponenter för testande.

Permalänk

Jo men grafikkort är det ej. Får bild. Minnena hittas i bios samt cpu och minnen hittas i bios. Samt moderkort. Så då återsyår bara nättagg ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Jo men grafikkort är det ej. Får bild. Minnena hittas i bios samt cpu och minnen hittas i bios. Samt moderkort. Så då återsyår bara nättagg ju.

Köp nu inte det billigaste nätagget du kan hitta, om du vill slippa problem menar jag.

Permalänk

Nej då. Skall kosta på det. 😀😀

Visa signatur

Permalänk

Inhandla ny psu idag.

Idag blir det inhandla nytt psu. Som tidigare post jag gjort så hände en märklig sak med datorn. Satt och spelade och plöstligt så starta datorn om sig. Lyckas inte komma in i windows efter det. Kommer förbi bios post men när windows loggan syns så startar datorn om igen. Gick in och kollade igenom bios och där är allt korrekt. Hittar alla mina komponenter i datorn. Tempen är bra. Så könn ju som att nätaggregat sjunger på aista versen. Som ni ser har hag ett gamnalt agg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Idag blir det inhandla nytt psu. Som tidigare post jag gjort så hände en märklig sak med datorn. Satt och spelade och plöstligt så starta datorn om sig. Lyckas inte komma in i windows efter det. Kommer förbi bios post men när windows loggan syns så startar datorn om igen. Gick in och kollade igenom bios och där är allt korrekt. Hittar alla mina komponenter i datorn. Tempen är bra. Så könn ju som att nätaggregat sjunger på aista versen. Som ni ser har hag ett gamnalt agg.

Kan givetvis vara psu, men eftersom du kommer till booten så är det inte det första jag hade satsat på.
Kan även vara något fel på din C drive och/eller installationen av windows.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Kan givetvis vara psu, men eftersom du kommer till booten så är det inte det första jag hade satsat på.
Kan även vara något fel på din C drive och/eller installationen av windows.

Ingen fel för går inte ens att boota upp usb. Sätter j uab och sen efter en stund när den skall komma till windows install så bootar den om

Visa signatur

Permalänk

Samma sak med ny psu

Hej har nu satt in den mya psun i datorn men samma sak händer. Datorn rebootar efter windows loggan hela tiden. I bios hittar den allt. Och tempsen är bra. Datorn startar om så står det ibland förbereder automatisk reparation sen bootar om. Sjukt skumt. Please help

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är moderkortet nytt? Om inte så kolla hur kondensatorerna ser ut, är de släta och fina på toppen eller finns det någon som är lite "bullig" eller har börjat läcka så har du problemet där.

Permalänk

Här har ni länken till originaltråden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630094-kan-ej-boota-w...

Lite av en long-shot men du kan ju försöka att bara stoppa in och ut ramminnen, cpu och liknande. Ibland kan det bli lite korrosion eller smuts. Har du testat att boota i safe mode?

Permalänk

Ingen som ser skadat ut etc. Ser bra ut. Sjukt skumt. Men testat ram dom är okej. Sen har jag testat hdd dom är okej. Nätagg okej. Grafikkort okej. Värt att testa cpu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Superfish4321:

Här har ni länken till originaltråden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630094-kan-ej-boota-w...

Lite av en long-shot men du kan ju försöka att bara stoppa in och ut ramminnen, cpu och liknande. Ibland kan det bli lite korrosion eller smuts. Har du testat att boota i safe mode?

Hur bootar man i safe mode utan att komma in i windows då?? För kan inte ens boota ufrån usb

Visa signatur

Permalänk

Normalt brukar du hamna på en reperationsskärm efter att datorn sagt automatisk reparation som du får det som ett allternativ någonstans. Ser ut så här normalt https://www.lifewire.com/thmb/BFtDZZo1lrUtGKdj9gBYSlMRxvI=/12...
Om du inte kommer till den så kan du testa att klicka på CTRL F8 när datorn håller på att starta, det ska ta dig till en skärm där du kan välja safe mode innan windows har laddat in. Kan vara lite svårt att hinna klicka på CTRL F8 innan datorn startar om den har snabb ssd men om man spammar tangenterna ska det gå. Annars kan du googla på ytterligare metoder.

Permalänk

Det var min cpu😔😔. Blir inhandla ny cpu till löning samt nytt moderkort

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Trådar sammanfogade då vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi vill att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Var det böjda pins eller vad var fel på den? Böjda pins kan gå att fixa, du har ju inte något att förlora direkt.

Permalänk

Var fel på den. Så inhandlat precis en ny 3600. Tack för all hjälp och tillslut lyckas felsöka vad det var för fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Det var min cpu😔😔. Blir inhandla ny cpu till löning samt nytt moderkort

Varför nytt moderkort om det var fel på CPU:n?