Problem med hemskärm Samsung A40

Permalänk
Medlem

Problem med hemskärm Samsung A40

Är i playbutiken på installerade appar, där står ju öppna eller uppdatera normalt. Men på Hemskärm för Samsung One UI är det ett kryss till höger och vid appikonen till vänster står det och snurrar. Har försökt allt för att stoppa mm men inget går. Min fråga är:
Det måste väl vara något fel, eller hur? Har stängt av mobilen med inget händer. Är det ett problem som påverkar mobilen eller kan jag strunta i det?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Är i playbutiken på installerade appar, där står ju öppna eller uppdatera normalt. Men på Hemskärm för Samsung One UI är det ett kryss till höger och vid appikonen till vänster står det och snurrar. Har försökt allt för att stoppa mm men inget går. Min fråga är:
Det måste väl vara något fel, eller hur? Har stängt av mobilen med inget händer. Är det ett problem som påverkar mobilen eller kan jag strunta i det?

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Problem med hemskärm Samsung A40, del 2

Hej @samsung. Förstår inte hur jag ska få med skärmdumpen i mitt svar till dig?

Permalänk
Medlem

Volym ner och powerknappen samtidigt ska ge en screenshot/skärmdump på din telefon. Använd sedan https://imgur.com/ ex för att ladda upp bilden hit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Använd sedan den rödmarkerade länken för att ladda upp bilderna här i forumet:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@samsung Hoppas du kan förstå hur mitt problem ser ut, utan en skärmdump. Tycker det jag skriver borde räcka och kan inte få in skärmdumpen trots infon. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS3A:

@samsung Hoppas du kan förstå hur mitt problem ser ut, utan en skärmdump. Tycker det jag skriver borde räcka och kan inte få in skärmdumpen trots infon. Tack på förhand

Testa detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut?

@samsung :Här kommer skärmdumpen (hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS3A:

Här kommer skärmdumpen (hoppas jag)

https://imgur.com/a/nlnITH5

Hjälper till lite med bilden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Skärmdump till @samsung

Skrivet av ASUS3A:

@samsung :Här kommer skärmdumpen (hoppas jag)

https://imgur.com/a/nlnITH5

Hej Samsung. Har du sett min skärmdump nu?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Hej Samsung. Har du sett min skärmdump nu?

Japp! Det ser ut som att uppdateringen eller installationen fastnat.

Kan du testa att gå in i Inställningar - Appar - Hemskärm och testa "Tvinga stopp" och sedan trycka på de tre punkterna uppe i högra hörnet och väljer "Avinstallera uppdateringar". Starta sedan om och försök uppdatera på nytt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Japp! Det ser ut som att uppdateringen eller installationen fastnat.

Kan du testa att gå in i Inställningar - Appar - Hemskärm och testa "Tvinga stopp" och sedan trycka på de tre punkterna uppe i högra hörnet och väljer "Avinstallera uppdateringar". Starta sedan om och försök uppdatera på nytt.

Hej. Får bara frågan om jag vill tvinga stopp eller avbryta, jag väljer tvinga stopp, men inget händet, kommer bara tillbaka till samma utgångsläge och de tre punkterna kommer inte fram. Verkar helknäppt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Hej. Får bara frågan om jag vill tvinga stopp eller avbryta, jag väljer tvinga stopp, men inget händet, kommer bara tillbaka till samma utgångsläge och de tre punkterna kommer inte fram. Verkar helknäppt.

I samma vy där du har möjligheten att tvinga stopp (Inställningar - appar - hemskärm) borde du ha en meny uppe i högra hörnet. Syns inte den?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

I samma vy där du har möjligheten att tvinga stopp (Inställningar - appar - hemskärm) borde du ha en meny uppe i högra hörnet. Syns inte den?

https://i.imgur.com/3mkYSsX.jpg

De tre prickarna finns när jag har listan med alla appar uppe. Så fort jag klickar upp "Hemskärm etc.." så försvinner dom och det finns istället ett hjul där prickarna borde vara.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

De tre prickarna finns när jag har listan med alla appar uppe. Så fort jag klickar upp "Hemskärm etc.." så försvinner dom och det finns istället ett hjul där prickarna borde vara.

Hmm. Det låter onekligen som att något har hakat upp sig rejält. Har du installerat senaste tillgängliga systemuppdateringen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Hmm. Det låter onekligen som att något har hakat upp sig rejält. Har du installerat senaste tillgängliga systemuppdateringen?

Yes, jag har den senaste uppdateringen för A40, gjord 24 dec 2020. Kollar i fruns A50 och där finns inte tre prickar heller, bara hjulet som jag också ser. Snälla, finns det en lösning utan att göra en jobbig fabriksåterställning. Det drar tydlingen en hel del batteri nu också inser jag.

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av ASUS3A:

Yes, jag har den senaste uppdateringen för A40, gjord 24 dec 2020. Kollar i fruns A50 och där finns inte tre prickar heller, bara hjulet som jag också ser. Snälla, finns det en lösning utan att göra en jobbig fabriksåterställning. Det drar tydlingen en hel del batteri nu också inser jag.

Helt plötsligt har det slutat "snurra" där jag såg det hela. Nu kan jag välja Öppna , precis som det ska vara. Stort tack för ditt tålamod med mig,, till slut löste väl telefonen dst själv 🙃

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Yes, jag har den senaste uppdateringen för A40, gjord 24 dec 2020. Kollar i fruns A50 och där finns inte tre prickar heller, bara hjulet som jag också ser. Snälla, finns det en lösning utan att göra en jobbig fabriksåterställning. Det drar tydlingen en hel del batteri nu också inser jag.

Jag ska försöka kolla med några personer inom Samsung som förhoppningsvis har koll. Annars är det nog en bugg som behöver rapporteras in. Jag återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Helt plötsligt har det slutat "snurra" där jag såg det hela. Nu kan jag välja Öppna , precis som det ska vara. Stort tack för ditt tålamod med mig,, till slut löste väl telefonen dst själv 🙃

Skönt! Då avvaktar jag med att kolla upp det. Förhoppningsvis hjälpte det att tvinga stopp, även om det tog tid innan det gick till sig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Skönt! Då avvaktar jag med att kolla upp det. Förhoppningsvis hjälpte det att tvinga stopp, även om det tog tid innan det gick till sig.

Hej igen. Kollade i Playbutiken idag igen, och nu står det och snurrar igen, tyvärr. Är du snäll och gräver vidare i mitt ärende tack. Kan det finnas fler som har samma problem kandke? Tack!!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Hej igen. Kollade i Playbutiken idag igen, och nu står det och snurrar igen, tyvärr. Är du snäll och gräver vidare i mitt ärende tack. Kan det finnas fler som har samma problem kandke? Tack!!

Jag skickar det vidare så håller vi tummarna för att någon har en bra lösning!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Jag skickar det vidare så håller vi tummarna för att någon har en bra lösning!

Vid inställningar, appar, där jag ser alla appar och då även de tre prickarna uppe till höger. Kickar jag där kommer 6 olika alternativ upp, varav det sista är; "Återställ appinställn". Klickar jag på den kommer en förklaring upp vad som händer vid klickning, men jag förstår inte vad det betyder och är rädd att jag "sabbar" något om jag klickar vidare. Kan du säga om det är "ofarligt" att klicka vidare? Sista raden på förklaringen är: "Dina befintliga appdata försvinner inte".

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Jag skickar det vidare så håller vi tummarna för att någon har en bra lösning!

Ny info: När jag väljer automatisk uppdatering och sätter på WIFI, så slutar det att snurra och krysset försvinner och det står Öppna istället, vid Installerade appar i playbutiken. Så fort jag stänger av WIFI, backar ur och går in igen, så snurrar det som tidigare. Mycket märkligt??

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Ny info: När jag väljer automatisk uppdatering och sätter på WIFI, så slutar det att snurra och krysset försvinner och det står Öppna istället, vid Installerade appar i playbutiken. Så fort jag stänger av WIFI, backar ur och går in igen, så snurrar det som tidigare. Mycket märkligt??

Kan du ha någon databegränsning på mobiluppkopplingen så att den inte uppdaterar annat än via wifi? Vad händer om du trycker öppna?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Kan du ha någon databegränsning på mobiluppkopplingen så att den inte uppdaterar annat än via wifi? Vad händer om du trycker öppna?

Jag har väldigt mycket datasurf, så det är inte problemet, gör alla uppdateringar utan att använda WIFI. När jag trycker "Öppna", kommer jag till huvudsidan för hemskärm där Nyheter , Betygsätt appen, Utvecklarens kontaktuppgifter, Om appen ,Betyg och recensioner finns. Det står att appen är uppdaterad senast 4 spt. 2019, men vad jag förstår finns det en nyare version, eller hur?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Jag har väldigt mycket datasurf, så det är inte problemet, gör alla uppdateringar utan att använda WIFI. När jag trycker "Öppna", kommer jag till huvudsidan för hemskärm där Nyheter , Betygsätt appen, Utvecklarens kontaktuppgifter, Om appen ,Betyg och recensioner finns. Det står att appen är uppdaterad senast 4 spt. 2019, men vad jag förstår finns det en nyare version, eller hur?

Jag har samma version på min också som ligger i Google Play. Jag ska kolla om det finns en annan i Galaxy store!

Edit: Kollade nu, och i Galaxy store finns det en version från februari i år. Har du möjlighet att testa ladda hem uppdateringen via Galaxy store i stället?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Jag har samma version på min också som ligger i Google Play. Jag ska kolla om det finns en annan i Galaxy store!

Edit: Kollade nu, och i Galaxy store finns det en version från februari i år. Har du möjlighet att testa ladda hem uppdateringen via Galaxy store i stället?

Roade mig med att läsa alla recensioner ang. uppdateringen i början på 2021, 19 st, från 2021. 13 st gav 1 stjärna 2 st gav 3 stjärnor 2 st gav 4 stjärnor och 2 st gav 5 stjärnor. Flera nämnde hög batteriförbrukning bl.a . Är rådet trots detta att jag ska försöka uppdatera via Galaxy store?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Roade mig med att läsa alla recensioner ang. uppdateringen i början på 2021, 19 st, från 2021. 13 st gav 1 stjärna 2 st gav 3 stjärnor 2 st gav 4 stjärnor och 2 st gav 5 stjärnor. Flera nämnde hög batteriförbrukning bl.a . Är rådet trots detta att jag ska försöka uppdatera via Galaxy store?

Jag har min uppdaterad via Galaxy store och det fungerar utan problem. Jag misstänker att det är en typ av app som många kanske inte tänker på ens existerar, och därför inte recenserar den annat än om det är problem med något.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@samsung

Skrivet av Samsung:

Jag har samma version på min också som ligger i Google Play. Jag ska kolla om det finns en annan i Galaxy store!

Edit: Kollade nu, och i Galaxy store finns det en version från februari i år. Har du möjlighet att testa ladda hem uppdateringen via Galaxy store i stället?

Kan inte se att den finns i Galaxy store i min mobil iaf? Jag är aldrig där och gör några uppdateringar förresten, är bara i Playbutiken.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ASUS3A:

Kan inte se att den finns i Galaxy store i min mobil iaf? Jag är aldrig där och gör några uppdateringar förresten, är bara i Playbutiken.

Konstigt, för mig dyker den upp när jag söker på hemskärm i Galaxy store. Det kan dock ha att göra med telefonmodell och vilken uppdatering den har.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung