Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I grund och botten är en extender en AP, så vad butiker kategoriserar de som är irrelevant. Det jag säger är – titta på produkten.

TS pratar om WiFi-produkter som kan anslutas med kabel, alltså något som kan köras som ren AP. Vad det är för utrustning spelar nog ingen större roll, själv skulle jag köra en UniFi 6 Lite eller TP-Links motsvarighet, men det är irrelevant. Tråden handlar inte om våra personliga preferenser (köpråd), men självklart ska TS titta på annat än extenderkategorin innan de köper något.

Jag tror jag förstår vad du försöker säga: ”om man letar efter något som kan agera AP så behöver produktnamnet inte vara just accesspunkt. Den skulle kunna heta Wifi extender men kunna fungera som AP.”
Ja så är det, och ingen har sagt emot det.

Det finns dock flertalet rena wifi extenders utan AP-funktion. Så om TS går in i en butik så är det accesspunkt som är nyckelordet, inte wifi extender.

(Det handlar ju om att förmedla budskapet på en nivå som är lagom rätt för mottagaren. TS har uppenbarligen ganska lite erfarenhet inom området, så att man skarvar med detaljer för påpeka det viktigaste ser jag inte som något konstigt.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tror jag förstår vad du försöker säga: ”om man letar efter något som kan agera AP så behöver produktnamnet inte vara just accesspunkt. Den skulle kunna heta Wifi extender men kunna fungera som AP.”
Ja så är det, och ingen har sagt emot det.

Det finns dock flertalet rena wifi extenders utan AP-funktion. Så om TS går in i en butik så är det accesspunkt som är nyckelordet, inte wifi extender.

(Det handlar ju om att förmedla budskapet på en nivå som är lagom rätt för mottagaren. TS har uppenbarligen ganska lite erfarenhet inom området, så att man skarvar med detaljer för påpeka det viktigaste ser jag inte som något konstigt.)

Finns som sagt inget nyckelord, återförsäljarna har i regel inga kunskaper utan du får läsa på själv.

Nästan alla "förstärkare" med nätverksuttag är inget annat än en AP. Många "traditionella" APs går att köra med trådlös upplänk också.

Rådet till TS är switch, han har säkert en router med inbyggd AP redan.

Permalänk
Skrivet av Fabrikören:

Lutar faktiskt åt det här hållet! Men har svårt att hitta återförsäljare av dessa i Sverige...

SFP är det brist på, men annars har typ Kjell och Co.

Visa signatur