Permalänk
Medlem

Unreal Engine - Bästa start?

Ni som har erfarenhet av Unreal Engine... Jag är nybörjare och tänkte göra några enkla spelprojekt tillsammans med min son.

Är det bäst att börja med blueprints eller C++? Jag gick några Java-kurser för 20 år sedan men har inte programmerat sedan dess. Det kanske är enklare för sonen (snart 12) att följa med om man kör blueprints?

Har ni någon youtube-kanal att rekommendera för att lära sig grunderna i Unreal Engine? Jag vill köra Unreal hellre än Unity för att kunna fläska på med grafik, RTX osv... så inblandade ungdomar tycker det är roligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bäst att börja med blueprints eller C++?

Jag har bara använt Unity själv, men enligt det jag hört om Unreal så är nog blueprints mycket enklare att starta med.

Permalänk
Datavetare

Enklare spelprojekt kan helt göras med Blueprints. Har själv precis tagit mig igenom denna serie, totalt 10 delar där man helt fokuserar på Blueprints i UE4.

För mer komplexa saker krävs C++, både för att hålla en vettig struktur på helheten men framförallt ur prestandahänseende.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag började greja lite med UE4 för ett år sedan och hade ambitionen att köra allt i Blueprints.
Nu har jag haft paus i ett halvår pga annan tidsprioritering och efter att ha blickat tillbaka på mina problem och svårigheter jag hade så känns det som C++ hade löst det mesta.
Så mitt tips är lär är att lära dig motorn och grunderna i Blueprints. Gå sedan över till C++. Du kan kombinera dem om jag minns rätt. Det hade jag tänkt göra när jag återupptar mitt projekt.