Permalänk
Medlem

Unreal Engine - Bästa start?

Ni som har erfarenhet av Unreal Engine... Jag är nybörjare och tänkte göra några enkla spelprojekt tillsammans med min son.

Är det bäst att börja med blueprints eller C++? Jag gick några Java-kurser för 20 år sedan men har inte programmerat sedan dess. Det kanske är enklare för sonen (snart 12) att följa med om man kör blueprints?

Har ni någon youtube-kanal att rekommendera för att lära sig grunderna i Unreal Engine? Jag vill köra Unreal hellre än Unity för att kunna fläska på med grafik, RTX osv... så inblandade ungdomar tycker det är roligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bäst att börja med blueprints eller C++?

Jag har bara använt Unity själv, men enligt det jag hört om Unreal så är nog blueprints mycket enklare att starta med.

Permalänk
Datavetare

Enklare spelprojekt kan helt göras med Blueprints. Har själv precis tagit mig igenom denna serie, totalt 10 delar där man helt fokuserar på Blueprints i UE4.

För mer komplexa saker krävs C++, både för att hålla en vettig struktur på helheten men framförallt ur prestandahänseende.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag började greja lite med UE4 för ett år sedan och hade ambitionen att köra allt i Blueprints.
Nu har jag haft paus i ett halvår pga annan tidsprioritering och efter att ha blickat tillbaka på mina problem och svårigheter jag hade så känns det som C++ hade löst det mesta.
Så mitt tips är lär är att lära dig motorn och grunderna i Blueprints. Gå sedan över till C++. Du kan kombinera dem om jag minns rätt. Det hade jag tänkt göra när jag återupptar mitt projekt.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag lekte lite med ett av exemplen i editorn idag och importerade lite egna 3d scans osv... kul! Ska börja från början nu och försöka använda blueprints till att börja med, inte minst för att sonens intresse störtdyker när man börjar skriva kod...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

När jag själv började göra spel i Unreal Engine så började jag med att göra prototyper i Blueprint och sedan skriva om det i C++. Enklare saker som bara behöver en eller två noder kan också passa bra i blueprints. Men många gånger blandar jag C++ och blueprint, C++ för själva logiken men att allt sätts upp i blueprint till exempel.

Permalänk
Avstängd

Intressant! Jag har själv blivit sugen på Unreal Engine för enklare VR-spel (typ utforskning å sådant).

Hur "exakt" kodning går det att få med hjälp av Blueprints innan man måste gå över till den mer tyngre kodningen i C++?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag försöker ruska lite liv i den här tråden,

Jag har vart nyfiken på att testa UE, speciellt nu när UE5 har släppts. Finns det någon som släpper tutorials i klass med Andrew price (Blender guru)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag försöker ruska lite liv i den här tråden,

Jag har vart nyfiken på att testa UE, speciellt nu när UE5 har släppts. Finns det någon som släpper tutorials i klass med Andrew price (Blender guru)?

Jag känner tyvärr inte till Andrew Price men det finns en hel del "OK" tutorials för just Blueprint. Att börja med Blueprint är det tips jag vill ge iaf. Även om du (som jag) är en erfaren C++ utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag känner tyvärr inte till Andrew Price men det finns en hel del "OK" tutorials för just Blueprint. Att börja med Blueprint är det tips jag vill ge iaf. Även om du (som jag) är en erfaren C++ utvecklare.

BlenderGuru är snubben som har gjort "donut tutorial" för Blender. Det är grymt bra eftersom han går igenom allt från det mest grundläggande med interface till att du skapar en fotorealistisk donut med en kopp kaffe.

Jag tycker det är ett extremt bra upplägg för att förstå verktyget när det är en röd tråd, som han har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

BlenderGuru är snubben som har gjort "donut tutorial" för Blender. Det är grymt bra eftersom han går igenom allt från det mest grundläggande med interface till att du skapar en fotorealistisk donut med en kopp kaffe.

Jag tycker det är ett extremt bra upplägg för att förstå verktyget när det är en röd tråd, som han har det.

Jag förstår.

Vet inte om det finns en motsvarighet men en kille som många uppskattar kallas för "Rama". Men det kanske handlar om att han gärna delar med sig mer än att hans tutorials är bra.

Sen är ju UE5 väldigt väldigt färskt. Jag letar själv efter lite tutorials ang. MetaSounds men har inte hittat något.

När jag började med UE4 så brukade Zack Parrisch göra en del bra tutorials tyckte jag. Inte så mycket kodande dock. Jag lärde mig bäst genom att ta ned exemplen och ha sönder dom. ShooterGame exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstår.

Vet inte om det finns en motsvarighet men en kille som många uppskattar kallas för "Rama". Men det kanske handlar om att han gärna delar med sig mer än att hans tutorials är bra.

Sen är ju UE5 väldigt väldigt färskt. Jag letar själv efter lite tutorials ang. MetaSounds men har inte hittat något.

När jag började med UE4 så brukade Zack Parrisch göra en del bra tutorials tyckte jag. Inte så mycket kodande dock. Jag lärde mig bäst genom att ta ned exemplen och ha sönder dom. ShooterGame exempelvis.

Tack för tips, jag ska kolla upp dom!