Mobilt BankID kraschar Android och spärrar sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Alltså, jag tittade alldeles nyligen i statistiken hos Socialstyrelsen och det är 0,9 % av de avlidna som är under 50 år. Under 40 är förstås andelen ännu lägre, men man anger alltså under 50 i klump. Börjar man ta bort vissa med särskilda riskfaktorer sjunker sannolikt andelen ytterligare. Mycket talar för att smittspridningen varit högst bland de i arbetsför ålder också. Även om man kan ha synpunkter på saker är det nog lämpligt att trots allt behålla perspektivet och inte få totalt tuppjuck. Men visst, jag frågade en på Bauhaus vid ett tillfälle om ögonmåttet var trasigt. Det var en sån där som flyttar efter när man själv försöker öka avståndet...

Om du inte ska byta kort så skickar banken hem ett nytt när det gamla håller på att gå ut, utan du du ber om det.

Jag måste utgå ifrån att andra inte kan sköta sina jobb längre. Det är något jag erfarit i många olika branscher under min vardag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste utgå ifrån att andra inte kan sköta sina jobb längre. Det är något jag erfarit i många olika branscher under min vardag.

Och då blir det bättre om du efterfrågar manuell hantering istället för att låta bankens system sköta det? För du tror väl inte på fullt allvar att det sitter någon och läser i långa listor över de kort vars antal troligen räknas i miljoner och manuellt skickar ut dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Väldigt enkelt: större utrymme att röra sig vid, hålla avstånd, ingen trång ingång där man måste skynda sig in för att få en kölapp för att sedan sitta i ett trångt utrymme i väntan på sin tur. Jag bor nära Sundsvalls tredje största matvaruaffär så det är inga problem.

Bästa tiden att gå att handla på är kl.07:00 på lördagsmornar - då vill verkligen INGEN vara där förutom jag!

Du måste inte skynda dig in på banken, finns ingen köbildning där.

Till paketombudet är det aldrig gott om plats och några 2 m avstånd.

Inne hos stormarknaden går det heller inte att hålla 2 m avstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Och då blir det bättre om du efterfrågar manuell hantering istället för att låta bankens system sköta det? För du tror väl inte på fullt allvar att det sitter någon och läser i långa listor över de kort vars antal troligen räknas i miljoner och manuellt skickar ut dem?

Jovars, tanken är att det hela sköts automatiskt. Samtidigt är det en potentiell stressor jag gärna undviker i förväg. Anta att det hela skulle tillfälligt pajas så att det blir fördröjningar på utskick av betalkort för flera tusentals personer.

Även om det kanske skulle bli tillfälligt så är det ingen stressor jag vill behöva utsätta mig för om jag kan undvika det redan nu ett par månader i förväg genom att förnya betalkort. Observera då att det är något jag anser att jag kunde ha förhindrat genom att ansökt om förnyelsen tidigare. Jag lägger ingen stressor på om betalkortssystemet i mataffären plötsligt slutar fungera.

Jämförelsevis så berätta en snubbe på Warzone-Discord att han ej meddelats i Kivra från Försäkringskassan (eller om det var Kronofogden) om någon betalning som skulle göras vilket gjorde att det blev påminnelseavgifter, räntor, med mera, vilket ledde till att det blev flera tusentals kronor dyrare. Systemfel ledde till onödig ekonomisk stressor för snubben.

En annan gång när jag - på grund av fy och skam - levde på socialbidrag så inträffade det en gång att handläggaren hade glömt att trycka på en knapp på sin dator för att godkänna en handläggning för att utlösa utbetalning på bankkonto. Detta upptäckte jag när en betalning inte hade inkommit vid annars vedertaget datum. Som tur var var jag snabb på bollen och fick uppskjuten hyresavi och kom i kontakt med handläggaren för att få det åtgärdat.

När jag väl är i kontakt med folk som skall fixa saker och ting manuellt så är jag mycket tillmötesgående än vad jag framstår på nätet när jag dampar över mina tillfälliga stressorer!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste inte skynda dig in på banken, finns ingen köbildning där.

Till paketombudet är det aldrig gott om plats och några 2 m avstånd.

Inne hos stormarknaden går det heller inte att hålla 2 m avstånd.

Banken håller jag med om, är nästan folktomt där. Mitt PostNord måste man köa utomhus med nummerlappar och handla på stormarknaden klockan 07:00 eller 21:00, då är där nästan öde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jämförelsevis så berätta en snubbe på Warzone-Discord att han ej meddelats i Kivra från Försäkringskassan (eller om det var Kronofogden) om någon betalning som skulle göras vilket gjorde att det blev påminnelseavgifter, räntor, med mera, vilket ledde till att det blev flera tusentals kronor dyrare. Systemfel ledde till onödig ekonomisk stressor för snubben.

Vad har detta med system att göra? Det är ditt eget ansvar att hålla koll på om det finns några fordringar.

Skrivet av stelex:

Banken håller jag med om, är nästan folktomt där. Mitt PostNord måste man köa utomhus med nummerlappar och handla på stormarknaden klockan 07:00 eller 21:00, då är där nästan öde.

Brukar aldrig komma in i butikerna innan 08:00 (som är när de lokala öppnar. På kvällen brukar jag dock besöka butiker i en större kommun och visst är det inte smockat, men vid kassorna är det inte några avstånd på två meter.

08:00-09:00 kan butikerna vara fulla av pensionärer.

Permalänk
Medlem

Detta är en flera anledningar till att ha Mobilt BankID på minst två enheter. Det hade kanske inte hjälpt dig just då i affären, men väl hemma hade det nog gått bra. Det hade nog hjälpt dig att legitimera dig vid kontakt via telefon, och där beställa en nya dosa + kort via post.

Jag skulle rekommendera att skaffa en alternativ (gratis) betaltjänst med ett Visa- eller MasterCard-kort som du inte behöver vara så rädd om. Jag föredrar PFC, men det finns ju även Revolut, Lunar osv. Handlar du över internet (med din överdrivet hypokondriska oro över Covid-19 antar jag att du handlar det mesta på nätet och får levererat till dörren), så kan du göra virtuella engångskort och betala med. Observera att jag inte föreslår att du sätter in två månadslöner på ett sådant konto, men några hundra kronor är alltid bra - och när du ska handla Swishar du över pengar på 15 sekunder. En annan fördel är att om du betalar i någon annan valuta så får du i princip alltid bättre kurs jämfört vad din bank skulle ge dig. Sämre får du iaf inte.

Klicka för mer information

Lite off topic:
Vidare skulle jag söka hjälp för din hypokondri/extrema oro över covid. Är du 33 år och inte har allvarliga underliggande medicinska komplikationer (typ KOL) är det väldigt väldigt osannolikt att du skulle insjukna allvarligt. Högt blodtryck, brist på D-vitamin och övervikt är något som man observerat "world wide" som vanligt hos de som insjuknar allvarligt (utöver ålder då), dvs som ökar dessa på de minimala risker som finns. Därför bör man åtminstånde äta D-vitamintillskott. Jag ringde min allmänläkare och bad om recept för just det och det var inga problem. Han skrev även ut extra B-vitamin då han sa att även det minskar riskerna (inget jag läst på om själv, men antar att han är uppdaterad inom det senaste inom covid-forskningen).

PS: jag är inte en av dem som tror covid är en global konspiration eller dylikt - jag har förlorat nära och kära med covid, tyvärr. Men nu när man kommit fram till att risken att dö av vanliga influensan är större så får man lite perspektiv. Man kan ju inte sitta hemma ensam och skräckslagen nu kommande åren, för detta är något vi kommer att få leva med ett bra tag till. Speciellt nu när de tror att tex vaccinet (iaf det från Pfizer hörde jag) är något man möjligtvis kommer behöva ta fortlöpande.

Från det ena till det andra: det känns som att din mobil är för dålig helt enkelt (apparna/Android räknar med att folk faktiskt uppgraderar någon gång vart 10e år liksom). Nu gissar jag bara, men apparna som du har på mobilen har nog ökat i storlek med åren. Gmail-appen har säkert dubblerats i storlek om inte mer tex. Android trivs med iaf budgetkomponenter som har 2-3 år på nacken. Det går utmärkt att ha Mobilt BankID på surfplattor också. Jag har det på två mobiler och en surfplatta tex. Du kan nog hitta en adekvat mobil för BankID för under tusenlappen om du har ögonen öppna vid reor, eller göra något kap begagnat.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Är ju helt klart bra idé att inte ha hela ens besparingar på kortkontot, runt 1000 där brukar ju räcka långt

Men sen att du kör telefon med Android 7.0 som inte fått uppdateringar på 4 år, samt kommer få problem med root-certs snart OCH gud vet vad för säkerhetshål. Så ja, finns ju en risk att din telefon redan är infekterad

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Högt blodtryck, brist på D-vitamin och övervikt är något som man observerat "world wide" som vanligt hos de som insjuknar allvarligt (utöver ålder då), dvs som ökar dessa på de minimala risker som finns.

Låter som det är mig du beskriver, och jag har inte ens varit förkyld eller haft influensa på 1.5 år, och ändå är jag inte överdrivet försiktig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stelex:

Låter som det är mig du beskriver, och jag har inte ens varit förkyld eller haft influensa på 1.5 år, och ändå är jag inte överdrivet försiktig.

Du tillhör de 90% av befolkningen som inte har smittats av covid19. Du har kanske haft tur. "Plötsligt händer det!"

Permalänk
Medlem

@aMp: Hur var det nu med konspirationer, många gånger fler har dött i Corona än ett dåligt år med säsongsinfluensa. Det oavsett åldersgrupp. Man kan inte mana till lugn samtidigt som man sprider helt felaktig information.