Permalänk
Medlem

Skrivare problem med smtp

Tja, min morsa köpte en ny skrivare (Epson wf-4830), hon vill kunna scanna och skicka direkt till e-post och då vill skrivaren att man ansluter till en e-postservern när jag gör det så står det såhär och när jag följer anvisningarna vill de att jag ska ansluta till ett autentiserat konto och lösenord vilket jag inte vet var man hittar det, behöver hjälp, har med smtp att göra

Permalänk
Medlem

Vad exakt står det när du anslutit skrivaren till epost-servern? Du missade det i ditt inlägg.

Edit: Insåg att det fanns med i texten nu. Har du tillgång till en SMTP server men inga inloggningsuppgifter? Då kan det vara så att du antingen behöver byta autencieringsmetod mot SMTP-servern, eller få tag på ett användarnamn och lösenord.

Läste fel
Permalänk
Medlem

Saken är att jag har fått tag i smtp adress, portkod osv men inte fått tag i själva autentiseringskontot eller lösenordet, vilket jag inte hittar någonstans och beskrivningen enligt instruktionsboken är kass och hjälper inte ett dugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonne002:

Saken är att jag har fått tag i smtp adress, portkod osv men inte fått tag i själva autentiseringskontot eller lösenordet, vilket jag inte hittar någonstans och beskrivningen enligt instruktionsboken är kass och hjälper inte ett dugg

Vadå "fått tag i smtp adress"? Vems server? Om du använder till exempel gmail eller din ISP:s SMTP-server kan inte skrivarens manual hjälpa dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Lite halvluddigt här så hoppas jag fattat det rätt.

1st skrivare/scanner
1st mailadress som skrivaren ifråga ska scanna till. Denna mailadress är då din mammas, gissar jag?

Smtpserver och port är då samma smtpserver och port hon har för mailkontot till sin adress. Har hon t.ex Outlook finns denna info under Info / Options / Account settings (tror jag).

Den finns också på hennes internetsleverantörs Mina Sidor för hennes konto, lösenordet hittar hon också där. Det du kallar autentiseringskontot finns också där, "användarnann". Brukar vara typ u373782893 eller något liknande. (Notera att jag bara drog till med ett gäng random siffror här nu)

Hoppas jag fattat detta rätt nu men det bör vara såpass enkelt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring