Oculus Quest 2 får officiellt stöd för trådlös anslutning till datorer

Permalänk
Melding Plague

Oculus Quest 2 får officiellt stöd för trådlös anslutning till datorer

Det populära VR-headsetet får utöver sanktionerad trådlöshet till datorer även experimentellt stöd för en uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta är ju trevliga nyheter, sparar man 1000 spänn på kabeln.
Hur funkar HL: alyx på ett gtx 1080? nån som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Detta är ju trevliga nyheter, sparar man 1000 spänn på kabeln.
Hur funkar HL: alyx på ett gtx 1080? nån som testat?

Half Life Alyx fungerar bra på en 1080. Jag har givetvis inte testat via Air Link dock.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skrivit det förut, men kan inte komma på någon annan hårdvara som fått så mycket gratis extra funktionalitet efter release som Questplattformen. Quest 1 fick signifikant bättre tracking, PCVR-stöd, handspårning, stereokorrigerad passthrough med mera och Quest 2 verkar fortsätta på den banan med 120Hz, officiellt trådlöst spelande och ”Infinite Office” där tangentbordet kan spåras i VR.

Den officiella implementationen har potential att bli bättre än Virtual Desktop om Oculus kan använda ASW (Asynchronous Space Warp). Bitraten är just nu högre i den officiella implementationen än Virtual Desktop för nVidia (200 Mbps kontra 150 Mbps).

Permalänk
Medlem

Schysst! Förutom att man behöver ha ett FB konto så är detta ett toppen headset!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Schysst! Förutom att man behöver ha ett FB konto så är detta ett toppen headset!

Kravet på att köra genom sitt FB konto är det enda som stoppar mig från att skaffa Quest 2. Försökt hitta sätt att köra utan men det verkar som att man måste ha haft ett Oculuskonto sedan innan för alla nuvarande workarounds.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Skrivit det förut, men kan inte komma på någon annan hårdvara som fått så mycket gratis extra funktionalitet efter release som Questplattformen. Quest 1 fick signifikant bättre tracking, PCVR-stöd, handspårning, stereokorrigerad passthrough med mera och Quest 2 verkar fortsätta på den banan med 120Hz, officiellt trådlöst spelande och ”Infinite Office” där tangentbordet kan spåras i VR.

Den officiella implementationen har potential att bli bättre än Virtual Desktop om Oculus kan använda ASW (Asynchronous Space Warp). Bitraten är just nu högre i den officiella implementationen än Virtual Desktop för nVidia (200 Mbps kontra 150 Mbps).

Kan inte annat än hålla med. När jag köpte min Quest 1 var det fortfarande bara en All in one-VR lösning utan anslutning mot PC. Sedan dess har vi fått PC-stöd via kabel (fungerar till och med den laddkabel som bara stödjer USB2 som medföljde Quest 1) men sedan inofficiellt stöd för trådlöst och nu officiellt trådlöst för Quest 2.

Jag är sugen på uppgradering men väntar lite till. Småpengar egentligen men vill helst inte gå från OLED till LCD. Synd inga konkurrenter satsar på trådlöst.

Sedan hade jag önskat möjlighet att förbättra WiFi i Quest, SMA eller TS9-kontakter så man kan få ett par spröt.
Viss knäckrisk dock.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, blir nästan sugen att själv köpa Quest 2 trots att jag redan har Index och att ogillar Facebook som socialt nätverk. Om jag skaffar en Quest så kommer jag förmodligen skapa ett "använd-och-släng" FB-konto som jag enbart använder till Questen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kolle99:

Kravet på att köra genom sitt FB konto är det enda som stoppar mig från att skaffa Quest 2. Försökt hitta sätt att köra utan men det verkar som att man måste ha haft ett Oculuskonto sedan innan för alla nuvarande workarounds.

Nu har jag Quest 1 så kör bara mitt Oculus konto. Mitt Facebook-konto är inte kopplat och jag har inga planer på det. När dagen kommer då jag måste så blir det att omvärdera, såvida jag inte hittat någon motsvarande aktör då.

Nu är jag inget Facebook-fan, tvärtom snarare, men för större delen av mänskligheten är inte Facebook konto ett problem då det används så mycket till allt annat redan. Men ja, hade gärna sett att Zuckerberg hade varit lite generösare här. De tappar troligen en del kunder även om just Quest 2 säljer som glass i solsken som det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Detta är ju trevliga nyheter, sparar man 1000 spänn på kabeln.
Hur funkar HL: alyx på ett gtx 1080? nån som testat?

Jag kör det på ett 980ti med virtual desktop, fungerar kalasbra!

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Nice. Trådlös VR is the way. Synd att Quest 2 är så tight med Facebook, hade kanske köpt en annars. Får fortsätta med min Quest 1 och Virtual Desktop tillsvidare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Väntar på Quest 3, Quest 2 släpptes för tätt inpå Quest så av ren princip kommer jag inte köpa den då dom valde att inte låta ettan nå sin fulla potential, såsom 90hz vilket skärmarna faktiskt stöder.

Kör dock trådlöst på Quest idag med Virtual Desktop så det är inte den största anledningen jag vill uppgradera, 120hz däremot är en gamechanger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minwebb:

Trevlig nyhet, blir nästan sugen att själv köpa Quest 2 trots att jag redan har Index och att ogillar Facebook som socialt nätverk. Om jag skaffar en Quest så kommer jag förmodligen skapa ett "använd-och-släng" FB-konto som jag enbart använder till Questen.

Varför är det så viktigt för många? Har svårt att förstå problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rurounin:

Väntar på Quest 3, Quest 2 släpptes för tätt inpå Quest så av ren princip kommer jag inte köpa den då dom valde att inte låta ettan nå sin fulla potential, såsom 90hz vilket skärmarna faktiskt stöder.

Kör dock trådlöst på Quest idag med Virtual Desktop så det är inte den största anledningen jag vill uppgradera, 120hz däremot är en gamechanger.

Ryktas och är halvt bekräftat att en Quest 2 Pro eller motsvarande är på gång. Den eller Quest 3 för mig troligen. Hade faktiskt varit trevligt om vi kunde få 90Hz på våra Quests. Officiellt då.

#19032184

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Varför är det så viktigt för många? Har svårt att förstå problemet.

"Jonathan gillar att spela VR-spelet Dance Central på sin Oculus Quest 2"

"Jonathans mest besökta sida inuti Oculus Quest 2 headset är www.vrbangers.com"

Permalänk

Tvingad att använda FB, så väntar till headsetet är knäckt med öppen firmware.

Permalänk
Skrivet av CAD-Slaven:

Hur funkar HL: alyx på ett gtx 1080? nån som testat?

Har kört hela spelet på mitt 1070ti, och det gick fint. Det är säkert mer högupplöst om man har bättre hårdvara, men jag hade inga klagomål alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Väntar på Quest 3, Quest 2 släpptes för tätt inpå Quest så av ren princip kommer jag inte köpa den då dom valde att inte låta ettan nå sin fulla potential, såsom 90hz vilket skärmarna faktiskt stöder.

Kör dock trådlöst på Quest idag med Virtual Desktop så det är inte den största anledningen jag vill uppgradera, 120hz däremot är en gamechanger.

Det där med 90Hz på Quest 1 har dock John Carmack förklarat som att dom inte tänkte på att ta höjd för det när Quest 1 godkändes av FCC. För att möjliggöra 90Hz hade dom behövt söka ny tillåtelse av FCC och det hade då inte gällt de enheter som redan fanns på marknaden. Med Quest 2 lärde dom sig av den läxan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

"Jonathan gillar att spela VR-spelet Dance Central på sin Oculus Quest 2"

"Jonathans mest besökta sida inuti Oculus Quest 2 headset är www.vrbangers.com"

Per default är delar väl Facebook mindre data om vad du ser och upplever än Steam gör nu för tiden. Klart att Facebook kommer veta vad du ser, men de delar ju inget om du inte aktivt publicerar saker längre. Steam delar ju allt du gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

senare tid har en inofficiell metod för trådlös koppling seglat upp, där man via applikationen Virtual Desktop

Trodde att det var flera år gammalt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hm, de kan alltså inte få Link att funka över USB så det ger sig på WiFi istället, med ett litet "adjöss och tack för fisken" till utvecklaren som redan byggt denna funktionalitet till plattformen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

"Jonathan gillar att spela VR-spelet Dance Central på sin Oculus Quest 2"

"Jonathans mest besökta sida inuti Oculus Quest 2 headset är www.vrbangers.com"

Frågan är om Jonathan skulle bry sig så mycket om att någon vet att han gillar VR-porr? Vi i Sverige är tack och lov inte puritaner.

Tänk dig en tråd i stil med https://www.sweclockers.com/forum/trad/703354-vilken-film-sag... men där man istället närmer senaste porrfilmen/klippet man sett. Sharing caring? Nja, nä kanske inte.

Skrivet av kelthar:

Trodde att det var flera år gammalt

Virtual Desktop är gammalt, men att inte behöva sideloada PC-streaming kom först i slutet av februari. Lite snopet för utvecklaren dock, men inte helt oväntat att det skulle ske någon gång. Hoppas han erbjöds anställning eller något, VD är en smått död app, iallafall för Quest 2 användare. För mig med Quest 1 så blir det fortfarande lösningen som används för att ansluta till PCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Virtual Desktop är gammalt, men att inte behöva sideloada PC-streaming kom först i slutet av februari. Lite snopet för utvecklaren dock, men inte helt oväntat att det skulle ske någon gång. Hoppas han erbjöds anställning eller något, VD är en smått död app, iallafall för Quest 2 användare. För mig med Quest 1 så blir det fortfarande lösningen som används för att ansluta till PCn.

Ja, det är riktigt gammalt. Har sideloadat det i min Quest 2, därför jag undrar varför folk tycker att det kommit på senaste.

Varför tycker du att de borde erbjudit honom en anställning?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har jag Quest 1 så kör bara mitt Oculus konto. Mitt Facebook-konto är inte kopplat och jag har inga planer på det. När dagen kommer då jag måste så blir det att omvärdera, såvida jag inte hittat någon motsvarande aktör då.

Nu är jag inget Facebook-fan, tvärtom snarare, men för större delen av mänskligheten är inte Facebook konto ett problem då det används så mycket till allt annat redan. Men ja, hade gärna sett att Zuckerberg hade varit lite generösare här. De tappar troligen en del kunder även om just Quest 2 säljer som glass i solsken som det redan är.

Det ska väl vara krav på FB för Quest 1 också nu eller har jag missuppfattat? I vilket fall så sitter ju du säkert (just nu) när du redan har ett Oculuskonto.

Jag ogillar starkt FB och vill egentligen inte gynna dem överhuvudtaget. Quest 2 börjar däremot bli lite svår att motstå när du får ett HMD nästan i klass med Valve Index för 1/3 av priset.

Tror däremot inte FB gråter sig till sömns pga folk som mig då deras HMD verkar vara subventionerade med förhoppningen att de tar igen det i bl.a spelförsäljning och då jag aldrig skulle köpa spelen från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm, de kan alltså inte få Link att funka över USB så det ger sig på WiFi istället, med ett litet "adjöss och tack för fisken" till utvecklaren som redan byggt denna funktionalitet till plattformen.

Dom lyfter att Link med kabel fortfarande är det föredragna sättet för maximal kvalitet, laddning av enheten samtidigt som man spelar etc. Så förhoppningsvis anser dom sig inte vara färdiga med Link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Varför är det så viktigt för många? Har svårt att förstå problemet.

Om vi vänder på frågan, varför är det så viktigt för Facebook att alla Oculusanvändare ska ha ett Facebookkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Detta är ju trevliga nyheter, sparar man 1000 spänn på kabeln.
Hur funkar HL: alyx på ett gtx 1080? nån som testat?

Rtx2070 är väl nära gtx1080 men det funkar jättebra trådlöst via virtual desktop iaf.
Nu har ju rtx korten bättre nvenc encoder om det kanske gör någon skillnad.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är jag inget Facebook-fan, tvärtom snarare, men för större delen av mänskligheten är inte Facebook konto ett problem då det används så mycket till allt annat redan.

Med risk för en lite haltande jämförelse är det som att säga "varför ska vi ha rullstolsramp in till museum när en klar majoritet klarar av att gå i trappor?". Att kräva FB-konto för att spela Alyx via steam är inte ok.

Permalänk
Medlem

Jag bara antar att detta inte gäller Quest 1 för det nämndes inget om den från original artikeln jag läste ur igår. Väldigt dumt om så är fallet...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Ja, det är riktigt gammalt. Har sideloadat det i min Quest 2, därför jag undrar varför folk tycker att det kommit på senaste.

Varför tycker du att de borde erbjudit honom en anställning?

Jag kan inte svara för andra dock.

Helt upp till dom, dock snyggt att erbjuda, utvecklaren vet uppenbart vad denne gör och jag förmodar att även Oculus alltid är på jakt efter ny kompetens. Tycker dock inte att de har någon skyldighet att erbjuda eller framförallt att anställa.

Skrivet av kolle99:

Det ska väl vara krav på FB för Quest 1 också nu eller har jag missuppfattat? I vilket fall så sitter ju du säkert (just nu) när du redan har ett Oculuskonto.

Jag ogillar starkt FB och vill egentligen inte gynna dem överhuvudtaget. Quest 2 börjar däremot bli lite svår att motstå när du får ett HMD nästan i klass med Valve Index för 1/3 av priset.

Tror däremot inte FB gråter sig till sömns pga folk som mig då deras HMD verkar vara subventionerade med förhoppningen att de tar igen det i bl.a spelförsäljning och då jag aldrig skulle köpa spelen från dem.

Inte i dagsläget men ska komma 2023 om jag inte minns fel. Bara Quest 2 som kräver och det är illa nog, enda Oculus-produkt som verkligen är värd pengarna. Rift/Rift S är död, Quest 1 är end of life försäljningsmässigt och Oculus Go förlorade poängen samma dag Quest 1 presenterades och sedan lanserades. Även om även den hade sina fördelar förstås.

Förväntar mig att någon konkurrent börjar fatta fördelarna med trådlöst. Att inte ha den där kabeln är helt jävla underbart. Körde två rundor Pavlov på lunchen då jag blev så sugen efter denna nyhet. Minns fortfarande när kabeln till Rift började lindas runt benen och man börjar bli mer osäker på hur man fortfarande kan röra sig. Takmontering löser en del av problemen men trådlöst är vägen framåt. Eller för att citera Mandalorian, "This is the way". Hade Valve gjort en trådlös Index hade jag nog slagit till på den. Eller HP med deras Reverb förstås.

Nä precis, subventionerad produkt. Quest 1 var betydligt dyrare, 2an är så billig att man nästan kan köpa den för fickpengar (YMMV, men med VR-priser är det billigt).

Skrivet av grovlimpa:

Med risk för en lite haltande jämförelse är det som att säga "varför ska vi ha rullstolsramp in till museum när en klar majoritet klarar av att gå i trappor?". Att kräva FB-konto för att spela Alyx via steam är inte ok.

Haha, eller alla blinda som inte kan använda VR. Förbjud VR eller gör alla blinda. Och krossa knäskålarna när vi är i farten.

Bara Oculus Quest 2 som kräver Facebook-konto för att spela Alyx, alla andra lösningar slipper du undan Facebook-kravet. Det mest optimala vore om Facebook fingrade så lite som möjligt på Oculus men ser ut som de tar ett fastare grepp för vart år som går tyvärr.

Vet många äldre gamers som stört sig rejält på att de måste ha Steam för att spela. Alltid någon som inte blir nöjd. För övrigt är jag pro-GOG. Branschen måste gå mot DRM-fritt och launcherfritt.

Skrivet av jeffan97:

Jag bara antar att detta inte gäller Quest 1 för det nämndes inget om den från original artikeln jag läste ur igår. Väldigt dumt om så är fallet...

Verkar inte gällas Quest 1 tyvärr. Någon i Quest 2-tråden var inne på möjliga tekniska begränsningar, slöare hårdvara än i Quest 2. Men samtidigt fungerar det hyffsat med Virtual Desktop.