Ansiktsigenkänning borde förbjudas inom EU enligt intern EU-övervakare

Permalänk
Melding Plague

Ansiktsigenkänning borde förbjudas inom EU enligt intern EU-övervakare

Övervakaren beklagar att förslaget kring reglering av artificiell intelligens exkluderar ansiktsigenkänning på offentliga platser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska bära niqab?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Undra hur många som har funktioner som Google Maps Timeline aktiverat? Där de tillbaka under flera ås tid kan se var de har varit hela tiden. Och myndigheterna kan kolla upp detta. För dessa individer känns ansiktsigenkänning som om det inte ger staten så mycket mer information. Polisen frågar var var du kl 14:57 den 3 maj 2015? Man öppnar telefonen och säger exakt plats med några meters felmarginal.

Jag tycker frågan känns lite som kameraövervakning, där bättre vetande hela tiden har sagt att det inte hjälper ett skit, sedan slår man på tv3 efterlyst en kväll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur många som har funktioner som Google Maps Timeline aktiverat? Där de tillbaka under flera ås tid kan se var de har varit hela tiden. Och myndigheterna kan kolla upp detta. För dessa individer känns ansiktsigenkänning som om det inte ger staten så mycket mer information. Polisen frågar var var du kl 14:57 den 3 maj 2015? Man öppnar telefonen och säger exakt plats med några meters felmarginal.

Jag tycker frågan känns lite som kameraövervakning, där bättre vetande hela tiden har sagt att det inte hjälper ett skit, sedan slår man på tv3 efterlyst en kväll.

Man kan kanske tycka det skulle vara förbjudet också men det finns ju en enorm skillnad. Det är ingen tvång att ha med sig en google mobil. Faktiskt är det rätt skönt att inte ha med en sådan. I tillägg använder de flesta kloka ingen biologisk identifiering när de använder mobilen och då kan ju vem som helst gått runt med den.

En kamera med ansiktsgenkännelse undgår dock INGEN.

Man blir registrerad och övervakad när man går förbi. Punkt slut.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Man kan kanske tycka det skulle vara förbjudet också men det finns ju en enorm skillnad. Det är ingen tvång att ha med sig en google mobil. Faktiskt är det rätt skönt att inte ha med en sådan. I tillägg använder de flesta kloka ingen biologisk identifiering när de använder mobilen och då kan ju vem som helst gått runt med den.

En kamera med ansiktsgenkännelse undgår dock INGEN.

Man blir registrerad och övervakad när man går förbi. Punkt slut.

Det är en funktion som man måste aktiverad och jag har den den aktiverad. Jag har inte kommit på en enda gång när jag ens vill avaktivera den, då jag överhuvudtaget inte går till något hemligt ställe. Jag tror många är i samma sits.
Angående kamera med Ai så går den kringgå på flera sätt, solglasögon, keps, munskydd. Och dagens offentliga kameror plockar ej ut id på bra länge. Det krävs de bygger en databas och tar en på kläderna och kanske plockar ut en beroende på var man är och på så sätt följer en.

*edit*
Kollade nyss min google timeline, så exakt vilken väg jag gick till matbutiken igår.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens ha någon google-tjänst aktiverad för att bli spårad.

Här är en av alla olika sätt:

"A StingRay can be used to identify and track a phone or other compatible cellular data device even while the device is not engaged in a call or accessing data services.[25]"

"The FBI has claimed that when used to identify, locate, or track a cellular device, the StingRay does not collect communications content or forward it to the service provider.[28] Instead, the device causes a disruption in service.[29] Under this scenario, any attempt by the cellular device user to place a call or access data services will fail while the StingRay is conducting its surveillance. On August 21, 2018, Senator Ron Wyden noted that Harris Corporation confirmed that Stingrays disrupt the targeted phone's communications. Additionally, he noted that "while the company claims its cell-site simulators include a feature that detects and permits the delivery of emergency calls to 9-1-1, its officials admitted to my office that this feature has not been independently tested as part of the Federal Communication Commission’s certification process, nor were they able to confirm this feature is capable of detecting and passing-through 9-1-1 emergency communications made by people who are deaf, hard of hearing, or speech disabled using Real-Time Text technology."[30]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Stingray_phone_tracker

Det är en funktion som man måste aktiverad och jag har den den aktiverad. Jag har inte kommit på en enda gång när jag ens vill avaktivera den, då jag överhuvudtaget inte går till något hemligt ställe. Jag tror många är i samma sits.

Det är nog inte att du går till något hemligt ställe. Däremot om man vet hur denna funktion fungerar, så skulle man ju kunna skicka falska data till google om var du befinner dig, så att du helt plötsligt enligt google befann dig på brottsplatsen mitt i natten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är inte bra att släppa igenom oreglerade AI funktioner som biometrisk igenkänning, att dom medvetet tagit bort den biten ur förslaget är skrämmande.

Permalänk
Avstängd

Givetvis är det fel med en viss del av övervakning men med tanke på hur vårt land ser ut idag med våld, mord, våldtäkter och liknande hela tiden så blir jag mer och mer positiv till detta.
Om man med bättre och mer övervakning och liknande kan sätta dit 70% av dessa personer så skulle jag rösta för det direkt.

Jag själv har inget att dölja så skiter fullständigt i om en person vet att jag gått och handlat på ica eller varit hos vårdcentralen en tisdag.

Klart att denna information inte ska gå att få ut hur som helst men jag tycker att möjligheten ska finnas. Även vårt DNA-register med alla personer födda efter -70 någonting borde användas oftare och att polisen hade möjlighet att jämföra mot detta vid brott.

Vi kommer få mer övervakning och det är inget som kommer gå att stoppa. Sen att många som är emot detta och tycker att lagen inte ska kunna veta att jag varit i Linköping en lördag men sen att jag själv då lagt ut 50 bilder på instagram och facebook och haschtaggat Linköping på på varje inlägg så hela världen kan se det är tydligen en annan sak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Det är nog inte att du går till något hemligt ställe. Däremot om man vet hur denna funktion fungerar, så skulle man ju kunna skicka falska data till google om var du befinner dig, så att du helt plötsligt enligt google befann dig på brottsplatsen mitt i natten.

Jag använde min transponder och teleporterade mig dit och sedan tillbaka? Annars måste de hacka min mobil, få den sluta sända sin gps koordinat. Få den att fejka gps positionen, få den lämna en naturlig väg från där jag är till brottsplatsen, sedan tillbaka. Denna väg ska ej kollidera med andra saker, som att min telefon påstod att jag var på en plats, men kameran där visade att jag ej var det. När telefonen förflyttar sig så får den olika signalstyrkor till master.
Nej tillvägagångssättet måste vara någon använder någon sömnmedel, får mig att somna. Tar min mobil och åker till brottsplatsen, begår sedan brottet. Åker tillbaka och lämnar telefonen.
Inte ett helt osannolik företeelse om en regering ska skjuta en president i ett annat land eller liknande. Lite mer långsökt vid mindre brott.

*edit*
Min avlämnande data går använda vid friande förbrottstanka. Polisen påstår jag var på en plats en viss dag, jag kan lämna information exakt jag har varit hela tiden. Såklart jag kan ha lånat ut telefonen, men min information går att kolla med andra källor. Alltifrån kameror till folk som säger ha sett mig, har de också loggning aktiverad så kan polisen på exakta tider då vi sågs.
Och ju mindre brott ju mer långsökt blir det.

Permalänk
Medlem

Ansiktsigenkänning är ett mindre problem än andra tekniker för man kan som sagt dölja ansiktet. Det större problemet är att registrera utifrån kroppsröreler. Nu säger nog många att människor inte har unika kroppsspråk som gångstil mm men jag kan intyga att så är fallet. Jag är nästan ansiktsblind och känner igen människor främst på röst, kroppsform, gångstil och kroppsspråk. Jag kan känna igen människor på hundratals meters håll. Och jo det finns redan AI som kan registrera människor på samma sätt.

Men jag känner inte igen tex min systerdotter på endast ansiktet när hon jobbar i kassan i butik.

Permalänk
Medlem

Klart det ska förbjudas på allmän plats, brottslingar & terrorister brukar ju ändå vara maskerade och de som inte är det är nog så korkade att de åker dit på andra dumheter. Folk som inte förstår varför man inte vill bli övervakad borde se filmen "the Truman show".

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilka individer/organisationer/partier det är som lobbar in dessa kryphål?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Är det nu man ska bära niqab?

Räcker med ansiktsmask. FaceID™ På min iPhone fixar inte mask. Vilket kan vara rätt störande.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart det ska förbjudas på allmän plats, brottslingar & terrorister brukar ju ändå vara maskerade och de som inte är det är nog så korkade att de åker dit på andra dumheter. Folk som inte förstår varför man inte vill bli övervakad borde se filmen "the Truman show".

De är ofta maskerade precis vid brottsplatsen. Mängder med kameror och central intelligens. Kräver att de åker till skogen, maskerar sig där, kommer tillbaka maskerade från någon annanstans. När brottet har utfört så är det samma visa, ta sig till en skog ta bort maskeringen där och sedan komma tillbaka.

*edit*
Jag personligen lämnar ut min position hela tiden sedan många år tillbaka till google. Det bryr jag mig inte om utan jag använder denna data själv. Däremot är inspelning mer känsligt, alltså själva videomaterialet.

Permalänk
Medlem

Ang övervakning. Nej jag har inget att dölja IDAG men ALLA system missbrukas. Tänk en polis som kan förfölja sitt ex. Tänk den dagen det blir olagligt att vara autist och man hamnar i koncentrationsläger. Även i Sverige har lagar ändrats retroaktivt. Eller om NMR skulle komma till makten. Eller om...

Det är inte NU man är orolig för utan om man läser lite historia så inser man snabbt att fy fan vad fort det går från bra till katastrof. Om man sedan tex tittar på brottsstatistik så har i stort sett alla brott minskat varje år sedan i stort sett alltid. Dock har gängkriminaliteten ökat sista 6 åren.och vissa brott som våldtäkt är svåra att studera eftersom det flera gånger utökats vad som klassas som våldtäkt samt att det till stor del handlar om anmälningsvilja.

Om övervakning verkligen skulle fungera skulle Storbritannien inte ha några brott alls.

Tänk också så här, om allt sparas. Har du aldrig gjort något dumt i ditt liv som du inte vill ska vara inspelat 30 år senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis är det fel med en viss del av övervakning men med tanke på hur vårt land ser ut idag med våld, mord, våldtäkter och liknande hela tiden så blir jag mer och mer positiv till detta.
Om man med bättre och mer övervakning och liknande kan sätta dit 70% av dessa personer så skulle jag rösta för det direkt.

Jag själv har inget att dölja så skiter fullständigt i om en person vet att jag gått och handlat på ica eller varit hos vårdcentralen en tisdag.

Klart att denna information inte ska gå att få ut hur som helst men jag tycker att möjligheten ska finnas. Även vårt DNA-register med alla personer födda efter -70 någonting borde användas oftare och att polisen hade möjlighet att jämföra mot detta vid brott.

Vi kommer få mer övervakning och det är inget som kommer gå att stoppa. Sen att många som är emot detta och tycker att lagen inte ska kunna veta att jag varit i Linköping en lördag men sen att jag själv då lagt ut 50 bilder på instagram och facebook och haschtaggat Linköping på på varje inlägg så hela världen kan se det är tydligen en annan sak.

jag undrar gömt var alla dessa människor som talar om våld, hot och mord som du som om det var nåt som ökar. Rent generellt minskar våld i dom flesta utvecklade länder, däremot ökar nyhetsrapporteringarna om brott så folk TROR skiten ökar.

Finns inte våld nära nog för att tillåta övervakning av någon forum utan misstanke om brott som ger flera års fängelse och det ska kräva ett domstolsbeslut!

så som vissa pratar kan man ju fan tro ni bor i nått getto på en annan planet.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Ang övervakning. Nej jag har inget att dölja IDAG men ALLA system missbrukas. Tänk en polis som kan förfölja sitt ex. Tänk den dagen det blir olagligt att vara autist och man hamnar i koncentrationsläger. Även i Sverige har lagar ändrats retroaktivt. Eller om NMR skulle komma till makten. Eller om...

Det är inte NU man är orolig för utan om man läser lite historia så inser man snabbt att fy fan vad fort det går från bra till katastrof. Om man sedan tex tittar på brottsstatistik så har i stort sett alla brott minskat varje år sedan i stort sett alltid. Dock har gängkriminaliteten ökat sista 6 åren.och vissa brott som våldtäkt är svåra att studera eftersom det flera gånger utökats vad som klassas som våldtäkt samt att det till stor del handlar om anmälningsvilja.

Om övervakning verkligen skulle fungera skulle Storbritannien inte ha några brott alls.

Tänk också så här, om allt sparas. Har du aldrig gjort något dumt i ditt liv som du inte vill ska vara inspelat 30 år senare?

Poliser är generellt inga tekniska personer. Det finns poliser som har gjort personuppslagningar som de ej har fått, när IT-systemen har blivit bättre så har de åkt dit.

Angående ens ex. Så är det för de flesta bara aktivera en dold loggningstjänst likt google timeline. Det känns så överdrivit att göra mer komplicerat än så. Och med dessa tjänster får man otroligt bra position hela tiden.
Men enbart ens position är en tråkig information och då lägger exet allt till funktioner som i hemlighet kan spela in ljud och bild. Detsamma gäller laptoppen, de flesta har webkameran helt öppen. Det är bara lägga i ett program som spelar in från både kameran och mikrofonen. Inget antivirusprogram lär heller ta ens egenutvecklade mjukvara, då det ses som ett legitimt mjukvara. Antivirus plockar dessa mjukvaror ofta på det sätts de sprids, men spridningsfunktionen behövs ej om man har tillgång till datorn. Antivirusprogram kan också ta kända trojaner, men ens egenutvecklade spionprogram som finns i ett exemplar kommer undan.

Angående brott så ser jag inte den har gått ner:
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.ht...

Argument: "Om övervakning verkligen skulle fungera skulle Storbritannien inte ha några brott alls."
Så går samma argument använda på bilbälte eller ens ha en polismyndighet.

Men det man såklart kan fråga sig är hur mycket kameror hjälper? Och det beror såklart även på resten av rättsväsendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad skulle hindra brottsutredare från att när ett brott begåtts använda AI på inspelat materialet i efterhand under en brottsutredning.
Det är skillnad på brottsutredningar och övervakning av offentliga platser.
Sedan ska man även förstå kameraövervakning som bevisning och där visar det snarast ett händelseförlopp, och eventuellt en person som är lik en annan person.
Ett fingeravtryck är mycket starkare bevisning än en inspelning från en övervakningskamera.
I framtiden kanske AI kan stärka bevisningen något, om inte annat kan det redan idag leda utredare till misstänkta gärningsmän även om det inspelade materialet i sig inte är särskilt stark bevisning.

Permalänk
Inaktiv

Oj, vad alla är villiga att låta sig övervakas. System går att missbrukas och kommer att missbrukas. Det går inte att jämföra egna bilder som du själv lägger ut på Instagram med total övervakning av statens rent mjöl i påsen hade judarna under andra världskriget, men vad hjälpte det? De hamnade i koncentrationsläger iaf. Tänk efter före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

jag undrar gömt var alla dessa människor som talar om våld, hot och mord som du som om det var nåt som ökar. Rent generellt minskar våld i dom flesta utvecklade länder, däremot ökar nyhetsrapporteringarna om brott så folk TROR skiten ökar.

Finns inte våld nära nog för att tillåta övervakning av någon forum utan misstanke om brott som ger flera års fängelse och det ska kräva ett domstolsbeslut!

så som vissa pratar kan man ju fan tro ni bor i nått getto på en annan planet.

Gängvåldet har ökat markant och jag har bott och känner många folk i så kallade utsatta områden. Förekommer mycket skit där som aldrig ens når nyhetsrapportering. Där sätts det redan upp kameror men då flyttar sig buset till en ny plats, undrar om ansikts igenkänning kan ändra på det eftersom man måste hitta dessa personer också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Massövervakning är inte bara integritetskränkande, det är meningslöst i länder som Sverige där landets polis saknar resurser för att ta hand om den brottslighet som de redan känner till.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Ansiktsigenkänning är ett mindre problem än andra tekniker för man kan som sagt dölja ansiktet. Det större problemet är att registrera utifrån kroppsröreler. Nu säger nog många att människor inte har unika kroppsspråk som gångstil mm men jag kan intyga att så är fallet. Jag är nästan ansiktsblind och känner igen människor främst på röst, kroppsform, gångstil och kroppsspråk. Jag kan känna igen människor på hundratals meters håll. Och jo det finns redan AI som kan registrera människor på samma sätt.

Men jag känner inte igen tex min systerdotter på endast ansiktet när hon jobbar i kassan i butik.

Tack äntligen en person som inser att biometrisk identifikation är betydligt mer omfattande än bara ansiktsigenkänning och vad helheten innebär.
Förr på efterlyst så talade dom ofta om kroppsspråk , gångstilar, rörelsemönster, kroppsform osv när dom visade klipp från rån (det kanske dom gör fortfarande men har inte sett programmet på väldigt många år).
Det är helhetsbilden som man kan uppnå med biometrisk identifikation som ska tas i åtanke och hur snabbt tekniken utvecklas med ny AI hela tiden, vi är fortfarande på "stenåldern" vad det gäller AI.
Idag så börjar larmsystem gå över mer till kameror från IR detektorer då kameror med AI kan göra väldigt mycket mer.
Nu under corona så har jag installerat kameror som styr butiksentréer och endast släpper in människor när antalet i butiken är lägre än det tillåtna antalet.

Till vissa övervakningskameror köper man idag AI funktioner som appar, ett exempel på hur det kan se ut:
https://store.securityandsafetythings.com/shop/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gängvåldet har ökat markant och jag har bott och känner många folk i så kallade utsatta områden. Förekommer mycket skit där som aldrig ens når nyhetsrapportering. Där sätts det redan upp kameror men då flyttar sig buset till en ny plats, undrar om ansikts igenkänning kan ändra på det eftersom man måste hitta dessa personer också.

Endgame blir ju förstås drönare med kameror. Problemet idag är ju inte att man inte hittar busarna. Utan man håller tyst. Visst finns det metoder att ta till för att lösa detta. Men då kanske vi blir en polisstat istället. Där alla är skyldiga tills de bevisar att de är oskyldiga.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Massövervakning är inte bara integritetskränkande, det är meningslöst i länder som Sverige där landets polis saknar resurser för att ta hand om den brottslighet som de redan känner till.

Det är ett felslut på flera sätt. Rätt utformad massövervakning kan spara polisresurser. Såklart att dålig kan leda till det motsatta. Att polisen får ta resurser på att granska material som ej ger något.
Det finns många problem i landet, senaste uppdrag granskning Villkorligt frigiven visade några. Vad man vill göra åt dessa saker, blir en ren politisk diskussion. Min poäng är att kameror med eller utan Ai är ett redskap, hur bra detta redskap fungerar beror mycket på övriga rättssamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Räcker med ansiktsmask. FaceID™ På min iPhone fixar inte mask. Vilket kan vara rätt störande.

De är inte riktigt jämförbara. FaceID är en form av autentikation och måste ha hög träffsäkerhet för att släppa in dig i telefonen medans automatisk ansiktsigenkänning i övervakningskameror inte har lika höga krav på att det blir korrekt hela tiden.

Företag som arbetar med ansiktsigenkänning av övervakningsvideos har redan fixat sina system så att de ska kunna identifera folk trots att de bär mask. Det är mest äldre ouppdaterade system som inte gör det.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Från BRÅ:

Citat:

Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 13 fall 2020, motsvarande drygt hälften (52 %) av samtliga fall av dödligt våld mot kvinnor under året.

Citat:

För anmälda misshandelsbrott mot vuxna kvinnor 2020 var det vanligast (80 %) att brottet begicks av en för brottsoffret bekant person.

Kanske skall man då sätta upp kameror hemma hos folk? Sen kopplar vi AI på det som sedan gör en bedömning om mannen i förhållandet kanske verkar lite aggressiv? Så kan vi stoppa dessa innan de händer!

Du har ju rent mjöl i påsen så varför skulle du ogilla att du blir övervakad 24/7?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Från BRÅ:

Kanske skall man då sätta upp kameror hemma hos folk? Sen kopplar vi AI på det som sedan gör en bedömning om mannen i förhållandet kanske verkar lite aggressiv? Så kan vi stoppa dessa innan de händer!

Du har ju rent mjöl i påsen så varför skulle du ogilla att du blir övervakad 24/7?

Man kan alltid extrapolera åt olika håll. Lagtvång med Ai i hemmet är dock lite väl långsökt.

Det jag dock kan komma hända är att alla personer tingas ha en teknisk utrustning som hela tiden avger deras position. Och just detta har jag själv och flera andra haft dygnet runt i mer än 5år. Jag kan på google maps karta kolla exakt var och när jag har varit överallt.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid extrapolera åt olika håll. Lagtvång med Ai i hemmet är dock lite väl långsökt.

Det jag dock an ske kan komma hända är att alla personer tingas ha en teknisk utrustning som hela tiden avger deras position. Och just detta har jag själv och flera andra haft dygnet runt i mer än 5år.

Varför då? Vad är du orolig för? Att du är emot tyder på att du har något dölja. En markering i databasen...

Position hjälper ju inte med att stoppa saker, det hjälper bara med att hitta förövaren.

Det är väl bättre att man med AI kan stoppa det hela _INNAN_ det har skett än att man hittar förövaren _EFTER_ att det har skett?

Dagens filmtips:

https://www.imdb.com/title/tt0181689/

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Varför då? Vad är du orolig för? Att du är emot tyder på att du har något dölja. En markering i databasen...

Position hjälper ju inte med att stoppa saker, det hjälper bara med att hitta förövaren.

Det är väl bättre att man med AI kan stoppa det hela _INNAN_ det har skett än att man hittar förövaren _EFTER_ att det har skett?

Dagens filmtips:

https://www.imdb.com/title/tt0181689/

En kamera innehåller videoupptagning som är känslig. Så argument emot videoövervakning är enkel, då man ej vill att videosnutt om en ska komma ut. Ens position är dock oftast bara tråkig information.
Man skulle kunna argumentera för att Ai i kombination med filmsnutt är känslig och såklart det blir detta.
Filmen Minority Report köpte jag när de släpptes. Men det finns gott om filmer som visar vad det motsatta med ökad brottslighet kan leda till.

Det man kan få veta från min positionsdata under de senaste 5 åren. Jag har varit mycket hemma, jag har ibland besökt någon, jag har varit på jobbet mångar dagar, jag har handlat i lite olika butiker. Det är ingen information som ger något om mig för de som redan vet vem jag är. Däremot videoupptagning är såklart känslig och det finns mängder med filmsnuttar, i butiker, bussar you name it som jag inte vill ska spridas. Och detta utan att jag har gjort något. Kanske har man någon gång petat näsan, vad vet jag..

Permalänk
Medlem

En kamera innehåller videoupptagning som är känslig. Så argument emot videoövervakning är enkel, då man ej vill att videosnutt om en ska komma ut. Ens position är dock oftast bara tråkig information.
Man skulle kunna argumentera för att Ai i kombination med filmsnutt är känslig och såklart det blir detta.
Filmen Minority Report köpte jag när de släpptes. Men det finns gott om filmer som visar vad det motsatta med ökad brottslighet kan leda till.

En position kan röja en hel del personlig information.
Att person X befinner sig i ett hotellrum med person Y mellan kl 20 och 8.
Att person X befinner sig i lokalen Z.
osv.

Och varför skulle videosnuttarna komma ut. Du är troligen varken känd eller i någon högre position, ingen bryr sig om dig, finns inget intresse att läcka några videosnuttar med dig. Så vad är du orolig över?