Ansiktsigenkänning borde förbjudas inom EU enligt intern EU-övervakare

Permalänk
Skrivet av filbunke:

En position kan röja en hel del personlig information.
Att person X befinner sig i ett hotellrum med person Y mellan kl 20 och 8.
Att person X befinner sig i lokalen Z.
osv.

Och varför skulle videosnuttarna komma ut. Du är troligen varken känd eller i någon högre position, ingen bryr sig om dig, finns inget intresse att läcka några videosnuttar med dig. Så vad är du orolig över?

Såklart position kan röja känslig information. Men jag gör inget som min position är känslig, inte heller några känsliga besök. Och detta gäller nog de flesta.
Missförstå mig inte, jag lägger inte precis ut min position på facebook, men om någon kommer över min gmail. Så inte tusan är det var jag har varit som är den information som är något av värde för dem.

Videosnuttar kommer ut på olika sätt. Nästan alla videoinspelningar lagras lokalt och en butiksinnehavare kan komma åt dem.
Det är dock väldigt osannolikt att det skulle spridas något om mig, då jag är en nobody som inte någon bryr sig om.
Men alla är inte en loser och det finns många som skulle kunna sprida klipp på det ena och andra.
Där vi har en utveckling att dessa kameror för varje år bara blir mindre, mer diskret och bättre bildkvalite för varje år. Folk filmar varandra i smyg hela tide osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför då? Vad är du orolig för? Att du är emot tyder på att du har något dölja.

Du verkar helt ha missförstått att det handlar om att inte ge de styrande verktygen att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en funktion som man måste aktiverad och jag har den den aktiverad. Jag har inte kommit på en enda gång när jag ens vill avaktivera den, då jag överhuvudtaget inte går till något hemligt ställe. Jag tror många är i samma sits.
Angående kamera med Ai så går den kringgå på flera sätt, solglasögon, keps, munskydd. Och dagens offentliga kameror plockar ej ut id på bra länge. Det krävs de bygger en databas och tar en på kläderna och kanske plockar ut en beroende på var man är och på så sätt följer en.

*edit*
Kollade nyss min google timeline, så exakt vilken väg jag gick till matbutiken igår.

Det behöver ju inte vara ett hemligt ställe. Ponera att Sverige får en extrem regering någon gång i framtiden (vänster eller höger spelar ingen roll) och att den regeringen samlar in och analyserar all insamlad data för att se var folk varit, vad de kan misstänkas ha sysslat med, vilka av alla personer de mött eller råkat möta som de kan tänkas ha haft ett utbyte med, osv. I Stalins Sovjet eller USA under McCarthyismen på 50-talet räckte det med en misstanke för att bli avrättad (i Sovjet) eller få hela sitt liv slaget i spillror (i USA). Vad du egentligen gjort eller haft för avsikter spelade ingen roll. Kanske räcker det med att du passerade fel person på väg till matbutiken.

Jag överdriver medvetet men ser att "oskyldig info" idag inte nödvändigtvis är lika oskyldig i alla lägen i framtiden. Jag ser t.o.m. mitt betalkort som obehagligt eftersom jag får "specialerbjudanden" i brevlådan på varor jag köpte vid enstaka tillfällen för länge sedan. Man sparar mängder av "oskyldiga data" med något dunkelt "kan-vara-bra-att-ha"-motiv, ett resultat av att datalagring totalt sett är ganska billigt. Ibland vet man inte motivet till att spara data och det som är värst i sammanhanget är att det inte kommer klarna med tiden.

Har jobbat med databaser och en av de viktigaste reglerna var att man måste veta det exakta syftet med att spara data för att kunna återskapa och använda information med exakt samma syfte. Annars är datat värdelöst. Men om man inte vet syftet kan man kanske gissa eller helt ignorera det och hitta på ett syfte eller en användning. Det här är också en av mina farhågor avseende "data mining", man gissar och drar slutsatser angående insamlad information ofta utan att ens försöka förstå det ursprungliga syftet med den ursprungliga datainsamlingen. Man vill hitta mönster och kunna dra slutsatser av mönstren. Men hur säkert är det?

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Vi kommer att få mer övervakning och folk flest kommer att applådera det. Eventuellt kommer vi att se övervakningsfria zoner, men i stadsmiljö kommer de att vara en minoritet.

Vi kommer även att se frivillig AI-övervakning inomhus, i hem och arbetsplatser. Men det är en lite annan sak. Dock kommer frivilligheten vara svår att undvika på arbetsplatser där AI kan uppmärksamma och agera vid brottslig verksamhet, olyckor, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av serafim:

Det behöver ju inte vara ett hemligt ställe. Ponera att Sverige får en extrem regering någon gång i framtiden (vänster eller höger spelar ingen roll) och att den regeringen samlar in och analyserar all insamlad data för att se var folk varit, vad de kan misstänkas ha sysslat med, vilka av alla personer de mött eller råkat möta som de kan tänkas ha haft ett utbyte med, osv. I Stalins Sovjet eller USA under McCarthyismen på 50-talet räckte det med en misstanke för att bli avrättad (i Sovjet) eller få hela sitt liv slaget i spillror (i USA). Vad du egentligen gjort eller haft för avsikter spelade ingen roll. Kanske räcker det med att du passerade fel person på väg till matbutiken.

Jag överdriver medvetet men ser att "oskyldig info" idag inte nödvändigtvis är lika oskyldig i alla lägen i framtiden. Jag ser t.o.m. mitt betalkort som obehagligt eftersom jag får "specialerbjudanden" i brevlådan på varor jag köpte vid enstaka tillfällen för länge sedan. Man sparar mängder av "oskyldiga data" med något dunkelt "kan-vara-bra-att-ha"-motiv, ett resultat av att datalagring totalt sett är ganska billigt. Ibland vet man inte motivet till att spara data och det som är värst i sammanhanget är att det inte kommer klarna med tiden.

Har jobbat med databaser och en av de viktigaste reglerna var att man måste veta det exakta syftet med att spara data för att kunna återskapa och använda information med exakt samma syfte. Annars är datat värdelöst. Men om man inte vet syftet kan man kanske gissa eller helt ignorera det och hitta på ett syfte eller en användning. Det här är också en av mina farhågor avseende "data mining", man gissar och drar slutsatser angående insamlad information ofta utan att ens försöka förstå det ursprungliga syftet med den ursprungliga datainsamlingen. Man vill hitta mönster och kunna dra slutsatser av mönstren. Men hur säkert är det?

Man loggas vad man än gör, trenden är att detta bara utvecklas. Vi pratar om att åka kollektivtrafik, gå igenom dörrar i byggnader. Betala går nästan ej göra kontant. Ai på kameror blir en del av detta.

Såklart all denna information går att missbruka. Men loggning av information går också använda till sitt försvar. Jag själv kan lägga upp bevismaterial som visar vart jag har varit hela tiden 5 år tillbaka, påstår en åklagare något annat så gäller det väga bevisen emot varandra. Där som sagt min positionering ofta går att kolla emot andra system som digitaldörrlås.

Det sista med att logga data i databaser så gör jag det i mängder, jag har kunder med tiotals TB lagrad data som de inte alls använder idag. Men de vill ha datan lagrad för att de i framtiden kanske vill använda den till något. Och om man lagrar viss data så är det inget komplicerat, bara lagra på och man behöver ej tänka på ett skit. Mer än att det såklart är kostsamt att lagra data och det kan ta mycket datakraft att få ut resultaten man har.
Ta en tempgivare lagrar man dennas värde 1 gång var 10 sekund i 10år, sedan kanske har 10 000st tempgivare. Så blir det en hel data att bearbeta, kanske bättre är det att fixa så att systemet redan innan lagrar ett medelvärde i timman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En position kan röja en hel del personlig information.
Att person X befinner sig i ett hotellrum med person Y mellan kl 20 och 8.
Att person X befinner sig i lokalen Z.
osv.

Och varför skulle videosnuttarna komma ut. Du är troligen varken känd eller i någon högre position, ingen bryr sig om dig, finns inget intresse att läcka några videosnuttar med dig. Så vad är du orolig över?

En hackare kan ju på rent djävulskap stjäla videosnuttarna och lägga upp dom bara för att.
Jag kan garantera att en stor mängd människor hade suttit och kollat på videorna helt slumpmässigt. Hittar man något roligt/dumt så laddar man sedan upp det på exempelvis YT med en vitsig titel.

Jag har fått min mail etc läckt från 7-9 hackade tjänster/sidor trots att ingen specifikt har varit ute efter mig.
Sedan hamnar mailen hos en automatiserad spambot som fortfarande inte är ute efter mig specifikt.
Jag blir drabbad oavsett om det är personligt eller inte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Endgame blir ju förstås drönare med kameror. Problemet idag är ju inte att man inte hittar busarna. Utan man håller tyst. Visst finns det metoder att ta till för att lösa detta. Men då kanske vi blir en polisstat istället. Där alla är skyldiga tills de bevisar att de är oskyldiga.

Lagom är alltid bäst. Sen får man se vad dom styrande anser vara lagom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Man loggas vad man än gör, trenden är att detta bara utvecklas. Vi pratar om att åka kollektivtrafik, gå igenom dörrar i byggnader. Betala går nästan ej göra kontant. Ai på kameror blir en del av detta.

Såklart all denna information går att missbruka. Men loggning av information går också använda till sitt försvar. Jag själv kan lägga upp bevismaterial som visar vart jag har varit hela tiden 5 år tillbaka, påstår en åklagare något annat så gäller det väga bevisen emot varandra. Där som sagt min positionering ofta går att kolla emot andra system som digitaldörrlås.

Det sista med att logga data i databaser så gör jag det i mängder, jag har kunder med tiotals TB lagrad data som de inte alls använder idag. Men de vill ha datan lagrad för att de i framtiden kanske vill använda den till något. Och om man lagrar viss data så är det inget komplicerat, bara lagra på och man behöver ej tänka på ett skit. Mer än att det såklart är kostsamt att lagra data och det kan ta mycket datakraft att få ut resultaten man har.
Ta en tempgivare lagrar man dennas värde 1 gång var 10 sekund i 10år, sedan kanske har 10 000st tempgivare. Så blir det en hel data att bearbeta, kanske bättre är det att fixa så att systemet redan innan lagrar ett medelvärde i timman.

Ja, jag vet och håller med om det mesta men vill ändå lufta mina farhågor. Jag har själv haft nytta av att jag under min verksamma tid inte kastat något. Har fortfarande allt lagrat på en av hemmaservrarna, alla dokument, alla mail, allt. Det stora problemet har varit att när viss programvara går ur tiden måste man konvertera data. Jag har också sett hur usel användning kan ställa till det.

För ett antal år sedan, minnet sviker vad gäller kronologi, blev två unga flickor i Jönköping anklagade för prostitution men det visade sig vara fel. Trots det sparades informationen och flickorna stötte så småningom på svårigheter pga den infon. Socialkontoret i Jönköping påstod att informationen inte kunde tas bort eller ändras, "står det där så står det där, kan man inte göra något åt", vilket naturligtvis var kvalificerat BS. Ändå tog det lång tid innan informationen raderades.

Jag fick en gång i tiden brev från myndigheter om att jag pga många trafikförseelser skulle få mitt körkort indraget. Jag undersökte varför och fann att de mesta av informationen var så gammal att den borde, enligt då gällande lag, ha raderats för länge sedan, påpekade det och ifrågasatte sedan körkortsindragningen. Svaret? "Det finns vad vi kan se ingen grund för att dra in ert körkort." Vad hade hänt en person med mindre insikt?

Så, även om jag i stort sett kan hålla med, så ser jag problem. Och avseende databaserna så är mina funderingar mest kring hur man kan använda data för att skapa pseudoinformation. Ex. (igen):
Sthlms Universitet hade ett forskningsgäng som ville använda data insamlade för att följa utvecklingen hos personer födda 1958 med ett visst medfött handikapp och sökte tillstånd av Datainspektionen eftersom persondata var inblandade. Fick nej och gick indignerade ut i pressen med "Datainspektionen hindrar viktig forskning!". Men Datainspektionen hade rätt, eftersom insamlade data hade ett visst specifikt syfte och det nya forskningsprojektet inte hade samma syfte så vägde personintegriteten för berörda personer högre och att även om datat skulle kunna tyckas vara av värde för forskningsprojektet så kunde risken vara att man får fram felaktig eller missvisande "information".

Idag hör jag många som säger att frånvaron av information också är information, men för att avgöra det måste man veta varför informationen saknas, alltså vilka faktorer som avgjorde att man samlade in just dessa data och hur datat ska tolkas. Jag är rädd för att en eventuell framtida extrem regering kan bortse från sådana saker.

"För säkerhets skull sätter vi Serafim i ett läger i fjälltrakterna i övre Norrland, han skrev ju det där inlägget på SweClockers forum där han beskrev sina farhågor med att vi tar makten. Det är klart att han menade just oss, eller vem bryr sig, det verkar vara en problemperson... bäst att skicka dit hans ungar också, han har säkert indoktrinerat dem..."

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

jag undrar gömt var alla dessa människor som talar om våld, hot och mord som du som om det var nåt som ökar. Rent generellt minskar våld i dom flesta utvecklade länder, däremot ökar nyhetsrapporteringarna om brott så folk TROR skiten ökar.

Finns inte våld nära nog för att tillåta övervakning av någon forum utan misstanke om brott som ger flera års fängelse och det ska kräva ett domstolsbeslut!

så som vissa pratar kan man ju fan tro ni bor i nått getto på en annan planet.

Skillnaden var att när jag växte upp så skedde de flesta brott på undanskymda områden nattetid men nu blir folk skjutna mitt på ljusa dagen. Igår exempelvis var det en anställd på en pizzeria som blivit skjuten i benet då någon ville ha hans guldkedja.

Ser vi på stureplansmordet, Flink som sprang runt i Falun osv så var det helsidor i tidningarna i två veckor. Idag blir det en notis i en tidning och folk rycker på axlarna, jaha, en till skjuten.

Jag bor inte i något ghetto men ändå tänker man på vart man går på kvällarna även om det nu för tiden lika bra kan hända en onsdag vid lunch på en ica parkering.

Tycker du att det är ok så är det väl så men jag skulle gärna vilja att personerna åker dit och inte får chansen att upprepa sina dåd på lång tid. Kanske är det någon jag känner som kommer i vägen nästa gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Poliser är generellt inga tekniska personer. Det finns poliser som har gjort personuppslagningar som de ej har fått, när IT-systemen har blivit bättre så har de åkt dit.

Angående ens ex. Så är det för de flesta bara aktivera en dold loggningstjänst likt google timeline. Det känns så överdrivit att göra mer komplicerat än så. Och med dessa tjänster får man otroligt bra position hela tiden.
Men enbart ens position är en tråkig information och då lägger exet allt till funktioner som i hemlighet kan spela in ljud och bild. Detsamma gäller laptoppen, de flesta har webkameran helt öppen. Det är bara lägga i ett program som spelar in från både kameran och mikrofonen. Inget antivirusprogram lär heller ta ens egenutvecklade mjukvara, då det ses som ett legitimt mjukvara. Antivirus plockar dessa mjukvaror ofta på det sätts de sprids, men spridningsfunktionen behövs ej om man har tillgång till datorn. Antivirusprogram kan också ta kända trojaner, men ens egenutvecklade spionprogram som finns i ett exemplar kommer undan.

Angående brott så ser jag inte den har gått ner:
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.ht...

Argument: "Om övervakning verkligen skulle fungera skulle Storbritannien inte ha några brott alls."
Så går samma argument använda på bilbälte eller ens ha en polismyndighet.

Men det man såklart kan fråga sig är hur mycket kameror hjälper? Och det beror såklart även på resten av rättsväsendet.

Nu är det SJÄLVRAPPORTERADE uppgifter du tittar på och det är ju lika pålitligt som att "hur rädd för brott känner du dig?" när det rapporteras allt mer om brott från andra sidan jorden. Samt att det du tittar på är den senaste få åren då jag skrev att jo dödligt våld har ökat.

Titta på https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mo... som INTE är baserat på annat än VERKLIGA brott (svårt att hitta på döda människor). Där syns TYDLIGT att dödligt våld minskat markant fram till 2011-2014 för att sedan ökat men ändå inte ikapp 1990-1993. Nu sträcker sig siffrorna inte längre än 2014-2017 på just den grafen men finns mer längre ner där ja man ser att ökningen fortsätter tyvärr men förklaringen är som jag skrev gängvåldet.

Citat från BRÅ:
"Efter en längre tids uppgång, som hållit i sig sedan slutet av andra världskriget, vände utvecklingen till en nedgång vid 1990-talets början då antalet fall uppgick till 1,3–1,4 per 100 000 i befolkningen. De senaste åren har nedgången brutits och i stället övergått till en uppgång.

Tänkbara förklaringar till nedgången sedan 1990-talets början är förändringar i alkoholkonsumtionen och ett förstärkt arbete mot familje- och partnerrelaterat våld. Utvecklingen under de senaste åren beror i första hand på en ökning av konflikter i den kriminella miljön."

Brottsstatistik är klurigt. Som exempel hjälpte jag en ung flicka (19 år då) att fly från sin mamma som höll henne fången, nerdrogat och misshandlad (mamman är schizofren med munchausen by proxy). Mamman anmälde mig för kidnappning mm HUNDRA-tals om inte tusen-tals gånger som kommer med i statistiken. Men de brott hon och övriga släkten utövat blev inte ens en polisanmälan då de redan preskriberats. Så 100-tals anmälningar i nutid på påhittade brott, ingen polisanmälan eller dom på brott 3 till 22 år tillbaka i tiden. Så i JUST den här historien så har brotten minskat men anmälningarna ökat och det finns mycket som pekar på att människor är men anmälningsvilliga nu för tiden. Så det är inte så enkelt som att peka på en enstaka graf och säga att det ökat eller minskat.

De som undrar om flickan: https://www.st.nu/artikelserie/fallet-viktoria/a812675f-5470-...

Jag blev personligen misshandlad på mitt jobb (just gängrelaterad narkotikaförsäljning) för 6 år så för mig personligen har brotten mot mig ökat MARKANT sista 6 åren men det är inte det statistik handlar om.

Permalänk
Medlem

Det är en funktion som man måste aktiverad och jag har den den aktiverad. Jag har inte kommit på en enda gång när jag ens vill avaktivera den, då jag överhuvudtaget inte går till något hemligt ställe. Jag tror många är i samma sits.
Angående kamera med Ai så går den kringgå på flera sätt, solglasögon, keps, munskydd. Och dagens offentliga kameror plockar ej ut id på bra länge. Det krävs de bygger en databas och tar en på kläderna och kanske plockar ut en beroende på var man är och på så sätt följer en.

*edit*
Kollade nyss min google timeline, så exakt vilken väg jag gick till matbutiken igår.

Gör den? Min visar om jag aktiverar det var min MOBIL har befunnit sig inte var jag har varit. Kanske är något spciellt med min mobil men om jag lämnar den hemma så spårar den mig inte alls om jag går och handlar utan mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag bor inte i något ghetto men ändå tänker man på vart man går på kvällarna även om det nu för tiden lika bra kan hända en onsdag vid lunch på en ica parkering.

Här tänker jag att detta är väldigt talande för folk som säger "vi måste skydda oss", jag har växt upp och bott samt bor i och nära områden som anses / har ansetts problematiska. Både i Sthlm och Västerås. Det är ofta väldigt mycket "snack" om hur illa det är i områden av folk som inte bor där och så, jag har aldrig upplevt det som någon direkt risk att gå på kvällar. Inte heller de jag bott med, oavsett kön, upplevt det så, rädslan för "DOM" är oftast det som talas om men när man faktiskt är i områdena så lyser de spekulativa "DOM" med sin frånvaro.
Är det stökigare på vissa platser? Ja, men det är oftast extremt överdrivet i hur situationen faktiskt är och rädsla för det ovissa gör att folk tror det är krigszoner eller annat. Detta visas ju även när man tittar på främlingsfientlighet som ofta är starkare på ställen där "främlingar" är ovanligare.

Har du stökiga områden, personer m.m. så är mer polis och övervakning som regel inte en bra lösning. Starkare satsningar på saker som skola och fritidsaktiveter samt sociala program för integration (då menar jag från alla grupper in i en, anpassning kan ske åt alla håll) är betydligt mer effektiva och ger mer.
Istället för att vara rädd för dina grannar, kanske säg hej och prata med dem? Lär känna dem och du behöver inte ha exakt samma åsikter eller livssyn men försök att se ur deras perspektiv så kanske du inte behöver oroa dig så mycket över vart du går på kvällarna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skillnaden var att när jag växte upp så skedde de flesta brott på undanskymda områden nattetid men nu blir folk skjutna mitt på ljusa dagen. Igår exempelvis var det en anställd på en pizzeria som blivit skjuten i benet då någon ville ha hans guldkedja.

Ser vi på stureplansmordet, Flink som sprang runt i Falun osv så var det helsidor i tidningarna i två veckor. Idag blir det en notis i en tidning och folk rycker på axlarna, jaha, en till skjuten.

Tycker du att det är ok så är det väl så men jag skulle gärna vilja att personerna åker dit och inte får chansen att upprepa sina dåd på lång tid. Kanske är det någon jag känner som kommer i vägen nästa gång.

Här var det DAGLIG rapportering om våld:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_nordiska_MC-kriget

EXAKT samma typ av gängstrider som sker nu.

Värdetransportrån har gått från 57 till 1 per år från 2010-1019:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dramatisk-minskning-av...

"Början av 1990-talet beskjuts elva människor av en okänd gärningsman som i pressen får namnet "Lasermannen"":
https://www.svtplay.se/jakten-pa-lasermannen

"Helikopterrånet i Västberga var ett rån som genomfördes på morgonen den 23 september 2009"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helikopterr%C3%A5net_i_V%C3%A4s...

Mordet på statsminister Olof Palme 1986:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Olof_Palme

Mordet på Anna Lind 1993:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Anna_Lindh

4 år utan terroristdåd:
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Stockholm_truck_attack

Vissa typer av våldsdåd har minskat andra ökat. Men ju äldre man blir ju fler har man varit med om och upplever då att allt blir värre med tiden. Vi har trots allt inte haft ett ministermord på 8 år när våldsökningen skett.

Varför har vi haft en ökning sista åren? Kanske har att göra med minskade pengar till ungdomar, mindre pengar till psykvården, skatteminskningar så mindre pengar i allmänhet till sådant som motverkar brott och en rekordstor omstrukturering av polisen. Bara min tes så behöver ju inte vara relaterat... Har jobbat med "problem-ungdomar" sista 8 åren och sett hur det blivit mindre och mindre resurser och att inget får kosta pengar. Skolan tycker inte det är deras problem, socialtjänsten tycker inte det är deras problem och polisen har inte tid (och det är verkligen inte deras jobb att förhindra att människor blir kriminella).

Jag ser hellre att vi lägger pengar på att se till att färre blir kriminella än fångar dom på kameror när brotten sker (vilket ändå inte kommer leda till många fler domar om jag skulle få gissa).

ps. Jag tror nog pressen och vi medborgare är mer intresserade när oskyldiga dör än när gängen dödar varandra fast nog mjölkar Aftonbrottet och Expressmordet fortfarande allt dom kan för att skrämma folk eftersom det säljer lösnummer.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Gör den? Min visar om jag aktiverar det var min MOBIL har befunnit sig inte var jag har varit. Kanske är något spciellt med min mobil men om jag lämnar den hemma så spårar den mig inte alls om jag går och handlar utan mobilen.

Mobilen med timeline kan självklart inte ersätta en fotboja eller liknande. Men många bär med sig mobilen hela tiden och då kan google och polisen se var de är hela tiden. Såklart om de är ute efter att begå ett brott så kan de låta någon annan ta hand om mobilen men det komplicerar det hela.

Min poäng är att många redan idag lämmar detaljerat positionsinformation hela tiden. Just detta ser inte alla som ett så stort problem, värre är att alla kameror bara blir mindre och smygfilmandet och annat ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart det ska förbjudas på allmän plats, brottslingar & terrorister brukar ju ändå vara maskerade och de som inte är det är nog så korkade att de åker dit på andra dumheter. Folk som inte förstår varför man inte vill bli övervakad borde se filmen "the Truman show".

I sådana fall så har ryska säkerhetstjänsten korkade agenter, då de har fastnat på övervakningskameror vid såväl mord/mordförsök med kemiska stridsmedel i Storbritannien som då de sprängde folk till döds i Tjeckien. I själva verket så kan kriminella inte maskera sig hela tiden, och i samband med det så kan man också använda kameror för att avslöja dem.

Det var tack vare övervakningskameror i tunnelbanan som man snabbt kunde identifiera och gripa Rakhmat Akilov efter terrorattacken i Stockholm, hade han valt en annan flyktväg där det inte fanns kameror så hade det blivit betydligt svårare.

Skrivet av Snubb1:

Vad skulle hindra brottsutredare från att när ett brott begåtts använda AI på inspelat materialet i efterhand under en brottsutredning.

Integritetsskyddsmyndigheten exempelvis, ex. fick Polisen en sanktionsavgift på 2,5 miljoner kr för inte så länge sedan för att man hade använt Clearview AI för att identifiera personer i bland annat en brottsutredning gällande sexövergrepp av barn. Är det inte tillåtet att använda ansiktsigenkänning på offentligt inspelat material så kan polisen givetvis inte använda sig av sådana verktyg.

Skrivet av Alexraptor:

Massövervakning är inte bara integritetskränkande, det är meningslöst i länder som Sverige där landets polis saknar resurser för att ta hand om den brottslighet som de redan känner till.

Polisen har ganska bra koll på vilka de kriminella är, men att polisen vet vem det är som begått ett brott innebär förstås inte att detta är tillräckligt för att fälla vederbörande, och i de fall det är det, ja då är ofta straffen så milda att de ändå snart är ute och begår nya brott, om de ens frihetsberövas. I Sverige så har vi ju trots allt en lag som säger att fängelse ska undvikas, och de som är mest brottsaktiva, dvs yngre personer, de kan i praktiken slippa straff helt eller så får de rabatt på straffet.

Hade vi låtit forskning styra utformningen av rättssystemet snarare än politisk ideologi så hade vi helt klart haft mindre problem än vi har idag (surprise surprise, forskningen säger faktiskt att fängelse, hårdare straff och fler poliser minskar brotten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Hade vi låtit forskning styra utformningen av rättssystemet snarare än politisk ideologi så hade vi helt klart haft mindre problem än vi har idag (surprise surprise, forskningen säger faktiskt att fängelse, hårdare straff och fler poliser minskar brotten).

Såpass? Och där är USA undantaget som bekräftar regeln? Källa på det?
Tror snarare att sociala program, ett starkare föreningsliv och arbetsträningsprogram i fångvården har en bättre framgång. Men det är ju saker som kostar pengar och svensken tänker mest på sitt.

Gällande ansiktsigenkänning och AI så är det spännande tekniker som kan medföra många positiva effekter men så som företag driver sin utveckling och myndigheter bedriver upphandlingar så blir fokus på features / pengar och då blir resultatet skit med säkerhetshål och dålig uppföljning etc. Tänk vårdguiden eller transportstyrelsen etc.

Edit: The Verge kanske en inte ska vända sig till när en bygger ny dator men denna artikel fångade mina ögon här under kvällen, poängen är hursomhelst att du inte kan lita på att det räcker att ha rent mjöl i påsen...
https://www.theverge.com/2021/4/23/22399721/uk-post-office-so...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Integritetsskyddsmyndigheten exempelvis, ex. fick Polisen en sanktionsavgift på 2,5 miljoner kr för inte så länge sedan för att man hade använt Clearview AI för att identifiera personer i bland annat en brottsutredning gällande sexövergrepp av barn. Är det inte tillåtet att använda ansiktsigenkänning på offentligt inspelat material så kan polisen givetvis inte använda sig av sådana verktyg.

https://polisen.se/aktuellt/pressmeddelanden/2019/oktober/ans...
https://www.imy.se/nyheter/2019/polisen-far-anvanda-ansiktsig...
https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/2019-10-23-po...
Böterna handlar om att Polisen behandlat uppgifter på fel sätt och underlåtit att genomföra konsekvensbedömning.
https://www.imy.se/nyheter/fel-av-polisen-att-anvanda-app-for...
https://www.imy.se/globalassets/dokument/beslut/beslut-tillsy...

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Kanske skall man då sätta upp kameror hemma hos folk? Sen kopplar vi AI på det som sedan gör en bedömning om mannen i förhållandet kanske verkar lite aggressiv? Så kan vi stoppa dessa innan de händer!

Jag skulle gärna vilja ha en övervakningskamera i duschen. En annan lämplig plats är vid bankomaten eller kassan så att kortets PIN-kod filmas. Jag har ju ändå inget att dölja så det gör ju inget om sådant läggs ut på nätet till allmän beskådan.

Såklart position kan röja känslig information. Men jag gör inget som min position är känslig, inte heller några känsliga besök. Och detta gäller nog de flesta.

Aha, så tanken är alltså att alla som inte gör något som är känsligt ska gå att spåra så att man vet att alla som inte går att spåra gör något som är känsligt? Jag har för mig jag läste något om att man ses som suspekt i Xinjiang om mobilen ofta är avstängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Givetvis är det fel med en viss del av övervakning men med tanke på hur vårt land ser ut idag med våld, mord, våldtäkter och liknande hela tiden så blir jag mer och mer positiv till detta.
Om man med bättre och mer övervakning och liknande kan sätta dit 70% av dessa personer så skulle jag rösta för det direkt.

Jag själv har inget att dölja så skiter fullständigt i om en person vet att jag gått och handlat på ica eller varit hos vårdcentralen en tisdag.

Klart att denna information inte ska gå att få ut hur som helst men jag tycker att möjligheten ska finnas. Även vårt DNA-register med alla personer födda efter -70 någonting borde användas oftare och att polisen hade möjlighet att jämföra mot detta vid brott.

Vi kommer få mer övervakning och det är inget som kommer gå att stoppa. Sen att många som är emot detta och tycker att lagen inte ska kunna veta att jag varit i Linköping en lördag men sen att jag själv då lagt ut 50 bilder på instagram och facebook och haschtaggat Linköping på på varje inlägg så hela världen kan se det är tydligen en annan sak.

Det du glömmer är att Sverige kan förfalla till en diktatur eller luta åt det hållet. Jag tror inte du skulle vara lika öppen med din information då va?

Många människor verkar glömma Sveriges förflutna. Vi levde i ett kontrollerat samhälle där kyrkan och stat hade extremt mycket inflytande med bonde förhör, länsmästare och alla möjliga instanser (prästen kom och frågade ut dig om deras lära).

Om vi en gång varit i en kontrollerad stat kan vi falla tillbaka.

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." -Snowden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

jag undrar gömt var alla dessa människor som talar om våld, hot och mord som du som om det var nåt som ökar. Rent generellt minskar våld i dom flesta utvecklade länder, däremot ökar nyhetsrapporteringarna om brott så folk TROR skiten ökar.

Finns inte våld nära nog för att tillåta övervakning av någon forum utan misstanke om brott som ger flera års fängelse och det ska kräva ett domstolsbeslut!

så som vissa pratar kan man ju fan tro ni bor i nått getto på en annan planet.

Jag håller med dig att man ska undvika tillåta övervakning. Statistik har även visat att övervakningen i USA med tanke på terrorismen har knappt stoppat en enda person sedan Marshal lagarna infördes.

Men angående våld och brott har det ökat enormt och brutaliteten. Man förstår inte riktigt genom att läsa tidningen varannan dag.

"– Sedan 2011 har vi haft 78 attacker med granater i Sverige, vilket förhållande till folkmängd är ungefär lika många attacker som i Mexiko, säger Manne Gerell. Kommenderingschef vid Stockholmspolisen Patrick Ungsäter menar att det uteslutande rör sig om gängmiljö.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sve...

Det var 2017 och vi minns nog alla 2019 med alla bomber som gick av i bostadsområden också.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ngattentat_i_Sverige