Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Man loggas vad man än gör, trenden är att detta bara utvecklas. Vi pratar om att åka kollektivtrafik, gå igenom dörrar i byggnader. Betala går nästan ej göra kontant. Ai på kameror blir en del av detta.
Såklart all denna information går att missbruka. Men loggning av information går också använda till sitt försvar. Jag själv kan lägga upp bevismaterial som visar vart jag har varit hela tiden 5 år tillbaka, påstår en åklagare något annat så gäller det väga bevisen emot varandra. Där som sagt min positionering ofta går att kolla emot andra system som digitaldörrlås.
Det sista med att logga data i databaser så gör jag det i mängder, jag har kunder med tiotals TB lagrad data som de inte alls använder idag. Men de vill ha datan lagrad för att de i framtiden kanske vill använda den till något. Och om man lagrar viss data så är det inget komplicerat, bara lagra på och man behöver ej tänka på ett skit. Mer än att det såklart är kostsamt att lagra data och det kan ta mycket datakraft att få ut resultaten man har.
Ta en tempgivare lagrar man dennas värde 1 gång var 10 sekund i 10år, sedan kanske har 10 000st tempgivare. Så blir det en hel data att bearbeta, kanske bättre är det att fixa så att systemet redan innan lagrar ett medelvärde i timman.
Ja, jag vet och håller med om det mesta men vill ändå lufta mina farhågor. Jag har själv haft nytta av att jag under min verksamma tid inte kastat något. Har fortfarande allt lagrat på en av hemmaservrarna, alla dokument, alla mail, allt. Det stora problemet har varit att när viss programvara går ur tiden måste man konvertera data. Jag har också sett hur usel användning kan ställa till det.
För ett antal år sedan, minnet sviker vad gäller kronologi, blev två unga flickor i Jönköping anklagade för prostitution men det visade sig vara fel. Trots det sparades informationen och flickorna stötte så småningom på svårigheter pga den infon. Socialkontoret i Jönköping påstod att informationen inte kunde tas bort eller ändras, "står det där så står det där, kan man inte göra något åt", vilket naturligtvis var kvalificerat BS. Ändå tog det lång tid innan informationen raderades.
Jag fick en gång i tiden brev från myndigheter om att jag pga många trafikförseelser skulle få mitt körkort indraget. Jag undersökte varför och fann att de mesta av informationen var så gammal att den borde, enligt då gällande lag, ha raderats för länge sedan, påpekade det och ifrågasatte sedan körkortsindragningen. Svaret? "Det finns vad vi kan se ingen grund för att dra in ert körkort." Vad hade hänt en person med mindre insikt?
Så, även om jag i stort sett kan hålla med, så ser jag problem. Och avseende databaserna så är mina funderingar mest kring hur man kan använda data för att skapa pseudoinformation. Ex. (igen):
Sthlms Universitet hade ett forskningsgäng som ville använda data insamlade för att följa utvecklingen hos personer födda 1958 med ett visst medfött handikapp och sökte tillstånd av Datainspektionen eftersom persondata var inblandade. Fick nej och gick indignerade ut i pressen med "Datainspektionen hindrar viktig forskning!". Men Datainspektionen hade rätt, eftersom insamlade data hade ett visst specifikt syfte och det nya forskningsprojektet inte hade samma syfte så vägde personintegriteten för berörda personer högre och att även om datat skulle kunna tyckas vara av värde för forskningsprojektet så kunde risken vara att man får fram felaktig eller missvisande "information".
Idag hör jag många som säger att frånvaron av information också är information, men för att avgöra det måste man veta varför informationen saknas, alltså vilka faktorer som avgjorde att man samlade in just dessa data och hur datat ska tolkas. Jag är rädd för att en eventuell framtida extrem regering kan bortse från sådana saker.
"För säkerhets skull sätter vi Serafim i ett läger i fjälltrakterna i övre Norrland, han skrev ju det där inlägget på SweClockers forum där han beskrev sina farhågor med att vi tar makten. Det är klart att han menade just oss, eller vem bryr sig, det verkar vara en problemperson... bäst att skicka dit hans ungar också, han har säkert indoktrinerat dem..."