Nybörjare - läsa kurser för att jobba med programmering?

Permalänk
Medlem

Nybörjare - läsa kurser för att jobba med programmering?

Hej,

Är helt nybörjare på programmering och har precis börjar lära mig lite om html-kodning. Gillar problemlösning och lever livet efter listor så känns som att det skulle kunna vara ett passande yrke för mig, och det lilla jag har provat hittills har varit skoj!

Jobbar som ingenjör inom byggbranschen och håller mest på med ekonomi och projektplanering i dagsläget. Skulle vilja utvecklas mer mot en roll inom systemutveckling, i företaget eller ev byta jobba i framtiden och kanske ha större möjlighet till distansjobb, frilans, projektanställningar mm för att få mer frihet.

Kommer till hösten vara föräldraledig 50% och tänkte då också passa på att läsa kurser inom programmering på distans på 50%.

Har kollat på programmering 1, programmering 2 och sen kunna bygga på med flera kurser efter hand när tiden finns. Men hur långt räcker dessa kurser? Hur mycket måste man studera för att kunna byta roll eller ev yrke? Eller finns det någon annan kurs/utbildning för nybörjare som skulle vara mer heltäckande en kan läsa? (fast på 50% distans då med ev avbrott i mitten pga föräldraledighet) Funderar även över kursintyg jämfört mot en utbildningsexamen, är det något som är negativt för framtida anställningsmöjligheter om man ”bara” har läst fristående kurser?

Permalänk
Medlem

Som förälder som pluggade när första barnet kom vill jag bara påminna om att föräldraledighet sällan betyder att man är ledig om dagen och kan ägna sig åt studier.
Förbered dig på att fylla sena kvällar/nätter och helger med plugg för du kommer (troligen) inte hinna med allt på dagarna.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med, jag hade definitivt inte kunnat plugga med en nykläckt här hemma, men jag kanske skulle förtydliga lite. Kommer jobba 50% och vara föräldraledig 50% när barnet blir 2 år och ska börja förskola till hösten, detta för att hon inte ska behöva gå så långa dagar. Men vill då passa på att plugga samtidigt på distans (alltså på 50% istället för föräldraledighet) så jag kan styra tiderna själv och försöka få in studier på hennes sovstunder på dagen samt under kvällarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZak:

Hej,

Är helt nybörjare på programmering och har precis börjar lära mig lite om html-kodning. Gillar problemlösning och lever livet efter listor så känns som att det skulle kunna vara ett passande yrke för mig, och det lilla jag har provat hittills har varit skoj!

Jobbar som ingenjör inom byggbranschen och håller mest på med ekonomi och projektplanering i dagsläget. Skulle vilja utvecklas mer mot en roll inom systemutveckling, i företaget eller ev byta jobba i framtiden och kanske ha större möjlighet till distansjobb, frilans, projektanställningar mm för att få mer frihet.

Kommer till hösten vara föräldraledig 50% och tänkte då också passa på att läsa kurser inom programmering på distans på 50%.

Har kollat på programmering 1, programmering 2 och sen kunna bygga på med flera kurser efter hand när tiden finns. Men hur långt räcker dessa kurser? Hur mycket måste man studera för att kunna byta roll eller ev yrke? Eller finns det någon annan kurs/utbildning för nybörjare som skulle vara mer heltäckande en kan läsa? (fast på 50% distans då med ev avbrott i mitten pga föräldraledighet) Funderar även över kursintyg jämfört mot en utbildningsexamen, är det något som är negativt för framtida anställningsmöjligheter om man ”bara” har läst fristående kurser?

"Programmering 1" är nog inte tillräklig för att börja jobba som utvecklare efter avslutad kurs, men det är en väldigt bra början och du får möjlighet att ta reda på om du gillar programmering. Efter det så kan du ju hoppa på en utbildning innom ämnet om du vill, eller så kan man lära sig själv om man har intresset och är driven.

Sedan finns det ju hur mycket tutorials som helst på nätet/youtube, gäller bara att veta vad man vill göra, och det är inte alltid så lätt att veta programmering är stort med massor av ramverk, tekniker och språk, men man ska inte låta sig avskräckas av det, för gillar man programmering så kommer det bli roligt.

Jag läste själv "Programmering 1" på distans för några år sedan och tyckte det var väldigt givande.
Så en grundkurs i programmering kan jag rekommendera och det är ett bra sätt att få en fot in i kodandets värld.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Gymnasieprogrammering räcker inte långt om du inte har tidigare erfarenhet. Men Programmering 1 är en kurs som står som antagningskrav till de flesta YH inom utveckling. Annars är det högskola som gäller.

Räkna med minst två år helhjärtade studier för att kunna komma in på en junior nivå. Då antingen via YH/Högskola eller självstudier via hobbyprojekt och tutorials, där senare nämnda ställer ännu högre krav på att kunna visa upp egna projekt. Jag skulle säga att en skola är att föredra då du får en studieplan med kurser som knyter allt samman, samt en examen. Det är lätt att drunkna i allt som finns online. Men givetvis är en kombination av båda det bästa, det visar också din framtida arbetsgivare att du tycker det är roligt.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för bra svar! Var precis det jag behövde veta. Tänkte först om det skulle gå att skola om sig helt till en annan roll under ledigheten men då är det inget att satsa på.

Planen just nu är i så fall att läsa en kurs till hösten på 25-50%, antingen programmering 1 eller en högskolekurs i grunderna i programmering, bara för att få en känsla och komma in i ämnet. Därefter om det känns rätt, tänkte jag fortsätta på egen hand för att ev i framtiden kunna ta tjänstledigt och göra en hel utbildning. Haha, är så taggad just nu på att börja plugga igen men kommer ihåg när jag gjorde det sist att jag bara ville bli klar och börja jobba, hoppas på att det kommer kännas bättre denna gång!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt jobbat som utvecklare/programmerare, men jag jobbar en hel del med XML och SQL som lösningskonsult och jag har även haft webbutveckling som en hobby de senaste 15+ åren.

Skulle jag ge ett råd till dig som nybörjare så är det att gå in med tankesättet att försöka lära dig grunderna i programmering och inte fokusera allt för hårt på specifika språk.

Att förstå olika typer av variabler, loopar, datatyper, skillnader mellan synkront och asynkront och så vidare, ger en väldigt stadig grund till att lära sig mer inom programmering.

Sen kan man försöka luska ut vad du skulle vilja programmera, eftersom programmering i sig själv är extremt brett och det är nog svårt att bli professionell inom samtliga områden.

Eftersom du börjat med HTML, så antar jag att du är ute efter att lära dig mer inom webbutveckling, eller var det bara en slump?

Permalänk

Jag tycker folk generellt underskattar vilken kompetens det krävs för att jobba som systemutvecklare.
Det är egentligen inte så stor skillnad på detta och andra krävande jobb.

När det gäller gymnasieprogrammeringskurser så är en introduktion till programmering för de som går i gymnasiet, det kan även ses som kurser som är lätt att få höga betyg i och man kan läsa dem för att få.

Att i senare i livet läsa dessa kurser, det kan man göra. Trenden går att man behöver ha programmeringskunskaper i allt fler yrken och det kan vara bra att kunna grunderna. Men tänker man börja jobba som utvecklare, ja då bör man allt börja lite högre.

Som att börja med denna bok Java : steg för steg
Boken passar också för var och en som på egen hand vill lära sig grunderna i programmering, eller för den som redan kan programmera i något annat språk och vill lära sig Java.Java - steg för steg- kräver inga förkunskaper- är lättläst och pedagogisk- visar hur verktyget JShell kan användas för att underlätta inlärningen- innehåller en mängd exempel och övningar-
https://www.adlibris.com/se/bok/java-steg-for-steg-9789144150...

*edit*
Gymnasie programmeringsböcker är mer anpassade åt elever som inte vill plugga. De vill slappna av, tjöta lite på lektionen med kamraterna, anteckna lite, koda lite, kanske plugga lite lätt inför provet. Kompetens att googla brukar dock inte ingå, jag tänker då på alla som frågar om hjälp om exakt samma uppgift om och om igen och det redan finns 10st färdiga lösningar ute för exakt samma uppgift.

Problemet med att läsa långsamt är att det går långsamt framåt. Så mitt råd är skippa gymnasiekurserna.

Permalänk
Avstängd

Programmering 1 kan nog vara bra för liksom doppa tårna lite, men det räcker inte så långt. Det sagt så krävs det ju inte alltid formella meriter för att jobba som utvecklare, om man har egna saker att visa upp eller liknande.

Ett tips är att skaffa ett gratis utvecklarkonto hos MS. Förutom utvecklingsverktyg får man några månader med Pluralsight som är en läroplattform med många bra kurser. Men det kanske inte är riktigt det bästa som nybörjare utan du får nog ut mer av gratismånaderna när du har lite grund att stå på.