Nybörjare - läsa kurser för att jobba med programmering?

Permalänk
Medlem

Nybörjare - läsa kurser för att jobba med programmering?

Hej,

Är helt nybörjare på programmering och har precis börjar lära mig lite om html-kodning. Gillar problemlösning och lever livet efter listor så känns som att det skulle kunna vara ett passande yrke för mig, och det lilla jag har provat hittills har varit skoj!

Jobbar som ingenjör inom byggbranschen och håller mest på med ekonomi och projektplanering i dagsläget. Skulle vilja utvecklas mer mot en roll inom systemutveckling, i företaget eller ev byta jobba i framtiden och kanske ha större möjlighet till distansjobb, frilans, projektanställningar mm för att få mer frihet.

Kommer till hösten vara föräldraledig 50% och tänkte då också passa på att läsa kurser inom programmering på distans på 50%.

Har kollat på programmering 1, programmering 2 och sen kunna bygga på med flera kurser efter hand när tiden finns. Men hur långt räcker dessa kurser? Hur mycket måste man studera för att kunna byta roll eller ev yrke? Eller finns det någon annan kurs/utbildning för nybörjare som skulle vara mer heltäckande en kan läsa? (fast på 50% distans då med ev avbrott i mitten pga föräldraledighet) Funderar även över kursintyg jämfört mot en utbildningsexamen, är det något som är negativt för framtida anställningsmöjligheter om man ”bara” har läst fristående kurser?

Permalänk
Medlem

Som förälder som pluggade när första barnet kom vill jag bara påminna om att föräldraledighet sällan betyder att man är ledig om dagen och kan ägna sig åt studier.
Förbered dig på att fylla sena kvällar/nätter och helger med plugg för du kommer (troligen) inte hinna med allt på dagarna.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD