Kan man flytta över en windows installation från en dator till en helt annan

Permalänk

Kan man flytta över en windows installation från en dator till en helt annan

Kan man flytta över en windows installation från en dator till en helt annan. Tänkte flytta över mina hårdiskar och grafik kort till en helt ny dator men är inte säker om windows kommer funka. Har windows 10 på en M.2 disk just nu.

Permalänk
Medlem

"Kan" kan man eventuellt, men jag rekommenderar dig verkligen att installera nytt och fräscht så att du inte stöter på problem.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HURR1C4N3:

Kan man flytta över en windows installation från en dator till en helt annan. Tänkte flytta över mina hårdiskar och grafik kort till en helt ny dator men är inte säker om windows kommer funka. Har windows 10 på en M.2 disk just nu.

Kort svar: nej

Förmodligen får du blå-skärm vid uppstart. Har du tur startar det, men det kan spöka en del.

Permalänk

Absolut.
Kommer du flytta med M.2 disken till den nya datorn bootar du från den.
Flyttar du inte med M.2 disken utan vill bara ta med dig Windows ska du titta på Windows 10 Image

Windows Update har kommit långt 2021

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Moderator
Skrivet av HURR1C4N3:

Kan man flytta över en windows installation från en dator till en helt annan. Tänkte flytta över mina hårdiskar och grafik kort till en helt ny dator men är inte säker om windows kommer funka. Har windows 10 på en M.2 disk just nu.

Se till att du har ett microsoft-konto för att licensen ska kunna flyttas utan tjafs. Förutsätter att du inte har en OEM-nyckel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kort svar: nej

Förmodligen får du blå-skärm vid uppstart. Har du tur startar det, men det kan spöka en del.

Jag har en m.2 disk med win 10 som jag testar egna system med och när andra dyker upp och vill ha hjälp osv. Den installationen har säkert bootat in i 20st+ olika system och har aldrig haft problem. Det enda som spökar är om det är äldre system med legacy boot istället för UEFI osv. Till skillnad från Win 7 så verkar 10 vara näst intill "oförstörbart" när det kommer till byte av hårdvara.

Permalänk
Medlem

Överlag så är det bättre att installera på nytt i ny dator för att slippa stabilitetsproblem och dessutom bli av med en massa gammalt skräp som Windows har lämnat efter sig på disk och i registry.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Jag har en m.2 disk med win 10 som jag testar egna system med och när andra dyker upp och vill ha hjälp osv. Den installationen har säkert bootat in i 20st+ olika system och har aldrig haft problem. Det enda som spökar är om det är äldre system med legacy boot istället för UEFI osv. Till skillnad från Win 7 så verkar 10 vara näst intill "oförstörbart" när det kommer till byte av hårdvara.

Även med Windows 7 funkade det bra för mig. Inte för att jag rekommenderar det, men det har fungerat för mig många gånger genom åren. Det som normalt händer är ju att Windows startar någon form av reparation som tar en minut eller så och sen är det reparerat och fungerande. Första gången jag råkade göra det bytte jag från Intel till AMD, från en kärna till tre med helt olika komponenter och så, missade att boota från USB-minnet och Windows bara startade och funkade. Jag tror till och med det var Vista den gången.