Behöver lite råd. Vit dator.

Permalänk

Behöver lite råd. Vit dator.

Har funderat på att köpa en ny dator så den nuvarande börjar bli lite trött.

Har knåpat ihop en på Prisjakt och undrar om ngn som är mer kunnig än jag kan komma med lite synpunkter...
Saker man inte tänkt på osv.
Har utgått från att jag vill ha en vit setup men inte hittat ngn vettig skärm som inte kostar skjortan.
Detta är det närmsta jag kommit:

www.prisjakt.nu/list/vit-dator-210503--l4155689

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är ju inte så mycket som är vitt i den listan förutom chassit

Några snabba iakttagelser är väl t.ex. att du valt ett SFX-nätaggregat till ett chassi som har plats för normalstort ATX, om du nu inte har någon specifik anledning till det. Du kan också spara uppemot en tusing på moderkort om det inte är något behov som gör att du väljer X570 över B550. MSI MAG B550 Tomahawk kostar t.ex. 1499 just nu.

Till sist är du säkert medveten om situationen med grafikkort just nu; det är i stort sett omöjligt att få tag på. 6500 för ett 5700XT är givetvis helt vansinnigt. Har du ett grafikkort i dagsläget som du kan ha som placeholder fram till dess att marknaden normaliserats igen skulle jag använda det, alternativt titta på något "billigare" begagnat även om priserna även där är helt uppåt väggarna just nu.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk

Tackar! 😀

Högtalare, tangentbord och mus är faktiskt vita men det är de svarta varianterna som syns i listan. Vet inte varför.

Bra synpunkt på nätaggregatet. Det hade jag missat! Tack!
Moderkortet tar jag gärna i lite grann på eftersom det är så mycket jobb med att byta och vill gärna att det ska hålla ett tag.

Har i nuläget ett Radeon RX480 som kanske får duga så länge. Hade iofs tänkt att grabben ska få den gamla datorn sen men han får kanske vänta lite då... 😀

Permalänk
Medlem

Byt ut nätagget till Corsair RM650 V2 (https://www.inet.se/produkt/6904619/corsair-rm650-650w-2019?u...)

och byt ut moderkortet till ett B550. Tomahawk som @fragande föreslog är ett helt bra val, men vill du ha mest bang for the buck så skulle jag köra på MSI B550M Pro-VDH WIFI för 1351kr. Pro Vdh ser lite mera avskalat ut, men har bra VRM och ger dessutom inbyggd wifi, vilket jag själv sätter värde på.

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B550M-PRO-VDH-WIFI-Moder...

NH-D15 är också lite overkill för 5600X. Du kommer inte att märka nån skillnad på D15 och t.ex. U12S eller Scythe Fuma.

Sen så skulle jag själv satsa på ett lite mindre chassi om jag var du. Det där är lite onödigt stort skulle jag påstå, men det är ju förstås en smaksak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum