Permalänk
Medlem

Ny dator!

Hej, är inte så insatt i datorer så skulle behöva lite hjälp.

Sitter och kollar på denna https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...
Tycker det verkar vara ett riktigt schysst pris?

Spelar i princip bara Cs,lol,wow,valorant.. inga jätte krävande spel direkt, Eller skulle ni gå på en Ryzen 7 3700 (blir rätt mycket mer dock i de flesta färdigbyggen, runt 4000-5000 mer på de flesta då även det är bättre graffikkort etc.)
TEX - https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

har en gammal i54690k & 970 kort, så rätt gamla komponenter, och känner av att min cpu inte riktigt hänger med alls längre, blir varm å jävlig.

Ser folk klagar på nätagget i den datorn, men de skulle väl inte sälja en dator där nätaggat har för låg kraft för datorn?

All hjälp uppskattas, kommer även att byta ut cpu kylare skulle jag tro.

_Vill inte bygga egen_

Permalänk
Medlem

Den är en prisvärd dator idag, dock på lager först i Juni. Djungeltrumman gick runt februari här på forumet och tror den sålt slut två eller tre gånger efter det. Har själv köpt den, funkar prima efter att ha satt dit en egen CPU-fläkt istället för den som kommer från lenovo. CPU-fläkt som du nämner och vill man (behövs nog inte för dina spel, men om du kommer köra med CPU-tunga) sätta in en extra sticka RAM då den kommer med 1x16. Då har du en prima dator för priset. Kostar 10-11k på andra mer etablerade sidor.

Angående nätagget är det väl inget premium, men 550w gör jobbet. Går att köra in ett 3060 på samma ifall du vill uppgradera framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Den är en prisvärd dator idag, dock på lager först i Juni. Djungeltrumman gick runt februari här på forumet och tror den sålt slut två eller tre gånger efter det. Har själv köpt den, funkar prima efter att ha satt dit en egen CPU-fläkt istället för den som kommer från lenovo. CPU-fläkt som du nämner och vill man (behövs nog inte för dina spel, men om du kommer köra med CPU-tunga) sätta in en extra sticka RAM då den kommer med 1x16. Då har du en prima dator för priset. Kostar 10-11k på andra mer etablerade sidor.

Angående nätagget är det väl inget premium, men 550w gör jobbet. Går att köra in ett 3060 på samma ifall du vill uppgradera framöver.

Rekommenderar inte att sätta in en extra RAM, välj istället att byta ut till andra/annat om behovet finns. Hade för några år sedan problem med att min dator blåskärmade och betedde sig allmänt skumt. Felsökte genom att byta ut/ta bort komponenter osv och allt fungerade (testade alltså RAM en och en, hade två stickor och bägge dessa fungerade). Till slut fick jag vända mig till experter som sa att det kan vara kompabilitetsproblem i ramminnet som gör det. Sagt och gjort så böt jag ramminnen och det funkade prima därefter. Problemet var alltså att mina ramminnen (två exakt likadana, men köpta vid olika tillfällen - precis som du föreslår) inte var tillverkade i samma serie och därav hade problem med kompabilitet. Summa summarum, jag skulle aldrig blanda RAM utan endast använda från samma förpackning (ex 2x8, 2x16, 4x8 osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Vad menar du med 'Djungeltrumman'? Och du som har exakta datorn, hur är det med fläktar i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Vad menar du med 'Djungeltrumman'? Och du som har exakta datorn, hur är det med fläktar i chassit?

Ursäkta sent svar. Djungeltrumman är ett slarvigt uttryck av play the jungle drum som betyder att man attract the attention to something, typ.

Det sitter bara två + cpu i den varianten jag har. Fram och bak. Finns utrymme för fler i front och topp.