Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Android 12 får ny färgglad design och fler integritetsinställningar

Permalänk
Melding Plague

Android 12 får ny färgglad design och fler integritetsinställningar

Nya Android 12 får ett rejält ansiktslyft och fokuserar på ett helt nytt designspråk och tydligare integritetsinställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Pretty. Synd att Samsung (i vanlig ordning) lyser med sin frånvaro i Beta-programmet. =(

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att Android varit klottrigt och överdimensionerat

Permalänk
Medlem

En del intressanta nya funktioner men varför måste dom göra det fulare och mer likt IOS vid varje uppdatering?

Låt mitt Android vara Android.

Permalänk

Trevligt med nyheter. Jag har försökt att kolla in dem men det mesta har varit småsaker som jag har känt lite meh över. Men en väldigt massa småsaker blir tillsammans en upplevelse.

Det stora tycker jag är säkerheten. Det är uselt till denna grad att jag tycker det borde vara olagligt.

Jag var igår av olika orsaker tvingad att installera en app, man kan diskutera ordet tvingad men om inte så skulle jag bli uppsagd för arbetsvägran. Och denna app, vad krävde den? Jo tillgång till alla mina media, tillgång till alla mina kontakter och tillgång till att kunna ringa och ta emot samtal.
Det gick så långt så jag trodde appen skulle be mig dra ner byxorna och ta ett foto och skicka in för att den skulle kunna användas.

Alltså detta måste Google göra något åt, det finns många appar med som frågar om helt vansinniga behörighetsfrågor. Visst den appen jag skulle installera har med telefonsamtal att göra, men jag vill ha stenkoll på exakt vilka personer i adressboken som den har åtkomst till. Kanske ha flera olika adressböcker etc. Samma med tillgång att ringa, man ska kunna låsa det för en av sina simkort och man ska kunna låsa till vilka nummer. Jag personligen vill ha en popup och bekräfta varje gång den ändå gör det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trevligt med nyheter. Jag har försökt att kolla in dem men det mesta har varit småsaker som jag har känt lite meh över. Men en väldigt massa småsaker blir tillsammans en upplevelse.

Det stora tycker jag är säkerheten. Det är uselt till denna grad att jag tycker det borde vara olagligt.

Jag var igår av olika orsaker tvingad att installera en app, man kan diskutera ordet tvingad men om inte så skulle jag bli uppsagd för arbetsvägran. Och denna app, vad krävde den? Jo tillgång till alla mina media, tillgång till alla mina kontakter och tillgång till att kunna ringa och ta emot samtal.
Det gick så långt så jag trodde appen skulle be mig dra ner byxorna och ta ett foto och skicka in för att den skulle kunna användas.

Alltså detta måste Google göra något åt, det finns många appar med som frågar om helt vansinniga behörighetsfrågor.

Bara en fråga, testade du att neka rättigheterna? Det finns ju en chans att den hade funkat lika bra ändå? Jag tänker att det kan ju vara lat programmering att bara be om de flesta rättigheter direkt "ifall vi behöver det senare", men sen används de aldrig till nåt vettigt och grundfunktionaliteten går lika bra även utan rättigheterna godkända.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt och moget designsspråk

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Bara en fråga, testade du att neka rättigheterna? Det finns ju en chans att den hade funkat lika bra ändå? Jag tänker att det kan ju vara lat programmering att bara be om de flesta rättigheter direkt "ifall vi behöver det senare", men sen används de aldrig till nåt vettigt och grundfunktionaliteten går lika bra även utan rättigheterna godkända.

Stod tydligt i guiden som jag fick från jobbet att alla frågor appen frågar om behörighet måste accepteras för att vi ska veta att appen fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de äntligen fixar till hela vansinnet med låsskärmar, notifieringar o allt runt det som varit kaos sen 4.4.4

Blev lite hoppfull när det nämndes förändringar kring låskärm....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stod tydligt i guiden som jag fick från jobbet att alla frågor appen frågar om behörighet måste accepteras för att vi ska veta att appen fungerar korrekt.

På min arbetsplats är en "app" under utveckling för att hantera arbetstid och övertid o så...

Facket satte ner foten direkt o tvärvägrade att anställda skulle tvingas nyttja egna enheter till detta om de inte så själva önskade.

Vi är fortfarande i förhandling i frågan, men det blir förmodligen så att arbetsgivaren får ordna några surfplattor som får ligga på några bord i lunchrummet med skiten installerat för de som inte vill nyttja sin egen telefon.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stod tydligt i guiden som jag fick från jobbet att alla frågor appen frågar om behörighet måste accepteras för att vi ska veta att appen fungerar korrekt.

Ja då är det väl arbetsplatsen det är fel på och inte Android? Du godkände ju trots allt alla behörigheter, så då kan du ju inte klaga på att Android tillåter det. Klarar du inte av att säga nej får du skaffa en "dum" telefon och säga till arbetsgivaren att du inte har/inte vill installera appar på din personliga telefon.

Citat:

Alltså detta måste Google göra något åt, det finns många appar med som frågar om helt vansinniga behörighetsfrågor.

Tycker du att de borde ta bort behörigheterna eller hur tänker du? Hur kan det bli bättre än att man måste godkänna det?

Permalänk

@Kasken

Skrivet av Saddl3r:

Ja då är det väl arbetsplatsen det är fel på och inte Android? Du godkände ju trots allt alla behörigheter, så då kan du ju inte klaga på att Android tillåter det. Klarar du inte av att säga nej får du skaffa en "dum" telefon och säga till arbetsgivaren att du inte har/inte vill installera appar på din personliga telefon.

Tycker du att de borde ta bort behörigheterna eller hur tänker du? Hur kan det bli bättre än att man måste godkänna det?

Man får en jobbmobil och kan klara sig på denna. Det är bara det att det tar plats att ha 2st mobiler i fickorna hela tiden. Vilket blir att man kombinerar lite privat och jobbtelefon.

Angående behörighetsfrågor så tycker jag de är för generella. Det är extremt få appar som jag skulle låta ha full kontroll över ringa telefonsamtal. Däremot är det en fråga som en app kan ställa endast för att få tillgång till imei numret eller vad det nu är.

Det jag stör mig på är alltså appar som kommer med vansinniga behörighetsfrågor för att vad jag tolkar det inte finns någon mer rimlig begränsad.

Permalänk
Medlem

Modernt och mysigt. Ser framemot att kunna ha det på min OnePlus 9 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag gillade det. Särskilt färgkombinationen (grönt <3).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Pretty. Synd att Samsung (i vanlig ordning) lyser med sin frånvaro i Beta-programmet. =(

Dem behöver tid för att förstöra upplevelsen med sitt vidriga One UI....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag stör mig på är alltså appar som kommer med vansinniga behörighetsfrågor för att vad jag tolkar det inte finns någon mer rimlig begränsad.

Okej. Ja det är en sida jag inte tänkt på faktiskt, borde gå att dela upp behörigheterna i mindre delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stod tydligt i guiden som jag fick från jobbet att alla frågor appen frågar om behörighet måste accepteras för att vi ska veta att appen fungerar korrekt.

Men detta var väl på din arbetstelefon? Din personliga har den appen inget att göra så den kommer ju inte åt din personliga info.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

@Kasken

Man får en jobbmobil och kan klara sig på denna. Det är bara det att det tar plats att ha 2st mobiler i fickorna hela tiden. Vilket blir att man kombinerar lite privat och jobbtelefon.

Det jag stör mig på är alltså appar som kommer med vansinniga behörighetsfrågor för att vad jag tolkar det inte finns någon mer rimlig begränsad.

Du kan ju inte klaga när du själv har satt dig i siten, gissningsvis bör du ha två enheter, en privat och en knuten till jobbet, men för att detta är jobbigt så kör du jobbets sim-kort i din privata telefon?

Då får man faktiskt skylla sig själv
Jobbtelefoner får man väl egentligen plocka all information man vill från, då det är en enhet som du får från arbetet för arbetsuppgifter. Privata enheter däremot vet jag att fack och diverse insatta individer har satt tvärstopp för, men då gäller det att man som anställd även respekterar denna linje och inte använder privata telefoner till jobbsaker, och vice versa.

Edit*
Dvs, vill du prata IT-säkerhet så gäller det att ha ryggen fri, och om du då använder en och samma enhet för privat och arbete, trots att du fått en enhet från arbetet så är din rygg inte direkt fri, utan du har bara dig själv att skylla för att du är "bekväm"

Appar kommer med vansinniga behörighetsfrågor på grund av hur behörigheterna är uppbyggda. Vill du kunna köra blåtand så krävs platsåtkomst, då blåtand och wifi är kopplat till detta. Behöver du kunna ta emot / läsa inkommande samtal så krävs tillgång till kontakter etc. I detta ligger Apple faktiskt långt framför, då dem (i min uppfattning) har en större segmentering av OS-applikationer, än vad Android har (Svårt att plocka in information från sina användare om allt är segmenterat, det är trots detta som Google tjänar mest på)

Skrivet av leafbranch:

Fast detta desginspråk påminner mer om Samsungs UI än något annat.

Jag är mest ute efter alla otaliga bloatware och annat skit som inte går att ta bort...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Dem behöver tid för att förstöra upplevelsen med sitt vidriga One UI....

Fast detta desginspråk påminner mer om Samsungs UI än något annat.

Permalänk
Medlem

Ser ut som dom lånat lite från iOS med formerna på widgets osv.
Tycker dock det ser mer klottrigt och flamsigt istället för konsistent och modern och stilrent.
Bytte själv till en iPhone någon vecka sedan men det var mest p.g.a tröttnat på stora displayer och Android som operativsystem så var dags att testa något nytt efter att ha använt Android i över 10 år.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du kan ju inte klaga när du själv har satt dig i siten, gissningsvis bör du ha två enheter, en privat och en knuten till jobbet, men för att detta är jobbigt så kör du jobbets sim-kort i din privata telefon?

Då får man faktiskt skylla sig själv
Jobbtelefoner får man väl egentligen plocka all information man vill från, då det är en enhet som du får från arbetet för arbetsuppgifter. Privata enheter däremot vet jag att fack och diverse insatta individer har satt tvärstopp för, men då gäller det att man som anställd även respekterar denna linje och inte använder privata telefoner till jobbsaker, och vice versa.

Edit*
Dvs, vill du prata IT-säkerhet så gäller det att ha ryggen fri, och om du då använder en och samma enhet för privat och arbete, trots att du fått en enhet från arbetet så är din rygg inte direkt fri, utan du har bara dig själv att skylla för att du är "bekväm"

Appar kommer med vansinniga behörighetsfrågor på grund av hur behörigheterna är uppbyggda. Vill du kunna köra blåtand så krävs platsåtkomst, då blåtand och wifi är kopplat till detta. Behöver du kunna ta emot / läsa inkommande samtal så krävs tillgång till kontakter etc. I detta ligger Apple faktiskt långt framför, då dem (i min uppfattning) har en större segmentering av OS-applikationer, än vad Android har (Svårt att plocka in information från sina användare om allt är segmenterat, det är trots detta som Google tjänar mest på)

Jag är mest ute efter alla otaliga bloatware och annat skit som inte går att ta bort...

Bra skrivet.
Mitt klagomål var dock inte på en app. Utan jag upplever många appar har vansinniga frågor och det har som du skrev med hur behörigheterna är konstruerade. Det är ju självklart att en app som måste ha tillgång till bluetooth, inte ska behöva få tillgång till gps. Då just gps information är väldigt känslig och väldigt få appar borde få ha denna.

Jag tror självklart Apple ligger långt före när det gäller sån här säkerhet och det är av flera orsaker.

Min drömsenario vid appar är frågor som åtkomst till internet? Där man förvalt kan välja ja för alla. Sedan behöver appen knappast fråga om att få tillgång till lagringsmediat för att själv ligga där. Men handlar det om att komma utanför sin container, komma åt annan data. Ja det är ytterst få appar som till att börja med har detta behov för att kunna fungera. Men väldigt många appar som spel kan ställa frågor som tillgång till media och jag vet ej hur begränsat det är.

*edit*
Sitter nu med en app där den frågar vill du ge programA åtkomstbehörighet till foto och media på enheten? Vad tusan betyder denna fråga? Om ja betyder att appen vill ha tillgång till mina privata foton så känner jag mig inte lite kränkt, det är väldigt få applikationer som jag skulle ge denna behörighet till speciellt när de överhuvudtaget inte har något med foton att göra..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sarato:

Jag gillade det. Särskilt färgkombinationen (grönt <3).

Håller helt med dig, jag är också väldigt förtjust i det gröna! Även om jag nog föredrar något mer åt det mintgröna hållet. Tycker att det ser riktigt snyggt ut på exempelbilderna

Tyvärr verkar varken min gamla Pixel XL eller nuvarande telefon ha inkluderats i betan än så länge, så det får dröja lite till innan jag kan prova för egen del.

Permalänk

Lite sätta vargen på att vakta fåren över det här. Massa information om hur man övervakas, jag vill nog helst bara ha en knapp där man stänger av det och slippa tänka på det. Lite som de irriterande GDPR popups med 1000 förifyllda checkboxar och "erbjudande" om att störa mig med notiser.

Tror lite mer på Apple i den här frågan. Bäst vore ju om det kunde komma bra linuxtelefoner någon gång, men det verkar tyvärr svårt att kombinera med ekosystemet runt mer eller mindre nödvändiga appar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hoppas de äntligen fixar till hela vansinnet med låsskärmar, notifieringar o allt runt det som varit kaos sen 4.4.4

Blev lite hoppfull när det nämndes förändringar kring låskärm....

Vad är det för problem med låsskärmar och notifieringar du pratar om? Jag tycker om så som låsskärmen och notifieringarna fungerar idag. Har inga problem alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gillar förbättringen av integritet.
Ogillar de rundade hörnen. Lite väl stor radie enligt mig. Vill ha små runda hörn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i rätt riktning. Hoppas att tillslut få full kontroll till min telefon och att appar inte stänger ute mej ifall jag inte accepterar diverse saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

En del intressanta nya funktioner men varför måste dom göra det fulare och mer likt IOS vid varje uppdatering?

Låt mitt Android vara Android.

Ja, låt bli mitt comic sans.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Moton:

Helt klart ett steg i rätt riktning. Hoppas att tillslut få full kontroll till min telefon och att appar inte stänger ute mej ifall jag inte accepterar diverse saker.

Det är väl upp till apparna att bestämma om de funkar utan vissa rättigheter, eller inte? Vad skulle Instagram göra utan tillgång till din kamera och bilder, tex? Jag fattar om appen inte vill starta utan behörighet till de två.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl upp till apparna att bestämma om de funkar utan vissa rättigheter, eller inte? Vad skulle Instagram göra utan tillgång till din kamera och bilder, tex? Jag fattar om appen inte vill starta utan behörighet till de två.

Man kanske vill se andras konton enbart? Sen vore det ju bra att godkänna exakt vilken/vilka bilder/videor man vill ge tillgång till (inte hela galleriet) och kameran enbart vid de tillfällen man vill använda den…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra skrivet.
Mitt klagomål var dock inte på en app. Utan jag upplever många appar har vansinniga frågor och det har som du skrev med hur behörigheterna är konstruerade. Det är ju självklart att en app som måste ha tillgång till bluetooth, inte ska behöva få tillgång till gps. Då just gps information är väldigt känslig och väldigt få appar borde få ha denna.

Jag tror självklart Apple ligger långt före när det gäller sån här säkerhet och det är av flera orsaker.

Min drömsenario vid appar är frågor som åtkomst till internet? Där man förvalt kan välja ja för alla. Sedan behöver appen knappast fråga om att få tillgång till lagringsmediat för att själv ligga där. Men handlar det om att komma utanför sin container, komma åt annan data. Ja det är ytterst få appar som till att börja med har detta behov för att kunna fungera. Men väldigt många appar som spel kan ställa frågor som tillgång till media och jag vet ej hur begränsat det är.

*edit*
Sitter nu med en app där den frågar vill du ge programA åtkomstbehörighet till foto och media på enheten? Vad tusan betyder denna fråga? Om ja betyder att appen vill ha tillgång till mina privata foton så känner jag mig inte lite kränkt, det är väldigt få applikationer som jag skulle ge denna behörighet till speciellt när de överhuvudtaget inte har något med foton att göra..

Behörigheter kan vara krångligt ibland. Det där med bluetooth och platsåtkomst hör hemma i att det räcker med att scanna av vilka andra bluetooth-enheter som finns i närheten för att (ganska ofta) kunna platsbestämma enheten.

"GPSen" i telefonen utnyttjar närliggande wifi-nätverk och bluetooth-enheter för att förbättra gissningen om var du är. Hur man än vänder och vrider på det så är dessa saker (plats, wifi och bluetooth) sammanlänkade.