Android 12 får ny färgglad design och fler integritetsinställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sitter nu med en app där den frågar vill du ge programA åtkomstbehörighet till foto och media på enheten? Vad tusan betyder denna fråga? Om ja betyder att appen vill ha tillgång till mina privata foton så känner jag mig inte lite kränkt, det är väldigt få applikationer som jag skulle ge denna behörighet till speciellt när de överhuvudtaget inte har något med foton att göra..

Just detta. Tillgång till foton och media innebär åtkomst till lagringutrymmet på telefonen, som även innefattar privata bilder etc.
Problemet med detta, med appar som tar detta på allvar, är exempelvis webbläsaren Dolphin (Rekommenderas). Den kan inte spara ner media så att resten av telefonen får tillgång till den (ex. om man vill spara en bild för att skicka vidare) just på grund av behörigheter. För att behålla användarens lagringsbehörigheter så har dem istället skapat en eget lagringsutrymme med en egen "download manager", där man kan skicka media vidare, allt utan att Dolphin faktiskt rör telefonen eller något i den.

Chrome å andra sidan skiter fullständigt i detta, vilket för majoriteten av användare är bättre, men vill man inte dela med sig av data finns det klart bättre alternativ..
Personligen tror jag Google börjar tappa bollen. Bara andelen människor som överväger iPhone (inkl mig själv) enbart för möjligheten att påverka möjligheten till privat spårning (hur fan kunde annonser knutna till dig och din data bli normen!?) växer och växer, och det dem visade igår är för mig för lite för sent

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

*edit*
Sitter nu med en app där den frågar vill du ge programA åtkomstbehörighet till foto och media på enheten? Vad tusan betyder denna fråga? Om ja betyder att appen vill ha tillgång till mina privata foton så känner jag mig inte lite kränkt, det är väldigt få applikationer som jag skulle ge denna behörighet till speciellt när de överhuvudtaget inte har något med foton att göra..

En nackdel med Android när mycket är "ihopklumpat". Denna rättighet vet man inte exakt vad den betyder om du inte vet exakt vad appen faktiskt vill.
Kan vara så enkelt att den frågar efter detta för att kunna spara ner en bild och som du ska kunna visa i galleriet, då krävs det.
Behöver inte betyda att den kan läsa din bilder alls. Problemet här är att man kan ju inte veta om det är så eller ej eftersom rättigheter är förenklade för att gemene man ska "förstå dem".
Var de för avancerade eller delade i för många delar hade folk klagat och tyckt det var svårt.

Men jag håller med med att man borde få mer exakt info om vad i rättigheten den kräver. Bara R eller R+W och i exakt vad/vilka mappar etc. så man har stenkoll på vad den faktiskt gör. Självklart kan det ligga under "more info" eller så på rättigheten, men borde vara enkelt för oss som faktiskt vill veta.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man kanske vill se andras konton enbart? Sen vore det ju bra att godkänna exakt vilken/vilka bilder/videor man vill ge tillgång till (inte hela galleriet) och kameran enbart vid de tillfällen man vill använda den…

Att ge tillgång till enstaka bilder är faktiskt något som finns i de flesta fotogalleriappar. Sen att många appar struntar i det och ber om tillgång till allt är en annan femma...

Google skulle kunna förenkla för utvecklare ja, men möjligheten finns redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för problem med låsskärmar och notifieringar du pratar om? Jag tycker om så som låsskärmen och notifieringarna fungerar idag. Har inga problem alls.

Det som fortfarande hänger kvar sen "loppipop" 5.0 är den helt tomma skärmen som kommer upp när man väcker telefon med powerknappen om man valt "visa inga notifieringar på låsskärmen" eller nått i den stilen.

Jag vill mötas av en skärm där jag slår in min kod eller mönster eller vad jag nu valt för låsmetod DIREKT när jag väcker telefon, inte behöva vifta bort en helt tom skärm först....

Jag vill även ha möjlighet till att direkt se den raden längst uppe med små ikoner som indikerar mottagna mail, eller missade samtal på låsskärmen där jag slår in min kod eller mönster.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl upp till apparna att bestämma om de funkar utan vissa rättigheter, eller inte? Vad skulle Instagram göra utan tillgång till din kamera och bilder, tex? Jag fattar om appen inte vill starta utan behörighet till de två.

Skrivet av Sysop:

Man kanske vill se andras konton enbart? Sen vore det ju bra att godkänna exakt vilken/vilka bilder/videor man vill ge tillgång till (inte hela galleriet) och kameran enbart vid de tillfällen man vill använda den…

Instagram fungerar utan att ha tillgång till kamera eller bilder. Den frågar inte ens om de behörigheterna förens du går in i kamera delen i Instagram, eller går in så att du vill lägga upp en bild på Instagram.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det som fortfarande hänger kvar sen "loppipop" 5.0 är den helt tomma skärmen som kommer upp när man väcker telefon med powerknappen om man valt "visa inga notifieringar på låsskärmen" eller nått i den stilen.

Jag vill mötas av en skärm där jag slår in min kod eller mönster eller vad jag nu valt för låsmetod DIREKT när jag väcker telefon, inte behöva vifta bort en helt tom skärm först....

Jag vill även ha möjlighet till att direkt se den raden längst uppe med små ikoner som indikerar mottagna mail, eller missade samtal på låsskärmen där jag slår in min kod eller mönster.

Ok. Jag vill ha notiserna direkt på låsskärmen, vilket den gör hos, sedan vill jag inte gå direkt till dit man anger din kod eller liknande.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Att ge tillgång till enstaka bilder är faktiskt något som finns i de flesta fotogalleriappar. Sen att många appar struntar i det och ber om tillgång till allt är en annan femma...

Jag själv är knappast den största Applefanboyen på forumet.
Men jag gissar att den som gör en spelapp och vill få in denna i Apple store knappast skulle få in den om deras app frågade om de fick tillgång till deras privata bilder, utan att spelet på något sätt ska ha med dessa att göra. (inget kom ihåg bildspel)

Så jag tycker Google på något sätt borde göra att alternativ för dumma behörigsfrågor inte borde finnas, för att skydda vissa typer av användare som annars hade klickat ja på frågorna. Spelapp som vill ha tillgång till ens bilder, göra telefonsamtal etc, det borde plinga till ganska rejält. Användaren borde få upp tydligt varning om att detta är en ovanlig behörighet som man vill ge appen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jnsson:

Instagram fungerar utan att ha tillgång till kamera eller bilder. Den frågar inte ens om de behörigheterna förens du går in i kamera delen i Instagram, eller går in så att du vill lägga upp en bild på Instagram.

Fair enough, det var ett exempel draget ur rumpan utan kontroll av faktan i fråga. Men poängen kvarstår, det finns ju appar som helt enkelt inte kan göra sitt jobb utan behörighet till vissa sensorer eller delar av telefonen. Ska dessa tvunget gå att starta ändå, trots att de inte skulle kunna göra nånting alls? En 3e-parts kameraapp utan behörighet till kameran, tex?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

En nackdel med Android när mycket är "ihopklumpat". Denna rättighet vet man inte exakt vad den betyder om du inte vet exakt vad appen faktiskt vill.
Kan vara så enkelt att den frågar efter detta för att kunna spara ner en bild och som du ska kunna visa i galleriet, då krävs det.
Behöver inte betyda att den kan läsa din bilder alls. Problemet här är att man kan ju inte veta om det är så eller ej eftersom rättigheter är förenklade för att gemene man ska "förstå dem".
Var de för avancerade eller delade i för många delar hade folk klagat och tyckt det var svårt.

Men jag håller med med att man borde få mer exakt info om vad i rättigheten den kräver. Bara R eller R+W och i exakt vad/vilka mappar etc. så man har stenkoll på vad den faktiskt gör. Självklart kan det ligga under "more info" eller så på rättigheten, men borde vara enkelt för oss som faktiskt vill veta.

Ja, just det där är ju en del av ett större problem.

Som du är inne på har det ju funnits en mer övergripande trend att göra saker "användarvänliga" genom att dölja all relevant information för användaren och låta någon annan ta besluten å användarens vägnar.
Det "funkade" väl rent strategiskt för dem som gick på den linjen eftersom genomsnittsanvändaren uppenbart älskade det, men detta är ett av många exempel på problem som skapats tätt kopplade till den trenden (med eller utan baktankar om att dölja något).

I bästa fall får vi lite bättre balans på den punkten, inte bara på smartphones utan generellt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker inte det känns särskilt trovärdigt när Google går ut och säger sig värna om sina användares integritet när hela deras affärsmodell går ut på att samla och analysera så mycket personlig information som det överhuvudtaget är möjligt med dagens teknik. I Apples fall känns det lite mer trovärdigt då de tjänar pengar på annat, men samtidigt vill de inte stöta sig allt för mycket med utvecklare som genererar pengar via deras ekosystem (runt en halv biljon dollar 2019 för att vara exakt!!!).

Permalänk

Trevligt med nyheter. Jag har försökt att kolla in dem men det mesta har varit småsaker som jag har känt lite meh över. Men en väldigt massa småsaker blir tillsammans en upplevelse.

Det stora tycker jag är säkerheten. Det är uselt till denna grad att jag tycker det borde vara olagligt.

Jag var igår av olika orsaker tvingad att installera en app, man kan diskutera ordet tvingad men om inte så skulle jag bli uppsagd för arbetsvägran. Och denna app, vad krävde den? Jo tillgång till alla mina media, tillgång till alla mina kontakter och tillgång till att kunna ringa och ta emot samtal.
Det gick så långt så jag trodde appen skulle be mig dra ner byxorna och ta ett foto och skicka in för att den skulle kunna användas.

Alltså detta måste Google göra något åt, det finns många appar med som frågar om helt vansinniga behörighetsfrågor. Visst den appen jag skulle installera har med telefonsamtal att göra, men jag vill ha stenkoll på exakt vilka personer i adressboken som den har åtkomst till. Kanske ha flera olika adressböcker etc. Samma med tillgång att ringa, man ska kunna låsa det för en av sina simkort och man ska kunna låsa till vilka nummer, jag personligen vill ha en popup och bekräfta varje gång den ändå gör det.

Det du efterfrågar är bara sådana utan erfarenhet av hur ett operativsystem fungerar.

Permalänk
Medlem

Såldes det bara en "Linux OS" mobil, till rimligt pris, med bra kamera och där jag också kunde använda apparna för: "BankID, "SportsTracker", "Steam", "Swish" och kanske också "BlackPlayerEX".

Ja då, skulle jag överge Android för gott och aldrig se tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det du efterfrågar är bara sådana utan erfarenhet av hur ett operativsystem fungerar.

Förstår ej vad du menar eller om du är ironisk.
Min tolkning är att Google har val få generella frågor som gör det enkelt för den stora skaran användare. Och visst det är enkelt, ännu enklare att låta appar göra precis allt direkt.

Problemet är att när det gäller saker som tillgång till kontakter, tillgång till att ringa, tillgång till mina foton, så känns det för mig att här är det inte ett litet övertramp om jag ska behöva dela ut det till för många appar. som inte alls borde behöva ha dessa behörigheter.

Skrivet av Feist:

Såldes det bara en "Linux OS" mobil, till rimligt pris, med bra kamera och där jag också kunde använda apparna för: "BankID, "SportsTracker", "Steam", "Swish" och kanske också "BlackPlayerEX".

Ja då, skulle jag överge Android för gott och aldrig se tillbaka.

Och busskort, gymapp, matbutikapp, idapp, teams... Det bästa hade varit en linuxtelefon som kunde köra androidappara virtuellt. Apparna körs ju redan virtuellt genom java så..

Permalänk
Medlem

Tycker att designen känns som en blandning av Windows Phone-tänket med olika färger blandat med Apples formspråk. Men jag saknar ju Windows Phone så det är väl egentligen bara roligt om Android får mig att tänka i de banorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Okej, visste inte att det fungerade så på Android, det är ju en bra funktion i alla fall. 👍

Permalänk
Medlem

Så blir det när de kopierar ios vidriga UI.

Skrivet av talonmas:

Gillar förbättringen av integritet.
Ogillar de rundade hörnen. Lite väl stor radie enligt mig. Vill ha små runda hörn

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl upp till apparna att bestämma om de funkar utan vissa rättigheter, eller inte? Vad skulle Instagram göra utan tillgång till din kamera och bilder, tex? Jag fattar om appen inte vill starta utan behörighet till de två.

Klart dom kan bestämma det, inte det jag menar. Det vore väll ganska logiskt om jag bara kunde surfa runt på Instagram utan att ge dom behörighet till kamera och bilder? Man hade kunnat skala bort en massa onödiga förfrågningar om behörighet tills det verkligen behövs typ som när jag ska ta en bild via instagram eller ladda upp en då ska den fråga efter detta och inte när jag bara använder appen rent allmänt. Men de är deras rättighet att bestämma hur dom vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok. Jag vill ha notiserna direkt på låsskärmen, vilket den gör hos, sedan vill jag inte gå direkt till dit man anger din kod eller liknande.

Alla är vi olika, inget fel med det.

Men visst vore det bra om det gick att ställa in så att ALLA fick det som de ville?
Eller att utvecklarna i alla fall gav faan i att ta bort alternativ som funnits tidigare bara för att de gjort något som de anser är "bättre".

Om jag som gammal tjur-gubbe vill att allting ska se ut och fungera som jag är van att det gör, då ska jag kunna ha det så.
Det hindrar ju inte kidzen från att få sina nya flashiga "features".

Utveckling handlar idag på tok för mycket om grafiska ändringar av UI, med syfte att det ska ge en känsla av att något är "nytt o fräscht" o "hippt".

Jag vill enbart ha buggfixar och åtgärder av upptäckta säkerhetsbrister i mina uppdateringar, tack.
Grafiska ändringar i UI och tillägg av "features" har jag inget intresse av.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Känns som pendeln börjar svänga tillbaks från de extremt minimalistiska och monokromatiska användargränssnitten som började med Windows 8 och som sedan Android och iOS började kopiera, tillbaks till mer färgglada och lekfulla användargränssnitt som började med Windows XP och fortsatte t.o.m. Windows 7. Jag tycker personligen det är trevligare. Min dator och skärm kan visa 16.7 miljoner färger, trist att bara ha 3-4 st. i användargränssnittet.

Förhoppningsvis kan även tätheten börja öka igen. Känns löjligt att det får plats mindre information på min nuvarande 27" skärm än vad man fick i Windows 98 med en 14-tummare i 800x600.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Tycker inte det känns särskilt trovärdigt när Google går ut och säger sig värna om sina användares integritet när hela deras affärsmodell går ut på att samla och analysera så mycket personlig information som det överhuvudtaget är möjligt med dagens teknik. I Apples fall känns det lite mer trovärdigt då de tjänar pengar på annat, men samtidigt vill de inte stöta sig allt för mycket med utvecklare som genererar pengar via deras ekosystem (runt en halv biljon dollar 2019 för att vara exakt!!!).

Jag har stängt av personliga annonser för mitt Google konto och tycker det stämmer att jag inte får personliga annonser i mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt trevligt ut! Synd att man har asus, så man tvingas köpa ny telefon för att komma längre än till android 9...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det slår mig nu att jag inte vet hur/när uppdateringar skjuts ut till oss Pixel-ägare

Jag som har pixel 5...kan jag förvänta mig uppdatering ganska tidigt eller?

(För övrigt en grym telefon 💪)

Permalänk
Medlem

Något som jag önskar att Androids överlag kunde bli bättre på är att fungera hyfsat ihop med bluetooth utrustning som används för kommunikation. Jag tror inte en enda android jag ägt varit riktigt bra på den punkten, och om någon av dem varit det var den endast det sålänge jag körde nougat eller oreo, men allt över det har strulat. Ska man behöva köpa en iphone, eller är de lika jävla usla på blåtand de med?

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det slår mig nu att jag inte vet hur/när uppdateringar skjuts ut till oss Pixel-ägare

Jag som har pixel 5...kan jag förvänta mig uppdatering ganska tidigt eller?

(För övrigt en grym telefon 💪)

Så fort Android 12 släpps kommer du få den då du har en Pixel telefon

Skrivet av Luminous:

Något som jag önskar att Androids överlag kunde bli bättre på är att fungera hyfsat ihop med bluetooth utrustning som används för kommunikation. Jag tror inte en enda android jag ägt varit riktigt bra på den punkten, och om någon av dem varit det var den endast det sålänge jag körde nougat eller oreo, men allt över det har strulat. Ska man behöva köpa en iphone, eller är de lika jävla usla på blåtand de med?

Hur menar du med strulat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Vi står inför ett generationsskifte. Bluetooth classic till Bluetooth 5.2 Le Audio.
Mycket händer, bättre ljud, mindre lagg, ny standardiserad teknik för att synka ljudet mellan hörlurarna i true wireless. Kunna koppla in flera hörlurar i samma ljudkanal osv.
Så vänta och stå ut och man får se.

Jag tycker det också är skit. Jag vill att mina hörlurar ska enkelt kunna byta media från mobil, till de olika surfplattorna, min tv, gymmets tv, min laptop, desktop osv. Detta suger idag för mig.
Det finns hörlurar med olika funktioner för detta, vissa pratar om Apples är bättre. Men jag tror ingen uppfyller mina önskemål och jag väljer att spara pengarna och vänta.

Jag tänker tillbaka till trådbundna hörlurar och vilka inställningar man gick göra för att byta mediauppspelare.
Steg 1: Dra ut hörlurskabeln från den apparat den sitter i nu.
Steg 2: Plugga in hörlurskabeln i den apparat du nu vill lyssna på.
Så var det klart, tur man har antecknat dessa steg. En gång gjorde jag steg 2 före steg 1 och det blev ej bra.

Permalänk
Medlem

Stora, fula o alldeles för gulliga knappar o mycket flashiga animationer. Tyckte fan mitt Cyanogenmod 4.4 jag hade på min Moto G för massa år sen såg bättre ut än det här, o rent funktionsmässigt gjorde den allt jag behövde. Slapp alla överflashiga animationer också, hade bara fina mjuka fades överallt.
Mitt nuvarande Android 10 på min 1+5 är också finfint o jag är verkligen inte alls ledsen att jag inte kommer få köra Android 12 på den, snarare tvärt om så är jag glad att slippa jaga uppdateringar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag tänker tillbaka till trådbundna hörlurar och vilka inställningar man gick göra för att byta mediauppspelare.
Steg 1: Dra ut hörlurskabeln från den apparat den sitter i nu.
Steg 2: Plugga in hörlurskabeln i den apparat du nu vill lyssna på.
Så var det klart, tur man har antecknat dessa steg. En gång gjorde jag steg 2 före steg 1 och det blev ej bra.

Strulet med att gå in i inställningarna och para om enheten så fort man ska byta källa samt andra strul man kan få är det ingen som nämner eller tänker på när man jämför trådlöst ljud med trådat. För att inte tala om det ständiga laddandet. Folk pratar om ökad smidighet med trådlöst men för det mesta är det precis tvärt om.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ceji:

Strulet med att gå in i inställningarna och para om enheten så fort man ska byta källa samt andra strul man kan få är det ingen som nämner eller tänker på när man jämför trådlöst ljud med trådat. För att inte tala om det ständiga laddandet. Folk pratar om ökad smidighet med trådlöst men för det mesta är det precis tvärt om.

Var sak har sin plats. Vid datorn har jag gått från trådlöst tillbaka till trådat, för att det passar bättre där. Jag sitter på samma ställe, förutsägbar sladdragning och, som du säger, ingen laddning.
Till mobilen har jag gått till true wireless och ser ingen som helst anledning att gå tillbaka till snubbeltråd. Jag har inte lurarna i flera timmar i stöten, och de laddar i fodralet så fort jag tar ut dem. Inget sladdtrassel, minimalt med tid för uppstart och eftersom jag bara använder dem till mobilen (som är min primära källa till ljudböcker tex) så har jag heller inga bekymmer med omparning stup i kvarten. "It just works."

Så länge man funderar över sitt usecase så funkar trådlöst alldeles utmärkt, men det är klart att det inte kan göra exakt samma saker som trådade lurar. På samma sätt kan inte trådade lurar göra samma sak som trådlösa.
Det är ett övervägande, och i vissa fall fungerar trådlöst bättre, åtminstone för mig.

Men om man bestämt sig för att trådade lurar är det bästa sen skivat bröd och trådlöst är satans påfund, så finns det ju inte mycket nån av oss kan säga för att ändra den åsikten.
Jag tänker att den tidigare nyheten om Apples intäkter från AirPods talar för sig själv i frågan om ifall trådlöst funkar eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att man kom med någon konkret information om Pixel Watch och därmed bekräftat att den är på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har stängt av personliga annonser för mitt Google konto och tycker det stämmer att jag inte får personliga annonser i mobilen.

Det kanske stämmer, men betyder inte att Google har slutat samla in information om dig. Eftersom Google även vet vem du kommunicerar med och om vad så kan ju informationen användas för att påverka andra i din omgivning. Inom reklam är det inte ovanligt att man försöker påverka barn för att man vet att barn har stor påverkan på sina föräldrar. Särskilt när det gäller vissa typer av inköp.