Finnns det någon router som klarar att flytta mycket data via kabel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte var ni får att han kör Wi-Fi ifrån? Står tydligt i första inlägget att datorerna är anslutna med kabel.

"dom är billiga (borde ju vara mer än mera inställningar och lite snabbare wi-fi som skiljer i en router för 500kr och en för 5000kr)"

Om jag ansluter min laptop till WiFi först och sedan med kabel så kan den fortsätta använda det trådlösa nätet, därav min lilla funderare om det inte går över trådlöst iaf. Ser också att jag missade ett frågetecken i min edit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Jag behöver ofta flytta stora filer mellan mina datorer som är uppkopplade i ett lokalt nätverk. Tyvärr lyckas jag inte hitta en router som klarar det utan att krascha. Som det verkar så klarar dom inte att hantera arbetsbördan utan kraschar och behöver startas om vilket jag finner helt tokigt, dom borde ju bara sänka hastigheten om det blir för jobbigt för dom.

Jag har avverkat tre stycken på några månader. Jag är väl medveten om att dom är billiga men även en billig router borde ju kunna göra det den är till för utan att krascha.

Började med en TP-Link Archer C50 AC1200 som faktiskt aldrig kraschade men då den saknar gigabyte portar så tog det en evighet att flytta filer.

Nästa blev en TP-Link Archer C80 AC1900 MU-MIMO som var helt värdelös. Försökte man göra något annat medans man flyttade filer så kraschade den. Det räckte med att man fick ett mail eller försökte surfa. Trodde det var ett defekt exemplar så jag fick den bytt men nästa var likadan så den är inte bättre än så.

Bestämde mig för att bojkata TP-Link efter den hemska upplevelsen och skaffade en D-Link DIR-X1560 AX1500 istället. Den är snäppet bättre och här går det ibland att surfa samtidigt som man flyttar filer. Men ungefär var tredje gång man försöker kraschar även denna.

Måste jag köpa en riktigt dyring för att få en som klarar att göra två saker samtidigt, och funkar det ens med en sådan? Vill helst undvika att köpa en riktigt dyr då jag inte är ute efter grym wi-fi prestanda (har cat6 kablar mellan alla datorer).

Du använder switchen i routern, den är inte problemet. Stäng av routerns WiFi om det verkligen är routern som kraschar, det händer i routrar att MAC-Adress-registret fylls eller blir korrupt, kan inte hända om du bara kör kabel på insidan.

Enkla switchar som den du köpte är det inget fel på och klarar absolut arbetsuppgiften. Inget fel på TP-Link, D-Link etc. Däremot tycker jag du skall undvika smarta switchar så slipper du tro att det är switchen som kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

jag tror inte det är fel på den interna nätverkskortet
Hur gamla är kablarna och hur länge har de suttit i orörda?

Hårdvara
Dålig kontakt i nätverkskablage kan orsaka att du tappar.. Så om man övervakar nätverksanslutningen antingen via ikonen vid klockan(denna är dock seg fördröjning och inte världens bästa indikator) men om du kollar på routerns/switchens diod eller dioden på baksidan av datorn, Om du ser att den slocknar en kort stund eller lång stund så har den tappat anslutningen.
Första testet... Tryck in låsflärpen på kabeln och dra ur den och in igen 10-15 gånger halvsnabbt, så "skrapar" du av eventuell beläggning som kan blivit.
Andra testet är att byta kablar, då även relativt nya kablar kan bli skadade om man böjt dem lite dumt.

Sedan har du mjukvaran.. och 97% kör windows så jag antar att du gör det.. Gå in i enhetshanteraren.. avinstallera nätverkskortet.. klicka på arkiv sök efter hårdvaruförändringar och installera om nätverkskortet. (Det kan vara en drivrutin som spökar)
På det har vi det underbara energispar.. på det går man in under energialternativ aktuelltschema , avancerade inställningar, leta upp nätverkskortet och klicka i max prestanda.
Mer än så kommer jag inte på just nu på rak arm, då jag inte använt windows på 3år.

Men kika på det innan du går loss på en dyr shoppingrunda

Yep, detta kan helt klart vara orsaken. Har haft det problemet med en enhet. Tappade kontakten med nätet och startade man om den så funkade den ett tag igen. Visade sig vara glapp i kabeln i switchen den satt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

För min del gjorde jag antagande först om kabel, men jag fick inte ihop det med instabiliteten.. Min dyslexi gjorde att jag missa ett ord i sista parentesen ordet <ALLA> datorer... och när han skrev inlägget om wifi, så blev det en aha,, är det de som är felet
Läsmiss bara

Så kan det gå ibland. Var inte meningen att vara otrevlig även om det säkert kunde uppfattas så. Var bara förvånad över att flera började prata trådlöst när han skrivit att han kör trådat.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Så kan det gå ibland. Var inte meningen att vara otrevlig även om det säkert kunde uppfattas så. Var bara förvånad över att flera började prata trådlöst när han skrivit att han kör trådat.

Jag tog inte illa upp, jag försökte visa det med smilysarna.
Att fler misstolka.. Det kan ju vara att de skumläser, eller som i mitt fall dyslexi, det är ju hundra olika grader av dyslexi.. att från de som inte kan skriva eller läsa alls.. eller de som mig som har lite kass svenska då jag skriver som jag pratar typ.. och när jag läser långa texter så kan ett ord försvinna...
så i en text... Jag har "aldrig" slagit på datorn....
Jag har slagit på datorn
Det fick ju en helt ny innebörd lixom *hihihi* Sitter jag i forum och så här soft på nätet så lägger jag inte extratid på att läsa texten tre gånger, Men i jobbet så läser jag texten minst två gånger och i kortare stycken., blir saker olika, så läser jag en tredje gång... Jäkligt tidskrävande..
Lika så korrekt akademisk svenska.. Det använder jag dock enbart vid sådana tillfällen där det är viktigt. Jobb eller myndigheter.
Spell checker is my dearest friend in life.
Jag borde lägga in i min signatur att jag har Dyslexi kanske.... förebyggande för framtida missförstånd. *hahahaha*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Yep, detta kan helt klart vara orsaken. Har haft det problemet med en enhet. Tappade kontakten med nätet och startade man om den så funkade den ett tag igen. Visade sig vara glapp i kabeln i switchen den satt i.

En annan snygg grej många gör är ju att de vill att kablarna ska sitta snyggt uppspikat på golvlisten och följa alla vinklar och vrår och följer vinklarna i 90gradersböjar eller mer.... lika så viker de nätverkskabeln vid kontakten 90grader vid vägguttag, routrar och bakom datorn. Sedan undrar de varför de inte får ut full hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tog inte illa upp, jag försökte visa det med smilysarna.
Att fler misstolka.. Det kan ju vara att de skumläser, eller som i mitt fall dyslexi, det är ju hundra olika grader av dyslexi.. att från de som inte kan skriva eller läsa alls.. eller de som mig som har lite kass svenska då jag skriver som jag pratar typ.. och när jag läser långa texter så kan ett ord försvinna...
så i en text... Jag har "aldrig" slagit på datorn....
Jag har slagit på datorn
Det fick ju en helt ny innebörd lixom *hihihi* Sitter jag i forum och så här soft på nätet så lägger jag inte extratid på att läsa texten tre gånger, Men i jobbet så läser jag texten minst två gånger och i kortare stycken., blir saker olika, så läser jag en tredje gång... Jäkligt tidskrävande..
Lika så korrekt akademisk svenska.. Det använder jag dock enbart vid sådana tillfällen där det är viktigt. Jobb eller myndigheter.
Spell checker is my dearest friend in life.
Jag borde lägga in i min signatur att jag har Dyslexi kanske.... förebyggande för framtida missförstånd. *hahahaha*

Det måste vara jobbigt med dyslexi men det låter som du har lärt dig att leva med det på ett bra sätt

Ska tilläggas att det inte märks det minsta. Misstolka eller lösa slarvigt kan ju alla göra. Jag var bara förvånad att det kom från två olika personer samtidigt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Som jag tror nämnts tidigare i tråden är windows egna filöverföring sådär för större datablock och jag håller med om att testa ett annat program för att sköta detta, jag rekommenderar Teracopy istället.
Hur lång tid tar det för routern att krasha? För det låter fortfarande väldigt konstigt, det ska mycket till, även på billiga burkar. Hur ser nätverket ut? Är alla datorers IP-adresser tilldelade automatiskt (DHCP)? Eller har du råkat sätta samma adress på olika datorer, det kan snabbt ställa till det för vilken router/switch som helst.

Så mina frågor är:
Efter hur lång tid uppstår problemet?
Är det alltid efter ungefär samma tid eller har det mer med störande trafik att göra?
Endast DHCP överallt?
Om du skriver arp -a i cmd (kommandotolken), är alla adresser olika?

En till fråga jag kom på efter:
Du har inte fler än en router hemma?

Fler frågor
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Det måste vara jobbigt med dyslexi men det låter som du har lärt dig att leva med det på ett bra sätt

Ska tilläggas att det inte märks det minsta. Misstolka eller lösa slarvigt kan ju alla göra. Jag var bara förvånad att det kom från två olika personer samtidigt.

Det var ett rent helvete när jag gick i lågstadiet och mellanstadiet, då lärare på 80talet hade en förmåga att tolka skriv och läs problematik som att man var ointresserad. Lika så högstadiet blev knackigt.. och efter det så uppdagades dyslexin.. så då fick jag studietips osv för att komma runt problemet.. innan jag fick bukt på stavningen hyfsat bra så var det självjobb fram till 00talet innan jag kände mig bekväm.
Japp man lär sig fort att leva med saker.. dåligt knä, dålig hörsel, dålig syn osv.. oftast utvecklar man alla andra sinnen..
Men det finns många fördelar med dyslexin oxå då andra delar förstärks. Fotografiskt minne är vanligt förekommande hos dyslektiker, högt IQ är vanligt.. Några av våra mest kända teoretiker hade dyslexi.. Albert Einstein, Stephen Hawking, Leonardo da Vinci, Steve Jobs.
Så jag struntar fullständigt i om jag missar lite ord, då jag älskar fördelarna

Nackdelen med fotografiskt minne är att tragiska jobbiga saker man ser, som en trafikolycka eller annat.. det sitter kvar på näthinnan som ett digitalt fotoalbum det är riktigt jobbigt..... Samt det är jävligt trist när man ser på film, för oavsett om det går 10år innan man ser filmen igen, så känner man igen varje scen i detalj. *hahahaha*

Så jag döljer jag inte min dyslexi utan jag är medvetet öppen med den, för det kan gynna andra dyslektiker som kanske har dåligt självförtroende o lever i misär för att de inte vågar tro på sig själva.. så det är bara bra om det folk är öppna med det, så de kan se... det är möjligt nå sina drömmar iallafall..
Bara att man får plugga tre gånger hårdare och vara envis som faaan och ta till andra studietrix för att få utbildningarna man vill ha. Så kan man få det där drömjobbet.

Så ni som har dyslexi och bra utbildningar och jobb.. delge det så andra dyslektiker får bättre självförtroende.

Och ny har jag babblat sönder tråden totalt med massor onödigt. *hihihi* SORRY

Permalänk
Medlem

@Rolfen
fick du till det? ska inte påstå att jag läst exakt alla inlägg här, men vet att du nämnde att dina moderkort kör 2.5Gbps nätverkskort.
Jag har själv ett sådant, B550-F Gaming.
Det har fungerat klockrent till en netgear router som jag haft länge. men den routern började strula och ge upp så bytte jag till en Ubiquti USG.
Satt direkt in i den (höll på bygga om nätverket hemma) , började tappade internet i ca 0.2sec och kom tillbaka, detta hände hela tiden.
trodde jag fått en dålig router, men med felsökning så verkade det enbart vara min dator som hade detta problem. övriga datorer i hemmet satt via en switch och vanliga 1Gbps nätverkskort.

Testade min dator via en netgear switch (Netgear ProSafe GS105) dock samma fel.
Jag tog hem en huawei switch från jobbet och kopplade in den i routern och min dator via switchen. nu har problemen försvunnit. jag tappar inte alls nå mer.

Sökte på nätet och det verkar vara ett känt problem med 2.5Gbps nätverskorten, i alla fall Intel I225-V. Tror jag även såg detta problem från Realtek. Googla på ditt och se om det kan vara något sånt problem? Ditt nätverkskort lirar inte med prylarna.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Kolla vad det står i eventviewer när det krashar för dig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips men jag ger upp! Efter att ha lagt alldeles för mycket tid på att få ordning på detta (bla bytt kablar, nätverkskort, provat gamla och nya drivrutiner) så ger jag upp, får helt enkelt bära filerna mellan burkarna med en extern hårddisk. Kan inte lägga mer helger på detta nu när solen börjat skina, får ta tag i det till hösten igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Tack för alla tips men jag ger upp! Efter att ha lagt alldeles för mycket tid på att få ordning på detta (bla bytt kablar, nätverkskort, provat gamla och nya drivrutiner) så ger jag upp, får helt enkelt bära filerna mellan burkarna med en extern hårddisk. Kan inte lägga mer helger på detta nu när solen börjat skina, får ta tag i det till hösten igen.

Lägg tråden som bokmärke så är det bara att återuppliva den i höst igen
Ha en härlig sommar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatabasePrevious:

Netgear eller Asus om du vill ha vanliga konsumentgrejer. Ubiquiti om du kan tänka dig ”prosumer” grejer. Inget som går under tusenlappen.

Rör inte TP-link eller D-link.

Edgerouter X från Ubiquiti för ca 600 kr är en riktigt bra produkt. Om man klarar sig utan inbyggd WiFi, och använder accesspunkter istället.