Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Cylon

Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Köpa nytt eller prova turen och fynda på begagnatmarknaden? Vi vill veta hur ni gör när nya datorkomponenter ska inhandlas!

Läs hela artikeln här

Permalänk

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Hittade ett gammalt typexempel på vad man kan förvänta sig med begagnat:

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte, det är inte värt dom småpengarna man sparar.

Mitt 3080 köpte jag beggat (2 dagar kanske) på blocket för 11500kr. Jag bad säljaren dra igång gpu-z och furmark och belasta, bara för att se att det funkar.

Annars köper jag all hårdvara ny. Lite för att jag är feg, lite för att jag har råd

Permalänk
Medlem

Brukar inte, men köpt begagnade grafikkort under våren.... Men det brukar inte vara som det är nu.

Permalänk
Medlem

CPU och moderkort köpt begagnat. I förra datorn var CPU begagnad.

Permalänk
Lego Master

"Brukar" är väl ett starkt ord. För mig betyder det "mer än hälften", vilket inte är fallet för mig så jag svarade "nej" i enkäten.
Men med det inte sagt att jag har något emot att köpa begagnat. Grabbens förra grafikkort var beg, tex.

Permalänk
Medlem

Fram tills förra året brukade jag försöka få tag i en nyare begagnad burk så det var garanti kvar men då var priserna så höga att det inte kändes lönt.

Permalänk
Medlem

När det jag söker (eller vettigt alternativ) finns begagnat så 100% ja. Annars köper jag nytt, eller om jag har tid, väntar på begagnat.

Permalänk
Medlem

Nytt så slipper jag lägga tillit på folk jag inte känner

Edit: Säljer gör jag dock nu som då. Då mest för miljöns skull och försöker alltid sälja billigt när det ändå är saker jag "har förbrukat" och anser mig vara klar med

Permalänk
Medlem

Köper i princip inget begagnat. Bara bostäder, bilar och båtar. Och i enstaka fall kläder och enstaka kameraobjektiv. Skulle aldrig köpa elektronik begagnat. Inte heller möbler (pga risken för vägglöss).

Säljer helst inget heller. Har en flera saker som jag skulle vilja sälja, men orkar inte med säljprocessen och risken för gnälliga säljare. Jag har sålt en processor och ett grafikkort, och det funkade bra. Avtalade fysisk träff på neutral plats med båda. Men nä, jag låter det ligga i mina lådor...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att ca 30% av det jag köper är begagnat, antingen genom auktioner eller på blocket eller här på Sweclockers marknad.
Jag har aldrig köpt en begagnad komponent som varit trasig, däremot har jag fått lämna tillbaka nya vid ett antal tillfällen.

Permalänk
Medlem

Inte superofta, men köpte min Switch 2019 begagnad. Jobbade i och för sig på Elgiganten då så kunde undersöka den ordentligt först. Lite kul att den nyligen pajade (fastnade i en bootloop) så jag lämnade in den även fast garantin gick ut för dryga tre månader sedan, men Nintendo bytte ut den no questions asked så ja, då fick man en helt ny ändå (fast är väl troligen refurbished så kanske inte ny-ny)

Sen att jag fulade mig och satte begagnatkvalitén till mycket lägre än den faktiskt var (den var typ öppnad och använd någon dag så i bra skick) för att få 25% off har inget med saken att göra

Permalänk
Medlem

Beror på vilka komponenter och vad jag ska använda det till. Kan nog inte säga att det är speciellt mycket jag handlat begagnat, egentligen bara komponenter till min server och då är väl det främst för att det är lite äldre saker som knappt ens går att få tag på nytt.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid köper jag begagnat. Sparat in flera tusentals kronor och man får något som är som nytt eller man får det för ett pris där någon skavank motiverar det man sparar in.

Mycket kan man köpa i nyskick för 40-50% av nypris, även med kvitto och garanti då flesta butiker bara bryr sig om att man har kvittot.

Nyss köpte jag en laptop till min granne, hon ville ha något billigt och bra, 3500:-, var knappt använd i studier i någon månad. Nypris på 7000:-.

Permalänk
Medlem

Ibland. Mest på eBay så högst opersonligt på sätt och vis. Oftast gamla pryttlar som lämnat retail, inte finns något hopp om garanti kvar, men som jag fortfarande finner värde i.

T.ex. en 3770K som passade som slot-in upgrade i filservern

Permalänk
Medlem

Självklart, med tanke på hur snabbt datorkomponenter försvinner från hyllorna.
Jag menar, lycka till med att hitta en 3 år gammal AMD Zen/Zen+, eller Intel 8-9th gen processor till rimligt nypris.

Permalänk
Medlem

Grafikkort blir det oftast begagnat, då det är lättare att få tag på Rog Strix OC-varianten till ett vettigt pris på det viset.

Hade ju tänkt att köpa ett 3060TI eller 3070 nytt för en gångs skull, men som läget är nu är det bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Helt färsk på att bygga datorer så "brukar" är väl för starkt ord. Dock så köpte jag både chassi och grafikkort här på forumet till mitt första bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/15440-xtia-xproto-sweclockers-edition

Fint skick, sjysst pris och trevligt bemötande så det är nog inte sista gången.

Permalänk
Medlem

Nej, finns i princip aldrig en tillräckligt stor rabatt för det man får ge upp vid begagnatköp relativt nyinköp.

Permalänk
Medlem

Ingen kritisk elektronik: ingen CPU, moderkort eller minne. Absolut ingen använd SSD eller HD.
I dessa dagar absolut inget grafikkort, för man kan inte veta säkert att den inte överklockats hårt för "mining" av kryptovaluta. Jag vill ha grejer som håller!
Däremot har jag köpt använd vattenkylningsutrustning.

Men snackar vi äldre tangentbord, möss, vintage joysticks och gamepads: sånt samlar jag på!

Permalänk
Medlem

Absolut, delvis för pengarna (såklart) men absolut för att det är bättre för miljön att kunna återanvända något som andra inte är i behov av längre istället för att köpa nytt. Även om priset kanske inte är så stor skillnad.

Köper man här på SweC så är det oftast inte massa strul och tjaffs heller (i min erfarenhet)

Permalänk
Medlem

I stort sett bara begagnad ifall säljaren har höga betyg på t.ex. tradera.

Permalänk
Medlem

På 90-talet hände det att jag köpte vissa komponenter av nära vänner, men idag så köper jag allt nytt sedan år 2000 typ.

Fast man förstår att folk börjar köpa begagnat nu när det är komponentbrist.

Permalänk
Nyhetschef

I stor utsträckning skulle jag ändå säga, men det har också varierat genom åren och från bygge till bygge. Min dator i vardagsrummet består till mycket stor del av begagnade prylar medan allt som sitter i min stationära är sånt jag själv köpt från butik. Beror helt på om jag hittar en bra deal i SweClockers Marknad eller om en kollega/bekant har något att sälja av.

Permalänk
Medlem

Det har hänt men ytterst sällan nuförtiden.
Köpte en del beggat för sisådär 20 år sedan, då hade man lite mindre stålar att röra sig med

Permalänk
Medlem

Är oftast för feg för att handla begagnat och så är det alltid skönt att ha extra lång garanti!

Undantaget kan vara billigare varor eftersom det inte känns lika mycket om den skulle gå sönder.

Annars brukar jag köpa datorkomponenter från nära vänner.

Permalänk
Medlem

Hur räknas fyndvaror? Dem köper jag gärna, begagnatpris men oftast med full garanti

stavning
Permalänk
Medlem

Inte till min den dator eller laptops jag använder mest, men till servers har jag köpt både CPU och annat småkrafs som visat sig fungera. Dock är det 5-8 år gamla grejor som ändå knappt går att köpa nya.

Permalänk
Medlem

Köpa: nope, inte värt risken för att spara en del cash. Kastar hellre pengar på ”problemet” och köper nytt.
Sälja: nope, inte värt pengarna att ha med okända människor att göra.

Permalänk
Medlem

Handlar så sällan datorkomponenter, så när jag väl handlar så handlar jag nytt, dock oftast på rea.