Permalänk
Medlem

Nybygge Error 0d

Hej!
Har precis byggt färdigt en ny dator. Följde alla möjliga instruktioner. Nu när jag försöker starta upp den får jag först A6 sedan 0d i rött på moderkortet. Får ingen bild på skärm och varken mus eller tangentbord lyser.
Har provat med bara ett ram minne, har provat byta slot, men inget verkar fungera. Någon som har något förslag?
Alla förslag och hjälp uppskattas. Inget tråkigare än ett nybygge som inte fungerar.

Mvh
Renoar

Specs:
ASUS rog Strix B550-E
Ryzen 7 5800X
2 x 16 GB G.Skill trident Z cl 16 3200 MHz ram
Gigabyte RTX 3070 gaming oc
ASUS strix 850 w
Crucial Mx500 1tb ssd
Fractal design meshify 2

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du behöver uppdatera bios:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...
Ditt moderkort verkar ha bios flashback, en funktion som gör att du kan uppdatera utan bild.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios fixade det! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renoar:

Uppdatera bios fixade det! Tack!

Har samma moderkort, var såg du POST-felkoderna? Mitt moderkort har bara några LED som indikerar ev. POST-fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har samma moderkort, var såg du POST-felkoderna? Mitt moderkort har bara några LED som indikerar ev. POST-fel.

Röd LED på moderkortet. Fick inte upp något på min skärm alls, varken mus eller tangentbord funkade. Laddade ner senaste bios till den på asus hemsida. Installerade den på ett usb. Inet har en video guide.
https://www.inet.se/nyheter/1765/video-asus-bios-flashback
Funkar med alla komponenter på. Moderkortet var inte redo för Ryzen 5000 serien utan behövde uppdateras först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renoar:

Röd LED på moderkortet. Fick inte upp något på min skärm alls, varken mus eller tangentbord funkade. Laddade ner senaste bios till den på asus hemsida. Installerade den på ett usb. Inet har en video guide.
https://www.inet.se/nyheter/1765/video-asus-bios-flashback
Funkar med alla komponenter på. Moderkortet var inte redo för Ryzen 5000 serien utan behövde uppdateras först.

Aha. Jag trodde du fick ut felkoden i klartext. Därav min fråga. (Om Asus har någon variant med teckenfönster på moderkortet). Hade ett PCI-kort på 90-talet för felsökning av mobo som gav ut felkoder i klartext. Var väldigt smidigt om skärmen var död.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Aha. Jag trodde du fick ut felkoden i klartext. Därav min fråga. (Om Asus har någon variant med teckenfönster på moderkortet). Hade ett PCI-kort på 90-talet för felsökning av mobo som gav ut felkoder i klartext. Var väldigt smidigt om skärmen var död.

TS moderkort har en sån display.
Nere till vänster.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

TS moderkort har en sån display.
Nere till vänster.

Där ser man! Finns tydligen olika varianter.