Oled, Qled, Mini Led, Eller high en monitor?

Permalänk
Medlem

Oled, Qled, Mini Led, Eller high en monitor?

Hejsan! Har senaste veckan suttit och försökt hitta min nästa skärm. När LG kom ut med sin LG CX oled tv trodde jag att det äntligen kommit det ultimata och självklara valet! Men efter jag kollat igenom många recensioner så känns det som att många personer faktiskt är missnöjda med den, som att mycket saknas. Och jag har även kollat in Samsungs nya QLED modeller för iår Q90 och de verkar mer intressanta och bättre än OLED i många aspekter när det kommer till gaming? Men med bekostnaden av kontrast, även om tex Linus Tech Tips tyckte att de svarta var farligt nära OLED. Men vad mer finns? Det känns inte som det finns speciellt mycket alternativ alls på marknaden faktiskt.

Mitt primära syfte är att ha den som monitor vid datorn och ha för gaming. Kommer även spela mycket ps5 på den.
Jag prioriterar en bra bild med bra HDR! Jag tycket tex att det är bra mkt roligare att spela på min 55" Q60R framför min 27" 144hz IPS skärm. Men bästa vore ju såklart att kunna få allt i ett!
När det kommer till monitorer så kan jag verkligen inte hitta något intressant alls? Känns som ska man få en monitor å samma klass som oled/qled så måste man lägga minst 30k? Känner mig galet vilsen, har alltid tidigare kört med "budget" alternativ och då har valet oftast alltid varit enkelt men nu när man vill lägga lite större summor blir man lite petigare.

Min budget är runt 15.000kr och minst 4k är kravet. För tyvärr ser det inte ut som att Sony kommer lägga till 1440p support.
Behöver hälst 2 hdmi med stöd för 120hz. Alt 1 hdmi 1 DP. Vill gärna ha 4k 4:4:4 10 bit med.
Snälla hjälp mig hitta något!

Edit; glömde tillägga att det får inte vara större än 55" gärna 50" å ner eller 32 vore ultimatum.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

LG oled 48 cx. Vad är det för något som saknas? Pixelresponstid på under 1ms, asbra färger, 120hz 4K, Gsync, Oled, HDR.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

LG oled 48 cx. Vad är det för något som saknas? Pixelresponstid på under 1ms, asbra färger, 120hz 4K, Gsync, Oled, HDR.

Väldigt ljussvag, kommer förlora uppdateringarna ganska fort i sin livscykel, osv. Minns inte alla på rak arm men de recensionerna jag läste och såg så var det tydligen mycket att klaga på. Jämför den med andra Oleds på marknaden så märks det att LG har skippat mycket med den? Jag är långt ifrån ett proffs öht utan utgår från den information jag hittar som mycket väl kan vara fel.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=jY-XcnOFBfs

C1 vs QN90A
https://www.youtube.com/watch?v=il75C47rarM

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Väldigt ljussvag

Nej, en av de största och ständigt upprepade missuppfattningarna om OLED. En stor del av användarna kan inte köra sin OLED-TV på full ljusstyrka eftersom det är för starkt för det rum och den användning de har. Vilket påfallande ofta är helt vanliga svenska vardagsrum.

En bättre LCD i samma prisklass kan däremot lysa ännu starkare en OLED. Flera modeller skulle användas för att presentera utomhusreklam. Är det utomhus du tänkt sitta och spela? På din inglasade balkong nu i sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, en av de största och ständigt upprepade missuppfattningarna om OLED. En stor del av användarna kan inte köra sin OLED-TV på full ljusstyrka eftersom det är för starkt för det rum och den användning de har. Vilket påfallande ofta är helt vanliga svenska vardagsrum.

En bättre LCD i samma prisklass kan däremot lysa ännu starkare en OLED. Flera modeller skulle användas för att presentera utomhusreklam. Är det utomhus du tänkt sitta och spela? På din inglasade balkong nu i sommar?

Alright, ja det är den uppfattningen jag med fått tills jag började läsa och lyssna på recensioner så blev föga förvånad

Den ska användas i ett dedikerat spelrum där jag kan styra lyset dygnet runt. Vad skulle du rekommendera gällande mina önskemål? Existerar det en dataskärm som kommer i närheten av de jag söker? Hur är HDR på oled i låg ljusstyrka? Frågorna är många, som sagt är jag rätt så okunnig. Mitt vardagsrum har dock bara glasväggar runtom så skulle tekniskt sett kunna ha det problemet! xD

Edit: Jag spelar mycket mörka spel såsom path of exile, dark souls, bloodborne osv så då gissar jag på att kontrast blir det viktigaste?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Den ska användas i ett dedikerat spelrum där jag kan styra lyset dygnet runt. Vad skulle du rekommendera gällande mina önskemål? Existerar det en dataskärm som kommer i närheten av de jag söker? Hur är HDR på oled i låg ljusstyrka?

Beroende på hur vår varseblivning fungerar kommer det som lyser starkast, låter högst, har starkaste färger, doftar starkast etc. alltid att dominera våra sinnen. Därför kommer en jämförelse med en ljusstark LCD bredvid en OLED alltid att gå till LCD:ns fördel. Ögat och hjärnan anpassar sig till det starkaste intrycket och dömmer allt annat efter den normen. Vi är inte fysiskt eller mentalt kapabla att låsa vår bias i jämförelsen till exempelvis OLED:n och där se att LCD:n kanske är alldeles för ljusstark.

Ställer in man in båda apparaterna likvärdigt efter rummets egenskaper och de nivåer som krävs kommer båda ge i stort väldigt likvärdiga egenskaper. Det är skillnader likt hur svart ser ut, vinklar, reflexfilter etc. Men det är egentligen bara i väldigt ljusa rum som du har en gradvis tydligare fördel med den riktigt höga ljusstyrkan. Det är mer flexibilitet med en ljusstark LCD på så sätt. Vilket ska viktas en OLED:s förmåga att sätta kontrast på pixelnivå kontra en LCD-FALD med olika nivåer av blooming etc.

Finns inga rätt eller fel där vilket som passar, utan man måste vikta mot sin egen användning, smak och tycke. Lyxproblem med toppmodeller.

Fast någon datorskärm som kan matcha en välbyggd toppklass-TV i bildkvalitet och flexibilitet finns tyvärr inte. Inte än i alla fall trots att tillverkarna har haft flera år på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beroende på hur vår varseblivning fungerar kommer det som lyser starkast, låter högst, har starkaste färger, doftar starkast etc. alltid att dominera våra sinnen. Därför kommer en jämförelse med en ljusstark LCD bredvid en OLED alltid att gå till LCD:ns fördel. Ögat och hjärnan anpassar sig till det starkaste intrycket och dömmer allt annat efter den normen. Vi är inte fysiskt eller mentalt kapabla att låsa vår bias i jämförelsen till exempelvis OLED:n och där se att LCD:n kanske är alldeles för ljusstark.

Ställer in man in båda apparaterna likvärdigt efter rummets egenskaper och de nivåer som krävs kommer båda ge i stort väldigt likvärdiga egenskaper. Det är skillnader likt hur svart ser ut, vinklar, reflexfilter etc. Men det är egentligen bara i väldigt ljusa rum som du har en gradvis tydligare fördel med den riktigt höga ljusstyrkan. Det är mer flexibilitet med en ljusstark LCD på så sätt. Vilket ska viktas en OLED:s förmåga att sätta kontrast på pixelnivå kontra en LCD-FALD med olika nivåer av blooming etc.

Finns inga rätt eller fel där vilket som passar, utan man måste vikta mot sin egen användning, smak och tycke. Lyxproblem med toppmodeller.

Fast någon datorskärm som kan matcha en välbyggd toppklass-TV i bildkvalitet och flexibilitet finns tyvärr inte. Inte än i alla fall trots att tillverkarna har haft flera år på sig.

Alright det är som jag anade då, blir bara mer förvirrad haha! Men förstår din poäng och det låter som att OLED är det självklara valet egentligen? För jag lär ju verkligen inte köra 2000 nits som dataskärm. Är HDR oslagbart på OLED med? Men om vi säger så här då, om du skulle få välja vilken du ville där spelande är primära fokuset och den ska användas i ett mörkt rum vilken skulle du välja?

Haha ja jag är lika förvånad varenda gång jag börjar kolla på skärmar, känns som pc världen går i snigelhastighet gällande skärmar och priserna bara ökar å ökar. Kollar på toppklass skärmar som LG 950 som folk säger vara "gudomlig" men jag ser inte någonstans hur den kan vara värd 10k. Den erbjuder ju inte speciellt mycket? OLED tv som exempel känns ljusår bättre för samma pengar?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av of-doom:

Alright det är som jag anade då, blir bara mer förvirrad haha! Men förstår din poäng och det låter som att OLED är det självklara valet egentligen? För jag lär ju verkligen inte köra 2000 nits som dataskärm. Är HDR oslagbart på OLED med? Men om vi säger så här då, om du skulle få välja vilken du ville där spelande är primära fokuset och den ska användas i ett mörkt rum vilken skulle du välja?

Haha ja jag är lika förvånad varenda gång jag börjar kolla på skärmar, känns som pc världen går i snigelhastighet gällande skärmar och priserna bara ökar å ökar. Kollar på toppklass skärmar som LG 950 som folk säger vara "gudomlig" men jag ser inte någonstans hur den kan vara värd 10k. Den erbjuder ju inte speciellt mycket? OLED tv som exempel känns ljusår bättre för samma pengar?

Jag är inte i närheten lika duktig som Thomas på skärmar, men om jag ställer min halvdyra datorskärm bredvid min LG CX så ser det ut som skit.

Det är ändå en 1440p IPS-panel med Gsync, 165hz uppdatering och den har allmänt bra betyg. Några år gammal visserligen.

Men när jag spelar t.ex. Cyberpunk med HDR påslaget så är det som två olika spel. För mig personligen går det inte att gå tillbaka till icke-Oled nu när man har provat.

Jag gick från LG B7 (2017 års modell) till CX (2020 års), mest för att jag behövde en större panel (55->65) men aldrig att jag kommer köpa en bakgrundsbelyst TV igen.

Och datorskärmar som Thomas skriver ligger ju år bakom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag är inte i närheten lika duktig som Thomas på skärmar, men om jag ställer min halvdyra datorskärm bredvid min LG CX så ser det ut som skit.

Det är ändå en 1440p IPS-panel med Gsync, 165hz uppdatering och den har allmänt bra betyg. Några år gammal visserligen.

Men när jag spelar t.ex. Cyberpunk med HDR påslaget så är det som två olika spel. För mig personligen går det inte att gå tillbaka till icke-Oled nu när man har provat.

Jag gick från LG B7 (2017 års modell) till CX (2020 års), mest för att jag behövde en större panel (55->65) men aldrig att jag kommer köpa en bakgrundsbelyst TV igen.

Och datorskärmar som Thomas skriver ligger ju år bakom

Alright då blir det en CX! Är just den känslan jag vill åt när jag lägger den mängden pengar!
Måste fråga en sak bara, hur är ljuset jämfört med din IPS? Jag kör ju själv IPS om testat ett gäng IPS paneler och måste säga att jag verkligen hatar ljuset den producerar, Det liksom sticker i ögonen eller vad man ska säga. Jämför man med VA paneler tex så känns allt väldigt mycket mer "mjukt" typ och mycket mer behagligt.

Tack för all hjälp verkligen, det uppskattas som tusan!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du skriver att ett av dina primära användningsområden är att använda den som monitor, just det är väl ett område där OLED inte är så självklart? Inbränning och ojämn åldring till följd av statiska element, plus att 48" är mycket att ta in på normala "kontorsskärmsavstånd".

Den i teorin bästa avvägningen mellan kontorsskärm och OLED-kontrast verkar vara IPS-paneler med mini-LED (och då gärna tusentals zoner snarare än ett fåtal hundra), men priserna är än så länge helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Du skriver att ett av dina primära användningsområden är att använda den som monitor, just det är väl ett område där OLED inte är så självklart? Inbränning och ojämn åldring till följd av statiska element, plus att 48" är mycket att ta in på normala "kontorsskärmsavstånd".

Den i teorin bästa avvägningen mellan kontorsskärm och OLED-kontrast verkar vara IPS-paneler med mini-LED (och då gärna tusentals zoner snarare än ett fåtal hundra), men priserna är än så länge helt uppåt väggarna.

Den kommer endast att användas som monitor. Just inbränningar är jag inte jätte orolig över på nya oled paneler, finns gott om tester med folk som hat statiska bilder utan problem dagligen. Men självklart kan man ju ha otur. Avstånd mellan mig och skärmen kan jag korrigera hur jag vill. Bar in 55" från sovrummet till datarummet förra veckan för att testa och se just om det verkligen blir för stort. 55 Känns för stort men 48 tror jag blir nästan perfekt, databordet är 80cm djupt sen hänger man den på väggen å backar bordet lite till så blir det nog kanon!

Jaa mini LED skärmar med tusentals zoner existerar det ens 1 sådan?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Den kommer endast att användas som monitor. Just inbränningar är jag inte jätte orolig över på nya oled paneler, finns gott om tester med folk som hat statiska bilder utan problem dagligen. Men självklart kan man ju ha otur. Avstånd mellan mig och skärmen kan jag korrigera hur jag vill. Bar in 55" från sovrummet till datarummet förra veckan för att testa och se just om det verkligen blir för stort. 55 Känns för stort men 48 tror jag blir nästan perfekt, databordet är 80cm djupt sen hänger man den på väggen å backar bordet lite till så blir det nog kanon!

Jaa mini LED skärmar med tusentals zoner existerar det ens 1 sådan?

Senaste iPad Pro 12.9" har tillräckligt små mini-LEDs för att klämma in 2500 zoner på den ytan, så det är väl bara en tidsfråga innan det letar sig in motsvarande täthet i datorskärmar.

Men ja, Dell UP3221Q har till exempel 2000 zoner: https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-32-tumssk%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Senaste iPad Pro 12.9" har tillräckligt små mini-LEDs för att klämma in 2500 zoner på den ytan, så det är väl bara en tidsfråga innan det letar sig in motsvarande täthet i datorskärmar.

Men ja, Dell UP3221Q har till exempel 2000 zoner: https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-32-tumssk%C3%...

Monitor med 1000 nits lol.
Vad i hela fridens namn skall man använda den till
Bra kontrast och färgåtergivning är ju vad man vill ha på en datorskärm (imo).
Och Dell uppger ju 1300:1 på den skärmen vilken ju är väldigt bra för en IPS.
Även trevligt att dom håller sig borta från "1000000:1" som ju är vanligt bland local dimming skärmar.
40k:- däremot känns ju lite omodernt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Måste fråga en sak bara, hur är ljuset jämfört med din IPS? Jag kör ju själv IPS om testat ett gäng IPS paneler och måste säga att jag verkligen hatar ljuset den producerar, Det liksom sticker i ögonen eller vad man ska säga. Jämför man med VA paneler tex så känns allt väldigt mycket mer "mjukt" typ och mycket mer behagligt.

Den upplevelsen har normalt inte med IPS eller VA att göra, utan brukar härledas till ljusstyrkan på belysningen. Bara beskrivningen på upplevelsen som skiljer sig, "...för stark kontrast", "....för skarpa färger" etc. är vanliga frågeställningar runt nya skärmar på forumet.

En av de mest basala och viktigaste sakerna man behöver lära sig runt skärm är att bli medveten om ljusstyrkan som med lysdioderna blivit rejält mycket högre senaste åren. Jämför man skärmarna rakt upp och ned ur kartong är det därför väldigt olika första intryck.

Så som trenden sett ut ett tag med produkter har det kommit många skärmar med IPS-panel och ganska stark belysning, ofta 350–400 nits direkt ur. Medan VA-panelerna främst återfinns i budgetmodeller där det lyser 200–250 nits ur kartong. Ganska sällan någon behöver mer än 200 nits ens på ett kontor. Särskilt hemmakontor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svensktiger:

Monitor med 1000 nits lol.
Vad i hela fridens namn skall man använda den till

1000 nits är bara en spec. Men för HDR är 1000 nits en ganska bra nivå. HDR bygger på absoluta nivåer där du som skapare av innehåll kan mastra en bild till specifika ljusnivåer och där är 1000 nits ganska mycket en defacto för vad man kan förvänta sig att en bra konsumentprodukt kan prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Senaste iPad Pro 12.9" har tillräckligt små mini-LEDs för att klämma in 2500 zoner på den ytan, så det är väl bara en tidsfråga innan det letar sig in motsvarande täthet i datorskärmar.

Men ja, Dell UP3221Q har till exempel 2000 zoner: https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-32-tumssk%C3%...

Så det existerar med andra ord inte Förutom dels då som kostar sinnessjukt mycket med pengar.
Tidsfråga känns det som att det varit i många år! xD Litar inte på att monitor marknaden kommer ändras något speciellt än på många år faktiskt.

Skrivet av Laxpudding:

Den upplevelsen har normalt inte med IPS eller VA att göra, utan brukar härledas till ljusstyrkan på belysningen. Bara beskrivningen på upplevelsen som skiljer sig, "...för stark kontrast", "....för skarpa färger" etc. är vanliga frågeställningar runt nya skärmar på forumet.

En av de mest basala och viktigaste sakerna man behöver lära sig runt skärm är att bli medveten om ljusstyrkan som med lysdioderna blivit rejält mycket högre senaste åren. Jämför man skärmarna rakt upp och ned ur kartong är det därför väldigt olika första intryck.

Så som trenden sett ut ett tag med produkter har det kommit många skärmar med IPS-panel och ganska stark belysning, ofta 350–400 nits direkt ur. Medan VA-panelerna främst återfinns i budgetmodeller där det lyser 200–250 nits ur kartong. Ganska sällan någon behöver mer än 200 nits ens på ett kontor. Särskilt hemmakontor.

Alright det låter ju faktiskt rätt logiskt! Men varför blir det inte samma när man ställer ner ljusstryrkan på IPSen då? Antar att det mer handlar om olika paneler osv osv och jag själv bara hakar upp mig på att det är IPS fel.

På tal om nits osv det gör mig med tokig. För mig är HDR viktigt tex efter man fått testa på ordentlig HDR på en bra tv,
Men när man läser om tex monitorer så är det minst man vill ha HDR 600 gärna 1000, betyder det att tex om tv/skärmen har HDR 1000 att ljusstyrkan är konstant 1000 nits för att uppnå det? Eller är HDR nitsen typ separat liksom? Hur mycket blir HDR påverkat av att man sänker ljusstyrkan?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Men varför blir det inte samma när man ställer ner ljusstryrkan på IPSen då? Antar att det mer handlar om olika paneler osv osv och jag själv bara hakar upp mig på att det är IPS fel.

Finns sjuttioelva andra saker i jämförelsen som kan påverka upplevelsen. Och långt ifrån alla har samma sätt att beskriva fenomen de observerar. Till exempel är det många som ogillar IPS-glow som handlar om ljusläckage i svart. Som inte finns på en VA-panel. Men man har inte orden för att beskriva det hela objektivt utan det blir mycket som "störande" "skär i ögonen" och så vidare. Vanligtvis stör man sig på det man är ovan med.

Skrivet av of-doom:

På tal om nits osv det gör mig med tokig. För mig är HDR viktigt tex efter man fått testa på ordentlig HDR på en bra tv,
Men när man läser om tex monitorer så är det minst man vill ha HDR 600 gärna 1000, betyder det att tex om tv/skärmen har HDR 1000 att ljusstyrkan är konstant 1000 nits för att uppnå det? Eller är HDR nitsen typ separat liksom?

Nits under HDR är flytande och man kan inte speca sig runt detta idag. Hur mycket ljus man får ut vid ett visst tillfälle beror på omständigheterna där skärmar/TV har en en väldigt variation baserat på sådant som energiförbrukning och värmeavledning. Det säger därför inte så mycket om att jämföra med 700 nits peak på en TV mot 700 nits peak på en annan TV. För det kan röra sig om olika uthållighet och olika möjligheter att hålla ljusnivåerna över hela bilden jämfört en liten del av bilden.

Kvaliteten på HDR kännetecknas än mer skulle jag säga av hur TV:n hanterar tonemappingen och kan mappa om de absoluta nivåerna från mastringen till något som är konsekvent för hur TV:n fungerar fysiskt med sin energihantering. Detta är omöjligt att sammanfatta i enkla siffror och i den man man kvantifiera det blir det snabbt obegripliga grafer.

Skrivet av of-doom:

Hur mycket blir HDR påverkat av att man sänker ljusstyrkan?

Det varierar från produkt till produkt. Sonys OLED och LCD:er till exempel kan vinna på att du sänker ljusstyrkan där det finns två reglage som samverkar, dels själva Ljusstyrkan samt ett separat reglage som reglerar hur panelen fungerar överlag (Av, låg, Mellan, Hög). Där kan man välja maximera så mycket ljus som möjligt till priset att ljusnivåerna kommer variera mycket mer. Samt faktiskt blända emellenåt. Eller så tar man en lugnare nivå som inte ger samma kortsiktigs punsch i bilden men som är behagligare i längden.

Styrkan med en ljusstark och välgjord LCD är att de där har mer möjligheter att behålla både punschen i HDR och även vara mer konsekventa i hur de håller nivåerna genom hela filmen. Den fördelen kan väga över mer till ljusa rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns sjuttioelva andra saker i jämförelsen som kan påverka upplevelsen. Och långt ifrån alla har samma sätt att beskriva fenomen de observerar. Till exempel är det många som ogillar IPS-glow som handlar om ljusläckage i svart. Som inte finns på en VA-panel. Men man har inte orden för att beskriva det hela objektivt utan det blir mycket som "störande" "skär i ögonen" och så vidare. Vanligtvis stör man sig på det man är ovan med.

Nits under HDR är flytande och man kan inte speca sig runt detta idag. Hur mycket ljus man får ut vid ett visst tillfälle beror på omständigheterna där skärmar/TV har en en väldigt variation baserat på sådant som energiförbrukning och värmeavledning. Det säger därför inte så mycket om att jämföra med 700 nits peak på en TV mot 700 nits peak på en annan TV. För det kan röra sig om olika uthållighet och olika möjligheter att hålla ljusnivåerna över hela bilden jämfört en liten del av bilden.

Kvaliteten på HDR kännetecknas än mer skulle jag säga av hur TV:n hanterar tonemappingen och kan mappa om de absoluta nivåerna från mastringen till något som är konsekvent för hur TV:n fungerar fysiskt med sin energihantering. Detta är omöjligt att sammanfatta i enkla siffror och i den man man kvantifiera det blir det snabbt obegripliga grafer.

Det varierar från produkt till produkt. Sonys OLED och LCD:er till exempel kan vinna på att du sänker ljusstyrkan där det finns två reglage som samverkar, dels själva Ljusstyrkan samt ett separat reglage som reglerar hur panelen fungerar överlag (Av, låg, Mellan, Hög). Där kan man välja maximera så mycket ljus som möjligt till priset att ljusnivåerna kommer variera mycket mer. Samt faktiskt blända emellenåt. Eller så tar man en lugnare nivå som inte ger samma kortsiktigs punsch i bilden men som är behagligare i längden.

Styrkan med en ljusstark och välgjord LCD är att de där har mer möjligheter att behålla både punschen i HDR och även vara mer konsekventa i hur de håller nivåerna genom hela filmen. Den fördelen kan väga över mer till ljusa rum.

Alright tusen tack för all insikt du gett mig! Det känns efter jag läst igenom det du säger som att OLED är det självklara valet för mig i ett mörkt rum där man endå sitter lagomt nära desutom! HDR var ju det som skrämde mig mest när jag hörde om "låg ljusstyrka" på oled men efter jag sett recensioner om HDR specifikt istället på OLED så säger de flesta att det är näst intill oslagbart. De negativa jag hittade var att OLED kunde ha svårt att ta sig ur svart? Så att vissa gråa nyanser kan försvinna typ om jag förstod det rätt.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

De negativa jag hittade var att OLED kunde ha svårt att ta sig ur svart? Så att vissa gråa nyanser kan försvinna typ om jag förstod det rätt.

LG:s OLED har det problemet i varierande nivå per exemplar – by design (förmodligen) – och det är inte samma med Sonys och Panasonics OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s OLED har det problemet i varierande nivå per exemplar – by design (förmodligen) – och det är inte samma med Sonys och Panasonics OLED.

Vilken sony eller panasonic skulle du rekomendera i samma prisklass?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Vilken sony eller panasonic skulle du rekomendera i samma prisklass?

Det finns inte så många att välja på där: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Haha du är omöjlig att få definitivt svar ifrån! xD Nej men tack för all hjälp verkligen, riktigt bra förklarat och utfört, ska kolla igenom din guide, har lärt mig massor ifrån dig! <3

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!